Gå til innhold

Jeg skulle ha julebrus

Fremhevede innlegg

Gjest Uglefot
Skrevet (endret)

Herregud.. Jeg har jobba som sånn vareplasserer ("varekonsulenter" som vi så fint kalles), og mannen svarte deg etter boka. Du må skjønne at et sånt spørsmål får vi omtrent 100 ganger om dagen. Du sier at du tror han hadde Rema1000-klær på seg; han hadde helt sikkert en genser det sto Ringnes på med STORE bokstaver. Persepsjonen endres, man ser det man vil se. :) Jeg sier ikke dette for å være kjøp mot deg, jeg sier det for at du skal kunne se det fra mannen sitt perspektiv. :) Jeg brukte også 20 sekunder av hverdagen min HVER gang noen spurte meg om hjelp: "Nei du, det kan jeg ikke svare på! Jeg jobber for X og stablet bare varer for dem. Spør... *lete litt rundt med blikket til jeg ser noen som faktisk jobber i butikken*... Henne!" *smiiiiil*", men til slutt så tok dette opp så mye tid, at jeg gadd ikke mer. Det ble kortere og kortere.. "Sorry, jobber ikke her." som også er HELT korrekt, men gjør kundene DRITSURE fordi de tror du lyver. "Du må nesten spørre noen som jobber her" har samme resultat. "Jeg jobber for X" er enkelt, jeg "lyver" ikke, og kundene får vite det de må uten at jeg trenger å flytte blikket, eller avbryte det jeg gjør.

Beklager at dette ble oppfattet støtende for deg, TS. Men tenk på mannen som må forholde seg til så mange folk, hver dag, i mange forskjellige butikker og kjeder. Han mente ikke å være brysk, han ville sikkert bare avslutte interaksjonen dere hadde raskt.

(Nå har jeg kun lagt til grunn TS sine svar, og mine egne vurderinger.)

Så varekonsulenter, som ofte er å se i butikker, de trenger med andre ord ikke å forholde seg til kunder i det hele tatt? Når dere får opplæring så blir det sagt at ved henvendelse fra kunder så er dere ikke "pliktige" til å hjelpe dem hverken utifra arbeidsoppgaver (da tenker jeg ikke på at dere skal følge kunden rundt omkring i butikken, men bare være behjelpelig med en setning eller to) eller utifra det å være hyggelig, yte litt service?

Trist at man etterhvert i et yrke velger å droppe det å være imøtekommende/hyggelig fordi det tar for lang tid å si ett par setninger.

Kanskje varepåfylling burde skje på nattestid så slipper man dette som ser ut til å være en stor irritasjon.

For min del så hadde jeg aldri tenkt at en varekonsulent lyver. Men at det er så vanskelig å si "Beklager, jeg jobber ikke her men om du går deg en runde så finner du sikkert noen som kan hjelpe deg :)" den har jeg litt vanskeligheter med å skjønne. Men meg om det.

edit; la til litt.

Endret av Uglefot
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så varekonsulenter, som ofte er å se i butikker, de trenger med andre ord ikke å forholde seg til kunder i det hele tatt? Når dere får opplæring så blir det sagt at ved henvendelse fra kunder så er dere ikke "pliktige" til å hjelpe dem hverken utifra arbeidsoppgaver (da tenker jeg ikke på at dere skal følge kunden rundt omkring i butikken, men bare være behjelpelig med en setning eller to) eller utifra det å være hyggelig, yte litt service?

Trist at man etterhvert i et yrke velger å droppe det å være imøtekommende/hyggelig fordi det tar for lang tid å si ett par setninger.

Kanskje varepåfylling burde skje på nattestid så slipper man dette som ser ut til å være en stor irritasjon.

For min del så hadde jeg aldri tenkt at en varekonsulent lyver. Men at det er så vanskelig å si "Beklager, jeg jobber ikke her men om du går deg en runde så finner du sikkert noen som kan hjelpe deg :)" den har jeg litt vanskeligheter med å skjønne. Men meg om det.

edit; la til litt.

Jeg er til dels enig med deg, men tenker også som så at det må være litt tungvint å si disse lange frasene hver eneste gang du får en henvendelse. Mest sannsynlig så har de mye å gjøre, og har rett og slett ikke tid til å chittchatte med kundene, som faktisk ikke er deres ansvar.

Men joda, litt høflighet og et smil er på sin plass. :)

• Liker 1
Skrevet

Var på Rema 1000 her om dagen, og skulle ha Grans sin julebrus uten sukker. Jeg fant den ikke, så jeg spurte en av de ansatte som var i nærheten av brusen.

Jeg: "Unnskyld, har dere Grans julebrus uten sukker?"

Han jeg spurte: "Jeg er fra Ringnes".

Eh? Mulig jeg er fryktelig dum, men jeg skjønte ikke helt greia. Han jobbet jo der og hadde Rema 1000 klær på seg? Skal man ikke hjelpe kundene? Ville han ikke hjelpe meg fordi jeg skulle ha brus fra Grans, og ikke Ringnes?

Åh ja, jeg vet jeg er dum, men jeg skjønner det ikke...

Han mente vel, "jeg er fra Rignes så jeg kan desverre ikke hjelpe deg, siden-jeg-ikke-jobber-på-rema-1000"...

Skrevet

Om du opplever å bli godt behandlet, for eks å få et spesielt tilbud bare for deg, eller om kundebehandleren tuller og er hyggelig, vil du gå dit heller enn til konkurrenten når du skal handle noe. Det er basic markedspsykologi, for å si det slik. MorAase har rett i det.

Når jeg skal handle matvarer? Nei, beklager sånn er ikke jeg. Jeg går ikke omveier for å handle i den matbutikken med mest vennlig betjening.

• Liker 3
Skrevet

Denne tråden er KG på sitt beste :skratte:

• Liker 3
Skrevet

Kanskje ringnesansatte skulle hatt ett stort "Nei! Jeg VET faktisk ikke!" på skjorteryggen?

:regn:

• Liker 2
Skrevet

edit; la til litt.

De har ikke -tid-, de har flere butikker de må innom iløpet av en dag. Og skal de hjelpe alle som spør, og tro meg, det blir en del iløpet av en dag....så ville de nesten ikke gjort noe annet.

La de få jobbe ifred, de er ikke og skal ikke være kundeorienterte, de er der for å fylle og tømme varer.

• Liker 8
Skrevet

Vil ikke tro at de som fyller på varer blir kurset i å være serviceinnstilte og kundeorienterte nei - det er ikke jobben deres heller. Forstår deg godt, TS, som kjente at det stakk litt av svaret du fikk, men sett deg litt inn i deg selv og vit at det egentlig er en irrasjonell følelse basert på det som surrer oppi hodet ditt - noen folk svarer slik uten å mene noe vondt med det. :)

Når det kommer til folk som ikke har "kunden i gata" på dagsordenen avhenger nok svaret mer på personlige egenskaper enn noe annet. Nå har jeg aldri jobbet med å ekspedere, men jeg jobber for tiden med salg og jeg vet med meg selv at jeg hadde svart mye mer utfyllende enn hva han gjorde, men han svarte nok kort fordi han mente det var det du trengte å vite fra ham. :) Ikke gøy å si, men det er vanskelig å trå varsomt til enhver tid i frykt for at andre skal ha dårlig selvtillit og ta seg nær av svarene de får.

Og som nevnt tidligere i tråden - hva vet vel du om at ikke han har sosial angst og virkelig slet med å formulere seg? Det eneste du kan gjøre, er å gå inn i deg selv og få has på egne problemer, ikke tenk at andre gjør det de gjør for å få deg til å føle deg dårlig. For det er neppe tilfelle uansett. :jepp:

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Er bare på KG diskusjonener kan begynne med julebrus og ende opp med depresjoner og sosial angst.. :popcorn:

• Liker 5
Gjest Silvermist
Skrevet

Er bare på KG diskusjonener kan begynne med julebrus og ende opp med depresjoner og sosial angst.. :popcorn:

Så sant, så sant. :ler:

Skrevet

Så sant, så sant. :ler:

Alle diskusjoner ender som regel med det! :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dagens beste :fnise:

Endret av NoFame
Skrevet

Jeg nekter å tro at denne "angsten" er så ille som TS skal ha det til. En person med så kraftig sosial angst ville aldri funnet på å snakke til en fremmed i butikken, men heller brukt 10 minutter på å lete selv!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg nekter å tro at denne "angsten" er så ille som TS skal ha det til. En person med så kraftig sosial angst ville aldri funnet på å snakke til en fremmed i butikken, men heller brukt 10 minutter på å lete selv!

