Gjest strykebrett Skrevet 19. oktober 2011 #141 Skrevet 19. oktober 2011 Uten å uttale meg om ME spesifikt, så må jeg si jeg syns det er en forferdelig holdning til psykisk sykdom folk har. Hvorfor føler ME-diagnostiserte at de må forsvare seg mot "anklagen" om psykisk sykdom? Er psykisk sykdom ikke like reell sykdom som fysisk? Dersom det er psykiske faktorer som er medvirkende til ME, er det ikke da viktig at disse avdekkes? I mange tilfeller er faktisk psykisk sykdom rent fysiske fenomen. For eksempel mangel på et hormon, for lite antall reseptorer og så videre. Ren kjemi rett og slett. Faktisk er det en stor andel psykisk sykdom som ikke har noe som helst med vond oppvekst/stress/negativ kreoppsbilde/krigsopplevelser og gjøre, det er en ren fysisk defekt som skaper den psykiske sykdommen. Og denne sykdomen er minst like reell som fysisk sykdom. Nå kan det også nevnes at i den studien det linkes til over her ble tre av de 15 ME-pasiene som fikk saltvannsoppløsning i stedet for medisin også friske, så jeg syns det virker overilt å utelukke psykiske faktorer fra beregningen. Når alt dette er sagt, så håper jeg de finner en årsak og en kur snart. God bedring til dere i tråden som er syke!!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #142 Skrevet 19. oktober 2011 TS: Ta deg en stor bolle og sjekk siste oppsiktsvekkende forskningsfunn fra Haukeland. Ligger på TV2.no. ME er en autoimmun sykdom man med suksess har behandlet med cellegift. Så får vi håpe alle bedrevitere og synsere straks finner seg noe annet å mene om.
Daniel84 Skrevet 19. oktober 2011 #143 Skrevet 19. oktober 2011 Uten å uttale meg om ME spesifikt, så må jeg si jeg syns det er en forferdelig holdning til psykisk sykdom folk har. Hvorfor føler ME-diagnostiserte at de må forsvare seg mot "anklagen" om psykisk sykdom? Er psykisk sykdom ikke like reell sykdom som fysisk? Dersom det er psykiske faktorer som er medvirkende til ME, er det ikke da viktig at disse avdekkes? I mange tilfeller er faktisk psykisk sykdom rent fysiske fenomen. For eksempel mangel på et hormon, for lite antall reseptorer og så videre. Ren kjemi rett og slett. Faktisk er det en stor andel psykisk sykdom som ikke har noe som helst med vond oppvekst/stress/negativ kreoppsbilde/krigsopplevelser og gjøre, det er en ren fysisk defekt som skaper den psykiske sykdommen. Og denne sykdomen er minst like reell som fysisk sykdom. Nå kan det også nevnes at i den studien det linkes til over her ble tre av de 15 ME-pasiene som fikk saltvannsoppløsning i stedet for medisin også friske, så jeg syns det virker overilt å utelukke psykiske faktorer fra beregningen. Når alt dette er sagt, så håper jeg de finner en årsak og en kur snart. God bedring til dere i tråden som er syke!! Det handler ikke om ME bare er en psykisk sykdom eller ikke. Det handler om hvordan mennesker ser på folk med ME. Bare se ordlegginga til TS i denne tråden. "ME - er det bare oppskrytt?" Selvfølgelig føler man da at man må forklare seg selv, og få folk til å forstå at det ikke handler om latskap osv. (som mange fortsatt mener)
2shy Skrevet 19. oktober 2011 #144 Skrevet 19. oktober 2011 Uten å uttale meg om ME spesifikt, så må jeg si jeg syns det er en forferdelig holdning til psykisk sykdom folk har. Hvorfor føler ME-diagnostiserte at de må forsvare seg mot "anklagen" om psykisk sykdom? Er psykisk sykdom ikke like reell sykdom som fysisk? Dersom det er psykiske faktorer som er medvirkende til ME, er det ikke da viktig at disse avdekkes? I mange tilfeller er faktisk psykisk sykdom rent fysiske fenomen. For eksempel mangel på et hormon, for lite antall reseptorer og så videre. Ren kjemi rett og slett. Faktisk er det en stor andel psykisk sykdom som ikke har noe som helst med vond oppvekst/stress/negativ kreoppsbilde/krigsopplevelser og gjøre, det er en ren fysisk defekt som skaper den psykiske sykdommen. Og denne sykdomen er minst like reell som fysisk sykdom. Nå kan det også nevnes at i den studien det linkes til over her ble tre av de 15 ME-pasiene som fikk saltvannsoppløsning i stedet for medisin også friske, så jeg syns det virker overilt å utelukke psykiske faktorer fra beregningen. Når alt dette er sagt, så håper jeg de finner en årsak og en kur snart. God bedring til dere i tråden som er syke!! Jeg forstår godt hva du mener, psykisk sykdom er like reellt som hvilken som helst annen sykdom, og jeg vet godt at mange blir uføre pga psykisk sykdom. Grunnen til at mange med ME "forsvarer" sykdommen med at det ikke er en psykisk sykdom, er at denne sykdommen så altfor ofte blir omtalt av uvitende som en sykdom som ikke er reell, at vi innbiller oss at vi er syke, at det er en hvilepute, osv. Jeg opplever at vi hele tiden må forsvare oss selv og kjempe for å bli trodd. ME kommer i flere varianter og ingen opplever det 100% likt, men alle jeg har snakket med som har sykdommen, og meg selv inkludert, så er det en utmattelse så hinsides noesinne man kan være i stand til å forestille seg før man har opplevd det selv. Ja jeg er klar over at man kan få sterke fysiske symptomer ved psykisk sykdom også, det er derfor man blir utredet av klinisk psykolog før man før en ME diagnose. Igjen, det er ikke snakk om at det er noe galt med psykisk sykdom, vi ønsker bare at folk skal forstå hva ME faktisk er. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #145 Skrevet 19. oktober 2011 Me-syke protesterer ikke mot at de er psykisk syke fordi de er redd for det psykiske eller at det ikke er bra nok. . Det handler enkelt og greit om RETT BEHANDLING TIL RETT PASIENT! Og ta nå og les om forskingen fra Bergen. Cellegift med oppsiktsvekkende effekt på ME! 1
Gjest strykebrett Skrevet 19. oktober 2011 #146 Skrevet 19. oktober 2011 Me-syke protesterer ikke mot at de er psykisk syke fordi de er redd for det psykiske eller at det ikke er bra nok. . Det handler enkelt og greit om RETT BEHANDLING TIL RETT PASIENT! Og ta nå og les om forskingen fra Bergen. Cellegift med oppsiktsvekkende effekt på ME! Og hvis du leser hele den faktiske studien og ikke bare sjokkoverskriftene, så ser du at tre av de 15 (altså 20%) av de som bare fikk saltvann ble friske. Vil understreke at jeg ikke prøver å påstå noen ting som helt om hva sykdommen skyldes, men i og med at ingen faktisk vet hva den skyldes til dags dato, så blir det litt merkelig å bastant utelukke psykiske faktorer helt og holdent. Det er jo ikke noe vanntett skott mellom psykisk og fysisk heller, begge deler kan godt hende å ha innvirkning. Forresten så skjønner jeg godt at dere som er syke tar til orde mot slike holdniger som noen kommer med. Følte bare jeg måtte si noe om psykisk sykdom. Når det er så "om å gjøre" å ikke ha psykisk sykdom så syns jeg fryktelig synd på de som har det. Virker som om deres sykdom liksom er mindreverdig i forhold til fysiske sykdommer, og det er trist.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #147 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har hatt både psykisk sykdom og ME (fysisk). ME på mange måter mye mye verre. Faktisk! Så den kjøper jeg ikke.
2shy Skrevet 20. oktober 2011 #148 Skrevet 20. oktober 2011 Og hvis du leser hele den faktiske studien og ikke bare sjokkoverskriftene, så ser du at tre av de 15 (altså 20%) av de som bare fikk saltvann ble friske. Vil understreke at jeg ikke prøver å påstå noen ting som helt om hva sykdommen skyldes, men i og med at ingen faktisk vet hva den skyldes til dags dato, så blir det litt merkelig å bastant utelukke psykiske faktorer helt og holdent. Det er jo ikke noe vanntett skott mellom psykisk og fysisk heller, begge deler kan godt hende å ha innvirkning. Forresten så skjønner jeg godt at dere som er syke tar til orde mot slike holdniger som noen kommer med. Følte bare jeg måtte si noe om psykisk sykdom. Når det er så "om å gjøre" å ikke ha psykisk sykdom så syns jeg fryktelig synd på de som har det. Virker som om deres sykdom liksom er mindreverdig i forhold til fysiske sykdommer, og det er trist. Som det også er snakket mye om, så er enormt mange feildiagnosert med ME. Det kan godt være at disse aldri har hatt ME. Psyksisk sykdom er ikke mindre verdt enn fysisk sykdom, det er bare det at det er to forskjellige ting. Det har jo også vært snakk om å gi ME pasienter HIV medisin tidligere, nå kreft medisin. Det sier veldig mye om hvor alvorlig sykdommen er. Jeg er helt enig i at fysisk og psykisk går hånd i hånd, men dette gjelder sykdommer generellt, ikke spesifikkt for ME.
