Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første semester nærmer seg slutten, og med det betyr det også at første eksamen på universitetet nærmer seg med stormskritt. Det har vært et veldig tungt halvår med ting som har dratt alt fokus fra studier til andre ting i livet mitt. Jeg har altså ikke klart å lese eller jobbe noe med studiene ennå, men jeg har gått på forelesninger. Jeg vet ikke om det er noe håp for at jeg skal klare eksamen? Skal jeg bare gi opp alt? Det er 3 uker til eksamen. Den varer i 5 timer og gir 17 studiepoeng. I tillegg har jeg ex.phil. Hva tenker dere? Tror dere det er mulig for meg å klare eksamen om jeg virkelig tvinger meg selv til å komme ut av dette mørke hullet, setter meg på lesesalen og jobber med studiet fra 08:00 til 21:00 hver dag i 3 uker? Jeg er så fryktelig sliten til tross for at jeg ikke har gjort noe, men det må være mulig å presse seg selv. Jeg er livredd for å ikke klare dette og for å stryke på eksamen. 

Anonymkode: 85a72...e21

3 uker er god tid, og om målet ditt er å stå så er det veldig oppnåelig :) hva har du eksamen i?

Ikke push deg selv fra 08.00 - 21.00, du kommer til å gi opp etter 2. dagen. Start med å si du skal jobbe 8 timer en dag. Sett deg realistiske mål. Strukturer lesingen.

TA PAUSER. 

Bygg opp lesetoleransen, start med å få oversikt over faget i morgen, hva burde du kunne? Dag 2 begynner du å lese over forelesninger, dag 3 leser du forelesning nr 1 med tilhørende pensum. Ta notater.

Dette går helt fint, men ikke tro du gidder sitte fra 08-21, du kommer bare til å bli demotivert og gi opp, realistiske mål er tingen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksamen imorgen... Stygt redd for at jeg ender opp med min dårligste karakter iløpet av mine 4 år som student😜

Anonymkode: 85585...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat strøket i ex phil.... Jeg sitter her og storgriner :'( 

Anonymkode: c5bcc...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat strøket i ex phil.... Jeg sitter her og storgriner :'( 

Anonymkode: c5bcc...c71

Trøst deg med at mange stryker i ex.phil, tror strykprosenten på mitt universitet lå på 37% da jeg tok det.

 Det er virkelig ikke krise, ta det opp igjen neste gang det kjøres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må melde meg av eksamen i dag. Går jus med én eksamen på ca 30stp. hvert semester. Kan bare ta opp 4 eksamener på 5 år, og ting har ikke gått min vei dette semesteret. Tør rett og slett ikke ta eksamen fordi jeg er redd for en dårlig karakter som jeg uansett må ta opp igjen. Skulle ønske det var delt opp i flere eksamener så jeg hadde hatt sjanse til å bestå noe i hvert fall. :( ........

Anonymkode: 3b929...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må melde meg av eksamen i dag. Går jus med én eksamen på ca 30stp. hvert semester. Kan bare ta opp 4 eksamener på 5 år, og ting har ikke gått min vei dette semesteret. Tør rett og slett ikke ta eksamen fordi jeg er redd for en dårlig karakter som jeg uansett må ta opp igjen. Skulle ønske det var delt opp i flere eksamener så jeg hadde hatt sjanse til å bestå noe i hvert fall. :( ........

Anonymkode: 3b929...6ef

Jeg føler med deg. Det er nok det kjipeste med å ha så få og store eksamener. Jeg håper imidlertid at du ikke mister motet av dette. 

Anonymkode: 5912c...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å guri, tenkte jeg skulle inn hit for å få litt trøst fordi jeg absolutt ikke føler meg klar for eksamen. I tillegg til at det har vært mye privat i høst så er jeg også et ekstremt skippertaksmenneske, så har såvidt fått lest litt til eksamen som er nå på fredag og nesten ikke til den som er på mandag. Jeg er så dust! Det verste er at jeg gjør dette år etter år, men jeg er virkelig usikker på om jeg klarer det i år siden jeg nesten ikke har vært på en eneste forelesning. Går greit dette vel? Haha

Anonymkode: 2bb84...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å guri, tenkte jeg skulle inn hit for å få litt trøst fordi jeg absolutt ikke føler meg klar for eksamen. I tillegg til at det har vært mye privat i høst så er jeg også et ekstremt skippertaksmenneske, så har såvidt fått lest litt til eksamen som er nå på fredag og nesten ikke til den som er på mandag. Jeg er så dust! Det verste er at jeg gjør dette år etter år, men jeg er virkelig usikker på om jeg klarer det i år siden jeg nesten ikke har vært på en eneste forelesning. Går greit dette vel? Haha

Anonymkode: 2bb84...5e1

Dette får du til! Prioriter det som er viktigst, sett opp en plan og jobb målrettet. Du er ikke den eneste studenten som er i denne situasjonen, og du er slettes ikke den eneste som går i samme fella hvert eneste år. Du må arbeide hardt de neste dagene, men trøst deg med at det kun er midlertidig. Etter siste eksamen kan du ta helt fri. Jeg tok tidenes skippertak i forrige vårsemester. Det gikk. 

Lykke til med lesing og eksamen! 

Anonymkode: 5912c...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette semesteret har stort sett bare vært skikkelig dritt. Jeg hadde et valgfag som var veldig intensivt der jeg leverte inn en prosjektoppgave som eksamen 13.oktober. Jeg jobbet helt sykt hardt med den, og jeg var så stressa at jeg var mye kvalm og kastet opp et par ganger. Jeg hadde heller nesten ikke tid til å jobbe med de tre andre fagene jeg hadde. Fikk en C der begrunnelsen til foreleser var at den lå helt mellom C og B, og det kunne godt vært en B, men at jeg rett og slett hadde vært uheldig. Det var helt sinnsykt surt. Nå har jeg 4 eksamener mellom 1. og 15.desember og jeg føler meg veldig lite klar. Tror at den første skal gå sånn tålelig greit hvis jeg klarer å lese nok den neste uka. Den andre og tredje er samme fag, skriftlig og muntlig. Det er heldigvis et fag jeg er interessert i, men pensumet er stort og det er så mye detaljer å huske på. Den siste føler jeg at jeg nesten bare burde droppe og ta senere. Den teller 70% av karakteren, jeg har fått 30% allerede, så jeg tror det skal en del til å stryke, men jeg er bare så utrolig lite motivert og interessert, det er et skikkelig drittfag.

Hvorfor går jeg på et studie jeg er så lite interessert i?! Godt det bare er et halvår igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/22/2016 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Har akkurat strøket i ex phil.... Jeg sitter her og storgriner :'( 

Anonymkode: c5bcc...c71

Fikk du ikke ha med notater? Det ordner seg, du får vel snart konte? Har hørt at konteeksamen vanligvis er enklere.

Anonymkode: 23b81...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også exphil snart. 5timers skriftlig skoleeksamen for hånd, uten hjelpemidler! Noen andre som har hatt samme type eksamen i exphil og kan gi meg noen tips? Har hørt at de fleste har hjemmeeksamen og/eller multiple choice😶

Anonymkode: 7ecdf...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag to med hjemmeeksamen. Gråter i frustrasjon over oppgavene, vil hjem til katten min. Har ikke mat, har kjærlighetssorg, vil bare bli ferdig med det her:( 

Anonymkode: cfab7...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette får du til! Prioriter det som er viktigst, sett opp en plan og jobb målrettet. Du er ikke den eneste studenten som er i denne situasjonen, og du er slettes ikke den eneste som går i samme fella hvert eneste år. Du må arbeide hardt de neste dagene, men trøst deg med at det kun er midlertidig. Etter siste eksamen kan du ta helt fri. Jeg tok tidenes skippertak i forrige vårsemester. Det gikk. 

Lykke til med lesing og eksamen! 

Anonymkode: 5912c...83e

Åå tusen takk for gode ord, det hjelper veldig altså! 

Har fått satt meg opp relevante spørsmål og teorier fra hver kapittel i det ene faget så får bare pugge på det og satse på at jeg har skjønt hva som er viktig. Ordner seg dette haha :D 

Anonymkode: 2bb84...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dag to med hjemmeeksamen. Gråter i frustrasjon over oppgavene, vil hjem til katten min. Har ikke mat, har kjærlighetssorg, vil bare bli ferdig med det her:( 

Anonymkode: cfab7...7ec

Bare stå på, plutselig er det over, det kommer til å gå raskere enn du tror :) Kom deg på butikken å kjøp mat, ellers gjør du det bare verre enn det trenger å være :) Lykke til!

Anonymkode: 85585...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen er rett rundt hjørnet, og det er egentlig helt krise.
For det første forstår jeg egentlig ikke faget i sin helhet, noe som gjør at jeg er usikker på hva som er mest og minst relevant å lese på/kunne. Enda mer "what?" blir jeg når jeg ser på gamle eksamensoppgaver - jeg har null forståelse for casene. På toppen av det hele begynner jeg å bli usikker på om jeg i det hele tatt har valgt rett studie. Usikkerhet + usikkerhet = Lite motivasjon.

Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg helskinnet gjennom de neste ukene. Har mareritt i våken tilstand om denne situasjonen altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎11‎.‎2016 den 22.19, Poppie skrev:

3 uker er god tid, og om målet ditt er å stå så er det veldig oppnåelig :) hva har du eksamen i?

Ikke push deg selv fra 08.00 - 21.00, du kommer til å gi opp etter 2. dagen. Start med å si du skal jobbe 8 timer en dag. Sett deg realistiske mål. Strukturer lesingen.

TA PAUSER. 

Bygg opp lesetoleransen, start med å få oversikt over faget i morgen, hva burde du kunne? Dag 2 begynner du å lese over forelesninger, dag 3 leser du forelesning nr 1 med tilhørende pensum. Ta notater.

Dette går helt fint, men ikke tro du gidder sitte fra 08-21, du kommer bare til å bli demotivert og gi opp, realistiske mål er tingen :)

 

På ‎21‎.‎11‎.‎2016 den 22.19, Poppie skrev:

3 uker er god tid, og om målet ditt er å stå så er det veldig oppnåelig :) hva har du eksamen i?

Ikke push deg selv fra 08.00 - 21.00, du kommer til å gi opp etter 2. dagen. Start med å si du skal jobbe 8 timer en dag. Sett deg realistiske mål. Strukturer lesingen.

TA PAUSER. 

Bygg opp lesetoleransen, start med å få oversikt over faget i morgen, hva burde du kunne? Dag 2 begynner du å lese over forelesninger, dag 3 leser du forelesning nr 1 med tilhørende pensum. Ta notater.

Dette går helt fint, men ikke tro du gidder sitte fra 08-21, du kommer bare til å bli demotivert og gi opp, realistiske mål er tingen :)

Tusen takk for svar! :-) Ja, det gjelder bare å ikke gi opp selv om ting er tungt og vanskelig. Eksamenen er i kjemi, biologi, latin, akuttmedisin, grunnleggende medisin og global helse.... Det er så fryktelig mye pensum å ta inn på under 3 uker. Får bare håpe jeg ikke stryker.

Anonymkode: 85a72...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter en høst hvor mesteparten av tiden har blitt brukt på å klare å komme seg gjennom dagen (angst og depresjon) er jeg overhodet ikke klar for eksamen neste uke, og dessverre har jeg to. Jeg har sagt til meg selv den siste måneden at bare jeg klarer å bestå i to av fagene, for de resterende to kan leses til mellom andre fag til våren, men jeg klarer ikke fokusere :sFun_sleeping: huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/22/2016 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Må melde meg av eksamen i dag. Går jus med én eksamen på ca 30stp. hvert semester. Kan bare ta opp 4 eksamener på 5 år, og ting har ikke gått min vei dette semesteret. Tør rett og slett ikke ta eksamen fordi jeg er redd for en dårlig karakter som jeg uansett må ta opp igjen. Skulle ønske det var delt opp i flere eksamener så jeg hadde hatt sjanse til å bestå noe i hvert fall. :( ........

Anonymkode: 3b929...6ef

Mister du ikke hele stipendet da? Er det verd 20 000kr? Hvis du mottar stipend.

Anonymkode: f5e7c...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 studiepoeng blir målt på 50 minutter muntlig eksamen. Gruer meg som et helvette. :cry3:

Anonymkode: c0619...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mister du ikke hele stipendet da? Er det verd 20 000kr? Hvis du mottar stipend.

Anonymkode: f5e7c...681

Man får det senere. 

Anonymkode: 8b785...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...