For å ta TS i forsvar (tror ikke hun følger med lenger) så hadde hun sannsynligvis allerede lett i et kvarter, og endelig motet seg opp til å spørre en hun var sikker på jobbet der, fordi hun jobber med seg selv og prøver å bli litt tøffere. Så fikk hun dette svaret, og følte at verden datt sammen, og at hun nå aldri vil tørre å spørre noen om noe igjen. ;) (Hadde forøvrig alvorlig angst i mange år selv, og slik var det for meg.)

Jeg er forøvrig enig med de som sier at denne mannen ikke gjorde noe galt. Det er en ting at verden i og for seg hadde vært litt hyggeligere om alle var høflige, tok seg tid og smilte når noen stilte dem et spørsmål, men samtidig kan jeg godt forstå at man er lei av å få det samme spørsmålet hundre ganger per dag, og han prøver faktisk bare å gjøre jobben sin. Det er ikke hans feil at alle tror han jobber i butikken, når han bare jobber for Rignes.

Det er også en del av å lære seg å fungere i samfunnet at man godtar at mennesker oppfører seg forskjellig, tenker forskjellig og handler forskjellig, uten at man tar det personlig. Og om det mot formodning skulle være ment personlig, godta at det finnes drittsekker overalt, og man trenger ikke å la det ødelegge dagen. Har man sosial angst skulle man ønske at det fantes en fasit for hvordan man oppfører seg i forskjellige situasjoner, så man ikke trengte å lure på hvordan man skal spørre om ting, svare på ting, hva folk ønsker av deg osv. Men det tar tid å lære seg sosiale koder og være trygg nok på seg selv til at man ikke overanalyserer alt.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 2
Skrevet

Jo, den kan veldig godt være så ille. Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i TS situasjon, har veldig angst, men har kommet meg såpass at jeg fungerer greit i de fleste situasjoner. Jeg kan gå i butikken og handle, prate med folk o.s.v., men det er bare så utrolig lite som skal til før jeg får en knekk. Jeg kan også gå og grunne og overanalysere små kommentarer som folk flest ikke tenker over i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

'Jeg skulle ha julebrus, men fikk sosial angst'

• Liker 2
Gjest Michelle82
Skrevet

Blir flau av hvordan mange brukere omtaler sosial angst og depresjon.

En ting er TS sin reaksjon, men den tråden har gått vekk fra TS sin reaksjon og blitt en slags 'se, så kul jeg er, som ikke har psykiske problemer'.

Hjelpes.

• Liker 2
Gjest Uglefot
Skrevet (endret)

De har ikke -tid-, de har flere butikker de må innom iløpet av en dag. Og skal de hjelpe alle som spør, og tro meg, det blir en del iløpet av en dag....så ville de nesten ikke gjort noe annet.

La de få jobbe ifred, de er ikke og skal ikke være kundeorienterte, de er der for å fylle og tømme varer.

For å snu det litt. Hva tror du det er lettest å ta tak i her? Kundene, slik at de ikke tar kontakt? Eller varekonsulentene som ser ut til å synes ei setning eller to blir for mye å si.

De fleste vil vel klare å rive av plastikken/tapen på en eske, åpne den og ta ut varene samtidig som de unnskylder seg med at de ikke jobber der og kommer med tipset om å spørre noen andre.

Jeg skjønner at det å fysisk hjelpe kundene blir vanskelig, men her er det snakk om å være litt høflig i en setning.

Og om det er så ille som du sier, hvordan får butikkansatte ting gjort i det hele tatt tro?(tenker på det at de fyller jo på varer de også)

Endret av Uglefot
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...