Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Denne tråden er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke har motivasjon til å studere. Har vært på besøk hos kompiser som har bodd med kun 1-2 romkamerater og fellesrommene ser ikke ut. Tror seriøst at jeg hadde blitt drapsmann om jeg hadde levd med slike folk.

Du trenger ikke bo i kollektiv for å studere. Jeg er selv ferdigstudert i en fem-års utdannelse og bodde kun i kolektiv et halvt år. Å ha egen hybel-leilighet koster selvsagt mer, og selv jobbet jeg ganske mye ved siden av studiene for å finansiere høyere leie, men det lar seg gjøre. Studiene mine gikk også langt bedre da jeg jobbet flere ettermidager og helger samtidig, enn det de gjorde da jeg ikke hadde det særlig bra på hjemmefronten (kollektivet).

Jeg fant ut at jeg ikke var en kollektiv-person da jeg som person er:

-Er noe over gjennomsnitllig terretoriell. Jeg hadde flippet vinkel om noen hade stjålet eller "lånt" noen av mine eiendeler eller varer. Noen av inleggene i denne tråden er jo direkte støtende når det viser hvordan forfatternes med-beboere ser på begrepet eiendomsrett. Husker jeg fikk kritikk fordi jeg hadde passord på PCen min og ingen "gjeste konto", og de andre kunne ikke begripe hvorfor ikke de bare kunne bruke mine ting som det passet dem...

-Er nok også over gjennomsitlig optatt av rettferdighet og er nok ganske sta. Ikke f*en om jeg skal gjøre mere enn andre når det kommer til fellesplikter. Fellesplikter skal utfører i like stor grad av alle, og her godtar jeg kun millimeter retferdighet. Jeg begynte også i, likhet med mange i denne tråden, å gjøre meg "selvforsynt" med fellesutstyr når de andre begynte å forsømme pliktene sine. Da styrte jeg mitt eget show og lot de andre ha det så godt når de ikke gadd å feks kjøpe inn såpe og dopapir.

-Jeg liker ikke at det skal skje ting hele tiden. Ofte i kollektiv, og da spesielt i student-kollektiv så er det vors og fest hele tiden. Det er aldri rolig hjemme, og det kan bli slitsomt.

Alt i alt så tror jeg det er mulig å hadde det veldig kjekt i kollektiv, men har du bare en vanskelig person så lager det mye kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i kollektiv og det er helt grusomt.

de andre jeg bor med eier ikke personlig hygiene og vasker aldri noenting. Jeg vasket ned hele leiligheten den dagen jeg flytta inn for jeg syns det var så ekkelt å gå på gulvet og kjenne smulene under sokkene når jeg gikk i stua. I mange mnd var jeg den eneste som vasket i det hele tatt og de andre kunne finne på å klippe kjønnshåret sitt på badet/barbere seg og bare la alt håret ligge på gulvet og på doringen :snurt:

Når de andre hadde fest så kunne det ligge utsøla øl på gulvet i to uker før det til slutt tørket inn av seg selv og sluttet å være seigt. og de vasket aldri opp det de brukte på kjøkkenet. Pluss at de stjal mat av meg,øl,shampo... Det værste var kanskje de gangene jeg hadde kjøpt inn noe jeg skulle bruke til noe spesielt også få en melding mens jeg var på jobb " hei, jeg lagde muffins av den blandinga di jeg,fikk så lyst på muffins!"

Til slutt orka jeg ikke være snill mer. jeg sluttet å vaske og rydde og begynte å stjele tilbake ting de hadde tatt av meg tidligere. Jeg tok en kniv,en gaffel og en skje og en av alt annet jeg brukte(stekepanne,tallerken,skål osv) inn på rommet mitt også lot jeg de få herje tulling i stua og på kjøkkenet i flere måneder. Nå er det ingen ting som er rent og badet ser ut som et horehus. Det har faktisk blitt så ille at jeg dusjer på jobben og må vaske dosetet hver gang jeg er på do :(

Hva er gærent med folk? hvorfor er de sånne ekle griser? Jeg syns det er veldig rart at to gutter på 30 år!!!! ikke gidder å vaske etter seg når det er gammelt avbarbert skjegg over hele vasken og at det er så ekkelt på gulvet i stua at man må gå med sko! De vasker heller ikke seg selv... jeg har faktisk tilgode å høre noen av de dusje og jeg har rom vedsidenav badet!

