Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Er skikkelig i tenkeboksen nå, noe det forøvrig virker som jeg er hvert år på denne tiden. Om en uke er jeg halvveis på jussen, men har i et år nå følt litt på at dette kanskje ikke er det beste valget for meg. Har vært innom tanken på flere andre utdanninger, og søkte et par i fjor, der jeg kom inn på den ene. Den valgte jeg å ikke takke ja til, noe jeg er glad for nå.

Jeg tenker mye på psykologi profesjon, men det er vanskelig å skulle bytte studie når jeg har kommet såppas langt... Synes bare det er rart, eller kanskje det er normalt (?), at jeg enda ikke har hatt et eneste fag som jeg har digget skikkelig. Føler det er en evig kamp å komme seg gjennom pensum i hvert eneste fag, og føler også jeg sliter litt med å mestre metoden, til tross for at jeg har fått gode og greie karakterer til nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, poppy skrev:

Er skikkelig i tenkeboksen nå, noe det forøvrig virker som jeg er hvert år på denne tiden. Om en uke er jeg halvveis på jussen, men har i et år nå følt litt på at dette kanskje ikke er det beste valget for meg. Har vært innom tanken på flere andre utdanninger, og søkte et par i fjor, der jeg kom inn på den ene. Den valgte jeg å ikke takke ja til, noe jeg er glad for nå.

Jeg tenker mye på psykologi profesjon, men det er vanskelig å skulle bytte studie når jeg har kommet såppas langt... Synes bare det er rart, eller kanskje det er normalt (?), at jeg enda ikke har hatt et eneste fag som jeg har digget skikkelig. Føler det er en evig kamp å komme seg gjennom pensum i hvert eneste fag, og føler også jeg sliter litt med å mestre metoden, til tross for at jeg har fått gode og greie karakterer til nå...

Hvor gammel er du? Har du karakterer til psykologi profesjon? Kanskje det er bedre å følge hjertet?

Anonymkode: 5f551...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Det har vært et utrolig treigt semester for meg. Tar et fag på 20 poeng i noe jeg kunne greit fra før, og som jeg tar som enkeltemne kun for å få studielån, så det er kun det ene faget på 10 poeng som betyr noe, og jeg har kjæreste i utlandet, så har prioritert å reise dit til fordel for forelesninger. Nå er eksamen om seks dager, og jeg kjenner at jeg begynner å bli litt stressa! Er jo min egen skyld at jeg ikke har lest nok, men jeg er så lei av bøker! Kom tilbake fra et år utveksling i Edinburgh i sommer, og UiO passer meg ikke i det hele tatt lenger. Det er bare bok etter bok etter bok, pensum pensum pensum, side opp og side ned. 

Har igjen 20 poeng av graden min til jul, så lurer på om jeg bare skal ta 20 poeng til våren. Sliter med å finne noe enkelt på 10 poeng som jeg slipper å møte opp på. Frister LITT mer å bli med kjærestens band på turné i Tyskland enn å sitte i obligatorisk oppmøte i enkeltemner. Jaja, blir vel bachelorgrad på meg og til slutt. Føler litt at jeg ikke fortjener det, arbeidsinnsatsen er ikke på topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Var skikkelig lurt å starte World of Warcraft-abonnement forrige måned, kjenner jeg! -.- Forteller folk at jeg er sååå opptatt med eksamenslesing, og de skryter av hvor flink jeg er, men jeg tror 80 - 90% av tida går til spilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Har du karakterer til psykologi profesjon? Kanskje det er bedre å følge hjertet?

Anonymkode: 5f551...c16

Jeg er 21. Nei, har ikke det, så måtte evt. kommet inn gjennom årsstudium i Tromsø hvis jeg skulle hatt sjans, uten å ta opp fag. Ja, det er nok det, samtidig er jeg veldig vinglepetter, og det kan jo hende jobb som jurist er mer givende enn selve studiet. Noe jeg forsåvidt regner med at det er også.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Linaria skrev:

Var skikkelig lurt å starte World of Warcraft-abonnement forrige måned, kjenner jeg! -.- Forteller folk at jeg er sååå opptatt med eksamenslesing, og de skryter av hvor flink jeg er, men jeg tror 80 - 90% av tida går til spilling. 

Godt å se det ikke bare er jeg som bruker tiden på WoW istedenfor eksamenslesing, føler det er litt sånn hos meg også.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror helt ærlig at jeg har en alvorlig hjerneskade. Jeg er helt seriøs nå... :( Får så elendig selvtillit når jeg studerer for jeg føler alle i klassen er mye smartere enn meg. Det vet jeg fordi de har tid til å feste, shoppe, game samtidig som de studerer. Ser jo på facebook at de faktisk har et liv! Jeg må lese samme tekst opptil 5 ganger for at den dumme lille hjernen skal forstå det.

Nei faen altså, jeg tror ikke jeg er skapt for å få en høyere utdannelse. :cry3: Drittlei hele greia!

Anonymkode: e2a3e...93c

*klem* Slapp av, vet det kan føles tungt ut noen ganger. Jeg hadde akuratt samme tanker om meg selv jeg også første semester, men jeg endte opp med toppkarakterer allikevel fordi jeg la en innsats i å forstå ting ordentlig, og ikke bare på et overfladisk nivå. Ikke mist håpet enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, poppy skrev:

Er skikkelig i tenkeboksen nå, noe det forøvrig virker som jeg er hvert år på denne tiden. Om en uke er jeg halvveis på jussen, men har i et år nå følt litt på at dette kanskje ikke er det beste valget for meg. Har vært innom tanken på flere andre utdanninger, og søkte et par i fjor, der jeg kom inn på den ene. Den valgte jeg å ikke takke ja til, noe jeg er glad for nå.

Jeg tenker mye på psykologi profesjon, men det er vanskelig å skulle bytte studie når jeg har kommet såppas langt... Synes bare det er rart, eller kanskje det er normalt (?), at jeg enda ikke har hatt et eneste fag som jeg har digget skikkelig. Føler det er en evig kamp å komme seg gjennom pensum i hvert eneste fag, og føler også jeg sliter litt med å mestre metoden, til tross for at jeg har fått gode og greie karakterer til nå...

Jeg er like langt i studieløpet som deg. Det er selv en stund siden jeg har tvilt på om utdanningen er den rette for meg, men har snakket med en del som enda er litt usikre. De har likevel sagt at når de har kommet såpass langt som det de har, kan de like godt fullføre. Men det er samtidig forskjell på å være litt i tvil og å absolutt ikke ville. Det må du nesten kjenne litt på selv.

 

Det finnes jo også andre alternativer enn å slutte. Det er jo for eksempel mulig å ta permisjon et år, og kanskje søke seg inn på et årsstudium i psykologi? Da har du enda en fot innenfor, og kan fortsette om du finner ut at du vil det. Det går jo også an å omrokkere på 5. og 4. avdeling, slik at du kan skrive masteroppgave/ta spesialfag/reise på utveksling til høsten. Det forutsetter gjerne at du finner noe som er interessant, men en står jo litt friere her enn på det bundne studieløpet. 

 

Angående metoden tror jeg de aller fleste føler det slik fra tid til annen. Dersom du får gode karakterer og ikke får noen kommentarer på metoden, kan du den nok bedre enn du tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk nettopp den ene eksamenen jeg skulle hatt iår :( Skulle hatt to, droppet den ene pga helseproblemer og tenkte jeg iallfall skulle klare en, og så stryker jeg :( helt utrolig... Har virkelig kjempet med meg selv hele semesteret. Bør jeg bare droppe studiene og få meg en jobb, tro :sjenert:

Anonymkode: c2060...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strøk nettopp den ene eksamenen jeg skulle hatt iår :( Skulle hatt to, droppet den ene pga helseproblemer og tenkte jeg iallfall skulle klare en, og så stryker jeg :( helt utrolig... Har virkelig kjempet med meg selv hele semesteret. Bør jeg bare droppe studiene og få meg en jobb, tro :sjenert:

Anonymkode: c2060...dab

Huff, føler med deg! :klemmer: Det er overraskende vanskelig å gjennomføre ting når man ikke er frisk! Mitt tips er å ikke ta en avgjørelse på hvorvidt du skal fortsette på studiet basert på hvordan du føler deg nå, uansett. Snakk med venner, snakk med rådgivere og få det litt på avstand, så er du i stand til å ta en mer sober avgjørelse. Noen ganger er det greit å fortsette, og andre ganger er det greit å ta en pause :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sitter jeg og venter på at karakteren skal komme på studentweb i dag, og jeg er nervøs. Jeg har et snitt på B, og jeg trenger å opprettholde dette slik at jeg kan ta master til høsten. Men noe sier meg at jeg rota det til med denne besvarelsen. Det var tidenes mest åpne oppgave, så det er veldig vanskelig å si noe om hvordan det blir. Uansett er det nervepirrende å bare vente... så nå går det i skytteltrafikk mellom skam-siden og studentweb! :bond: Ingen oppdateringer på noen av de! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Selma1984 skrev:

Selv sitter jeg og venter på at karakteren skal komme på studentweb i dag, og jeg er nervøs. Jeg har et snitt på B, og jeg trenger å opprettholde dette slik at jeg kan ta master til høsten. Men noe sier meg at jeg rota det til med denne besvarelsen. Det var tidenes mest åpne oppgave, så det er veldig vanskelig å si noe om hvordan det blir. Uansett er det nervepirrende å bare vente... så nå går det i skytteltrafikk mellom skam-siden og studentweb! :bond: Ingen oppdateringer på noen av de! 

Da er vi to som sliter ut f5 knappen :P Sensurfristen er idag, men publiseringsdatoen er ikke før mandag. Har likevel et håp om at de publiserer den før helga. Tror eegentlig ikke det blir å skje, men klarer likevel ikke la vær å sjekke studentweb. Håper på at det i det minste kommer et skamklipp iløpet av dagen, men tror ikke det komme før i kveld egentlig :( 

Anonymkode: 85585...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er vi to som sliter ut f5 knappen :P Sensurfristen er idag, men publiseringsdatoen er ikke før mandag. Har likevel et håp om at de publiserer den før helga. Tror eegentlig ikke det blir å skje, men klarer likevel ikke la vær å sjekke studentweb. Håper på at det i det minste kommer et skamklipp iløpet av dagen, men tror ikke det komme før i kveld egentlig :( 

Anonymkode: 85585...44c

Yey, en av to oppdatert! Vet ikke om det er greit å skrive her at jeg fikk B (oops, gjorde det likevel), men jeg fant ikke jubletråden for studenter :hoppendeglad:. Nå mangler bare dagens Skam så er helgen berget! 

Jøss, skiller de mellom sensurfrist og publiseringsdato? Da hadde jeg blitt gæren!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fare for å høres direkte dum ut: 

Når jeg er usikker på om jeg har forstått teorien jeg skriver om i ei oppgave, og i tillegg skal prøve å gjengi den på en kortfatta måte som fremhever punktene som er relevante for problemstillinga mi, så ser jeg for meg at den som retter får assosiasjoner til sånne "gullkorn fra barnemunn".

Dere vet, når barn uttaler seg helt borti natta om temaer, etter å ha sett filmer eller blitt fortalt faktaopplysninger om ting for å trigge frem gullkorn. Feks: Arsenikk er et krydder som fort kan ødelegge hele måltidet. 

 

Endret av Søgni
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Søgni skrev:

I fare for å høres direkte dum ut: 

Når jeg er usikker på om jeg har forstått teorien jeg skriver om i ei oppgave, og i tillegg skal prøve å gjengi den på en kortfatta måte som fremhever punktene som er relevante for problemstillinga mi, så ser jeg for meg at den som retter får assosiasjoner til sånne "gullkorn fra barnemunn".

