AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #41 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg vil ikke bare ta det inngrepet. Jeg vil bruke tia mi på ungene mine, ikke på å fjerne ett søsken. Hvorfor kan jeg ikke kose meg som sterilisert? Hvordan kan du si at sterilisering og abort er det samme? Selvfølgelig kan du kose deg uansett. Mener bare at du kan ha så mye sex du vil, og resultatet vil bli det samme uansett! Den eneste forskjellen er at abort må utføres flere ganger enn sterilisering om en har mye sex. Dette er uansett en veldig god løsning når du ikke kan få innvilget abort.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #42 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg ser på det slik: Du må igjennom et inngrep som koster flere tusen. Men abort, det er gratis, er det ikke? Så jeg synes bare du skal kose deg, og om du blir gravid, så gjør du bare et inngrep. Det er jo akkurat det samme uansett. Det var ukas dummeste argument! Gratulerer! 6
cherioo21 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #43 Skrevet 13. oktober 2011 Selvfølgelig kan du kose deg uansett. Mener bare at du kan ha så mye sex du vil, og resultatet vil bli det samme uansett! Den eneste forskjellen er at abort må utføres flere ganger enn sterilisering om en har mye sex. Dette er uansett en veldig god løsning når du ikke kan få innvilget abort. Vi har tydeligvis forskjellige meninger om abort. Å bruke abort som prevensjon er forkastelig. Og ikke ett alternativ jeg skal bruke i mitt liv istedefor sterilisering. 5
HvittHus Skrevet 13. oktober 2011 #44 Skrevet 13. oktober 2011 Vi har tydeligvis forskjellige meninger om abort. Å bruke abort som prevensjon er forkastelig. Og ikke ett alternativ jeg skal bruke i mitt liv istedefor sterilisering. Dette er bare et troll. Ikke responder på innleggene, så blir det stille etterhvert. 2
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #45 Skrevet 13. oktober 2011 Tar det ikke så ille som det kan se ut som altså. Im just saying Jeg vil uavhengig av hva andre sier prøve å få det igjennom, kobberspiralen har skremt meg litt, siden mora mi hatt den og ho fikk enda mer mens og menssmerter, + at pappa stakk seg på den. Jeg har nok ingen mann. Hehe, det er ikke mulig å stikke seg på en spiral son er riktig satt inn.. Tror det er en fordel å sjekke fakta om prevensjon før man steriliserer seg.. Jeg var tobarnsmor som 22åring og tenkte også at jeg aldri skulle ha fler. Men jeg er glad jeg kunne få barn som 32åring:-) da hadde ønskene mine forandret seg. 2
cherioo21 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #46 Skrevet 13. oktober 2011 Hehe, det er ikke mulig å stikke seg på en spiral son er riktig satt inn.. Tror det er en fordel å sjekke fakta om prevensjon før man steriliserer seg.. Jeg var tobarnsmor som 22åring og tenkte også at jeg aldri skulle ha fler. Men jeg er glad jeg kunne få barn som 32åring:-) da hadde ønskene mine forandret seg. Flott for deg =) Men ingen er like, og jeg er fullt klar over at man kan forrandre mening. Har ønsket meg fler en gang jeg også, men nå er det endret seg. Om jeg skulle forrandre mening igjen når jeg blir eldre og har fått sterilisert meg så er det ingen krise, for jeg har to barn fra før. Hadde vært verre om jeg ikke hadde hatt noen. Nå er det sånn at jeg har gått igjennom dette med meg selv hundre og ørten ganger, og kommer bare frem til det samme. Uten tvil i meg, så ønsker jeg ikke fler barn.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #47 Skrevet 13. oktober 2011 om jeg skulle mistet ett av barna mine så kunne aldri ett nytt barn tatt opp plassen. Aldri om noen av barna mine kan erstattes. Så det er ett tåpelig argument i mine øyne. Det er ikke så dumt egentlig, for selv leger stiller dette spørsmålet. Du har samme svar som jeg hadde, for ingen av mine barn kan noensinne erstattes.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #48 Skrevet 13. oktober 2011 Kjenner ei som var 3-barnsmor i en alder av 23 år og ble alene med ungene. Hun tålte prevensjon dårlig og hadde veldig lett for å bli gravid. Hun fikk ikke innvilget sterilisering. Prøv hormonspiral først. Og hva er litt større mens enn å risikere å bli gravid mm. Jeg vurderte også å sterilisere meg. Hadde to barn og var alene. Jeg hadde en tankeprosess i flere år før jeg gikk til det skrittet. Det er et såpass alvorlig inngrep og ingen tid for anger at det bør være 100% gjennomtenkt. Tror jeg er glad for at det er 25-årsgrense.
Gjest sterilisert Skrevet 13. oktober 2011 #49 Skrevet 13. oktober 2011 Hei, her er loven om sterilisering : http://www.lovdata.no/all/hl-19770603-057.html I tilfelle noen angrer (jeg sier ikke at du kommer til å angre,men jeg uttaler meg på generelt grunnlag) så finnes det alltids enten reversering eller prøverørsbehandling. Jeg er ei kvinne som steriliserte meg som 29-åring.Fastlegen min syntes at jeg var for ung og ville ikke henvise meg til sykehuset, men jeg klarte til slutt å overbevise han til å skrive en begjæring om sterilisering.Da jeg var på forundersøkelse på sykehuset sa legen at jeg var for ung og prøvde å overtale meg om å la være.Jeg var fast bestemt ,så da måtte legen sette meg opp til operasjon.På selveste operasjonsdagen måtte jeg snakke med kirurgen før operasjonen og kirurgen prøvde å overtale meg om å la være.Makan til mas ! Men jeg var fast bestemt og ble operert. Jeg har ikke hatt noen problemer etter steriliseringen.Jeg nyter sexlivet med samboeren min nå uten å måtte tenke på prevensjon og uten å måtte ødelegge kroppen med hormoner.Et nytt liv med andre ord. Så mitt råd til deg:du kan søke, selv om du er under 25, men vær dessverre forberedt på en god del motgang (og eventuelt avslag på søknaden, siden du er under 25).Du ser jo hva jeg måtte gå gjennom, selv om jeg var mye eldre enn 25 da jeg søkte! 3
cherioo21 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #50 Skrevet 13. oktober 2011 Kjenner ei som var 3-barnsmor i en alder av 23 år og ble alene med ungene. Hun tålte prevensjon dårlig og hadde veldig lett for å bli gravid. Hun fikk ikke innvilget sterilisering. Prøv hormonspiral først. Og hva er litt større mens enn å risikere å bli gravid mm. Jeg vurderte også å sterilisere meg. Hadde to barn og var alene. Jeg hadde en tankeprosess i flere år før jeg gikk til det skrittet. Det er et såpass alvorlig inngrep og ingen tid for anger at det bør være 100% gjennomtenkt. Tror jeg er glad for at det er 25-årsgrense. Om jeg skal blø enda mer enn jeg allerede gjør så vil det da vi at jeg må ha noen som kan levere ungene i barnehagen og hente de igjen for meg i en uke ca, mens jeg bare holder meg hjemme den uka. Jeg blør igjennom grønne tamponger på en time nesten allerede.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #51 Skrevet 13. oktober 2011 Om jeg skal blø enda mer enn jeg allerede gjør så vil det da vi at jeg må ha noen som kan levere ungene i barnehagen og hente de igjen for meg i en uke ca, mens jeg bare holder meg hjemme den uka. Jeg blør igjennom grønne tamponger på en time nesten allerede. Du vil blø mer etter en sterilisering, og da bør du være forberedt på det også.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #52 Skrevet 13. oktober 2011 Har ikke gjort meg opp noen mening om mindre mens eller smerter. Tror du virkelig at jeg ville sterilisert meg med en tro om at jeg kun skulle sått mindre mens og smerter? Men du snakker jo om at du allerede blør mye, hvorfor utsette deg for noe som vil gjøre at det blir enda verre? Samtidlige som jeg kjenner som har sterilisert seg, har fått sterkere blødninger.
cherioo21 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #53 Skrevet 13. oktober 2011 Men du snakker jo om at du allerede blør mye, hvorfor utsette deg for noe som vil gjøre at det blir enda verre? Samtidlige som jeg kjenner som har sterilisert seg, har fått sterkere blødninger. Ingen i min familie har fått noe mer blødninger etter sterilisering. Skal snakke med legen om det mens jeg tvinger han til å skrive søknad med meg. :gjeiper:
Gjest alven Skrevet 13. oktober 2011 #54 Skrevet 13. oktober 2011 Det finnest jo mykje forskjellig prevensjon. Spiral? Den kan sitje i opptil 5 år. Hormonspiral er ekstremt sikkert, og hormonene verkar berre lokalt, så det skal ikkje gå utover humøret. Er vel det same med p-ring. Elles går det jo fint an å bruke kondom. Vel jeg vet ikke hvor sikker jeg syntes Hormon spiralen var jeg, jeg satte inn min i begynnelsen av august 2003, i september 2004 kom siste mann.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #55 Skrevet 13. oktober 2011 Hehe, det er ikke mulig å stikke seg på en spiral son er riktig satt inn.. Tror det er en fordel å sjekke fakta om prevensjon før man steriliserer seg.. Jeg var tobarnsmor som 22åring og tenkte også at jeg aldri skulle ha fler. Men jeg er glad jeg kunne få barn som 32åring:-) da hadde ønskene mine forandret seg. Joda.det er mulig at mannen kan "stikke" seg på spiralen. Men for min del så gikk jeg bare til legen og fikk den justert bittelitt. 1
HvittHus Skrevet 13. oktober 2011 #56 Skrevet 13. oktober 2011 Joda.det er mulig at mannen kan "stikke" seg på spiralen. Men for min del så gikk jeg bare til legen og fikk den justert bittelitt. Det er ikke mulig å stikke seg på spiralen, men trådene derimot kan stikke såpass at man må klippe dem ned, eller i verste fall fjerne spiralen.
yxnyx Skrevet 14. oktober 2011 #57 Skrevet 14. oktober 2011 Bruk spiral til du er 25, og spar deg selv for masse bortkastet tid og frustrasjon. mer er det ikke å si i denne saken.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #58 Skrevet 14. oktober 2011 Lurer litt på om det er noen her som er under 25år og har fått sterilisert seg? Dette er nemlig noe jeg selv ønsker veldig å få gjort, men lurer litt på hvilke grunner de vil ha for å innvilge dette. Selvom jeg selv syns jeg har gode nok grunner er det ikke sikkert de som behandler søknaden er like enige. Jeg ville fått dette gjort om jeg var deg. Jeg var også sikker på at jeg ville sterilisere meg, men måtte vente til jeg ble 26. I mellomtiden var jeg blitt så sliten av hormonkjør og forplantningsinstinkt, i tillegg til det eksterne presset fra reklame og media. Jeg gav til slutt etter for det jeg følte som et press og fikk barn, og jeg angrer som faen! Barnet er 4 år nå, og følelsen av å leve i fangenskap blir bare verre og verre. Det er faktisk bedre å gå rundt og lure på om det kanskje hadde vært gøy å få barn enn å vite at livet faktisk var mye bedre uten. Alle verdens prevensjon er noe prakk på en eller annen måte, så jeg er sikker på at sterilisering er beste valg. (Spiral medfører økt blødning, hormoner gjør deg trøtt og slapp, kondomer kan sprekke og enkelte menn nekter å bruke dem. Hoppe av i svingen er IKKE safe) ..faktisk fikk du minnet meg på å bestille en time, så jeg slipper å gå rundt og lure på om jeg skulle hatt et barn til mens jeg har muligheten, for innerst inne er jeg HELT sikker på at det er noe jeg vil angre som faen på, om jeg gir etter for forplantningsinstinktet igjen. Lenge leve fornuften!!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2011 #59 Skrevet 14. oktober 2011 Som du ser under er det ganske strenge kriterier, det holder ikke med din gjennomtenkte beslutning, så lenge du er under 25. Klipper inn teksten siden norske lover vel ikke regnes under åndsverkloven i forhold til publisering: Link til Lovdata § 2. (alminnelige vilkår for sterilisering). Person som har bosted her i landet og som har fylt 25 år kan steriliseres når han selv begjærer det. Dette gjelder ikke person som har en alvorlig sinnslidelse eller er psykisk utviklingshemmet eller psykisk svekket. § 3. (spesielle vilkår for sterilisering etter særskilt tillatelse). Person som har bosted her i landet, men som for øvrig ikke fyller vilkårene i § 2, kan etter søknad gis tillatelse til sterilisering, jfr. §§ 4-6, når a) svangerskap og fødsel for kvinne som søker kan føre til betydelig fare for hennes liv eller for hennes fysiske eller psykiske helse, b) omsorg for barn kan sette søkeren i en særlig vanskelig livssituasjon, c) det på grunn av arveanlegg hos søkeren er betydelig fare for at barn i tilfelle kan få alvorlig sykdom eller lyte, d) søkeren på grunn av sinnslidelse eller psykisk utviklingshemming – eller svekkelse i tilfelle ikke vil kunne dra tilfredsstillende omsorg for barn.
Gjest Eurodice Skrevet 14. oktober 2011 #60 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg ville fått dette gjort om jeg var deg. Jeg var også sikker på at jeg ville sterilisere meg, men måtte vente til jeg ble 26. I mellomtiden var jeg blitt så sliten av hormonkjør og forplantningsinstinkt, i tillegg til det eksterne presset fra reklame og media. Jeg gav til slutt etter for det jeg følte som et press og fikk barn, og jeg angrer som faen! Barnet er 4 år nå, og følelsen av å leve i fangenskap blir bare verre og verre. Det er faktisk bedre å gå rundt og lure på om det kanskje hadde vært gøy å få barn enn å vite at livet faktisk var mye bedre uten. Lenge leve fornuften!! Jeg håper virkelig for barnets skyld at det ikke bor hos deg, men hos noen hvor det er ønsket og elsket. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå