Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Vet jeg er heldig som ikke starter med undervisning denne uken, men har likevel lyst å sutre over at de legger infomøtet på førstkommende torsdag, selv om undervisningen starter på mandag. Det er totalt meningsløst. Det er aldri noe særlig informativt uansett, bare alt jeg selv fint klarer å finne ved å lese i studentportalen. Men nå på masternivå tørr jeg ikke skulke infomøtene lenger, særlig siden vi skal signere veiledningskontrakt denne våren.

Men meh. Så utrolig unødvendig. Jeg kunne blitt hjemme til søndag i stedet. Hadde ikke gjort meg noe om jeg hadde måtte lese og forberede meg på første forelesing hjemme. Ganske sikker på at de legger ut første tekst vi skal lese digitalt.

Når de finner ut av hva emnene skal handle om og pensumliste da, det har ikke dukket opp enda i noen fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har det gått 4 uker siden eksamen i det ene faget! Vil ha karakter nååå :bond: :bond: Føler jeg er inne på studweb og sjekker hele tiden!

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har noen av dere fått stipend inn på kontoen? Det står på laanekassen at utbetalingen skjedde 2.1.15, men har ikke fått det på konto enda =( så frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Sensuren skulle bli publisert i dag, men selvfølgelig er det ikke ført opp på studentweb! Og selvsagt har vi ikke fått beskjed om at den er forsinket. Jeg er helt oppgitt over mitt eget fakultet! Vi studenter må overholde frister og regler, men fakultetet styrer som de selv ønsker? ! Jeg synes det er greit at sensuren er forsinket, men da burde vi ha fått beskjed på forhånd, her har vi verken fått beskjed eller sensur, og selvfølgelig svarer de ikke på mail heller! :bond::murvegg:

Endret av Vinglepetra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, begynner å bli skikkelig nervøs.

Sensuren på jus-eksamen faller i morgen.

Følte det gikk bra etterpå, men nå er jeg redd for å få C eller D eller noe.

Den innleveringen jeg syntes gikk best i høst fikk jeg C på, så magefølelsen er visst ikke helt til å stole på.

Får ikke sensur på exphil innleveringen før den 12. Men den driter jeg mer i uansett.

Og apropo denne C-debatten. Det handler om hvilke forventninger man har til seg selv, ikke hva som er definert som en bra karakter. Jeg har høye forventninger til meg selv, og blir derfor skuffet over C. På samme måte kunne jeg bli skuffet over 5 på vgs. Ikke fordi det i seg selv er en dårlig karakter, men fordi jeg forventet/trengte bedre.

Syntes også det er blir dumt når "alle" sier "men 4 er jo bra da". Joda, 4 er bra det. Men du kommer IKKE inn på jus-studie om du har for mange 4-ere. Ikke at det skjedde her altså, bare litt frustrasjon fra i våres da jeg hadde siste innspurt på vgs.

For meg handler det også om fremtiden. Jeg har kommet inn på master for alle årene i jus, men det er en fremtid etter det, og det er sånn at karakterene har mye å si for hvilke jobber du kan få senere. Har man lyst til å jobbe i et av de store advokatselskapene, kan man ikke ha snitt på under C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååh, begynner å bli skikkelig nervøs.

Sensuren på jus-eksamen faller i morgen.

Følte det gikk bra etterpå, men nå er jeg redd for å få C eller D eller noe.

Den innleveringen jeg syntes gikk best i høst fikk jeg C på, så magefølelsen er visst ikke helt til å stole på.

Får ikke sensur på exphil innleveringen før den 12. Men den driter jeg mer i uansett.

Og apropo denne C-debatten. Det handler om hvilke forventninger man har til seg selv, ikke hva som er definert som en bra karakter. Jeg har høye forventninger til meg selv, og blir derfor skuffet over C. På samme måte kunne jeg bli skuffet over 5 på vgs. Ikke fordi det i seg selv er en dårlig karakter, men fordi jeg forventet/trengte bedre.

Syntes også det er blir dumt når "alle" sier "men 4 er jo bra da". Joda, 4 er bra det. Men du kommer IKKE inn på jus-studie om du har for mange 4-ere. Ikke at det skjedde her altså, bare litt frustrasjon fra i våres da jeg hadde siste innspurt på vgs.

For meg handler det også om fremtiden. Jeg har kommet inn på master for alle årene i jus, men det er en fremtid etter det, og det er sånn at karakterene har mye å si for hvilke jobber du kan få senere. Har man lyst til å jobbe i et av de store advokatselskapene, kan man ikke ha snitt på under C.

Helt klart har det en del med sine egne forvetninger å gjøre, og kanskje også hvilket press man har på studiet. Jussstudiet er jo nettopp et populært studie med høye inntak, og derfor vil det være stort press på å få gode karakterer der. Men på andre studier kan C være heilt greitt nok. At man trenger veldig gode karakterer for å få god jobb stemmer nok i tilfeller der snittet i utgangspunktet er høyt, fordi man må konkurrere med andre som har gode karakterer, mens i andre studier og jobber så vil ikke karakterene spille en like stor rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart har det en del med sine egne forvetninger å gjøre, og kanskje også hvilket press man har på studiet. Jussstudiet er jo nettopp et populært studie med høye inntak, og derfor vil det være stort press på å få gode karakterer der. Men på andre studier kan C være heilt greitt nok. At man trenger veldig gode karakterer for å få god jobb stemmer nok i tilfeller der snittet i utgangspunktet er høyt, fordi man må konkurrere med andre som har gode karakterer, mens i andre studier og jobber så vil ikke karakterene spille en like stor rolle :)

Såklart, jeg er klar over at det er mange studier der det ikke vil være et slikt press sånn sett.

Fellesnevneren der blir nok også egne forventninger.

Så er det sikkert andre faktorer som hva medelevene dine får. Føles nok kjipere med en C om snittet ligger på B, og du ikke slet spesielt med faget for eksempel.

Poenget mitt var uansett at om man er fornøyd med en C, så vær fornøyd! Ingen av oss sier av en C ikke kan være mer enn bra nok :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har noen av dere fått stipend inn på kontoen? Det står på laanekassen at utbetalingen skjedde 2.1.15, men har ikke fått det på konto enda =( så frustrerende!

Jeg fikk stipendet i dag! Sjekk kontoen igjen nå, pengene kom inn i ettermiddag, ikke i dag tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faget jeg trodde jeg gjorde det best i forrige semester, som jeg trodde jeg skulle få hvertfall en B i, kanskje en A.. Vel, jeg fikk C. Demotiverende. Det er jo forsåvidt en helt grei karakter, men jeg svarte på ALT på eksamen, og jeg skrev utdypende. Så da er det tydelig at det er en del jeg har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, begynner å bli skikkelig nervøs.

Sensuren på jus-eksamen faller i morgen.

Følte det gikk bra etterpå, men nå er jeg redd for å få C eller D eller noe.

Den innleveringen jeg syntes gikk best i høst fikk jeg C på, så magefølelsen er visst ikke helt til å stole på.

Får ikke sensur på exphil innleveringen før den 12. Men den driter jeg mer i uansett.

Og apropo denne C-debatten. Det handler om hvilke forventninger man har til seg selv, ikke hva som er definert som en bra karakter. Jeg har høye forventninger til meg selv, og blir derfor skuffet over C. På samme måte kunne jeg bli skuffet over 5 på vgs. Ikke fordi det i seg selv er en dårlig karakter, men fordi jeg forventet/trengte bedre.

Syntes også det er blir dumt når "alle" sier "men 4 er jo bra da". Joda, 4 er bra det. Men du kommer IKKE inn på jus-studie om du har for mange 4-ere. Ikke at det skjedde her altså, bare litt frustrasjon fra i våres da jeg hadde siste innspurt på vgs.

For meg handler det også om fremtiden. Jeg har kommet inn på master for alle årene i jus, men det er en fremtid etter det, og det er sånn at karakterene har mye å si for hvilke jobber du kan få senere. Har man lyst til å jobbe i et av de store advokatselskapene, kan man ikke ha snitt på under C.

Jeg føle med deg. Fikk tilbake min første eksamen for noen dager siden, og det ble en C her også.

Fra å få bare 6 og 5 på VGS til en C er skuffende. Men jeg håper det gir meg gnist til å slå tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faget jeg trodde jeg gjorde det best i forrige semester, som jeg trodde jeg skulle få hvertfall en B i, kanskje en A.. Vel, jeg fikk C. Demotiverende. Det er jo forsåvidt en helt grei karakter, men jeg svarte på ALT på eksamen, og jeg skrev utdypende. Så da er det tydelig at det er en del jeg har misforstått.

Samme her, i et lesefag : S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoppa

9 uker og 6 dager til første eksamen. Det er vell på tide å lære meg å pjone eller noe slik at jeg virkelig ikke får lest noe i år. :murvegg:

Endret av Tjoppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre sm går på UiO?

Når på dagen har deres eksamensresultater blitt publisert på studweb?

Irriterende at jeg ikke har noe tidspunkt å forholde meg til. Blir distrahert fra å lese når jeg lurer på hva eksamensresultatet blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg. Er. Så. Trøtt. Og. Lei!

Masteren skal leveres om en uke. :bond:

Kryss fingrene for meg, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faget jeg trodde jeg gjorde det best i forrige semester, som jeg trodde jeg skulle få hvertfall en B i, kanskje en A.. Vel, jeg fikk C. Demotiverende. Det er jo forsåvidt en helt grei karakter, men jeg svarte på ALT på eksamen, og jeg skrev utdypende. Så da er det tydelig at det er en del jeg har misforstått.

Kanskje du skrev for mye? Slik at det f.eks. blir upresist. Noen sensorer liker ikke det. Nå vet jeg ikke hva du studerer, men har inntrykk av at dette gjelder spesielt for tekniske fag.

Uansett, kjipt. Men som du sier, C er greit nok :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du skrev for mye? Slik at det f.eks. blir upresist. Noen sensorer liker ikke det. Nå vet jeg ikke hva du studerer, men har inntrykk av at dette gjelder spesielt for tekniske fag.

Uansett, kjipt. Men som du sier, C er greit nok :hug:

Jeg følte at jeg var veldig nøye og skrev ganske presist, derfor jeg tenker at jeg må jo ha misforstått en eller flere ting. Jeg leverte 14 sider, og det var en 3 timers eksamen. :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at jeg var veldig nøye og skrev ganske presist, derfor jeg tenker at jeg må jo ha misforstått en eller flere ting. Jeg leverte 14 sider, og det var en 3 timers eksamen. :daane:

Wow, godt jobba! :trene: Kjenner jeg får kramper i armen bare av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, fikk en C...

Jaja, jeg får trøste meg med at jeg har 4 og et halvt år igjen.

Satser på å bare gjøre det bedre dette semesteret, så kan jeg vise arbeidsgivere at det gikk i oppoverkurve.

Har lyst til å be om begrunnelse for karakteren, sånn at jeg vet hva jeg burde jobbe med.
Men jeg har egentlig ikke lyst til å ringe til sensoren heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha seriøst!

Spurte etter faga, siden de er uklare. Jeg fikk mail tilbake om at det ene faget enda er veldig uklart. Det andre er som godt som i boks, men har ikke oppstart med undervisning før i midten av februar.

Trenger ikke reise på infomøtet likevel. Men jøss... Dette er interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...