Dere vet, når barn uttaler seg helt borti natta om temaer, etter å ha sett filmer eller blitt fortalt faktaopplysninger om ting for å trigge frem gullkorn. Feks: Arsenikk er et krydder som fort kan ødelegge hele måltidet. 

 

Jeg ser for meg at sensor bare "awww, neimen trodde du det du daaa..." når jeg skriver bastant om noe som er helt feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 den 7.35, Sarah Dee skrev:

Jeg er like langt i studieløpet som deg. Det er selv en stund siden jeg har tvilt på om utdanningen er den rette for meg, men har snakket med en del som enda er litt usikre. De har likevel sagt at når de har kommet såpass langt som det de har, kan de like godt fullføre. Men det er samtidig forskjell på å være litt i tvil og å absolutt ikke ville. Det må du nesten kjenne litt på selv.

 

Det finnes jo også andre alternativer enn å slutte. Det er jo for eksempel mulig å ta permisjon et år, og kanskje søke seg inn på et årsstudium i psykologi? Da har du enda en fot innenfor, og kan fortsette om du finner ut at du vil det. Det går jo også an å omrokkere på 5. og 4. avdeling, slik at du kan skrive masteroppgave/ta spesialfag/reise på utveksling til høsten. Det forutsetter gjerne at du finner noe som er interessant, men en står jo litt friere her enn på det bundne studieløpet. 

 

Angående metoden tror jeg de aller fleste føler det slik fra tid til annen. Dersom du får gode karakterer og ikke får noen kommentarer på metoden, kan du den nok bedre enn du tror :)

Tusen takk for godt svar! Ja, dette året må hvertfall fullføres uansett :) Tror bare jeg skal prøve å være skikkelig flink på skolen, lese masse, og kanskje da bli mer interessert i fagene. Så kan jeg evt. ta det til sommeren hva jeg gjør neste år! Søke permisjon er absolutt noe jeg hadde gjort ja, lett å hoppe tilbake om man angrer isåfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linaria

Eksamen på onsdag. Greier ikke lese. for to dager siden skrev jeg oversikt for å se hva jeg bør lese på, men jeg greier ikke få meg til å gjøre det. Jeg sitter bare og stirrer på boka i noen minutter, så logger jeg inn på Netflix igjen. Hater eksamen! :icon_frown: 

Dette var et fag som ikke passer meg, noe jeg visste fra begynnelsen av, men jeg var nødt til å ta det som en del av graden, så jeg prøver bare å holde ut. Er i hvert fall en trøst at fagene jeg skal ta til våren ser skikkelig interessante ut, og at jeg sitter med en bachelor etter dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Linaria skrev:

Eksamen på onsdag. Greier ikke lese. for to dager siden skrev jeg oversikt for å se hva jeg bør lese på, men jeg greier ikke få meg til å gjøre det. Jeg sitter bare og stirrer på boka i noen minutter, så logger jeg inn på Netflix igjen. Hater eksamen! :icon_frown: 

Dette var et fag som ikke passer meg, noe jeg visste fra begynnelsen av, men jeg var nødt til å ta det som en del av graden, så jeg prøver bare å holde ut. Er i hvert fall en trøst at fagene jeg skal ta til våren ser skikkelig interessante ut, og at jeg sitter med en bachelor etter dem! 

Hva slags fag er det?

Anonymkode: 074b4...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags fag er det?

Anonymkode: 074b4...02e

LING1109, er for mye pedagogikk for meg. Nesten alle i klassen skal bli lærere, mens jeg er mer språknerd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen har jeg eksamen, jobbintervju på andre siden av byen en halvtime etterpå, og har i tillegg hatt insomnia i over en måned. Døgnvill, desorientert, treg i nøtta og har bare lyst til å legge meg i senga og bryte ut i krampegråt.

Føkk. Har visst møtt veggen.

Anonymkode: 38f5b...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...