Gå til innhold

Kattepass i en uke, begynner å bli krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte flytte ut fra hybelen jeg leide 21. aug pga omfattende vannskader, og flyttet midlertidig inn hos mamma. Jeg har ny hybel fra 20. sep. Problemet er at jeg ikke kunne ha med katten til mamma på grunn av hennes katteskrekk og kraftig allergi hos andre i familien. Derfor ble han plassert hos en kollega som har passet han siden 20. aug.

Nå er det litt knute på tråden, og de sier at jeg må komme og hente han i løpet av denne uka. Hovedårsaken er at vi er uenige om hva som er greit og hva som ikke er greit. Jeg ga dem noen svært enkle instrukser da jeg leverte han, som de har nektet å følge.

De har fóret han med pølse, tatt han med ut på verrandaen, i første etasje "midt i Oslo" og nå sist har de kledd på han en lue hvor de måtte brette ørene hans. Jeg så at de hadde postet flere bilder på Facebook. Jeg var frustrert og irritert, men sa i fra på en voksen og ryddig måte.

Men det at jeg har tatt opp det her i det hele tatt har rett og slett vært nok til at de ikke vil passe han den siste uka før jeg flytter inn i ny hybel.

Han er en russian blue (altså rasekatt) på 6 mnd. Ukastrert, men tror ikke han skal ha rukket å bli kjønnsmoden. De som passer han nå har ikke klaget på at han er vanskelig (han er veldig grei å håndtere, og en skikkelig kosekatt) og han har ikke markert. Veldig renslig og bruker kun kassen når han må på do.

Er en innekatt, og han skal bare holdes inne, på en forsvarlig måte. Mulig jeg oppfattes som nazi, men føler ikke selv at jeg er det, og jeg verken maser eller gnåler om hva man gjør og ikke gjør. Jeg vil bare at man skal følge helt enkle "retningslinjer".

Jeg setter kjempestor pris på alle tips og alle typer hjelp i forhold til hva jeg skal gjøre. Jeg er ganske rådvill akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere kattepensjonater i Akershus.

Noen du vil anbefale, priser? Jeg lever på en deltidsjobb hvor jeg jobber 2-3 dager i uka, så jeg vil helst slippe å betale en formue.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått støtte fra alle som jeg har snakket med, de er ganske sjokkerte alle sammen. De er to som passer han.

Øde-Pus så veldig greit ut, og han ender nok opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått støtte fra alle som jeg har snakket med, de er ganske sjokkerte alle sammen. De er to som passer han.

Øde-Pus så veldig greit ut, og han ender nok opp der.

Greit nok at katteholdet ikke er helt som du ville ha det, men jeg forstår ikke helt hva de er så sjokkert over. Katten har hverken hatt det vondt eller lidd noen nød, slik jeg forstår det..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at katteholdet ikke er helt som du ville ha det, men jeg forstår ikke helt hva de er så sjokkert over. Katten har hverken hatt det vondt eller lidd noen nød, slik jeg forstår det..

Nei, og det hadde mest sannsynlig gått helt fint å ha han hos dem fram til 20. sep. Men han kan stikke av, og han kan bli dårlig av å spise pølse og annen middagsmat som de gir han. Er jeg som hadde sittet med en evt. veterinærregning.

Men viktigst av alt er at jeg ikke vil at de skal utsette han for unødige ting, som f.eks. å gi han mat som han blir syk av, og kle på han. Kollegaen min min mente at katten ville få et veldig kjedelig liv hvis jeg ikke kunne gjøre ting med han.

Det har han overhodet ikke. Jeg aktiviserer han med leker, bærer han rundt på ryggen som han stortrives med, gir han masse kos osv.

TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØdePus er veldig flinke. Og ekteparet som driver det er kjempehyggelige. Mannen er vetrinær, så de er i gode hender der :)

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Russian Blue er en kjempefin rase. Nydelig gråblå farge med vakre grønne øyne. Smarte er de, smiler kjempepent og er lojale. Men ja, de trives best i et stabilt miljø, noe katten din ikke akkurat får nå for tiden. ;)

Få katten så fort som mulig inn på et godt kattehotell og la den være der til du kan tilby den et godt hjem igjen.

Til dere som påpeker småfeil og at TS er "pirkete". Hun må da få lov til å være så pirkete som hun vil? Hvis hun har gitt beskjed til de som ville passe katten om disse tingene på forhånd, så er det jo sånn det skal være? Visse katter legger fort på seg når de er innekatter, og da er det svært unødvendig å fóre den med pølser. Det blir som om (dra den litt langt her) jeg skulle passet ditt barn, som sitter i rullestol og dermed har en tendens til å legge på seg, med junkfood. Og jeg er forøvrig ganske enig i at det er unødvendig å kle på dyret klær OG LEGGE DET UT PÅ NETT. Jeg hadde blitt kjempesinna om noen hadde trødd på hunden min noe tøy og lagt bilder av den ut på nettet. Sådetså. :filer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at katter ikke bryr seg om å få noe på hodet? Har dere faktisk prøvd å sette noe på hodet til katt? Som regel pleier de å riste manisk på hodet, samt bruke potene til å prøve å få det av seg. Så jeg tror faktisk ikke det er så veldig behagelig, selvfølgelig ikke verdens undergang, men ikke noe man behøver å gjøre da dyret tydeligvis ikke setter pris på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ja, de trives best i et stabilt miljø, noe katten din ikke akkurat får nå for tiden. ;)

Jeg vet det, og det er noe som jeg har tenkt mye på. Håper at jeg kan gi han et mer stabilt miljø i tida fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at katter ikke bryr seg om å få noe på hodet? Har dere faktisk prøvd å sette noe på hodet til katt? Som regel pleier de å riste manisk på hodet, samt bruke potene til å prøve å få det av seg. Så jeg tror faktisk ikke det er så veldig behagelig, selvfølgelig ikke verdens undergang, men ikke noe man behøver å gjøre da dyret tydeligvis ikke setter pris på det.

Har nå vokst opp i et hjem med en haug katter da min mor var det man kan kalle en katte dame som tok vare på alt fra løs katter til dem ingen ville ha og dumpet ++ Å flere av disse har jeg nå bilder fra når dem sover i vasker, sitter ment med solbriller på, den ene katten ville ikke gå ut uten halbånd på seg, katten min la seg ned og beggynte å male om jeg la en handuk på hodet hannes ++ sålenge man ikke dekker over øynene til katten takler de fleste katter dette, det er hvertfall ikke dyreplageri! Er like mye dyreplageri å sette katten i et lite bur å reise på en laaaaangt tur på flere timer for å sette den i et rom med flere titals andre katter for bedømmelse av for fin symetri den har i pelsen ++..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så glad i kattene mine at jeg foretrekker at de blir passet i noens hjem enn å bo ukesvis i bur på pensjonat. Det får så være at ikke alt blir som jeg vil ha det, men så lenge kattene trives og faktisk blir behandlet bra så er det viktigst. Får de en lue på hodet og tatt bilde av eller smake pølse er det ikke akkurat verdens undergang... Kos, oppmerksomhet, lek, rent vann og mat er det viktigste for meg og å sitte 20 timer i døgnet i bur på pensjonat er ikke noe jeg anser som godt for katten...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som snakker om at du er overbeskyttende TS, har helt åpenbart ikke innekatt selv.

Hadde noen foret mine katter med pølse, hadde de fått streng beskjed om å gi seg. Disse får tilogmed et minimum at kattegodteri og våtfor, da de uansett ikke har godt av det.

Få pusen din vekk fra kollegaen som fort som mulig! Huff, fikk helt vondt av lillepusen jeg :(

Et kattehotell jeg har svært god erfaring med er Standal. De er seriøse og sinnsykt flinke med katter! Prisene er stive, men det er verdt det, det er jo tross alt "barnet" ditt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som snakker om at du er overbeskyttende TS, har helt åpenbart ikke innekatt selv.

Hadde noen foret mine katter med pølse, hadde de fått streng beskjed om å gi seg. Disse får tilogmed et minimum at kattegodteri og våtfor, da de uansett ikke har godt av det.

Få pusen din vekk fra kollegaen som fort som mulig! Huff, fikk helt vondt av lillepusen jeg :(

Et kattehotell jeg har svært god erfaring med er Standal. De er seriøse og sinnsykt flinke med katter! Prisene er stive, men det er verdt det, det er jo tross alt "barnet" ditt :)

Takk for støtten. Jeg tror at skeptikerne enten ikke har erfaring med katt eller tar veldig lett på det å ha katt.

Jeg ga dem klar beskjed om at han kun skulle ha kattemat og at han ikke skulle ut på verrandaen, begge deler ga de faen i.

Tok med en full sekk med tørrfór og litt våtfór (begge fra dyrebutikk), og det var det han skulle leve på.

Problemet er at enkelte som har katt tidligere tenker at "det her går greit", uten å tenke på hva jeg gjør med min katt og hvordan jeg vil ha det. Hvis de ikke ville godta et minimum av retningslinjer burde de ha sagt nei til å passe han.

Jeg har blitt fortalt at han har vokst veldig mye mens han er der, og spurte da om hvor mye han spiser. "Aner ikke" var svaret.

Takk for tipset, men heller fortsatt mot Øde-Pus. Fikk et godt inntrykk av dem, og andre i tråden sier jo også at de er greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha innekatt alene på hybel er jo ikke akkurat det ideelle katteholdet i utgangspunktet, så å hisse seg opp over litt pølse er bare helt absurd. Blir katta feit er det fordi TS ikke har plass at den får nok mosjon og ikke har passet på når hun har katten, ikke fordi den har fått litt ekstra snack i en begrenset periode. Det er det man gjør i hverdagen over tid som gir utslag ikke ferien...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...