Gå til innhold

Sterilisering under 25år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer litt på om det er noen her som er under 25år og har fått sterilisert seg?

Dette er nemlig noe jeg selv ønsker veldig å få gjort, men lurer litt på hvilke grunner de vil ha for å innvilge dette. Selvom jeg selv syns jeg har gode nok grunner er det ikke sikkert de som behandler søknaden er like enige.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker på det. Er 24 år. Hadde en veldig tøff fødsel og tenker på å sterilisere meg samtidig som nr to blir tatt med ks. Men jeg er ikke sikker ennå...

Skrevet

Jeg er helt sikker i min sak, er 22 og har to barn som begynner å bli store og ingen ønsker om å få flere barn, hverken med en mann eller alene.

Hadde vært fint å høre om noen har fått det innvilga og hvilke grunner eventuelt de hadde tenker jeg.

Skrevet

Ikkje for å vera respektlaus, men det er veldig vanskeleg å vera sikker på noko sånt, særleg når ein er så ung som 22 år. Kva er problemet med å berre bruke prevensjon i tre år til?

• Liker 6
Skrevet

Ja det er sikkert vanskelig for noen å være sikker på det i min alder.

Men nå er det seg sånn at jeg er 100% sikker, jeg har to barn og det holder lenge.

Jeg har heller ikke lyst til å gå på prevensjon når jeg blir så ekstremt hormonell av det.

Da avstår jeg heller fra sex i 3år.

• Liker 1
Skrevet

Ja det er sikkert vanskelig for noen å være sikker på det i min alder.

Men nå er det seg sånn at jeg er 100% sikker, jeg har to barn og det holder lenge.

Jeg har heller ikke lyst til å gå på prevensjon når jeg blir så ekstremt hormonell av det.

Da avstår jeg heller fra sex i 3år.

Det finnest jo mykje forskjellig prevensjon. Spiral? Den kan sitje i opptil 5 år. Hormonspiral er ekstremt sikkert, og hormonene verkar berre lokalt, så det skal ikkje gå utover humøret. Er vel det same med p-ring. Elles går det jo fint an å bruke kondom.

Skrevet

ikke steriiliser deg så ung.du vil angre veldig.

• Liker 1
Skrevet

jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på noe som kan gi en hormonell reaksjon, for jeg har reagert på p-stav, p-piller, p-plaster og hvorfor skal jeg bruke så mye penger på prevensjon visst jeg kunne fått igjennom en sterilisering?

joda, går fint ann å bruke kondom, men jeg har lyst til å sterilisere meg.

Hva er greia med å prøve å overtale meg vekk fra det?

Jeg har fått de barna jeg vil ha, jeg synes det er nok og ønsker ikke fler barn.

Jeg skal følge disse barna opp til de er minst 18år gammle, så skal jeg faktisk ha tid til meg selv litt også, så skal jeg ha råd til de barna jeg har også, oppi dette med å følge opp barna på den grei måte så må jeg få tatt meg en utdannelse også.

i tillegg til at jeg ikke ønsker fler barn så er jeg ett hormonmonster når jeg er gravid, noe som ikke tjener noen at jeg går rundt og er. Det ligger fler grunner til enn de jeg sier her.

Men det eneste jeg ville var å høre om det var noen under 25 som har sterilisert seg.

Jeg søkte ikke etter å få alternativer og mas om å ikke gjør det.

• Liker 7
Skrevet

Eg masar ikkje om at du ikkje skal gjera det, men det er lite sannsynleg at du får lov, trur eg. Difor kjem eg med forslag til kva du kan gjera :) Berre godt ment altså. Kobberspiral er i alle fall heilt hormonfritt og er verd å prøve ut viss du ikkje får innvilga sterilisering.

Når det er sagt, er sterilisering av mann eit mykje enklare inngrep. Kvifor kan ikkje mannen din gjera det? Er du ikkje i eit forhold, kan du vel berre bruke kondom viss du har sex med tilfeldige?

• Liker 2
Skrevet

ikke steriiliser deg så ung.du vil angre veldig.

Hvordan kan du uttale deg så bastant om noen du ikke kjenner engang?

Synes grunnene høres gode ut, og når man alt har to barn ser jeg ikke hvorfor man skulle være garantert å angre.

• Liker 8
Skrevet

Jeg fikk ikke lov til ås terilisere meg da jeg var 24, men måtte vente til jeg ble 25. Jeg hadde da fått de barna jeg ville ha, og forkalrte godt at jeg ikke ønsket flere. det spilte ingen rolle hva jeg sa og hvor godt jeg forklarte det, for jeg fikk ikke steriliesere meg før jeg ble 25.

Jeg tror det skal være ganske alvorlig, for at du får sterilisere deg før du er 25. Om de da ikke har forandret reglene, men det må du ensten sjekke med legen din. Det er ikke fastlegen din som bestemmer om du får det, men legen på sykehuset.

Skrevet

Tar det ikke så ille som det kan se ut som altså. Im just saying :P

Jeg vil uavhengig av hva andre sier prøve å få det igjennom, kobberspiralen har skremt meg litt, siden mora mi hatt den og ho fikk enda mer mens og menssmerter, + at pappa stakk seg på den.

Jeg har nok ingen mann.

Skrevet

Jeg fikk ikke lov til ås terilisere meg da jeg var 24, men måtte vente til jeg ble 25. Jeg hadde da fått de barna jeg ville ha, og forkalrte godt at jeg ikke ønsket flere. det spilte ingen rolle hva jeg sa og hvor godt jeg forklarte det, for jeg fikk ikke steriliesere meg før jeg ble 25.

Jeg tror det skal være ganske alvorlig, for at du får sterilisere deg før du er 25. Om de da ikke har forandret reglene, men det må du ensten sjekke med legen din. Det er ikke fastlegen din som bestemmer om du får det, men legen på sykehuset.

Fikk du noen grunn til avslaget?

Legen min vet jo alt om meg, så håper han kan hjelpe meg litt med formuleringer og forståelse.

Skrevet

Viss du ikkje har mann, kvifor treng du då å sterilisere deg? Viss du har tilfeldig sex, bør du jo uansett bruke kondom. Kva er problemet då? :klo:

• Liker 7
Skrevet

Personer under 25 år kan bli sterilisert under visse vilkår, for eksempel ved arvelig sykdom og fare for liv og helse ved svangerskap og fødsel.

Det er vel eneste unntaket de gjør. Egenandelen er på litt over 6000 kr

Skrevet

jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på noe som kan gi en hormonell reaksjon, for jeg har reagert på p-stav, p-piller, p-plaster og hvorfor skal jeg bruke så mye penger på prevensjon visst jeg kunne fått igjennom en sterilisering?

joda, går fint ann å bruke kondom, men jeg har lyst til å sterilisere meg.

Hva er greia med å prøve å overtale meg vekk fra det?

Jeg har fått de barna jeg vil ha, jeg synes det er nok og ønsker ikke fler barn.

Jeg skal følge disse barna opp til de er minst 18år gammle, så skal jeg faktisk ha tid til meg selv litt også, så skal jeg ha råd til de barna jeg har også, oppi dette med å følge opp barna på den grei måte så må jeg få tatt meg en utdannelse også.

i tillegg til at jeg ikke ønsker fler barn så er jeg ett hormonmonster når jeg er gravid, noe som ikke tjener noen at jeg går rundt og er. Det ligger fler grunner til enn de jeg sier her.

Men det eneste jeg ville var å høre om det var noen under 25 som har sterilisert seg.

Jeg søkte ikke etter å få alternativer og mas om å ikke gjør det.

Bare for å understerke det, så er ikke det at du ikke gidder å bruke penger eller har råd til prevenson, er ikke grunner sykehuset vil legge til vurderingen. En sterilisering er en kostbar affære. Folk som ikke har alvorlige medisinske grunner, må man betale en egenandel på ca 9000,-

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det skal mye til å få sterilisering under 25, for det er en grense de har satt. Som andre sier, arvelige sykdommer, og fare for liv og helse ved en eventuell graviditet eller fødsel.

Endret av Piper
Skrevet

Viss du ikkje har mann, kvifor treng du då å sterilisere deg? Viss du har tilfeldig sex, bør du jo uansett bruke kondom. Kva er problemet då? :klo:

Fordi jeg vil ikke ha fler barn, kondomer kan sprekke og da kan det være ekstra greit å være sterilisert. Jeg har ikke lyst til å ende opp med enda ett barn, jeg har ikke lyst til å måtte ta abort om uhellet skulle skje.

Om jeg mot formodninger skulle få meg en mann igjen noen gang, så er sterilisering allerede gjort og ikke noe mer å tenke på. Jeg har ikke lyst på flere barn, jeg har ikke råd eller tid til flere barn. Den tia jeg har går med til de to jeg allerede har, og ikke ønsker jeg noe mindre tid til de. Hverken med eller uten mann.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt sikker i min sak, er 22 og har to barn som begynner å bli store og ingen ønsker om å få flere barn, hverken med en mann eller alene.

Hadde vært fint å høre om noen har fått det innvilga og hvilke grunner eventuelt de hadde tenker jeg.

Hvor gammel var du da du fikk dem? Ble nysgjerrig. :)

Skrevet

Kommer man ikke rett i overgangsalderen når man steriliserer seg? Er det noe man ønsker som 22 åring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...