Helen Skrevet 15. oktober 2011 #81 Skrevet 15. oktober 2011 Nå snakker vi om p sprøyte da...... Obs....jeg trodde det var hormonspiral det var snakk om, leste litt feil gitt
Gjest bazibaz Skrevet 15. oktober 2011 #82 Skrevet 15. oktober 2011 Man kan da få "mensen" på p-sprøyte òg. Det er fullstendig individuelt hvordan kroppen reagerer.
Gjest imli Skrevet 15. oktober 2011 #83 Skrevet 15. oktober 2011 Det finnes ikke hormonprevensjon som virker lokalt. All hormonprevensjon tas opp i kroppen og inn i blodet. Enten det skjer via magen (p-piller), huden (plaster, p-ring), eller spiral/sprøyte. Det som derimot er riktig er at det er mindre hormoner i hormonspiral og at mange derfor reagerer lite/ingenting på den. Det visste eg ikkje, iflg legen min verka den berre lokalt, men han har kanskje ikkje peiling Uansett, så er det i alle fall få som reagerar på hormonene i hormonspiralen, slik som med t.d p-piller.
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 #84 Skrevet 15. oktober 2011 Man kan da få "mensen" på p-sprøyte òg. Det er fullstendig individuelt hvordan kroppen reagerer. Unnskyld at jeg ikke sa det i nok detaljer, la meg prøve igjen: prøvd p sprøyta? Jeg hadde ikke mensen på 5 år når jeg gikk på den. Noen kan så klart få små blødninger, andre kan blø en del, men det "normale" er å slippe å ha mensen/blødninger. Fornøyd?
Gjest bazibaz Skrevet 15. oktober 2011 #85 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg ser fortsatt ikke logikken i å råde ei jente/dame, som absolutt ikke trenger det, hormonprevansjon.
Gjest imli Skrevet 15. oktober 2011 #86 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg ser fortsatt ikke logikken i å råde ei jente/dame, som absolutt ikke trenger det, hormonprevansjon. Nei, ho treng jo ikkje prevensjon, men då treng ho jo strengt tatt ikkje sterilisering heller. 1
Gjest Iah Skrevet 15. oktober 2011 #87 Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Det visste eg ikkje, iflg legen min verka den berre lokalt, men han har kanskje ikkje peiling Uansett, så er det i alle fall få som reagerar på hormonene i hormonspiralen, slik som med t.d p-piller. Som jeg skrev stemmer det, fordi hormonmengden er mindre. Noe som tas opp i blodet kan på ingen måte sies å virke lokalt. Hvis legen din har sagt det man vedkommende ha ordlagt seg veldig klønete. Evt ha en meget spesiell definisjon på lokalt. Selv om hormonene tas opp lokalt, går de allikevel ut i blodstrømmen. Endret 15. oktober 2011 av Iah
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 #88 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg ser fortsatt ikke logikken i å råde ei jente/dame, som absolutt ikke trenger det, hormonprevansjon. Hun sliter med kraftige menssmerter, hvorfor ser du ikke poenget i å råde henne til hormonprevansjon for å få stoppet dette?
IwannaHumpalot Skrevet 15. oktober 2011 #89 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg fikk spørsmål om sterilisering da jeg fikk barn nr 3 da jeg var 25. Følte at det ikke var riktig da. Vet ikke helt hvorfor men bare følte at det var galt. Da jeg fikk nr 4 i en alder av 29 føltes det veldig riktig å sterrilisere meg, og det gjorde jeg! Poenget er at jeg tror du føler det 100% når du er klar for det! Er det et snev av tvil, så bruk annen prevansjon!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #90 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg tenker på det. Er 24 år. Hadde en veldig tøff fødsel og tenker på å sterilisere meg samtidig som nr to blir tatt med ks. Men jeg er ikke sikker ennå... Får du dette innvilget? Jeg fikk ikke dette, selv om vi søkte likt som vi søkte om keisersnitt grunnet ekstremt vanskelig og tøff 1 fødsel. Fikk avslag da jeg kun var 24 år og 6 mnd. da jeg skulle ta keisersnitt. Jeg hadde også papir på att jeg av hensyn til helsen ble frarådt å få flere barn.
Gjest bazibaz Skrevet 15. oktober 2011 #91 Skrevet 15. oktober 2011 Hun sliter med kraftige menssmerter, hvorfor ser du ikke poenget i å råde henne til hormonprevansjon for å få stoppet dette? Fordi reaksjon på forskjellig hormonprevansjon er så fryktelig individuelt og det kan ta opp til et år før en "oppdager" alle bivirkningene. Fordi hun ikke trenger hormonprevansjon. Hadde jeg vært over 25 og visste 100% at jeg ikke skulle hatt barn, ville jeg heller fjernet livmoren enn å dytte i meg enda mer hormoner. Det er ikke alle som mister "mensen", det er heller ikke alle som får mindre smerter når de går på hormonprevansjon. Og noen får mer smerter, som ikke nødvendigvis går over når man slutter med pillene/sprøytene/implantatene.
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 #92 Skrevet 15. oktober 2011 Får du dette innvilget? Jeg fikk ikke dette, selv om vi søkte likt som vi søkte om keisersnitt grunnet ekstremt vanskelig og tøff 1 fødsel. Fikk avslag da jeg kun var 24 år og 6 mnd. da jeg skulle ta keisersnitt. Jeg hadde også papir på att jeg av hensyn til helsen ble frarådt å få flere barn. Det vet jeg ikke. Tviler. Som sagt, det er bare noe jeg tenker på
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #93 Skrevet 17. oktober 2011 De steriliserer ikke sammen med keisersnitt lengre, for det er en del år siden de sluttet med. Derfor må du nok vente en stund etter fødselen, før du får lov til å sterilisere deg. Men som sagt skal det mye til for å få lov til å sterilisere seg før man er 25.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2011 #94 Skrevet 17. oktober 2011 Sterilisering kan faktisk føre til en form for overgangsalder om man er svært uheldig. Dette er pga at når de kutter egglederene kan de og komme til å forstyrre blodsirkulasjonen til eggstokkene, og de "slår seg av" tidligere enn de egentlig skal. (Søk på "post sterilisation syndrome") Dette er skjelden, men det er hovedårsaken til at jeg ikke har sterilisert meg ennå, selv om jeg nærmer meg 30. Når det gjelder det juridiske i det. Du kommer nok til å ha problemer med å få det innvilget i Norge. UK kan være noe lettere, men vil også koste mer. Det jeg hadde virdert i din situasjon: "Skrelling" av livmoren for å begrense mens. Dette vil og gjøre deg nær steril, MEN, om du blir gravid er faren for spontanabort mye høyere enn normalt. Dette er også vanskelig å få gjordt i Norge, men er lettere å få gjordt som dagkirurgi i UK el. Annen prevensjon (kondom, pessar, FAM) om jeg ble sexuelt aktiv igjen de neste 3 årene. Revurdert sterilisering når jeg ble 25, og legene ikke lengre kan nekte deg det.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #95 Skrevet 18. oktober 2011 Tar det ikke så ille som det kan se ut som altså. Im just saying Jeg vil uavhengig av hva andre sier prøve å få det igjennom, kobberspiralen har skremt meg litt, siden mora mi hatt den og ho fikk enda mer mens og menssmerter, + at pappa stakk seg på den. Jeg har nok ingen mann. Stakk faren din seg på den?
Gjest imli Skrevet 18. oktober 2011 #96 Skrevet 18. oktober 2011 Stakk faren din seg på den? Det er faktisk vanleg at mannen kan merke trådane på spiralen viss dei ikkje har bøyd seg skikkeleg oppover slik dei skal. Difor skal ein vente nokre dagar etter innsetting med å ha samleie. Sjølve spiralen går det sjølvsagt ikkje an å stike seg på, den sit jo inni livmora.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå