Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Har eksamen neste uke. Er så lei at jeg holder på å kaste opp, så gidder ikke lese mer. Synes jeg har lest mer enn nok. 

Anonymkode: fb1aa...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Ms.Angel skrev:

Nasjonal eksamen, der det er noen "store" oppgaver, og noe multiple choice! 

Hadde nasjonal eksamen i det for 1 år siden. Gikk veldig bra med de fleste av oss :) Ganske enkel og grei eksamen egentlig. 

Anonymkode: fb1aa...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, boblevann skrev:

Ja jeg også... VET at det blir masse nervesystem og endokrinologi, jeg bare vet det :( Har til nå ligget i sengen og sett New Girl, skrevet masse dårlige jodler og spist 200 gram melkesjokolade - og jeg vet jeg bør lese :( 

Løste 3 gamle oppgaver i går, og jeg skal nok bestå - but im not here to pass, im here to kick ass! Vet ikke om du bruker sykepleiepluss, men det utsagnet stresser meg vanvittig :a034: føler jeg MÅ få A...

Det er ikke så mye endokrinologi egentlig. Men det bør du uansett ha god kontroll på siden endokrinologiske sykdommer er en ganske stor del av sykdomslære. 

Anonymkode: fb1aa...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Jeg lager overskriftene jeg skal ha i word-dokumentet først. Så skriver jeg under de ulike delene underveis. Prøver å fokusere på å fullføre hvert avsnitt, så dobbeltsjekket jeg at det passer under overskriften og at jeg ikke har skrevet det samme flere steder. 

 

Disposisjon tror jeg er viktig når man begynner med lengre oppgaver. Jeg bruker også kommentarfunksjonen i Word aktivt for å skrive ned ting jeg skal sjekke, utdype eller endre. 

Klarer du å skrive en lengre akademisk tekst på den måten?

Henter du teori fra bøker ( henviser ) kommer med egne ord etc og så jobber deg videre? må du ikke lete etter ting som passer fra pensum hele tiden?

Anonymkode: 92846...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mye endokrinologi egentlig. Men det bør du uansett ha god kontroll på siden endokrinologiske sykdommer er en ganske stor del av sykdomslære. 

Anonymkode: fb1aa...836

Jeg vet det ikke har vært det tidligere, men jeg vet det kommer i år :P 

Skal nok klare å lære meg det, bare rakk ikke å tilegne meg dybdekunnskapene i år :) Kan det overfladisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å skrive en lengre akademisk tekst på den måten?

Henter du teori fra bøker ( henviser ) kommer med egne ord etc og så jobber deg videre? må du ikke lete etter ting som passer fra pensum hele tiden?

Anonymkode: 92846...4ba

Vurderer å skrive rett av akademsike tekster andre har skrevet før meg ( bare for å få en trening i hvordan det skrives ).

Kan det være en måte og starte på?

Anonymkode: 92846...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, boblevann skrev:

Jeg skal også ha den i morgen, gruer meg sykt... Klarer ikke gjøre noe i dag. Prøvde å lese, men ser bare alle spørsmålene jeg trolig må svare blankt på. Æsj! Det er så sinnsykt mye jeg bare kan overfladisk.. Og så leser jeg heller nokut-rapporter som sier at 1/3 stryker på den eksamenen.

Jeg hadde den i fjor. Likte den typen eksamen utrolig godt. Føler den prøvde å vise/trekke frem studentenes kunnskap, framfor å fokusere på det man ikke kan( slik som vår skole pleier å gjøre) 

 

Lykke til i morgen begge to. Forsøk å se helheten i det framfor et organ her og et organ der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, boblevann skrev:

Ja jeg også... VET at det blir masse nervesystem og endokrinologi, jeg bare vet det :( Har til nå ligget i sengen og sett New Girl, skrevet masse dårlige jodler og spist 200 gram melkesjokolade - og jeg vet jeg bør lese :( 

Løste 3 gamle oppgaver i går, og jeg skal nok bestå - but im not here to pass, im here to kick ass! Vet ikke om du bruker sykepleiepluss, men det utsagnet stresser meg vanvittig :a034: føler jeg MÅ få A...

Det er ikke så enkelt når man vet man bør lese, men rett og slett ikke får til! 😕 Når jeg løste hele den eksamen fra desember i fjor, så kom jeg fram til at jeg hadde fått en B.. Men er helt sikker på at det ikke blir som den, men alt jeg ikke kan i stedet! 🙊 

Ja, jeg har god kjennskap til sykepleiepluss, men jeg tenker som så at står jeg så blir jeg fornøyd med det, men går det enda bedre er det supert! 👌🏻

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nasjonal eksamen i det for 1 år siden. Gikk veldig bra med de fleste av oss :) Ganske enkel og grei eksamen egentlig. 