Gjest strykebrett Skrevet 20. oktober 2011 #149 Skrevet 20. oktober 2011 Som det også er snakket mye om, så er enormt mange feildiagnosert med ME. Det kan godt være at disse aldri har hatt ME. Psyksisk sykdom er ikke mindre verdt enn fysisk sykdom, det er bare det at det er to forskjellige ting. Det har jo også vært snakk om å gi ME pasienter HIV medisin tidligere, nå kreft medisin. Det sier veldig mye om hvor alvorlig sykdommen er. Jeg er helt enig i at fysisk og psykisk går hånd i hånd, men dette gjelder sykdommer generellt, ikke spesifikkt for ME. Jeg har akdri påstått at noen sykdom ikke er alvorlig. Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan være så skråsikre på årsaken når ingen vet årsaken?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #150 Skrevet 20. oktober 2011 Nei du får bare bruke tid og krefter på å fundere over det spørsmålet hvis du virkelig vil......
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #151 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har akdri påstått at noen sykdom ikke er alvorlig. Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan være så skråsikre på årsaken når ingen vet årsaken? De fleste med ME er skråsikre fordi de ikke er psykisk syke. Min samboer har ME, og i forbindelse med utredningen ble hun sendt til psykolog. Psykologens konklusjon var at hun er helt frisk rent psykisk, og han sa også at blant alle pasientene han hadde undersøkt i denne gruppen var ingen psykisk syke. Når symptomene i tillegg oppleves klart fysisk, er det vel ikke så rart at man avviser at en psykisk komponent er årsaken. Så kan det jo godt være at noen er blitt feildiagnostisert. Eller at ME egentlig er flere forskjellige sykdommer med liknende symptomer, som har blitt samlet i en sekkebetegnelse. Det er i imidlertid en annen diskusjon. 1
2shy Skrevet 20. oktober 2011 #152 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har akdri påstått at noen sykdom ikke er alvorlig. Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan være så skråsikre på årsaken når ingen vet årsaken? Flere grunner: 1. alle som utredes for ME skal bli undersøkt av klinisk psykolog for å utelukke nettopp at det er noe psykisk i veien. 2. Det er en lang og sammensatt liste med fysiske symptomer som ikke forårsakes av psyke. Betente lymfer, kronisk sår hals, hoven og sår tunge, en utmattelse som er hinsides noe du vil være i stand til å forstå, ekstrem varhet for lukter, lys og lyd, for å nevne bare noen få ut av en lang smørbrødliste med symptomer. Jeg vil understreke at når jeg snakker om UTMATTELSE, så har det ingenting med å være sliten eller utbrent å gjøre. En med ME skulle gitt mye for å "bare" være utbrent. 3. De som får ME har i stor grad vært diagnosert med kyssesyken, og det spekuleres i om kyssesyken kan ha en underliggende årsak 4. Mange som får ME har fått det etter å ha vært utsatt for en form for infeksjon, bakterie, eller parasitt. Jeg var i storform inntil jeg selv ble utsatt for muggsopp, andre jeg kjenner har blitt syke etter de har hatt en kraftig influensa. Alle har hatt kyssesyke. Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men det er en gjenganger.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #153 Skrevet 20. oktober 2011 Og hvis du leser hele den faktiske studien og ikke bare sjokkoverskriftene, så ser du at tre av de 15 (altså 20%) av de som bare fikk saltvann ble friske. Vil understreke at jeg ikke prøver å påstå noen ting som helt om hva sykdommen skyldes, men i og med at ingen faktisk vet hva den skyldes til dags dato, så blir det litt merkelig å bastant utelukke psykiske faktorer helt og holdent. Det er jo ikke noe vanntett skott mellom psykisk og fysisk heller, begge deler kan godt hende å ha innvirkning. Forresten så skjønner jeg godt at dere som er syke tar til orde mot slike holdniger som noen kommer med. Følte bare jeg måtte si noe om psykisk sykdom. Når det er så "om å gjøre" å ikke ha psykisk sykdom så syns jeg fryktelig synd på de som har det. Virker som om deres sykdom liksom er mindreverdig i forhold til fysiske sykdommer, og det er trist. Du har tydeligvis ikke særlig erfaring i å lese (og forstå) forskningsrapporter. 1
Gjest strykebrett Skrevet 20. oktober 2011 #154 Skrevet 20. oktober 2011 Du har tydeligvis ikke særlig erfaring i å lese (og forstå) forskningsrapporter. Joda, og jeg vet at de 20% sannsynligvis er et utslag av placebo. Jeg vet også at et utvalg på 15 testpersomer er alt for lite til å konkludere med noe, men det ser ut som et godt resultat som gjør at man burde legge penger i å kjøre en ny runde med test på et større utvalg. Jeg har muligens ikke uttrykt meg klart nok her. Jeg har ingen bestemt formening om hva ME skyldes, men jeg syns det blir dumt å konkludere på så tynt grunnlag. Hvis du spør forskerne som har laget studien så sier nok de også at dette er lovende funn som må forskes videre på, ikke at de har funnet svaret.
Vulpes Skrevet 20. oktober 2011 #155 Skrevet 20. oktober 2011 Og hvis du leser hele den faktiske studien og ikke bare sjokkoverskriftene, så ser du at tre av de 15 (altså 20%) av de som bare fikk saltvann ble friske. Vil understreke at jeg ikke prøver å påstå noen ting som helt om hva sykdommen skyldes, men i og med at ingen faktisk vet hva den skyldes til dags dato, så blir det litt merkelig å bastant utelukke psykiske faktorer helt og holdent. Det er jo ikke noe vanntett skott mellom psykisk og fysisk heller, begge deler kan godt hende å ha innvirkning. Forresten så skjønner jeg godt at dere som er syke tar til orde mot slike holdniger som noen kommer med. Følte bare jeg måtte si noe om psykisk sykdom. Når det er så "om å gjøre" å ikke ha psykisk sykdom så syns jeg fryktelig synd på de som har det. Virker som om deres sykdom liksom er mindreverdig i forhold til fysiske sykdommer, og det er trist. Kan du quote det fra studien? For jeg har forstått det slik, utifra referater fra møter hvor forskerne har fortalt om studiet, at kun to fra placebogruppen fikk virkninger, hvorav begge var typiske placeboeffekter som ga seg etter en viss tid. Altså ble de ikke friske? Men jeg tror alle til slutt fikk retuximab. Den ene av disse som fikk placeboeffekt oppfylte dessuten ikke de Canadiske kriteriene. Han/hun var én av to deltakere i studien som ikke oppfylte disse. Noe som også er litt interessant. Jeg har ikke lest hele studien ennå ettersom det har vært så mye å lese og følge med på, har ME selv og sitter midt oppi det her og heier og roper hurra Men skal lese den så fort jeg får tid og ork.
Vulpes Skrevet 22. oktober 2011 #156 Skrevet 22. oktober 2011 Forresten, en relevant tråd: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=599180
Gjest Linnea Skrevet 22. oktober 2011 #157 Skrevet 22. oktober 2011 Stress kan trigge utvikling av autoimmun sykdom, på sidene til NHI.no står det blant annet: “Det synes å være klar sammenheng mellom HIV/AIDS og stress. Andre tilstander der bevisene for sammenheng er økende, er hos pasienter med øvre luftveisinfeksjoner, astma, herpesinfeksjoner, autoimmune sykdommer og sårtilheling.” Kanskje derfor Lightning Process hjelper mange M.E. pasienter? Les mer her: http://bluegirl2.wordpress.com/2011/10/21/m-e-stress-og-autoimmun-sykdom/
2shy Skrevet 22. oktober 2011 #158 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Stress kan trigge utvikling av autoimmun sykdom, på sidene til NHI.no står det blant annet: “Det synes å være klar sammenheng mellom HIV/AIDS og stress. Andre tilstander der bevisene for sammenheng er økende, er hos pasienter med øvre luftveisinfeksjoner, astma, herpesinfeksjoner, autoimmune sykdommer og sårtilheling.” Kanskje derfor Lightning Process hjelper mange M.E. pasienter? Les mer her: http://bluegirl2.wordpress.com/2011/10/21/m-e-stress-og-autoimmun-sykdom/ Stress (både emosjonellt og fysisk) er noe av det farligste og mest syredannende som finnes, og er nok sammen med andre faktorer grobunn for det meste av sykdommer da stress svekker immunforsvaret betraktelig. Endret 22. oktober 2011 av 2shy
Vulpes Skrevet 22. oktober 2011 #159 Skrevet 22. oktober 2011 Stress kan trigge utvikling av autoimmun sykdom, på sidene til NHI.no står det blant annet: “Det synes å være klar sammenheng mellom HIV/AIDS og stress. Andre tilstander der bevisene for sammenheng er økende, er hos pasienter med øvre luftveisinfeksjoner, astma, herpesinfeksjoner, autoimmune sykdommer og sårtilheling.” Kanskje derfor Lightning Process hjelper mange M.E. pasienter? Les mer her: http://bluegirl2.wordpress.com/2011/10/21/m-e-stress-og-autoimmun-sykdom/ Svarte deg her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=599180&view=findpost&p=9896532
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå