Gå til innhold

Ting jeg skulle ønske jeg hadde visst da jeg var 20


Kelsier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

at karakterene mine på høyskolen ikke hadde noe å si, kun hvilke fag jeg tok. Ikke en sjel som har spurt om karakterene mine i ettertid, kun hvilke fag jeg kan undervise i. Jeg hadde ikke trengt laud i alle fag, men kunne heller kost meg litt ekstra med venner den tiden jeg brukte på å lese.

at muntlige eksamener aldri er så skumle som du tror på forhånd.

At jeg heller kunne kjøpt leilighet i stedet for å leie i mange år og betale til andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nå min favoritt tråd. :jepp:

Nå er jeg bare 22 da (eller om en måned), men om jeg kunne sagt noe til meg selv som gikk på vgs så ville det vært:

- Gjør leksene dine unge dame!

- Ikke dropp ut av spansken fordi privatisk eksamen din vil krasje med skole eksamen din. (Damn you privatistweb. Seriøst hva er vitsen med å ha privatist eksamen på en dag alle vgs studenter har eksamen på skolen?).

- Bruk et år til å dra på folkehøyskole

Ellers er denne tråden veldig nyttig fordi jeg har følt meg veldig usikker og forvirret i det siste. Jeg greier ikke å nye det at jeg er "ung" så veldig når jeg ikke har peiling på hva jeg vil med livet, og jeg er usikker på om jeg har gjort riktige valg så langt. Men feil er jo erfaring det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det er ok at du ikke vet hva du vil med utdannelsen din.

Det er fint at du er forsiktig med hvem du vil omgåes. Du sparer deg for mye hodepine ved å gi slipp på barndomsvenner som er udugelige.

At man faktisk vokser fra hverandre betyr ikke at man aldri vil finne tonen igjen.

At gutter er utålmodige og løper til en mer løssluppene jenta betyr ikke at du trenger å være den løsslippene.

At arbeidslivet er intmt, alle kjenner alle, alle vet hva alle driver med... Ikke brenn broer!

Barn er for de som vil være voksne tidlig, og som tar verdens vanskeligste oppgave på et tidlig tidspunkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til meg selv som 20-åring:

- De 40 000 kronene burde du spart fremfor å sløse bort, økonomisk trygghet er viktigere enn materialistisk nytelse.

- Det var helt greit at du ikke dro til Paris.

- Du har en spiseforstyrrelse. Det er det som styrer deg av og til.

- Det er ikke verden, det er deg. Du er sint på verden, men det er deg selv du egentlig er sint på.

- Det yrket du har bestemt deg for er det du kommer til å bli - og elske. Det tar bare litt lenger tid enn planlagt.

- Du var utrolig tøff som stod imot alt det falske - alltid. Du inngikk aldri kompromiss, du var deg selv på godt og vondt, og det har gjort deg til en respektert kollega og venn mange år senere. Dog har du blitt veldig mye rundere i kantene.

- Begynn å trene regelmessig nå, så kan du kanskje unngå å slite så mye med kronisk sykdom senere

- Han du var sammen med var virkelig ditt livs store kjærlighet, men du hadde rett i din beslutning: du var for ung til å bli.

Det kommer til å gå 5 år før dere endelig klarer gi slipp på illusjonen om dere to (til tross for flere forhold med andre). Men den dagen du endelig ga slipp, var den dagen du møtte han som, utrolig nok, var bedre. Og han du skulle være med resten av ditt liv.

Endret av aliata
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at jeg hadde skjønt tidligere at jeg skaper mitt eget liv og min egen framtid. Jeg brukte alt for lang tid på å gå å vente på at "ting ordner seg av seg selv". På de 18 årene (!) som har gått siden jeg var 20, er kanskje det viktigste jeg har lært at det er MEG SELV som må få ting til å skje i livet mitt, gjennom innsats og arbeid. Og at hvis man trenger forandring, må man jobbe systematisk for å få det til å skje.

Og i tråd med det første punktet, skulle jeg ønske jeg hadde innsett tidligere at jeg egentlig slet/sliter litt sosialt, takket være dårlige skole-opplevelser. Og at jeg hadde tatt tak i dette tidligere, presset meg selv litt på det området tidligere.

Jeg har også lært at det alltid er NOE man kan gjøre. Selv om man har et problem i livet som er vanskelig og komplisert, er det alltid ett eller annet man KAN gjøre for å bedre sin egen situasjon, og bedre muligheten for å få det enda bedre. :)

Da jeg var 20 trodde jeg nok også at livet var mer forutsigbart og lineært enn det egentlig har vært så langt. Uventede ting skjer, prinsipper faller, kameler svelges.. Og så plutselig viser det seg at det er ganske OK likevel. :) Det ville jeg fortalt meg selv som 20 åring; at det er OK om ting ikke alltid blir som man planla, og det behøver heller ikke å være negativt. :)

Til slutt ville jeg sagt til 20-årige meg at jeg ikke hadde trengt å være FULLT så prektig, skikkelig og snill. ;)

Vennlig hilsen

Vargen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er ok å ta noen omveier, feks dra til utlandet et år. Det er overhode ikke bortkastet, tvertimot. Mange fine erfaringer å ta med seg.

Men skulle ønske jeg hadde vært litt bedre menneskekjenner slik at jeg ikke fikk så mange "lik i lasten". Jeg lot livet dra meg avgårde uten styring føles det som. Og har idag altfor mange fjerne bekjentskaper som jeg kunne vært foruten. Og noen nære som jeg ikke blir kvitt.

Jeg angrer faktisk på at jeg gikk så mye ut i ungdommen og hadde altfor store forventninger til gåutkvelder. Brukte altfor mye penger og energi på det. Jeg var vel lett å lokke antakelig. :fnise:

Når det gjelder karakterer, så har jeg heller aldri blitt spurt om det. Vitnemål og attester, ja, men ikke selve karakterene. Som vi stresset med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil alltid være den samme, på godt og vondt.

Klart du forandrer deg, vokser med omgivelsene dine og lærer nye ting, men i bunn og grunn vil du alltid være den samme - så ikke bruk altfor mye energi på å prøve å forandre det gunnleggende ved deg selv.

Skulle egentlig ønske at jeg hadde visst dette før, da hadde jeg sluppet å bruke så mye energi på å "fikse" meg selv, og kanskje heller fokusert på hva jeg skulle ha fikset på i stedet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

les bøker eller se programmer som gjør at du blir opplyst om kropp og sjel. Selvutvikling er virkelig noe man får brynet seg på, så det er best å ha en god plattform tidlig. Ikke let etter deg selv 20 år for seint.

Det er greit at du bytter mening, ingen forventer at du skal stå stille selv om du er ung.

Ikke gå på nachspill, man angrer så mye seinere. Og det er alltid noen der som minner deg på hvor teit du var i fylla i flere år fremover. Ikke fordi du gjorde noe sinnsykt, men fordi de ikke setter pris på deg.

Vær flink på jobb, det legges merke til.

Be om ting, vit hva du vil. Om noen spør; skal jeg ta med noe? Si gjerne ja, blomster... Folk spør ikke om de ikke kan.

Prioriter regninger. Ring til de som kan utsette dem, om de i det heletatt gjør det.

Kjøper du tv, dvd osv, og lar faren din betale for lisensen, ikke skriv navnet ditt på kvitteringen i systemet til butikken! (kjempet i 3 år med statens innkrevning, nrk og lisens på noe jeg fikk i gave og som ble betalt av noen andre...men i forbifarten ble garantien skrevet på meg, og dermed var det gjort.)

Skriv ned opplevelser og følelser i en bok. Takknemlighetsord for den uken...

OG om noen sårer deg, for det er så lett å få hukommelsestap. Man krangler, og så 2 uker etterpå husker men ikke egentlig helt hvorfor. Les hvorfor! Da kan man stille krav, og man blir bedre på å skille gode folk fra folk som bare bruker deg. (jeg har lest noen av tingene jeg skrev for 10 år siden...og jeg hadde rett i mye selv om jeg ikke sa i fra til den det gjaldt med en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Når det gjelder karakterer, så har jeg heller aldri blitt spurt om det. Vitnemål og attester, ja, men ikke selve karakterene. Som vi stresset med dem!

Det gjeld for alle studier unntatt juss. Der følgjer karakteren din deg i grava...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hannee

Det gjeld for alle studier unntatt juss. Der følgjer karakteren din deg i grava...

Jeg tenker at det er lurt å få gode karakterer, hvis det som gjør at du får gode karakterer, gjør at du blir veldig flink innen fagfeltet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Er bare 20, men....

- Det er helt OK å si at du trenger hjelp

- Det er helt OK og bruke ett ekstra år på vgs istedenfor å aldri fullføre

- Kampen som er lang er alltid verdt å gå.

- La ALDRI en mann stå i veien for drømmene dine.

- Å røyke er bare skikkelig skikkelig skikkelig skikkelig dumt! og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

Verden er ikke alltid rettferdig, men du er sterk og skal overkomme det som møter deg senere i livet.

Å fortrenge noe er ikke det samme som at det aldri skjedde.

Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha sex med fremmede, og i hvert fall ikke uten beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...