Gå til innhold

Sterilisering under 25år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare for å understerke det, så er ikke det at du ikke gidder å bruke penger eller har råd til prevenson, er ikke grunner sykehuset vil legge til vurderingen. En sterilisering er en kostbar affære. Folk som ikke har alvorlige medisinske grunner, må man betale en egenandel på ca 9000,-

Det er ikke snakk om gidd eller ikke råd.

Det er snakk om å spare ungene og familien min for det monsteret jeg blir av prevensjon. Og det at det ikke er billig å sterilisere seg er ikke noe som endrer min mening, jeg har ikke noe mer lyst på fler barn av den grunn. Og grunnene som skal nevnes til sykehuset er nok ikke ene og alene at jeg reagerer på prevensjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel var du da du fikk dem? Ble nysgjerrig. :)

Jeg var 16 når jeg fikk eldste og rett under 18 når jeg fikk yngste. :gjeiper:

Skrevet

Jeg vil uavhengig av hva andre sier prøve å få det igjennom, kobberspiralen har skremt meg litt, siden mora mi hatt den og ho fikk enda mer mens og menssmerter, + at pappa stakk seg på den.

Det trenger ikke ha noe å si hva foreldres erfaringer er. Min mor ble skikkelig dårlig av spiralen, jeg har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Trådene kan forøvrig klippes, hvis de skulle være et problem.

Skrevet

Kommer man ikke rett i overgangsalderen når man steriliserer seg? Er det noe man ønsker som 22 åring?

Det er ved fjerning av livmor det.

Ikke ved vanlig sterilisering.

• Liker 2
Skrevet

Det er ved fjerning av livmor det.

Ikke ved vanlig sterilisering.

Man kommer heller ikke i overgangsalderen når man fjerner livmoren, men fjerner man eggstokkene da kommer man i overgangsalderen.

• Liker 1
Skrevet

Om du tror at en sterilisering skal blø mindre og gjøre mindre vondt, så bør du revurdere hele greien. Jeg selv har fått store blødninger og verre smerter etter steriliseringen.

Skrevet

Man kommer heller ikke i overgangsalderen når man fjerner livmoren, men fjerner man eggstokkene da kommer man i overgangsalderen.

My bad, var veldig sikker på at man kom i overgangsalderen ved fjerning av livmor.

Skrevet

Om du tror at en sterilisering skal blø mindre og gjøre mindre vondt, så bør du revurdere hele greien. Jeg selv har fått store blødninger og verre smerter etter steriliseringen.

Har ikke gjort meg opp noen mening om mindre mens eller smerter.

Tror du virkelig at jeg ville sterilisert meg med en tro om at jeg kun skulle sått mindre mens og smerter?

Skrevet

ikke lyst på flere barn, jeg har ikke råd eller tid til flere barn. Den tia jeg har går med til de to jeg allerede har, og ikke ønsker jeg noe mindre tid til de. Hverken med eller uten mann.

Man kan uansett ikke få dekket sterilisering av overnevnte årsakene. Har du ikke alvorlige og eller arvelige sykdommer i familien tror jeg du kan glemme det.

Sterilisering, medfører ingenting annet enn at befruktingen ikke kan skje. Man har menstrasjon på vanlig måte.

Skrevet

Hvis du er 21 som nicket indikerer er det svært svært liten sjanse for at du får innvilget en sterilisering. Loven er klinkende klar på at man skal være 25 år, og det er vel heller ikke mange leger som vil si ja til dette inngrepet når du er så ung.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg er helt sikker i min sak, er 22 og har to barn som begynner å bli store og ingen ønsker om å få flere barn, hverken med en mann eller alene.

Hadde vært fint å høre om noen har fått det innvilga og hvilke grunner eventuelt de hadde tenker jeg.

Store barn når du er bare 22? Du må ha vært under seksuell lavalder da du fødte dem.

Edit. Jeg så etter at jeg postet innlegget at du hadde svart på dette lenger opp i tråden.

Endret av Belladonna
Skrevet

Jeg ser på det slik: Du må igjennom et inngrep som koster flere tusen. Men abort, det er gratis, er det ikke? Så jeg synes bare du skal kose deg, og om du blir gravid, så gjør du bare et inngrep. :) Det er jo akkurat det samme uansett.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er 21 som nicket indikerer er det svært svært liten sjanse for at du får innvilget en sterilisering. Loven er klinkende klar på at man skal være 25 år, og det er vel heller ikke mange leger som vil si ja til dette inngrepet når du er så ung.

Ikke kom med slike påstander om andre menneskers seksualitet. Hun har selv sagt at hun var 16 og 18, altså over den seksuelle lavalderen.

Skrevet

Ikke kom med slike påstander om andre menneskers seksualitet. Hun har selv sagt at hun var 16 og 18, altså over den seksuelle lavalderen.

Den var ment til Beladonna, ikke zellica, beklager.

Skrevet

Man kan uansett ikke få dekket sterilisering av overnevnte årsakene. Har du ikke alvorlige og eller arvelige sykdommer i familien tror jeg du kan glemme det.

Sterilisering, medfører ingenting annet enn at befruktingen ikke kan skje. Man har menstrasjon på vanlig måte.

Nei, jeg regnet aldri med å få noe dekka.

Og jeg er også fullt klar over at man har mens på vanlig måte.

Jeg bare lurer litt på hva folk tar meg for nå?

Jeg får følelsen av at folk tror at jeg er så lite opplyst og så kort tenkt at jeg ville sterilisert meg kun for å miste mens (som jeg vet at man ikke gjør), at jeg tror at man blør mindre, at jeg tror at dette ville blitt dekket av noen.

At det av en eller anna grunn skulle vært billigere eller pga giddalaushet.

Er det vanskelig å forstå at jeg ikke ønsker meg fler barn, og har lyst til å sterilisere meg pga dette?

Jeg har nok å ta meg av nå, å følge opp i mange år fremover, sørge for at det blir ordentlige mennesker av de jeg har satt til verden og se deres dalige behov og ekstra behov noen ganger.

Det er faktisk to LIV jeg har ansvaret for å passe på at de har det godt, at de har alt de trenger både fysisk og psykisk.

Er det ikke akseptabelt at det er nok ansvar for meg?

I tillegg til de to jeg har satt til verden så skal jeg passe på meg selv også, for de merker det om ikke jeg har det noe greit heller.

Jeg lurer litt på hvor dum folk tror jeg er med noen av uttalelsene som har kommet her. (langt i fra alle, men noen.)

• Liker 4
Skrevet

Store barn når du er bare 22? Du må ha vært under seksuell lavalder da du fødte dem.

de begynner å bli store. ordentlig store er de nok ikke.

Om det har noe å si for deg så ble jeg seksuelt aktiv mens andre på min alder lekte med dukker. Gravid ble jeg 1mnd før jeg fylte 16. =)

Skrevet (endret)

Jeg ser på det slik: Du må igjennom et inngrep som koster flere tusen. Men abort, det er gratis, er det ikke? Så jeg synes bare du skal kose deg, og om du blir gravid, så gjør du bare et inngrep. :) Det er jo akkurat det samme uansett.

Jeg vil ikke bare ta det inngrepet.

Jeg vil bruke tia mi på ungene mine, ikke på å fjerne ett søsken.

Hvorfor kan jeg ikke kose meg som sterilisert?

Hvordan kan du si at sterilisering og abort er det samme?

Endret av cherioo21
  • Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Den var ment til Beladonna, ikke zellica, beklager.

Jeg har ikke antydet noe som helst om TS' seksualitet. Vi har tydeligvis forskjellig oppfatning om alder på store barn.

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å søke, så får du se hva svaret blir. Legen min bare lo av meg da jeg var 21, så jeg tok meg ikke bryet med å søke.

Som legen min sa: Hva om du skulle miste et av barna dine. Du er fortsatt ung, men ikke mulighet til å få flere.

Det er vel det eneste argumenet jeg har for at man ikke skal få sterilisert seg så ung. Men forskjellen på 22 og 25 år er i grunn ikke mye.

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å søke, så får du se hva svaret blir. Legen min bare lo av meg da jeg var 21, så jeg tok meg ikke bryet med å søke.

Som legen min sa: Hva om du skulle miste et av barna dine. Du er fortsatt ung, men ikke mulighet til å få flere.

Det er vel det eneste argumenet jeg har for at man ikke skal få sterilisert seg så ung. Men forskjellen på 22 og 25 år er i grunn ikke mye.

om jeg skulle mistet ett av barna mine så kunne aldri ett nytt barn tatt opp plassen. Aldri om noen av barna mine kan erstattes.

Så det er ett tåpelig argument i mine øyne.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...