Anonymkode: fb1aa...836

Ja, jeg håper det går bra! ✌🏻️

42 minutter siden, Pepperbiff skrev:

Jeg hadde den i fjor. Likte den typen eksamen utrolig godt. Føler den prøvde å vise/trekke frem studentenes kunnskap, framfor å fokusere på det man ikke kan( slik som vår skole pleier å gjøre) 

 

Lykke til i morgen begge to. Forsøk å se helheten i det framfor et organ her og et organ der. 

Ja, jeg liker oppsettet, men redd for spørsmålene! 🙈 

Og takk! Krysser fingrene for alle andre som også skal ha eksamen! ✌🏻️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å skrive en lengre akademisk tekst på den måten?

Henter du teori fra bøker ( henviser ) kommer med egne ord etc og så jobber deg videre? må du ikke lete etter ting som passer fra pensum hele tiden?

Anonymkode: 92846...4ba

Det forutsetter selvfølgelig at jeg har oversikt over aktuelt pensum og har tanker rundt det jeg skal skrive i utgangspunktet. 

Når det gjelder kilder, starter jeg stort sett arbeidet med å skrive inn sitater jeg føler kan bli nyttige i et eget dokument når jeg forbereder meg til å begynne å skrive, altså underveis når jeg leser aktuelle artikler og andre kilder. Når jeg skriver, hender det jeg føler at jeg burde ha kilder på det jeg skriver, da setter jeg inn en kommentar i dokumentet om det, og skriver videre. Jeg vil ha minst mulig avbrudd i selve skrivingen. Så slår jeg heller opp i kilder i ettertid og justerer teksten. Da blir den mest mulig sammenhengende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Det forutsetter selvfølgelig at jeg har oversikt over aktuelt pensum og har tanker rundt det jeg skal skrive i utgangspunktet. 

Når det gjelder kilder, starter jeg stort sett arbeidet med å skrive inn sitater jeg føler kan bli nyttige i et eget dokument når jeg forbereder meg til å begynne å skrive, altså underveis når jeg leser aktuelle artikler og andre kilder. Når jeg skriver, hender det jeg føler at jeg burde ha kilder på det jeg skriver, da setter jeg inn en kommentar i dokumentet om det, og skriver videre. Jeg vil ha minst mulig avbrudd i selve skrivingen. Så slår jeg heller opp i kilder i ettertid og justerer teksten. Da blir den mest mulig sammenhengende. 

Har full oversikt over pensum-har faktisk vært gjennom nesten alt.

Merker du kan skrive akademisk, jeg må nesten få forståelse for hvordan jeg skal skrive akademisk... takk for svar:)

Anonymkode: 92846...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har full oversikt over pensum-har faktisk vært gjennom nesten alt.

Merker du kan skrive akademisk, jeg må nesten få forståelse for hvordan jeg skal skrive akademisk... takk for svar:)

Anonymkode: 92846...4ba

Bare hyggelig :)

Og det handler mye om å ikke gi opp. Å skrive akademiske tekster er en treningssak. Jeg har studert i (litt for) mange år ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Bare hyggelig :)

Og det handler mye om å ikke gi opp. Å skrive akademiske tekster er en treningssak. Jeg har studert i (litt for) mange år ;) 

Jeg skal skrive andres akademiske tekster KUN for å trene- som en læring. 

:)

Takk for veiledning:)

 

Anonymkode: 92846...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hatt eksamen, og følte det gikk så dårlig..:icon_frown: Er ganske sikker på at jeg stryker. Skulle ha lest mye mer, men det er for sent å tenke på det nå. Får bare ta eksamen opp igjen.

Endret av Tita92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte utsette eksamen, måtte gå den "tunge veien" til legen og forbi alle medstudenter som leverte. Men men,slik kan livet være enkelte ganger.

Har oversikt og lest det meste i pensum, det er selve akademisk skriving som er problemet.

Bå skal jeg sette meg ned, skrive andres tekster, leser bøker om akademisk oppgaveskriving, pugge APA og stå på 24.7- hvis det noen som har andre tips blir jeg glad for det:)

Anonymkode: 92846...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tita92 skrev:

Har nettopp hatt eksamen, og følte det gikk så dårlig..:icon_frown: Er ganske sikker på at jeg stryker. Skulle ha lest mye mer, men det er for sent å tenke på det nå. Får bare ta eksamen opp igjen.

Vet hvordan det er, du er ikke alene. Mange som må kjempe litt ekstra.

Ønsker deg all lykke til:) Tenk positivt:)

Anonymkode: 92846...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tita92 skrev:

Har nettopp hatt eksamen, og følte det gikk så dårlig..:icon_frown: Er ganske sikker på at jeg stryker. Skulle ha lest mye mer, men det er for sent å tenke på det nå. Får bare ta eksamen opp igjen.

Anatomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Tita92 skrev:

Nei, ikke anatomi. Sosialt arbeid grunnlagskunnskap.

Sosionom?

Anonymkode: 92846...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tita92 skrev:

Ja, sosionom.

Er utdannet sosionom, hvis det er noe du lurer på må du bare spørre.

Anonymkode: 92846...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...