Han ene hadde tilogmed langt hår ned forbi skuldrene som han klipte av seg på badet og ble tilslutt flintskallet og lot bare alt håret som var klipt opp i omganger ligge på badet vårt som er 3kvm. Det lå der helt til jeg måtte be han vaske mens jeg sto å så på. USJ SKAM DERE EKLINGER.

Anonym poster: 5854ca7b387acaf8a0d4fdea6e38037b

For noen typer, hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg flyttet for lenge siden!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg liker ikke at det skal skje ting hele tiden. Ofte i kollektiv, og da spesielt i student-kollektiv så er det vors og fest hele tiden. Det er aldri rolig hjemme, og det kan bli slitsomt.

Kjenner meg igjen, jeg fikk kjeft i det ene kollektivet jeg bodde i fordi jeg ikke var sosial nok. Men når jeg var hjemme fra skole og jobb var jeg rett og slett sliten og trengte alenetid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som sier at det er såååå fantastisk å bo i kollektiv, vet virkelig ikke hva de prater om! Folk som er overalt, folk som stjeler som ravner, som glemmer hva som er mitt og ditt, null privatliv, noen som bidrar mer enn andre mht. husarbeid osv....hater kollektivlivet sterkt, vurderer å skaffe meg en telt! :(

Vurderer å kjøpe ost (som jeg måtte slutte pga andre stjal osten fra meg og ost er ikke akkurat billig) for så å legge litt rottegift i osten, for å gi vedkommende en lærepenge.

Anonym poster: 63d7446aa8a050155ebd42c4092c22bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Ikke for å strø salt i såret, men jeg kjenner meg ikke igjen i noen av klagene deres. Har ikke opplevd et eneste tyveri, og har faktisk aldri sett en eneste gjest. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har dårlige opplevelser med kollektiv, noen har bra opplevelser. Sånn er det - og det blir forskjellig. man skal være veldig heldig for å havne i et man trives i. Min oppfatning av kollektiv er altså da bedre enn for de som havnet i et dårligere ett.

Det skjønner dere vel?

PS: nå er det litt kjipt å bo i kollektiv. Jeg er møkk forkjølet, har feber og føler meg generelt klar for sengen. problemet er at roomien har vors i stuen og på kjøkkenet, og jeg må spise noe før jeg legger meg. Er ikke SÅ keen på å gå ut i stuen når jeg ser så kråkereir ut som jeg gjør, så nå håper jeg de snart skla på byen. Hvilket jeg regner med siden klokken er elleve. Vente vente vente.... :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor i kollektiv og har eget rom med nøkkel, låser dere mens dere er på jobb/skole og bortreist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Dere som bor i kollektiv og har eget rom med nøkkel, låser dere mens dere er på jobb/skole og bortreist?

Jeg låser om jeg så bare skal ut å hente posten.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rutine på kjøkkenet:

- Vasker litt rundt meg.

- Setter mat i panna

- leser litt.

- Rett etter at maten er ferdig, så vasker jeg pannen og diverse til maten har kjølnet ned litt.

- spiser

- vasker opp etter meg.

Likevel har det blitt sånn at jeg er nødt til å gå med sko i kjøkkenet. Brødsmuler,middagsrester og søppel overalt.

Jeg er egentlig ikke noe spesielt glad i å verken rydde eller ha det så forferdelig ryddig hele tiden,men ut i fra respekt for de andre jeg bor med så passer jeg veldig på å ikke legge igjen spor etter meg.

Og ja,jeg vet at det er kjipt at jeg bruker ovnene akkurat når du kommer hjem og du vil bruke den,men maten min blir ikke raskere laget bare fordi du står og stirrer på den,åpner ovnen for å sjekke hele tiden og maser om hvor kjedelig det er å vente. Jeg vet at du hadde foretrukket hvis jeg spiste mat som ikke var helt ferdilaget sånn at du kan putte din i ovnen,men jeg vil helst ha ordentlig mat jeg og.

Jeg er flau på dine veier fordi du ikke greier å gå i gangen uten å hyle som en stukket gris.

Og vær så, vær så snill: ikke øv på gitarspillingen kl 3 om morningen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som bor i kollektiv og har eget rom med nøkkel, låser dere mens dere er på jobb/skole og bortreist?

Jeg bor i leilighet med en venninne, så jeg låser aldri. Har ingen problemer om hun har lyst å sitte på rommet mitt på PCen hvis hun trenger stor PC-skjerm eller om jeg låner hennes iPad hvis jeg vil surfe litt.

Hadde jeg ikke kjent de jeg bodde med, så hadde jeg låst rommet mitt hvis jeg skulle ut av leiligheten :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låser om jeg så bare skal ut å hente posten.

Samme her.

Men dette er fordi jeg hadde blitt utrolig sint på meg selv hvis jeg var så dumsnill at jeg lot noen stjele pcen min bare fordi jeg var for naiv til å låse etter meg.

Min pc er viktigere enn at jeg skal være snill :P

Jeg har bodd i kollektiv i en mnd snart, det går egentlig greit, jeg er ikke så prippen som det kan høres ut i det forrige innlegget, men dagdrømmer stadig om min egen leilighet. Jeg er ikke så hypersosial som de andre her, så tror de syns jeg er en ordentlig snålig fordi jeg holder meg for meg selv :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låser døren når jeg skal være borte en stund. På butikken og skolen, biblioteket osv. Men om jeg bare skal ut og røyke... da gidder jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raindrops

Samme her.

Men dette er fordi jeg hadde blitt utrolig sint på meg selv hvis jeg var så dumsnill at jeg lot noen stjele pcen min bare fordi jeg var for naiv til å låse etter meg.

Min pc er viktigere enn at jeg skal være snill :P

Det er ikke bare stjeling jeg tenker på, selv om det også er noe av grunnen, men jeg har ikke noe som er verd å stjele heller da. Er det én ting KG har lært meg så er det at folk er jævlig frekke og snokete, og jeg gidder ikke at noen skal titte inn på rommet mitt og loke når jeg ikke er der. Selv om jeg er på fornavn med alle i kollektivet og vi alle har en god tone oss imellom, så vet man aldri hva folk finner på.

Nei, jeg har ikke så stor tro på menneskeheten :gjeiper:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Jeg må nesten nevne den episoden hvor jeg var i Berlin og satt på flyplassen å ventet på fly hjem da jeg fikk en melding fra hun ene jeg bodde med "det er visning på rommet ditt ikveld". Ja jeg skulle flytte, men altså. Hva med å kanskje informere meg om at dere har planlagt visning? Og ikke legg det til den dagen jeg kommer hjem og legg til tidspunktet jeg kommer inn døra. Jeg ville gjerne slappe litt av når jeg kom hjem jeg. Og rommet mitt var jo ikke ryddig heller.

Og i tilegg spørre om jeg ikke kanskje kunne finne på noe annet en å være hjemme? Nei!

Så jeg satt der da, i senga mi med dataen på fanget imens minst 70 fremmede mennesker kom for å studere rommet mitt.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre to jeg bor med, sier at de aldri låser døra. De låser ikke ytterdøra en gang. De stoler virkelig på folk. Jeg synes det er litt skummelt. Hvem som helst, kan jo gå inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De låser ikke ytterdøra en gang. De stoler virkelig på folk. Jeg synes det er litt skummelt. Hvem som helst, kan jo gå inn.

Da ville jeg ihvertfall låst rommet mitt!

Vi låser ytterdøra selv når vi er hjemme. Man hører ikke alltid like godt om man sitter i stua hvis noen skulle gått inn... og jeg ser ikke poenget med å ha det ulåst.

Endret av ninuska_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...