Gå til innhold

Kattepass i en uke, begynner å bli krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mer dyreplageri å holde katten innesperret på en liten hybel en å ta på den en lue i et minutt eller to..

Og at det er farlig for katten å være ute, er det dummeste jeg har hørt. Katter er ROVDYR og er faktisk SKAPT for å være ute i skogen og fange mus og fugler. Bor du i en by eller et sted der det er farlig å slippe katten ut, så bør du heller ikke skaffe deg en katt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uAnonymBruker

Da er ikke den katten mye tamm hvertfall, noe som tyder på at den ikke stoler på mennesker.. Er den kosete snill som du sier får man da lett tak i en katt igjenn vel? En katt i en liten hybel som innekat er jo rene fengselet..

Det går ikke på tamhet, det går på instinkt. Ser den noe den vil jage, så setter den etter. Løper dyret katta vil jage langt, så løper katta langt, og en innekatt er ikke god på å finne veien hjem igjen og det kan være rimelig vanskelig å finne en liten katt på et stort sted.

edit: rettet skrivefeil

Endret av uAnonymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som slipper ut kattene sine er de som spiller rulett med kattens liv og helse. Jeg sørger for at han stort sett får alt han trenger og har det trygt. Bare tull å si at en hybel er for lite areale også.

TS

Jeg slipper kattene mine ut fordi deres lykke og behov for tumleplass er viktigere enn min redsel for at noe skal skje... Og en hybel ER for lite areal for en katt å oppholde seg på i lange perioder, men deg om det. Er du så bestemt på at DU trenger å ha katt at kattens verferd faktisk ikke betyr noe, ja da er det nok lett å overbevise seg selv om at man har rett og alle andre feil...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Hehe, takk for tilbudet. Du viser i hvert fall litt forståelse for hvordan ting faktisk fungerer, og hva som kan skje.

Har vært i akkurat samme situasjon selv, det er ikke moro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke den katten mye tamm hvertfall, noe som tyder på at den ikke stoler på mennesker.. Er den kosete snill som du sier får man da lett tak i en katt igjenn vel? En katt i en liten hybel som innekat er jo rene fengselet..

En katt er et dyr, og uansett hvor tam du klarer å få den, kan den når som helst finne ut at den har lyst til å f.eks. løpe etter en flue. Akkurat det kan ikke vi som eiere forhindre.

Når det er sagt, er jeg svært uenig i at det er greit å holde en katt inne på en liten hybel som TS tydeligvis gjør. Katter klarer seg fint ute, så lenge man ikke bor i et svært trafikktungt område. Som katteelsker er nettopp det grunnen til at jeg ikke har katt for øyeblikket - jeg har for små leilighet og bor i et trafikktungt område. Jeg ofrer faktisk det å ha katt (enn så vondt det gjør) så lenge jeg bor som jeg bor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt som ikke er vant til å være ute hadde neppe gjort det, nei. Min erfaring er at de aller fleste innekatter er meget forsiktige om dde får muligheten til å komme ut. De innekattene som suser avgårde, vil uansett før eller siden klare å snike seg ut, med mindre de er bundet innendørs.

Til TS: Det er en grunn til at man har plassanbefaling når man skal ha innekatt. De klarer ikke å bli aktivisert nok på en liten hybel.

Du vet svært lite om katter. Jeg vet derimot om flere innekatter som har forsvunnet fra verrandaer/balkonger.

Enten fordi de bevisst har hoppet over kanten, eller fordi de har gått langs kanten og ufrivillig falt ned.

Du vet ingenting om hvordan jeg aktiviserer han, og baser på hvor nøye jeg er på hvordan han har det så trenger du virkelig ikke å bekymre deg.

Tråden har for lengst utspilt sin funksjon og jeg trenger ikke lenger tips om hva jeg skal gjøre. Og når det stadig ramler inn synsere som ikke har greie på katt, så setter jeg en sluttstrek for min egen del her.

Lykke til for de som velger å bli igjen og forklare hvordan det er å ha innekatt, eller katt i det hele tatt.

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ikke på tamhet, det går på instinkt. Ser den noe den vil jage, så setter den etter. Løper dyret katta vil jage langt, så løper katta langt, og en innekatt er ikke god på å finne veien hjem igjen og det kan være rimelig vanskelig å finne en liten katt på et stort sted.

edit: rettet skrivefeil

Jeg hadde en rasekatt som først var innekatt i fem år og da vi flyttet fikk hun bli utekatt. Dette var i Oslo og hun hadde aldri problemer med å finne veien hjem. Hun utvidet aksjonsradiusen sin litt og litt og storkoste seg ute, så det du sier der er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ha innekatt så bør du ha 2 katter.. og selvsagt mulighet for lufting. Stakkars katten din!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg hadde en rasekatt som først var innekatt i fem år og da vi flyttet fikk hun bli utekatt. Dette var i Oslo og hun hadde aldri problemer med å finne veien hjem. Hun utvidet aksjonsradiusen sin litt og litt og storkoste seg ute, så det du sier der er bare tull.

Du ser altså ikke forskjellen på at en innekatt løper sin vei mens den er i jaktmodus, og muligens løper for langt uten å legge merke til det selv VS det å utvide radiusen sin litt og litt?

Selvfølgelig vil din katt ikke ha noen problemer med å finne hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet svært lite om katter. Jeg vet derimot om flere innekatter som har forsvunnet fra verrandaer/balkonger.

Enten fordi de bevisst har hoppet over kanten, eller fordi de har gått langs kanten og ufrivillig falt ned.

Du vet ingenting om hvordan jeg aktiviserer han, og baser på hvor nøye jeg er på hvordan han har det så trenger du virkelig ikke å bekymre deg.

Tråden har for lengst utspilt sin funksjon og jeg trenger ikke lenger tips om hva jeg skal gjøre. Og når det stadig ramler inn synsere som ikke har greie på katt, så setter jeg en sluttstrek for min egen del her.

Lykke til for de som velger å bli igjen og forklare hvordan det er å ha innekatt, eller katt i det hele tatt.

TS

Tror det er DU som ikke kan så mye om katter jeg :sukk:

Har nå hat innekatt i flere år selv å min leilighet var på 95kv selv den kjeddet katten min seg i. Så den gikk aldri lengre en trppen min når den gikk ut, komm inn når det regnet, satt i vinduet om viteren med vinduet på gløtt ++ Å en hybel til innekatt?? nei,nei,nei.. Hadde selv Norsk skogskatt..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...