Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Jaja. Gjennomsnittskarakteren på den eksamen jeg ikke møtte opp til var B, og ingen strøk. Gni det inn liksom... Jaja. Jeg tar den på nytt senere. Jeg skal få det til!

Spørsmål. Jeg skulle egentlig ta exphil i fjor, men meldte meg av ganske tidlig på semesteret da jeg så det ble for mye å gjøre - nå får jeg ikke lagt det til i planen min for vårsemesteret. Hvordan gjør jeg dette?

Edit: Glem det. Så at jeg kan søke plass fra 5. januar. Da gjør jeg det.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan finner man gjennomsnittskarakter? Jeg går på NTNU, men den står ikke på resultatsiden min på studentweb. Litt misfornøyd, og vil se hvordan snittet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner man gjennomsnittskarakter? Jeg går på NTNU, men den står ikke på resultatsiden min på studentweb. Litt misfornøyd, og vil se hvordan snittet er.

Du finner gjennomsnittet og karakterfordelingen ved å trykke på de små grafene på resultatsiden (til høyre på siden). På http://www.ntnu.no/karstat/login.do?lang=no er det mer detaljert karakterstatistikk for alle fag (ikke bare de du har tatt selv), inkludert hvor mange av hvert kjønn (!) som fikk hver karakter.

Anonymous poster hash: 51b82...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner gjennomsnittet og karakterfordelingen ved å trykke på de små grafene på resultatsiden (til høyre på siden). På http://www.ntnu.no/karstat/login.do?lang=no er det mer detaljert karakterstatistikk for alle fag (ikke bare de du har tatt selv), inkludert hvor mange av hvert kjønn (!) som fikk hver karakter.

Anonymous poster hash: 51b82...47c

Takk!

Men, jeg lurer på om mitt studie ikke har lagt ut graf? Jeg ser ingen graf i hvert fall :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Men, jeg lurer på om mitt studie ikke har lagt ut graf? Jeg ser ingen graf i hvert fall :vetikke:

Noen ganger tar det en stund fra karakterene blir lagt ut, til gjennomsnitt og graf dukker opp. Har du fått karakterene for en stund siden kan det hende de ikke kommer til å legge det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurer på en ting: om man er tatt opp i bachelor, må man søke seg inn for hvert år ?

Nei, men du må melde deg opp til emnene(på universitetet hvert fall). Er du tatt opp til et program har du forkjørsrett på emnene innen det programmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket med uhell karakteren på min første skoleeksamen. Trodde ikke den skulle være ferdig rettet før etter jul :( Ble litt deppa av å lese her siden alle sier at C er middelmådig (fikk C).... Er jo i utgangspunktet fornøyd, men har jo ingen egne erfaringer å sammenligne det med. Uff, at jeg absolutt skulle inn på studweb dagen før julaften :sjokkbla:

Anonymous poster hash: a3d51...bb9

Herregud, ikke hør på de. C er bra!! Les på den karakterskalaen på skolen din sine nettsider. Det står det hva en C er.

Og jeg fikk D på eksamen, hadde lest til jeg ble sjuk av det, stressa som en idiot.

Jeg er skikkelig misfornøyd med det. Hadde jeg visst jeg fikk en D kunne jeg tatt meg litt mer fri..

Jeg hadde blitt overlykkelig for en C for det betyr at man har alt RIKTIG, eller bra nok! Man dreit seg ikke ut, man har skjønt det!

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et litt dumt spørsmål.. Jeg vet at en kan ligge 60 stp bak hos Lånekassen før en mister stipendet, men er det slik at en kan ligge fremfor med studiepoeng? Jeg tok ekstra fag i bachelorgraden min, altså mer enn jeg måtte på normert tid. Har 60 stp mer enn forventet studiepoengsprogresjon. Kan disse telles med i berekninga dersom jeg skulle komme til å ligge etter med studiepoeng, feks om jeg utsetter masteroppgaven min et semester og derfor blir liggende 60 stp bak? Vil da Lånekassen ikke rekne at jeg ligger etter, fordi jeg allerede har 60 stp mer en jeg trenger på alle de åra jeg har studert?

Eller vil det kanskje ikke telle i mastergraden fordi det blir reknet som en ny utdanning?

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et litt dumt spørsmål.. Jeg vet at en kan ligge 60 stp bak hos Lånekassen før en mister stipendet, men er det slik at en kan ligge fremfor med studiepoeng? Jeg tok ekstra fag i bachelorgraden min, altså mer enn jeg måtte på normert tid. Har 60 stp mer enn forventet studiepoengsprogresjon. Kan disse telles med i berekninga dersom jeg skulle komme til å ligge etter med studiepoeng, feks om jeg utsetter masteroppgaven min et semester og derfor blir liggende 60 stp bak? Vil da Lånekassen ikke rekne at jeg ligger etter, fordi jeg allerede har 60 stp mer en jeg trenger på alle de åra jeg har studert?

Eller vil det kanskje ikke telle i mastergraden fordi det blir reknet som en ny utdanning?

Jeg har i hvert fall forstått det slik. Har nylig fått beskjed fra Lånekassen om at de har omgjort studielånet fra 2013 til stipend, og da stod det i vedtaket at poengene jeg ikke hadde lån på (jeg hadde bare 50 prosent lån og stipend, men vanlig progresjon) kunne brukes til å omgjøre lån ved en senere anledning. Husker ikke ordrett hvordan de formulerte seg, men det var noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall forstått det slik. Har nylig fått beskjed fra Lånekassen om at de har omgjort studielånet fra 2013 til stipend, og da stod det i vedtaket at poengene jeg ikke hadde lån på (jeg hadde bare 50 prosent lån og stipend, men vanlig progresjon) kunne brukes til å omgjøre lån ved en senere anledning. Husker ikke ordrett hvordan de formulerte seg, men det var noe i den dur.

Det hadde vært super om det er slik det forholder seg, da slipper jeg å stresse med å tenke på at jeg blir liggende faretruande mange poeng bak om jeg skulle komme på overtid med masteroppgaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STRØK på den ene eksamen jeg følte gikk best av alle, skjønner ingenting! Jeg er derimot ikke den eneste, og gjennomsnittskarakteren var D, med 11 D og 10 E... og INGEN A og bare 3 B... Ikke at det er noen trøst, men føler de har vært aaaltfor strenge her, er trossalt et 100-emne. Blir bare så sur når jeg ikke skjønner noenting. Har bedt om begrunnelse, og skal uansett klage, må bare få ut litt frustrasjon!



Anonymous poster hash: d9de3...908
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått min aller første stryk, etter 3,5 år på universitetet.. Og dét i et innføringsemne på 1000-nivå. Over 20 % strøk. Jeg hadde ikke forventet noen A på den eksamenen, da jeg hadde en annen eksamen 2 dager tidligere og dermed ikke følte jeg fikk omstilt meg så mye som jeg ville ha foretrukket, pluss at jeg ikke ble helt ferdig med absolutt alt pensum (ærlig innrømmelse), men en regelrett stryk var litt av et slag i trynet, for å si det forsiktig. Hadde kanskje heller sett for meg en C. Men jeg har både klaget og bedt om begrunnelse, så får jeg se hvorfor sensor mener det er SÅ dårlig, og eventuelt om noen nye sensorer kanskje mener noe annet.

.. Frustrasjonen til deg over forstår jeg uansett VELDIG godt. Også ikke én eneste A, men gjennomsnittskarakter på D? Det er jo litt spesielt, hvertfall for et innføringsemne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var min andre stryk, men forrige gang gjorde jeg det en hel del verre enn hva jeg gjorde på denne eksamen, i tillegg til at det var et 200-emne! Så... derfor er jeg litt forvirret. Utrolig irriterende uansett, men man skjønner jo at sensor kanskje har vært en smule for streng om over 20% strøk!

Vi får be om begrunnelse, deretter klage og håpe på det beste! Har ikke akkurat noe å tape på det :-)



Anonymous poster hash: d9de3...908
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått min aller første stryk, etter 3,5 år på universitetet.. Og dét i et innføringsemne på 1000-nivå. Over 20 % strøk. Jeg hadde ikke forventet noen A på den eksamenen, da jeg hadde en annen eksamen 2 dager tidligere og dermed ikke følte jeg fikk omstilt meg så mye som jeg ville ha foretrukket, pluss at jeg ikke ble helt ferdig med absolutt alt pensum (ærlig innrømmelse), men en regelrett stryk var litt av et slag i trynet, for å si det forsiktig. Hadde kanskje heller sett for meg en C. Men jeg har både klaget og bedt om begrunnelse, så får jeg se hvorfor sensor mener det er SÅ dårlig, og eventuelt om noen nye sensorer kanskje mener noe annet.

.. Frustrasjonen til deg over forstår jeg uansett VELDIG godt. Også ikke én eneste A, men gjennomsnittskarakter på D? Det er jo litt spesielt, hvertfall for et innføringsemne!

Eventuelt så har de ansvarslige laget en eksamensoppgave som ikke henger på greip med hva en har lært og skal kunne gjennom semesteret? Høres iallfall veldig rart ut ja med gjennomsnittskarakter på D!

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var min andre stryk, men forrige gang gjorde jeg det en hel del verre enn hva jeg gjorde på denne eksamen, i tillegg til at det var et 200-emne! Så... derfor er jeg litt forvirret. Utrolig irriterende uansett, men man skjønner jo at sensor kanskje har vært en smule for streng om over 20% strøk!

Vi får be om begrunnelse, deretter klage og håpe på det beste! Har ikke akkurat noe å tape på det :-)

Anonymous poster hash: d9de3...908

Jeg leverte klage umiddelbart til fakultetet, og så sendte jeg forespørsel om begrunnelse til instituttet. Ja takk begge deler. Har jo ikke noe å tape på å klage når man stryker.. Det er vanlig med så høy strykprosent i akkurat det faget, men det er så skuffende når man selv føler at man egentlig gjorde det ganske ok, og så får man 'ikke bestått'. Menmen. :)

Eventuelt så har de ansvarslige laget en eksamensoppgave som ikke henger på greip med hva en har lært og skal kunne gjennom semesteret? Høres iallfall veldig rart ut ja med gjennomsnittskarakter på D!

Det kan jo også skje. Men jeg synes oppgavene i seg selv var helt innafor. Da er det vel mer sannsynlig at jeg har misforstått noe helt fundamentalt et steds, selv om det vil være skikkelig irriterende dét også. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gøy når jeg får svar på oppgaven min og at 90 prosent ikke er godkjent. Jeg hater virkelig å studere. Aldri vært skoleflink og vil helst bare få jobb og slutte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semesterstart om et par dager :haar: Håper dette semesteret går like fort som høstsemesteret!

Venter spent på de resterende karakterene... håper jeg står i kjemi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiih. Siste semester starter i morgen, og jeg stresser skikkelig. Jeg har jo et ekstra fag i tillegg til bachelor og obligatorisk dette semesteret, så det blir nok veldig mye å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette semesteret skal vi ha ett emne jeg gruer meg så fryktelig til. Det er dødskjedelig og uinteressant og komplisert. Blææææææ!!!

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...