Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Ja, hun gjør det. Jeg skriver jo notater som jeg skjønner, men egne referanser. Jeg hadde f.eks skrevet et notat "aktiva større enn passiva" - for meg er det veldig tydelig hva det betyr, men ikke for henne. Så hvorfor skriver hun det i det hele tatt, og så spør meg hva det betyr? Mens jeg prøver å høre hva forelesern forklarer. Ble så irritert altså, så jeg måtte bare få det ut i går :ler:

Jøss. Det er iallefall IKKE normalt. Om jeg ikke fikk med meg alt foreleseren sa, hender jeg ser diskre mot sidemannen for å få med meg siste ord/setning, men aldri så tydelig som det!

Egen sutring:

Skriver fak oppgave. Skal leveres på mandag. Er snart ferdig med spørsmål 1, har brukt mer enn 1/3 av maks ord, og det er 4 oppgaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Haaploes

Jøss. Det er iallefall IKKE normalt. Om jeg ikke fikk med meg alt foreleseren sa, hender jeg ser diskre mot sidemannen for å få med meg siste ord/setning, men aldri så tydelig som det!

Egen sutring:

Skriver fak oppgave. Skal leveres på mandag. Er snart ferdig med spørsmål 1, har brukt mer enn 1/3 av maks ord, og det er 4 oppgaver...

Kill your darlings!

Jeg pleier å skrive ut ALT jeg har (eller ikke har) å komme med, så går jeg nøye gjennom i ettertid og ser hvor relevant det er sett i lys av oppgaven, og om det eventuelt kan skrives på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lastet ned relevante apper for å hjelpe meg å studere. Så langt liker jeg en flashcards-app og iProcrastination, som lar meg slappe litt mer av. (Edit: fordi jeg ser hva jeg skal gjøre på en måte som ikke får det til å virke som et fjell.)

Skjønner ikke hvordan lesingen kan gå så sakte. :sukk: Vil bare se på tv og døse av. Kort semester + mørketid = dårlig kombinasjon.

Endret av FrøkenBaker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lastet ned relevante apper for å hjelpe meg å studere. Så langt liker jeg en flashcards-app og iProcrastination, som lar meg slappe litt mer av.

Hva går de ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går de ut på?

Hero Flashcards er ganske enkelt flash-cards på skjerm, man lager sine egne og ser på spørsmål eller tema først. Du vurderer vanskelighetsgrad ettersom du leser dem og får dem igjen oftere jo mindre sikker du er. Vurderer nå å bruke iFlash i stedet, det ser ganske bra ut med memorering, ubegrensede sider på kortene så du kan ha ulike kategorier/sider ved hvert kort, ubegrenset plass, kan legge til bilder, lyd, kan importere fra andre tekstfiler står det, intervall-system for å lære. Men aner ikke (så mange apper det er! :omg: )

iProcrastinate (ikke iProcrastination) har både oversikt og kalender. Kategorier som "Due today," "Due tomorrow, Upcoming, Overdue, og Starred." Under står dine "Subjects" som trening, fag, andre temaer med forskjellig fargekode. Status (Not started, In progress og Complete.) Jeg liker at jeg kan dele opp de forskjellige tingene jeg skal gjøre eller lese i delmål, og huke av ettersom. Og jeg kan feste filer på pcen til de forskjellige målene og temaene, og slipper dermed å rote rundt på pcen for å finne det som hører til. :biggrin: Det og delmål er veldig fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare ha en liten utblåsning. Hvorfor i all verden settes alle tre store deadlines dette semesteret til en to-ukers periode? Hvorfor ikke spre dem utover? Er så slitsomt å skulle jobbe intensivt med flere ting på en gang. Nå har jeg en essayinnlevering imorgen som teller for 30% av karakteren min, og motivasjonen min er lik null. Er så lei av å se på dette materialet at jeg orker ikke lese gjennom det en gang til, men den trenger sårt noe redigering og fiks av småting. Nå har jeg sittet her og stirret på skjermen i en time, har ikke fått gjort noenting. Håpløst.

Juleferie, kom nå! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kill your darlings!

Jeg pleier å skrive ut ALT jeg har (eller ikke har) å komme med, så går jeg nøye gjennom i ettertid og ser hvor relevant det er sett i lys av oppgaven, og om det eventuelt kan skrives på en annen måte.

Takk :hug:

Jeg beregnet rett og slett for lite tid til oppgaven, og har herved gått på min første smell på jussen.

Det er ikke obligatorisk heldigvis, og har ingenting å si for karakteren. Men denne oppgaven blir rett og slett ikke levert. Bruker heller mer tid iløpet av uka, og skriver en god oppgave enn å rushe nå og få en dårlig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer litteraturteori, 23 minutter Bloggerne :danse:

Aaaah begynner å bli klar for å være ferdig! Det blir sagt at dette emnet er det vanskeligste på bacheloren, så om det stemmer så gleder jeg meg bare allerede til neste semester! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Takk :hug:

Jeg beregnet rett og slett for lite tid til oppgaven, og har herved gått på min første smell på jussen.

Dersom du ender opp som forsvarsadvokat er jo dette et perfekt "real life example" du kan bruke på klientene dine. "Du skjønner at dersom du ikke tar ansvar, så får det konsekvenser. Da jeg gikk på jussen..." :fnise:

Men ja - støtter deg i det du sier om at det er bedre å levere noe ordentlig. Skulle bare ønske jeg kunne gjøre det samme med prosjektoppgaven min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så rart - at når vi har en oppgave som utleveres ved semesterstart som skal leveres inn om 2 uker - at studentene først nå begynner å sette seg inn i hvor lang oppgaven skal være, skrifttype/str osv.. Jeg blir litt oppgitt når det kommer sånne spørsmål helt på tampen jeg.. Kjipt hvis de har skrevet 10.000 ord til nå, også viser det seg at oppgaven skal ha maks 4000 liksom.

Også lurer jeg på, sånn etter å ha plukket opp litt fra mine medstudenter. Når dere skriver oppgaver, legger dere inn kildehenvisninger løpende, eller gjør dere det helt på slutten før det skal innleveres?

Selv gjøre jeg det løpende, da det ikke er noe jobb i det hele tatt, mens om jeg nå skulle sittet å lett etter kildene jeg brukte på det jeg skrev i september hadde jeg sliti med å finne, og sliti med huske hvor jeg brukte kilder og hvor jeg ikke gjorde… Det er tydeligvis mange som gjør det på den måten.

Min metode er jo best for meg, er ikke sikkert den er best for alle, men har liksom alltid tatt det for gitt at alle gjør det på min måte :P

Løpende, men jeg bruker Endnote, så da er det ikke noe stress :)

Jeg irriterer meg over at læreren blir snurt fordi jeg ikke kan bli over tiden...vi skulle være ferdig 14.00, men han må ALLTID "bare". Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt 30-45 minutter over tiden bare fordi han ikke klarer å holde seg innenfor tidsramma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg har store vanskligheter med å få sove om nettene, dette har resultert i helt skrudd døgnrytme. I dag klarte jeg såvidt å rekke forelesningen min kl. 12.00. Eksamen nærmer seg med stormskritt og jeg føler meg så demotivert, og rett og slett lei av alt sammen før det har begynt. Konsenterer meg om alt annet enn nettopp eksamen. Nå sitter jeg å tenker på :handle::nissegutt::popcorn: håper noen kan vekke litt fornuft og motivasjon hos meg før det blir for sent :scorpis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehhhh…. superteit spørsmål!

Kan jeg bare valse inn på Deichmann og sette meg der på noen slags lesesal/stillerom å lese til eksamen uten å ha noe medlemskort eller noe i den duren?

Føler meg skikkelig skikkelig dum nå, men jeg har ikke vært på noe bibliotek (som ikke har vært tilknyttet skolen) før, så jeg vet ikke hvordan det funker. Må jeg ha lånekort? Må man vise noe bevis eller noe for å komme inn? Ehh.. hva er bibliotek-kutyme? :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh…. superteit spørsmål!

Kan jeg bare valse inn på Deichmann og sette meg der på noen slags lesesal/stillerom å lese til eksamen uten å ha noe medlemskort eller noe i den duren?

Føler meg skikkelig skikkelig dum nå, men jeg har ikke vært på noe bibliotek (som ikke har vært tilknyttet skolen) før, så jeg vet ikke hvordan det funker. Må jeg ha lånekort? Må man vise noe bevis eller noe for å komme inn? Ehh.. hva er bibliotek-kutyme? :plystre:

Hvilken Deichman skal du på? Ikke at jeg har så mye peil, men tror det finnes flere i Oslo iallefall.

Den største(?) er ved Solli plass (kan hende jeg er helt på jorde nå altså). Der er det en sal ved en slags kantine så man kan spise, og en stillesal. Må ikke ha medlemskort eller noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Deichman skal du på? Ikke at jeg har så mye peil, men tror det finnes flere i Oslo iallefall.

Den største(?) er ved Solli plass (kan hende jeg er helt på jorde nå altså). Der er det en sal ved en slags kantine så man kan spise, og en stillesal. Må ikke ha medlemskort eller noe der.

Den i Akersgata.. eller deromkring. Den ved VG og regjeringskvartalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den i Akersgata.. eller deromkring. Den ved VG og regjeringskvartalet.

Har ikke sett noen stillesal der, men det er generelt veldig stille der inne.

Men har bare vært der et par ganger så kan godt tenkes det er lesesaler der. Det burde det jo være.

På mine to lokale bibliotek gjennom årene (Kolbotn og Ski), har det vært lesesaler, og det er forholdsvis små bibliotek.

Tror ikke man må ha lånekort for å komme inn på noen offentlige bibliotek forresten :)

Dersom du ender opp som forsvarsadvokat er jo dette et perfekt "real life example" du kan bruke på klientene dine. "Du skjønner at dersom du ikke tar ansvar, så får det konsekvenser. Da jeg gikk på jussen..." :fnise:

Men ja - støtter deg i det du sier om at det er bedre å levere noe ordentlig. Skulle bare ønske jeg kunne gjøre det samme med prosjektoppgaven min.

Haha, jah, ikke sant! Har tenkt å bli politiadvokat, altså aktor. Men hvem veit?

Det forstår jeg godt altså! Lykke til med prosjektoppgaven da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Haha, jah, ikke sant! Har tenkt å bli politiadvokat, altså aktor. Men hvem veit?

Det forstår jeg godt altså! Lykke til med prosjektoppgaven da!

Tusen takk, og det samme til oppgaveskrivingen din! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Ehhhh. superteit spørsmål!

Kan jeg bare valse inn på Deichmann og sette meg der på noen slags lesesal/stillerom å lese til eksamen uten å ha noe medlemskort eller noe i den duren?

Føler meg skikkelig skikkelig dum nå, men jeg har ikke vært på noe bibliotek (som ikke har vært tilknyttet skolen) før, så jeg vet ikke hvordan det funker. Må jeg ha lånekort? Må man vise noe bevis eller noe for å komme inn? Ehh.. hva er bibliotek-kutyme? :plystre:

Det er en lesesal der, altså sitteplasser der du kan sitte og lese. Men personlig synes jeg ikke at det er like stille som på lesesalen på UiO. Husk å være der tidlig, plassene blir fort opptatt, og det er ganske få plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...