Gjest alven Skrevet 14. oktober 2011 #61 Skrevet 14. oktober 2011 Det er ved fjerning av livmor det. Ikke ved vanlig sterilisering. Nei det er heller ikke ved fjerning av livmor men fjerning av eggstokker.
Mamma1 Skrevet 14. oktober 2011 #62 Skrevet 14. oktober 2011 Det er ikke mulig å stikke seg på spiralen, men trådene derimot kan stikke såpass at man må klippe dem ned, eller i verste fall fjerne spiralen. Man kan nok stikke seg på trådene ja, men de kan man klippe så langt ned at de ikke kommer utenfor livmorhalsen.
Redbull Skrevet 14. oktober 2011 #63 Skrevet 14. oktober 2011 Ikkje for å vera respektlaus, men det er veldig vanskeleg å vera sikker på noko sånt, særleg når ein er så ung som 22 år. Kva er problemet med å berre bruke prevensjon i tre år til? Jeg er enig med deg, og det er det som holder meg tilbake. Greit at jeg har det fint med mannen min nå, men om 5-6-7 år KAN vi gå i fra hverandre, hva om jeg møter drømmemannen da og vil ha en etterpåklatt ilag med han? Det kan jeg aldri vite... Så jeg har sterilisering i tankene, men kommer nok ikke til å gjøre detfør jeg blir eldre og har fått fødselen laaaangt på avstand!!
Redbull Skrevet 14. oktober 2011 #64 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg ser på det slik: Du må igjennom et inngrep som koster flere tusen. Men abort, det er gratis, er det ikke? Så jeg synes bare du skal kose deg, og om du blir gravid, så gjør du bare et inngrep. Det er jo akkurat det samme uansett. Du er blåst du... Blåst!!! 3
Niennas Skrevet 14. oktober 2011 #65 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg er overrasket over hvor mange og hvor mye argumenter du må forsvare deg mot. Jeg har hørt om flere som får avslag fordi de er under 25, men det skader vel ikke å søke? Hvis du søker f.eks. 1 gang i året, så kommer de nok iallefall til å ta deg seriøst når du først blir 25 . Lykke til!
Rainbow Skrevet 14. oktober 2011 #66 Skrevet 14. oktober 2011 Litt OT, men: Hva er det man må gjøre for å slippe mensen for alltid? Fjerne eggstokkene og dermed gå rett inn i overgangsalderen? Har noen her gjort det? Jeg har ekstremt store menssmerter og skal ikke ha barn, så skulle ønske det gikk an å stoppe mensen for alltid og slippe overgangsalderen. Bruker heller ikke prevensjon siden jeg ikke har sex med menn.
cherioo21 Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter #67 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg er overrasket over hvor mange og hvor mye argumenter du må forsvare deg mot. Jeg har hørt om flere som får avslag fordi de er under 25, men det skader vel ikke å søke? Hvis du søker f.eks. 1 gang i året, så kommer de nok iallefall til å ta deg seriøst når du først blir 25 . Lykke til! Takk tskk du, ringte inn i dag og bestilt meg til for å søke om det. Og jeg gir meg ikke ved ett avslag, de blir nødt til å tåle mas fra meg om de avslår. Har snakket med folk rundt meg om det jeg vil gjøre nå også, og overraskende så får jeg en del støtte, til og med fra folk jeg ikke trodde ville støtte meg i det. =)
Helen Skrevet 14. oktober 2011 #68 Skrevet 14. oktober 2011 Litt OT, men: Hva er det man må gjøre for å slippe mensen for alltid? Fjerne eggstokkene og dermed gå rett inn i overgangsalderen? Har noen her gjort det? Jeg har ekstremt store menssmerter og skal ikke ha barn, så skulle ønske det gikk an å stoppe mensen for alltid og slippe overgangsalderen. Bruker heller ikke prevensjon siden jeg ikke har sex med menn. Ved kraftige blødninger kan man få innvilget en tcer operasjon, da blir livmoren skrellet. Etter det mister de fleste mensen eller den blir vesentlig redusert. Man skal ikke kunne bli gravid etterpå. Jeg tok den operasjonen, men etter ca 1. år fikk jeg samme tullet med mensen som tidligere (ble også gravid) så nå har jeg fjernet livmoren så nå slipper jeg mensen helt. Man kommer IKKE i overgangsalderen av bare å fjerne livmoren
Redbull Skrevet 14. oktober 2011 #69 Skrevet 14. oktober 2011 Litt OT, men: Hva er det man må gjøre for å slippe mensen for alltid? Fjerne eggstokkene og dermed gå rett inn i overgangsalderen? Har noen her gjort det? Jeg har ekstremt store menssmerter og skal ikke ha barn, så skulle ønske det gikk an å stoppe mensen for alltid og slippe overgangsalderen. Bruker heller ikke prevensjon siden jeg ikke har sex med menn. Prøvd P sprøyta?
Gjest bazibaz Skrevet 14. oktober 2011 #70 Skrevet 14. oktober 2011 Hun har ikke sex med menn, hvorfor skal hun da bruke hormonprevansjon? 1
Rainbow Skrevet 14. oktober 2011 #71 Skrevet 14. oktober 2011 Ved kraftige blødninger kan man få innvilget en tcer operasjon, da blir livmoren skrellet. Etter det mister de fleste mensen eller den blir vesentlig redusert. Man skal ikke kunne bli gravid etterpå. Jeg tok den operasjonen, men etter ca 1. år fikk jeg samme tullet med mensen som tidligere (ble også gravid) så nå har jeg fjernet livmoren så nå slipper jeg mensen helt. Man kommer IKKE i overgangsalderen av bare å fjerne livmoren Oj, så interessant! Trodde man fortsatte å ha mensen selv om man ikke hadde livmor, jeg. Svigerinna til en venninne måtte operere ut sin da hun var barn, og hun har fått barn via surrogatmor med egne egg. Dette var interessant! Prøvd P sprøyta? Som hun under skrev er det ikke noe vits for meg å bruke prevensjon eller tilføre kroppen hormoner når jeg ikke risikerer å bli gravid, siden jeg ikke har sex med menn. :-)
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 #72 Skrevet 15. oktober 2011 Som hun under skrev er det ikke noe vits for meg å bruke prevensjon eller tilføre kroppen hormoner når jeg ikke risikerer å bli gravid, siden jeg ikke har sex med menn. :-) nei, men dufår ikke mensen når du går på den...
Gjest imli Skrevet 15. oktober 2011 #73 Skrevet 15. oktober 2011 Vel jeg vet ikke hvor sikker jeg syntes Hormon spiralen var jeg, jeg satte inn min i begynnelsen av august 2003, i september 2004 kom siste mann. Klart det er mogleg å bli gravid med hormonspiral også, men sjangsen er veldig liten. Med p-piller, kondom, kobberspiral osv er sjangsen for graviditet ca 1 av 100. Med hormonspiral er det 1 av 1000. Med hormonspiral får du også mindre mensblødningar (nokon mistar mensen heilt) og mindre menssmerter, så det kan absolutt anbefalast for TS. Nei det er heller ikke ved fjerning av livmor men fjerning av eggstokker. Nei, ein fjernar ikkje eggstokkane ved sterilisering, ein kuttar egglederane. Ved fjerning av eggstokkane kjem ein i overgangsalderen... Og det er vel ikkje moro når ein er 22 Ved fjerning av livmor mistar ein mensen, men kjem ikkje i overgangsalder.
Rainbow Skrevet 15. oktober 2011 #74 Skrevet 15. oktober 2011 nei, men dufår ikke mensen når du går på den... Nei, det er jo et kjempepluss, selvsagt! Og mye enklere enn et inngrep. Men er likevel skeptisk til å tilføre kroppen hormoner jeg ikke trenger å tilføre. :-)
Helen Skrevet 15. oktober 2011 #75 Skrevet 15. oktober 2011 nei, men dufår ikke mensen når du går på den... Jo da, det kan du få! Jeg har hatt 3 hormonspiraler, jeg har vært uten mensen ca et halvt år etter at jeg har satt de inn. Etter det fikk jeg mensen regelmessig hver 4. uke pluss masse småblødninger mellom mensen.
Gjest Iah Skrevet 15. oktober 2011 #76 Skrevet 15. oktober 2011 Ved kraftige blødninger kan man få innvilget en tcer operasjon, da blir livmoren skrellet. Etter det mister de fleste mensen eller den blir vesentlig redusert. Man skal ikke kunne bli gravid etterpå. Jeg tok den operasjonen, men etter ca 1. år fikk jeg samme tullet med mensen som tidligere (ble også gravid) så nå har jeg fjernet livmoren så nå slipper jeg mensen helt. Man kommer IKKE i overgangsalderen av bare å fjerne livmoren Og i noen slike tilfeller fjerner de rett og slett livmoren først som sist. Moren min fikk livmoren fjernet for noen år siden, på grunn av ekstreme blødninger. Jeg er usikker på hvorfor de ikke forsøkte skrelling først, men en av grunnene kan ha vært at mamma ikke ønsket dette da hun har ei venninne som fikk gjort dette to ganger og resultatet var sterkere blødninger.
Gjest Iah Skrevet 15. oktober 2011 #77 Skrevet 15. oktober 2011 Det finnest jo mykje forskjellig prevensjon. Spiral? Den kan sitje i opptil 5 år. Hormonspiral er ekstremt sikkert, og hormonene verkar berre lokalt, så det skal ikkje gå utover humøret. Er vel det same med p-ring. Elles går det jo fint an å bruke kondom. Det finnes ikke hormonprevensjon som virker lokalt. All hormonprevensjon tas opp i kroppen og inn i blodet. Enten det skjer via magen (p-piller), huden (plaster, p-ring), eller spiral/sprøyte. Det som derimot er riktig er at det er mindre hormoner i hormonspiral og at mange derfor reagerer lite/ingenting på den.
rigelgutten Skrevet 15. oktober 2011 #78 Skrevet 15. oktober 2011 Dette kan du angre bittert på . Hva om du blir alene mor også treffer du drømmemannen som er barnløs og som ønsker seg barn ?? Jeg er selv i denne situasjonen. Møtt drømmemannen som er steril fordi han hadde tre fra før ,ble skilt og møtte barnløse meg .. Jeg ville ikke ha gjort det .
Gjest Laks Skrevet 15. oktober 2011 #79 Skrevet 15. oktober 2011 Cheerio21, jeg skjønner for å være helt ærlig ikke hvorfor du skal søke når du er under 25 år. Det står jo klart og tydelig i loven hvilke grunner som aksepteres for å få innvilget sterilisering når du er under 25, og utfra den informasjonen du har gitt her, så oppfyller du ikke disse kravene. Du kan jo ikke mase deg til noe loven sier at du ikke får gjøre. Mulig at jeg har misforstått noe, men legene følger jo bare lovverket. De kan ikke ta hensyn til dine personlige grunner så lenge de ikke dekkes av loven.
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 #80 Skrevet 15. oktober 2011 Jo da, det kan du få! Jeg har hatt 3 hormonspiraler, jeg har vært uten mensen ca et halvt år etter at jeg har satt de inn. Etter det fikk jeg mensen regelmessig hver 4. uke pluss masse småblødninger mellom mensen. Nå snakker vi om p sprøyte da......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå