AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #5221 Skrevet 14. juli 2023 Dynetrekket skrev (På 6.7.2023 den 8.39): For en flott tråd. Har lest en del men ikke alt, så mulig dette er svart på før.. men jeg har ett spørsmål til de som fikk oppleve å vaske håret skjeldent under behandlingen. Fortsatte det etter behandlingen var slutt?? Jeg måtte vaske håret hver dag før jeg startet på iso, mens nå vasker jeg det ca en gang i uka. Kunne sikkert hatt enda lengre intervall mellom vaskingen også, for det føles aldri skittent! Har ett håp om at det fortsetter etter at behandlingen er avsluttet 🤞 å behandle tørt hår er jo en drøm opp imot konstant fett hår som jeg hadde før Ser ut som det er på vei tilbake her også.. Vasket håret annenhver dag før jeg begynte på Iso, under behandling har jeg holdt meg til to ganger i uka. Er fortsatt på to ganger i uka (har trappet ned siden slutten av mars, så har tatt det veeeeeldig sakte med én tablett hver tredje dag helt på slutten, nå er jeg helt ferdig) og merker at jeg tviholder litt på dette, men jeg merker også at håret blir fortere «tungt» nå og at jeg må hente frem tørrsjampoen tidligere. Fortsatt kvisefri i ansiktet, men har tidligere vært plaget med større og mindre kviser i lysken, rundt trusekanten (helt nederst) og en og annen på en eller annen skinke, og disse er i aller høyeste grad tilbake.. 😫 Anonymkode: f2eb6...fb8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5222 Skrevet 16. juli 2023 Noen som er i gang med Iso nå? Jeg er på dag 2, og veldig spent på dette her! Anonymkode: 8642e...05a
LilleTrill Skrevet 21. juli 2023 #5223 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 0.20): Noen som er i gang med Iso nå? Jeg er på dag 2, og veldig spent på dette her! Anonymkode: 8642e...05a Jeg er på dag 7 nå, da er vi ganske likt! Hvor mye begynte du på, og hvor mye skal du ta? Hvordan går det så langt?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5224 Skrevet 24. juli 2023 Aly skrev (På 21.5.2023 den 20.35): Spør desperat om hjelp, da jeg (endelig) har fått startet med isotretonin. Begynte rundt påsketider, og har nå trappet opp til 2 tabletter daglig. Har hatt veldig tørr hud/ tørre lepper, litt tørre øyne, men ingenting uhåndterlig. Frem til i overgår. Har fått så intenst vondt i ryggen/korsryggen, klarer såvidt å bevege på meg, og gjør vondt hele tiden unntatt når jeg ligger. Har også fått veldig vondt i musklene rundt lungene, men dette har startet å gå bort litt. Ryggen derimot, blir bare verre og verre. Noen tips? burde jeg bare dra til legen? men vil som sagt gjerne fullføre kuren, selv om jeg såvidt har begynt. Slik som dette klarer jeg ikke leve mange dagene/ukene, så tar svært gjerne imot tips/råd!! Hva med å trappe ned litt for at det skal bli levelig? En tablett pr dag istedet for to. Anonymkode: 04cbf...5cb
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5225 Skrevet 24. juli 2023 Forsøk 1 og 2 tbl annenhver dag? Anonymkode: 8642e...05a
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5226 Skrevet 24. juli 2023 Jeg er godt i gang, 2 tbl daglig og hittil bare litt tørr, litt hodepine og en del breakouts. Veldig stille i tråden her for tiden, ingen flere som går på kur? Anonymkode: 8642e...05a
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5227 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er godt i gang, 2 tbl daglig og hittil bare litt tørr, litt hodepine og en del breakouts. Veldig stille i tråden her for tiden, ingen flere som går på kur? Anonymkode: 8642e...05a Jeg gjør! Men jeg er ikke "ny" da, gått over et år på lav dose og skal forhåpentligvis trappe ned snart. Anonymkode: 98394...faf
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5228 Skrevet 25. juli 2023 Aly skrev (På 21.5.2023 den 20.35): Spør desperat om hjelp, da jeg (endelig) har fått startet med isotretonin. Begynte rundt påsketider, og har nå trappet opp til 2 tabletter daglig. Har hatt veldig tørr hud/ tørre lepper, litt tørre øyne, men ingenting uhåndterlig. Frem til i overgår. Har fått så intenst vondt i ryggen/korsryggen, klarer såvidt å bevege på meg, og gjør vondt hele tiden unntatt når jeg ligger. Har også fått veldig vondt i musklene rundt lungene, men dette har startet å gå bort litt. Ryggen derimot, blir bare verre og verre. Noen tips? burde jeg bare dra til legen? men vil som sagt gjerne fullføre kuren, selv om jeg såvidt har begynt. Slik som dette klarer jeg ikke leve mange dagene/ukene, så tar svært gjerne imot tips/råd!! Er det vanlige bivirkninger Inger eler kan det komme av noe helt annet enn Iso? 🤔😕 Anonymkode: 69a53...167
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5229 Skrevet 25. juli 2023 Sønnen min (15) har ca 3 uker igjen av sin isokur. Har da gått på 40 mg (2 kapsler) daglig i ca 8 mnd. Det jeg har stusset litt på er den manglende oppfølgingen av hudlege! Vi har ikke vært hos hudlegen siden han ble satt på kuren i Desember. Tok blodprøver hos fastlegen etter 1 mnd og 3 mnd. Men ingen avtaler ellers for å høre hvordan det går. Han har fortsatt en del røde merker etter det kvisene har vært. Lurer på om det er vanlig? Eller er det vanlig å gå på kur helt til alt av røde merker er borte? Leser på nettet om viktigheten av å oppnå " kumulativ dose"- hvordan kan de vite at denne er oppnådd når ingen har sett hsm eller fulgt ham opp. En annen ting at har har vokst en del siden vi var hos legen. Er dette med vektøkning blitt tatt hensyn til i utregningen.. Anonymkode: b4557...498
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #5230 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sønnen min (15) har ca 3 uker igjen av sin isokur. Har da gått på 40 mg (2 kapsler) daglig i ca 8 mnd. Det jeg har stusset litt på er den manglende oppfølgingen av hudlege! Vi har ikke vært hos hudlegen siden han ble satt på kuren i Desember. Tok blodprøver hos fastlegen etter 1 mnd og 3 mnd. Men ingen avtaler ellers for å høre hvordan det går. Han har fortsatt en del røde merker etter det kvisene har vært. Lurer på om det er vanlig? Eller er det vanlig å gå på kur helt til alt av røde merker er borte? Leser på nettet om viktigheten av å oppnå " kumulativ dose"- hvordan kan de vite at denne er oppnådd når ingen har sett hsm eller fulgt ham opp. En annen ting at har har vokst en del siden vi var hos legen. Er dette med vektøkning blitt tatt hensyn til i utregningen.. Anonymkode: b4557...498 Jeg skal ikke ha blodprøver før første kontroll etter 4 mnd.. Tok selvsagt ved oppstart. Har du ikke mulighet til å ta kontakt med hudlegen for å høre ang totaldose? Ang røde merker -tror- jeg disse kan vare en stund, at det er etterdønninger etter betennelse.. Anonymkode: 8642e...05a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5231 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 19.54): Sønnen min (15) har ca 3 uker igjen av sin isokur. Har da gått på 40 mg (2 kapsler) daglig i ca 8 mnd. Det jeg har stusset litt på er den manglende oppfølgingen av hudlege! Vi har ikke vært hos hudlegen siden han ble satt på kuren i Desember. Tok blodprøver hos fastlegen etter 1 mnd og 3 mnd. Men ingen avtaler ellers for å høre hvordan det går. Han har fortsatt en del røde merker etter det kvisene har vært. Lurer på om det er vanlig? Eller er det vanlig å gå på kur helt til alt av røde merker er borte? Leser på nettet om viktigheten av å oppnå " kumulativ dose"- hvordan kan de vite at denne er oppnådd når ingen har sett hsm eller fulgt ham opp. En annen ting at har har vokst en del siden vi var hos legen. Er dette med vektøkning blitt tatt hensyn til i utregningen.. Anonymkode: b4557...498 Jeg ville ringt hudlege og spurt om oppfølgingstime. Selv har jeg fått styre selv hvor ofte jeg har kontroller, hudlege har sagt jeg kan ha kontroll så og så ofte men det har vært opp til meg selv. Synes det er greit å ha kontroll av og til for å stille spørsmål og for at han skal se framgangen siden det da blir lettere å bestemme gangen videre. Anonymkode: 98394...faf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5232 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 19.54): Sønnen min (15) har ca 3 uker igjen av sin isokur. Har da gått på 40 mg (2 kapsler) daglig i ca 8 mnd. Det jeg har stusset litt på er den manglende oppfølgingen av hudlege! Vi har ikke vært hos hudlegen siden han ble satt på kuren i Desember. Tok blodprøver hos fastlegen etter 1 mnd og 3 mnd. Men ingen avtaler ellers for å høre hvordan det går. Han har fortsatt en del røde merker etter det kvisene har vært. Lurer på om det er vanlig? Eller er det vanlig å gå på kur helt til alt av røde merker er borte? Leser på nettet om viktigheten av å oppnå " kumulativ dose"- hvordan kan de vite at denne er oppnådd når ingen har sett hsm eller fulgt ham opp. En annen ting at har har vokst en del siden vi var hos legen. Er dette med vektøkning blitt tatt hensyn til i utregningen.. Anonymkode: b4557...498 Hvorfor tar du ikke kontakt og får en time slik at du kan få svar på spørsmålene du/dere har? Så slipper du å fundere på dette Enig i at det høres uheldig ut å ikke ha noe oppfølging underveis, men tenker også at man har et ansvar selv når man føler at noe ikke er rett.. Anonymkode: a8ede...ab9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5233 Skrevet 15. august 2023 Da er jeg 2 uker inn i kuren! Det mest plagsomme nå er kløende og tørr hodebunn..har brukt Head and shoulders for tørr hodebunn, og i går kjøpte jeg «Intensive dry scalp treatment» fra Aco. Håper det vil lindre litt. Bruker La Roche-Posay-kremen i fjeset men syns jeg er veldig blank og litt rød..vet ikke om det er huden eller kremen som gjør meg blank. Og har hatt et kviseutbrudd rundt munnen siste dagene, der jeg oftest får kviser. Leppene har jeg smurt fra dag 1, og holdes i sjakk foreløpig. Legen snakka om at jeg skal stå på lavdose og jeg skal ta 20mg/dagen i en mnd før kontroll. Håper å gå opp til 2 da, siden jeg har skjønt at totaldosen er avgjørende for bra resultat. Hvis jeg tar en pille om dagen må jeg gå på kuren over ett år.. Hvilken ansiktskrem bruker dere andre? Hvordan er dere andre som er i starten av kuren? Anonymkode: de79c...03d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5234 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da er jeg 2 uker inn i kuren! Det mest plagsomme nå er kløende og tørr hodebunn..har brukt Head and shoulders for tørr hodebunn, og i går kjøpte jeg «Intensive dry scalp treatment» fra Aco. Håper det vil lindre litt. Bruker La Roche-Posay-kremen i fjeset men syns jeg er veldig blank og litt rød..vet ikke om det er huden eller kremen som gjør meg blank. Og har hatt et kviseutbrudd rundt munnen siste dagene, der jeg oftest får kviser. Leppene har jeg smurt fra dag 1, og holdes i sjakk foreløpig. Legen snakka om at jeg skal stå på lavdose og jeg skal ta 20mg/dagen i en mnd før kontroll. Håper å gå opp til 2 da, siden jeg har skjønt at totaldosen er avgjørende for bra resultat. Hvis jeg tar en pille om dagen må jeg gå på kuren over ett år.. Hvilken ansiktskrem bruker dere andre? Hvordan er dere andre som er i starten av kuren? Anonymkode: de79c...03d Jeg er veldig fornøyd med både rens og krem fra La roche-posay. Blir du rød etter vask eller etter smøring av krem? Jeg opplever ofte å bli rødflammet i kinnene etter vask med vann og rens, spesielt hvis jeg ikke har vasket hendene før jeg vasker ansiktet. Forresten: Husk solkrem! Hele året, spesielt når man går på iso-kur. Det er rart hvor forskjellige meninger enkelte leger har, har aldri hørt at totaldosen er avgjørende? 🤷🏻♀️De ser vel an hvert enkelt tilfelle, håper jeg på. Jeg tar én pille om dagen og har gått over ett år nå, skal gå noen måneder til også mest sannsynligvis. Min lege mener lav dose er best, minst bivirkninger blant annet. Han har også sagt jeg kan ta annenhver dag om jeg føler jeg får for mye bivirkninger. Anonymkode: 98394...faf
K@tt Skrevet 15. august 2023 #5235 Skrevet 15. august 2023 Er det noen som er ferdig på kur her? Jeg er litt vel tidlig ute, men lurer på hvilken hudpleie jeg skal bruke etter endt kur. Helst noe enkelt, elsker å bruke rens og krem fra La roche-posay, men de kan jeg jo ikke fortsette med etter endt kur antar jeg.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5236 Skrevet 15. august 2023 K@tt skrev (31 minutter siden): Er det noen som er ferdig på kur her? Jeg er litt vel tidlig ute, men lurer på hvilken hudpleie jeg skal bruke etter endt kur. Helst noe enkelt, elsker å bruke rens og krem fra La roche-posay, men de kan jeg jo ikke fortsette med etter endt kur antar jeg. Hvorfor ikke? Anonymkode: cdfc3...06b
K@tt Skrevet 15. august 2023 #5237 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ikke? Anonymkode: cdfc3...06b De er beregnet på hud som er på iso-kur og jeg tviler på at det er så lurt når man er ferdig på kuren siden den er uttørrende på huden blir det kanskje for mye? Jeg vet ikke, jeg bare antar.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5238 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er veldig fornøyd med både rens og krem fra La roche-posay. Blir du rød etter vask eller etter smøring av krem? Jeg opplever ofte å bli rødflammet i kinnene etter vask med vann og rens, spesielt hvis jeg ikke har vasket hendene før jeg vasker ansiktet. Forresten: Husk solkrem! Hele året, spesielt når man går på iso-kur. Det er rart hvor forskjellige meninger enkelte leger har, har aldri hørt at totaldosen er avgjørende? 🤷🏻♀️De ser vel an hvert enkelt tilfelle, håper jeg på. Jeg tar én pille om dagen og har gått over ett år nå, skal gå noen måneder til også mest sannsynligvis. Min lege mener lav dose er best, minst bivirkninger blant annet. Han har også sagt jeg kan ta annenhver dag om jeg føler jeg får for mye bivirkninger. Anonymkode: 98394...faf Føler jeg konstant er litt rød, så det er nok pillene. Men blankheten er jeg mer usikker på. Legen har ikke snakka om totaldose, men jeg har lest og sett her i tråden at mange har fått beskjed om at totaldose skal være mellom 120 og 150mg pr kg kroppsvekt. Så det blir ca 400 piller for min del. Veldig greit å stå på lav dose mtp bivirkninger, men hadde vært deilig å bli ferdig med kuren før vårsola begynner å ta mtp solskader. Bruker selvfølgelig solkrem, men uansett😊 Anonymkode: de79c...03d
Milla29 Skrevet 16. august 2023 #5239 Skrevet 16. august 2023 Min nettopp fylte 16-årige datter har gått på iso siden desember og er nå i avslutningsfasen. Hun er så godt som helt fin i huden nå og har egentlig vært det mer eller mindre i et par mnd. Hun får en og annen kvise når hun har mensen, men absolutt ikke noe å snakke om. Det tok ca et halvår før vi så en relativ bedring. Det ble verre før det bedre og hun fikk veldig tørre lepper og tørre flekker på huden, særlig på hendene og rundt nesen. Hun har brukt La Roche Posay og Avene-produkter + Purilan på leppene og de tørre flekkene ellers. Hun har heldigvis ikke hatt andre bivirkninger enn det. Jeg kom tilfeldigvis over instagramkontoen til lottemyrseth og så hele storyen hun har lagret om da hun gikk på iso med mange gode tips om produkter under og etter og hvordan det funker for henne osv - anbefales! Nå er datteren min på siste esken og har gått fra 3 kapsler daglig, så over til 2 og nå 1 kapsel på denne siste esken. Håper huden hennes holder seg som den er nå, for nå er den veldig fin og glatt, som sagt en og annen liten kvise dukker opp under mensen, men absolutt levelig - og nå er hun så godt som kvitt tørrheten, litt tørre lepper fremdeles, men ikke noe som hun ikke klarer å holde i sjakk med Purilan 🙂
Anonymous11 Skrevet 28. august 2023 #5240 Skrevet 28. august 2023 K@tt skrev (På 15.8.2023 den 21.20): De er beregnet på hud som er på iso-kur og jeg tviler på at det er så lurt når man er ferdig på kuren siden den er uttørrende på huden blir det kanskje for mye? Jeg vet ikke, jeg bare antar. Jeg tror nok du fint kan fortsette på disse så lenge de fungerer for deg. 😊 Kremen du nevner hadde ikke NOK fukt for min del, så jeg brukte Origins Drink Up Intensive Overnight Mask (ja, egentlig ment som en maske man bruker en gang iblant) både morgen og kveld gjennom hele perioden. Først mot slutten av nedtrappingen (trappet ned med én tablett i måneden, gikk på 4 på det meste) merket jeg at den begynte å bli litt mye, og gikk derfor over til noe litt lettere. Uansett - så lenge produktene fungerer for deg ser jeg absolutt ingen grunn til å bytte. Selv bruker jeg samme rens som på kuren (CeraVe), og samme krem nå som på slutten av nedtrappingen. Ikke noe problem. 🥰 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå