Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fire veker på kur i morgon. Fekk beskjed om at huden min var finare no enn den har vore, så eg ser det tydelegvis ikkje sjølv. Kjekt at andre legg merke til det om ikkje anna. Har no tørr hovudbotn, tørr hud over heile meg, eksem på hendene, fantastisk tørre lepper og tørre auge. Positivt? Treng ikkje vaska håret med sjampo lengre, berre skyller det godt etter trening/ved behov og bruker balsam og kur etter tips frå frisøren. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Daaaa har jeg vært på apoteket og hentet tablettene, og fy faen, de var STORE!! Og jeg som sliter med å svelge tabletter..

Skrevet

Idag blir min 3 dag på isotrerotin. Tar to tabletter til middag vær dag (2x20mg).

Har ikke merket noe særlig enda, annet enn at en stund etter jeg tar tablettene blir jeg veldig varm og svetter raskt..

Jeg har allerede kjøpt inn prolip fra apoteket så jeg er klar for tørre lepper.

Hvor raskt merket dere bivirkninger, endringer etc? ☺️

Skrevet

Er inne i min 4 uke nå. Det jeg merker er tørre lepper og litt tørr hud ellers ingenting. 

Anonymous poster hash: 7550a...7a5
Skrevet

Idag blir min 3 dag på isotrerotin. Tar to tabletter til middag vær dag (2x20mg).

Har ikke merket noe særlig enda, annet enn at en stund etter jeg tar tablettene blir jeg veldig varm og svetter raskt..

Jeg har allerede kjøpt inn prolip fra apoteket så jeg er klar for tørre lepper.

Hvor raskt merket dere bivirkninger, endringer etc? ☺️

Begynte å merke tørre lepper etter noen dager, litt tørrere i ansiktet og litt tørre øyne etter kanskje en uke eller to (husker ikke helt), men ingenting er noe spesielt plagsomt. 

• Liker 1
Skrevet

Uke 4 i kuren. Har fått et litt dypt hull i høyre kinn.. Åneei. Plager meg :( men det er vel en cyste som har forsvunnet og etterlatt seg et hull.. Lite pent. Er det da man kan ta laser eller botox eller noe??

Anonymous poster hash: 7550a...7a5

Skrevet

Takk for svar ☺️ Merker jeg har veldig vondt i hodet eller bak ved øynene (bihulene) idag, tror også jeg har hatt litt feber. Usikker på om det er pga isotrerotinen eller om det faktisk er influensa på vei. Bortsett fra at jeg blir veldig varm en stund etter jeg tar tablettene har jeg liksom ikke merket noe mer enn dette siden jeg startet for tre dager siden. Håper hodepinen går vekk snart ☺️

Skrevet

Ehm, noen som vet om det er skadelig med angrepille mens iso?

Har ikke hatt sex i det hele tatt under kuren, før nå mot slutten ( ikke nøye tenkt da jeg heller ikke bruker prev)

Hoppet av i svingen, men likevel, blir nervøs jeg.

Anonymous poster hash: 1b675...87e

Skrevet

Har ikke hatt sex i det hele tatt under kuren, før nå mot slutten ( ikke nøye tenkt da jeg heller ikke bruker prev)

Du hopper ikke av i svingen på iso! Makan! Kjøp kondomer. Konsekvensen av å bli gravid underveis er store, og disse månedene bør du være ansvarsfull og voksen og bruke prevensjon!!

Anonymous poster hash: 7fec7...c4e

• Liker 3
Skrevet

Trodde ikke man fikk resept uten å bruke prevensjon? Jeg satt inn spiral og må Itillegg ta blod og urinprøver både før jeg begynte og underveis..
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg fikk ikke noe prevensjon, blodprøver da jeg startet på isotretinoin. Kun 1 graviditetstet. Skal til legen idag, gått akkurat 3 uker. Fortsatt stygg hud.. Tørr hodebunn, tørr hud og tørre lepper, veldig vondt i ryggen og ledd. 

Huden i panna er helt perfekt, men i kinnene og haka er det ille, fått mer kviser enn jeg hadde i utgangspunket

Har håp da, regner med at det tar et par mnd før huden blir bra.

Er det noen som har tatt solarium under kuren forresten?

Endret av heiduderborte
Skrevet

Trodde ikke man fikk resept uten å bruke prevensjon? Jeg satt inn spiral og må Itillegg ta blod og urinprøver både før jeg begynte og underveis..

Ser ut til å variera litt frå lege til lege. Ingen graviditetstest før eg starta, men må visstnok ta ein for å få skrive ut neste resept. Blodprøve før start, etter tre veker, neste etter åtte veker og siste etter slutt. Trur eg.

Skrevet

Idag blir min 5 dag, har litt vondt i hele kroppen. Kjennes nesten ut som jeg er forslått eller noe sånt og det knirker og knaker i ledd. Føler også at jeg merker huden er litt sår/sensitiv iforhold til vanlig, men vil ikke si at leppene er noe betydelig tørrere enda (har brukt prolip fra dag en).

Skrevet

Idag merker jeg at huden begynner å bli sår og sensitiv i ansiktet, noen som vet hva slags renserutine som er anbefalt mens man bruker disse medisinene? Burde kanskje bytte produkter nå som huden min ikke er så fet lenger?

Skrevet

Idag merker jeg at huden begynner å bli sår og sensitiv i ansiktet, noen som vet hva slags renserutine som er anbefalt mens man bruker disse medisinene? Burde kanskje bytte produkter nå som huden min ikke er så fet lenger?

Jeg endte med decleor Micellair oil. Brukte en mild rens for sensitiv hud fra matis første måneden, oppdaget deretter renseoljen fra decleor, og har sjeldent kjent noe så behagelig på huden. Nå etter endt kur kan den ikke brukes.

Gjest Mairead
Skrevet

Kan man stikke hull i kapslene og helle ut innholdet i vann? Har store problemer med å svelge de..

Skrevet

Kan man stikke hull i kapslene og helle ut innholdet i vann? Har store problemer med å svelge de..

Nei, det kan du ikke dessverre. Står i pakningsvedlegget at de skal svelges hele.

Anonymous poster hash: 7fec7...c4e

Skrevet

Er det noen som vet om man kan ta vitamintilskudd når man går på kuren? Føler jeg mister så mye hår, så tenkte at det kanskje ville hjelpe med litt ekstra tilskudd. Man skal vel ikke ta noe ekstra A-vitamin(?), men hvordan er det med andre vitaminer?

Skrevet

1mnd + 7 dager og huden min ser verre ut enn utgangspunktet.

Cyster/byller i kinnene og rundt munn/hake.

Har ikke noe spesielt tørr hud i ansiktet da, bare armer og bein.

Jeg ser grusom ut faktisk. Hvor lenge har dere opplevd at dette "utbruddet" har vart før det blir bedre?

Skrevet

Er det noen som vet om man kan ta vitamintilskudd når man går på kuren? Føler jeg mister så mye hår, så tenkte at det kanskje ville hjelpe med litt ekstra tilskudd. Man skal vel ikke ta noe ekstra A-vitamin(?), men hvordan er det med andre vitaminer?

En venninne av meg måtte slutte med noen vitaminer hun tok for håret (vet ikke hva) før hun begynte på kuren, så jeg ville hørt med legen først

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...