Gå til innhold

katter

AnonymBruker

66 stemmer

1. 1. burde det bli båndtvang

• ja
      11
    • nei
      55
    • kanskje
      0
    • vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

de freser rundt dagen lang. dessuten blir de ofte påkjørt. burde man ha dem i bånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tanke på at kattene selv valgte å bosette seg hos mennesker, ser jeg for meg en massiv utvandring om alle begynner å tvinge de i bånd.

Skrevet

Fredet katter dagen lang?

Skrevet

frese.. MJÆÆW KKKKKKKKKKKK grrr ffffffffffffff

• Liker 1
Skrevet

Det er helt ukjent for meg. Og jeg har tre stk, men det hender de freser/mjauer, altså lager lyd, som de fleste dyr. Men dagen lang? Haha.

Skrevet

Båndtvang på mine brukskatter ville i hvert fall være rimelig dumt. Det ville jo hindret dem i å gjøre jobben sin som er å holde vår og naboenes eiedommer fri for rotter og mus ;).

Men krav om merking slik at det er lett å finne hvilken katt som tilhører hvem, kunne godt vært påbudt!

• Liker 1
Skrevet

Haha, hva er det du fabler med? Noe så dumt.

Skrevet

Er forresten i at krav om id-merking og også sterilisering burde være påbudt om man har katter.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det syns jeg. Alle naboene våre har minst en katt hver og det er en del kattebæsj i hagen!! Er det liksom jeg som skal plukke opp dette?? DRIT irriterende og ekkelt. Er ikke akkurat som om det hjelper å sette opp gjerder.

Eierne må jo ta ansvar for dette! Enten om det er med bånd, holde de inne eller lære de til å ikke gå i andres hager.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det syns jeg. Alle naboene våre har minst en katt hver og det er en del kattebæsj i hagen!! Er det liksom jeg som skal plukke opp dette?? DRIT irriterende og ekkelt. Er ikke akkurat som om det hjelper å sette opp gjerder.

Eierne må jo ta ansvar for dette! Enten om det er med bånd, holde de inne eller lære de til å ikke gå i andres hager.

Jeg ser at det kan bli problemer både for folk og dyr i dagens boligområder med frimerkestore tomter og en eller flere katter i annet hvert hus. Ett eller annet sted må nødvendigvis kattene gjøre fra seg og kattene på sin side havner får problemer fordi det blir vanskelig for dem å hevde sitt eget revir. Enda verre blir det om det er snakk om ukastrerte katter! På den annen side er bæsj noe man nesten må regne med i en hage. I min, som ligger veldig landling til, er det f.eks. ganske ofte hauger med elg- og rådyrbæsj. Og bæsje er noe de gjør etter å ha spist mine prydbusker...

Hadde man hatt tvungen merking, registrering og kastrering av katter, hadde imidlertid vært mulig å begrense antallet katter i et område, f.eks. ved å bestemme at hver husstand bare fikk lov til å ha en katt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser at det kan bli problemer både for folk og dyr i dagens boligområder med frimerkestore tomter og en eller flere katter i annet hvert hus. Ett eller annet sted må nødvendigvis kattene gjøre fra seg og kattene på sin side havner får problemer fordi det blir vanskelig for dem å hevde sitt eget revir. Enda verre blir det om det er snakk om ukastrerte katter! På den annen side er bæsj noe man nesten må regne med i en hage. I min, som ligger veldig landling til, er det f.eks. ganske ofte hauger med elg- og rådyrbæsj. Og bæsje er noe de gjør etter å ha spist mine prydbusker...

Hadde man hatt tvungen merking, registrering og kastrering av katter, hadde imidlertid vært mulig å begrense antallet katter i et område, f.eks. ved å bestemme at hver husstand bare fikk lov til å ha en katt.

Det er ikke bare problemer i byene som du viser til. Vi har hage på 2 mål og det er masse andre steder kattene kan gå og bæsje, i skogen, på jordet rett ved siden av, men neida de skal absolutt gå på vår flotte plen! Deilig når man løper rundt i gresset barbent, leker med barn som er på besøk og slenger seg ned i en helfersk bæsj. Nei ÆSJ!

Jeg skjønner ikke at dette skal være greit! Gleder meg til vi får oss hund, som kan jage bort alle kattene her :D Den skal vise hvem som er sjefen på vår tomt!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vi har hage på 2 mål og det er masse andre steder kattene kan gå og bæsje, i skogen, på jordet rett ved siden av, men neida de skal absolutt gå på vår flotte plen!
De kattene jeg har/har hatt, og katter flest vil jeg tro, har vært svært nøye på at bæsjen skal graves ned. At man finner kattebæsj i blomsterbed etc. er jeg dermed ikke så overrasket over. Imidlertid har jeg til dags dato aldri sett en katt som gjør fra seg midt på en veltrimmet gressmatte uten mulighet for å grave. Det er imidlertid en del andre dyr enn katter som ferdes i folks hager og som bæsjer, men som folk kanskje ikke tenker over. Både rev og grevling holder seg f.eks. gjerne i nærheten av og ferdes i boligområder om natten. Enkelte fugler har også etterlatenskaper som kan minne om kattebæsj.

Jeg skjønner ikke at dette skal være greit! Gleder meg til vi får oss hund, som kan jage bort alle kattene her :D Den skal vise hvem som er sjefen på vår tomt!
Da kan det hende du blir veldig skuffet! ;) Mange katter er ikke spesielt redd for hunder og bryr seg enda mindre hvis hunden ikke er tilstede. Skal du regne med noen effekt, må du nesten ha hunden løs, patruljerende på eiendommen 24/7 og det hadde du vel ikke tenkt? Endret av Leo
  • Liker 4
Skrevet

Det er ikke bare problemer i byene som du viser til. Vi har hage på 2 mål og det er masse andre steder kattene kan gå og bæsje, i skogen, på jordet rett ved siden av, men neida de skal absolutt gå på vår flotte plen! Deilig når man løper rundt i gresset barbent, leker med barn som er på besøk og slenger seg ned i en helfersk bæsj. Nei ÆSJ!

Som Leo poengterte: Det er svært uvanlig at katter bæsjer på steder det ikke er mulig å grave ned. Hunder, derimot, viser gjerne frem bæsjen sin til hele verden! Det er bare å glede seg til å plukke opp bæsj etter hunden deres!

• Liker 9
Skrevet

En katt som gjør fra seg på gressmatte? Den må du lenger ut på jordet med :P

Neida, men seriøst; mener dere som ikke liker at katter burde blitt utryddet da? Katter går ikke i bånd, og jeg tror de fleste katteelskere ville ha droppet å ha katt fremfor å ha de i bånd. De er ikke som hunder som må ha en herre.

• Liker 2
Skrevet

Bånd på katter = dyremishandling

Holde katter inne = dyremishandling (med unntak av noen få katter, som foretrekker å være inne hele tiden)

Lære dem å ikke gå i andres hager: Værsågod, du er hjertelig velkommen hjem til meg for å vise meg hvordan jeg lærer katten min til å ikke gå i andres hager!

• Liker 2
Skrevet
Hunder, derimot, viser gjerne frem bæsjen sin til hele verden! Det er bare å glede seg til å plukke opp bæsj etter hunden deres!
Jepp! :nigo: Jeg har hund som tasser rundt i hagen også og den driter, bokstavelig talt, i hvor den gjør fra seg, så hundebæsjplukking er en vanlig aktivitet. Og man lærer fort å ikke rulle seg noe sted uten a) å ha sett seg godt rundt først eller b) være forberedt på å havne i en ruke.
Skrevet

At katter vanligvis ikke bæsjer på gressmatter endrer ikke det faktum at de bæsjer på min.

Og dere katteeiere snakker som om deres katter har rett til å være på alle andres tomter og hvor de nå enn vil, til enhver tid, bare fordi det ligger i deres natur.

Det er tross alt min hage og jeg vil ikke ha noen ekle katter her i det hele tatt! Hadde jeg villet det, hadde jeg kjøpt min egen.

• Liker 1
Skrevet

Jepp! :nigo: Jeg har hund som tasser rundt i hagen også og den driter, bokstavelig talt, i hvor den gjør fra seg, så hundebæsjplukking er en vanlig aktivitet. Og man lærer fort å ikke rulle seg noe sted uten a) å ha sett seg godt rundt først eller b) være forberedt på å havne i en ruke.

Jøss det må være en veldig urenslig hund. Alle hunder jeg har vært borti, bæsjer kun i hjørner av hagen, hvis de bæsjer der i det hele tatt. Kjenner faktisk to hunder som har hele tomta å løpe rundt på, men bæsjer ikke der, og eierne må gå tur med de utenfor for at de skal gjøre fra seg.

Skrevet

Bånd på katter = dyremishandling

Holde katter inne = dyremishandling (med unntak av noen få katter, som foretrekker å være inne hele tiden)

Lære dem å ikke gå i andres hager: Værsågod, du er hjertelig velkommen hjem til meg for å vise meg hvordan jeg lærer katten min til å ikke gå i andres hager!

Hvorfor skal det være min oppgave å vise hvordan du skal lære opp katten din? Det er du som har anskaffet deg katt og det er du som står ansvarlig for at den ikke er til bry for andre.

Det blir som at du skal lære opp naboens bikkje som akkurat har bitt deg, til å ikke bite. Nei, det er vel naboens jobb, som er ansvarlig for bikkja.

Men det er vel som de fleste dyr, hvis de blir trent opp fra de er små, så kan de lære seg det meste. Selv katter kan ha det fint med å gå i bånd, det er bare at folk skaffer seg katter fordi de ikke gidder dette. Og slipper de ut så fort de finner veien tilbake etter å ha vært i hagen til naboen en tur. Ikke vet jeg, som sagt, dette er ditt ansvar å finne ut av.

• Liker 1
Skrevet

At katter vanligvis ikke bæsjer på gressmatter endrer ikke det faktum at de bæsjer på min.

Og det vet du fordi du stadig vekk, i fullt dagslys, ser katter på din plen som huker seg ned og legger en kabel?

Og dere katteeiere snakker som om deres katter har rett til å være på alle andres tomter og hvor de nå enn vil, til enhver tid, bare fordi det ligger i deres natur.

Ja, slik reglene er i dag, og sannsynligvis kommer til å forbli, så har kattene rett til dette. (Jeg har dog halsbånd med telefonnummer på mine og har dessuten informert naboene om hvilke katter som tilhører meg samt gitt beskjed om at jeg er lydhør hvis kattene mine ødelegger noe eller er til sjenanse for noen. De er selvfølgelig også kastrert og har kasse inne).

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...