Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det vet jeg, at man må ta abort om man blir gravid. Grunnen til at jeg lurer på om jeg vil droppe p-pillene, er at jeg har fått vite noe om familiehistorikken min som taler veldig imot å bruke p-piller. Og litt dumt å slutte med isoen. Usikker på hva jeg skal gjøre, derfor jeg spurte om erfaringer her :)

Kan jo legge til at jeg ikke er seksuelt aktiv da, men det kan jo heller ikke hudlegen vite.....

Anonymkode: 25dbe...721

Jeg går på kuren uten å bruke noen form for prevensjon. så lenge du ikke er seksuell aktiv, er ikke det nødvendig? Mannen min har sterilisert seg, og vi skal uansett ikke ha flere barn. 

Anonymkode: 13d20...c65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God kveld:)

jeg har igjenn no ca 8 dager på iso, og har fått utskreve både Airol og Epiduo til bruk etterpå! Noen andre som har fått det? Når startet dere evt med kremene etter endt kur?

ha en fin kveld☺️

S.B

Skrevet
4 minutter siden, Stine. skrev:

God kveld:)

jeg har igjenn no ca 8 dager på iso, og har fått utskreve både Airol og Epiduo til bruk etterpå! Noen andre som har fått det? Når startet dere evt med kremene etter endt kur?

ha en fin kveld☺️

S.B

Dette lurer jeg også på! Hva er rutinene til folk når dere et ferdig med kuren? Og hvilke produkter?

Skrevet

235 sider innlegg er litt for mykje for meg...  Eg har ei jente på 14 som er veldig plaga med kviser i ansikt, bryst og på skuldrene. No har vi time hos fastlegen neste veke, og eg er veldig usikker på kva som er "vanlig". Vi har prøvd med reseptfrie middel, krem kjøpt på apotek. (først 5%, så 10% styrke) Ho er ekstremt nøye på rensing, et sunt, drikk masse vatn. Far gjekk i mange år på eit eller anna slags medikament som hadde god effekt på hans kviser. Eg hugsar ikkje kva dei heiter, men han vart ømfintlig mot sol av dei.

Er det nokon som veit kva som skjer hos ein kompetent lege på eit slikt første besøk? Eg trur ikkje vår fastlege er veldig opptatt av kviser.... Kanskje er det OK å vite litt om kva alternativ eg kan foreslå.

Skrevet
11 timer siden, Fjaselina skrev:

235 sider innlegg er litt for mykje for meg...  Eg har ei jente på 14 som er veldig plaga med kviser i ansikt, bryst og på skuldrene. No har vi time hos fastlegen neste veke, og eg er veldig usikker på kva som er "vanlig". Vi har prøvd med reseptfrie middel, krem kjøpt på apotek. (først 5%, så 10% styrke) Ho er ekstremt nøye på rensing, et sunt, drikk masse vatn. Far gjekk i mange år på eit eller anna slags medikament som hadde god effekt på hans kviser. Eg hugsar ikkje kva dei heiter, men han vart ømfintlig mot sol av dei.

Er det nokon som veit kva som skjer hos ein kompetent lege på eit slikt første besøk? Eg trur ikkje vår fastlege er veldig opptatt av kviser.... Kanskje er det OK å vite litt om kva alternativ eg kan foreslå.

Det vanlige er at legen foreslår antibiotikakur først, for å se om det tar knekken på det. Og om det ikke fungerer kan isotretinoin være et alternativ. Jeg synes det er kjempefint at dere går til legen med dette selv om hun er så ung og i en alder der kviser er veldig vanlig. Det er synd om dette legger en demper på ungdomstiden når det finnes behandlingsmetoder!

Tar ikke fastlegen problemet alvorlig ville jeg tatt henne med til (privat) hudlege.

Anonymkode: fb172...d97

Skrevet

Hjelp!

Jeg har bestilt time hos privat hudlege og skal dit neste uke. Har hatt uren hud siden jeg var 12, og er nå 28. De siste 6-7 årene har det gått over fra mindre kviser rundt haken, til større cyster ned langs halsen, på kjevebenet og til dels på haken. Danner ganske lett arr. 

Har vært veldig skeptisk til iso da jeg er litt deprimert, men nå merker jeg at jeg blir jo deprimert av de vonde kvisene også. Har prøvd antibiotika (som jeg forøvrig mener bare er en quick fix), og det hjalp ikke.

Nå ser man ikke mine kviser såå godt da en del av de er underjordiske, men jeg får som sagt lett arr og jeg plages av det her. Tror dere jeg er hardt nok angrepet for å få iso? Hvor mange ganger må jeg egentlig til legen hvis jeg går på en kur over 6 mnd? Og har noen her egentlig hatt langvarig effekt av antibiotika? 

Anonymkode: 41ae3...93b

Skrevet

min erfaring med leger er at om man ikke selv er pådriver for utredning/eventuel en spesifikk kur man ønsker å ta, så komemr man aldri i mål.
Legene vil alltid gå trinn for trinn veien om man ikke ytrer ønsker selv.
Da jeg begynte på iso første kuren ville turnuslegen jeg var hos ikke engang henvise meg til hudlege. hun bare kom med oppfordringer om at jeg måtte lære å spise sunt, og heller gå til hudterapaut for å få veiledning i hvilke kremer bruke (jeg er 164 og veier 55 kg, junkfood spiser jeg kanskje 2-3 ganger i halvåret, jeg er utdannet lærer og er faglærer i mat og helse)
jeg måtte bare sette hardt mot hard og si at om hun ikke kunne henvise meg videre måtte jeg bare få time hos en annen lege som kunne gjøre det. hun henviste meg, men da jeg ikke ville vente tok jeg heller kontakt med en privat hudlege. 
til da hadde jeg også prøve ut tetracyclin, uten at det hjalp)

hos hudlegen fikk jeg iso med en gang.

Nå har jeg akkurat startet på kur nr to.
ikke fordi jeg er like plaget som forrige gang (da hadde jeg mye dype kviser) nå har jeg mest små kviser/ hudormer som aldri går skikkelig bort.

Så si til legen, dersom iso er noe du vil begynne med, at du vil begynne med det. les deg opp på medikamentet, og vis at du har kjennskap til hva det å gå på denne kuren innebærer.

ellers: om min kur nr to.
har gått nå i snart to uker.
startet rett på 40mg dagen første uka, nå 60 mg dagen.
merket ingen bivirkninger ennå. en anelse tørr på leppene når jeg våkner om morgenen, men ikke noe mot hva det var første kur.
Merker allerede at huden har begynt  bli bedre. kvisene på kinnene trekker seg stadig lengre vekk, og nå er det for det meste bare røde flekker igjen (som jeg alltid får uansett pga  veldig lys hud)  huden tømemr seg ikke på samme måte som første kur, sikkert fordi jeg ikek er så ille plaget nå som da. kun på ryggen merker jeg det har kommet noen dypere kviser, men det gjør ingenting- er i ansikt/hals som er områdene som palget meg nå, og der ser kvisene ut til bare tørke inn og bli borte.

snart gjennom de første 60 pillene,..kun 400 igjen :P

Anonymkode: 1b9c4...9ec

Skrevet

Jeg synes det er synd at allmennleger er så restriktive. Jeg hører så mange historier om hvordan folk blir avvist hos fastlegen, for så å få isotretinoinkur med én gang av hudlege - og hudleger er jo de som har peiling. Skyldes det kanskje manglende kunnskap hos fastlegene, og at de gamle fordommene mot isotretinoin henger i?

Jeg hadde lest om psykiske bivirkninger på forhånd og var bekymret for det. Depresjon er jo ikke akkurat noe man vil ha. Hudlegen sa kontant at isotretinoin for de aller fleste betyr bedret psyke. Kviser fører til dårlig selvtillit og i blant begrenset livsutfoldelse (at man begrenser seg sosialt, ikke deltar på ting/aktiviteter, alltid er påkledd for å dekke over, ikke tør å vise seg naken). Og når kvisene forsvinner kan man altså få vesentlig forbedret livskvalitet. Når prisen å betale - altså bivirkningene - for de fleste er milde, og man følges godt opp med blodprøver underveis, er det rart ikke flere får isotretinoinkur. Leste en artikkel der hudleger mente at mange flere burde ta kuren mye tidligere enn de gjør.

Er man plaget av kviser, søk hjelp. Stå på krava til problemet er borte. Kviser er ikke et tulleproblem, det er stort for oss det gjelder.

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar! Jeg har fått time hos privat hudlege som flere i denne tråden roser, så da blir jeg nok tatt på alvor i alle fall. Legene har jo ikke peiling på acne ofte, det er i alle fall min erfaring. Når du blir bedt om å spise sunnere, rense huden godt og trene.. det er så utrolig provoserende. 

Skrevet
På January 12, 2017 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! Jeg har fått time hos privat hudlege som flere i denne tråden roser, så da blir jeg nok tatt på alvor i alle fall. Legene har jo ikke peiling på acne ofte, det er i alle fall min erfaring. Når du blir bedt om å spise sunnere, rense huden godt og trene.. det er så utrolig provoserende. 

Da skal jeg begynne på iso! Noen som vet hvor lenge jeg må vente før jeg kan hente pillene? Glemte helt å spørre legen, men var der i går og blodprøve ble sendt inn i dag, så tenkte at jeg må vente til over helgen kanskje?

Lurer også på hvordan det har vært for dere som har tørr hud før iso. Jeg har fet hud i ansikt, men veldig tørr hud på kropp. Er litt redd for hvordan det skal gå.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg begynne på iso! Noen som vet hvor lenge jeg må vente før jeg kan hente pillene? Glemte helt å spørre legen, men var der i går og blodprøve ble sendt inn i dag, så tenkte at jeg må vente til over helgen kanskje?

Lurer også på hvordan det har vært for dere som har tørr hud før iso. Jeg har fet hud i ansikt, men veldig tørr hud på kropp. Er litt redd for hvordan det skal gå.

Vil tro det avhenger av hvor du har vært. Jeg ringer hudlegen to dager etter blodprøver er tatt for å høre hvordan de var, så får jeg resepten til apoteket samme dag eller dagen etter.

Jeg har tørr hud enkelte steder på kroppen, det har ikke blitt verre. Men bivirkninger varierer så veldig. Lykke til :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro det avhenger av hvor du har vært. Jeg ringer hudlegen to dager etter blodprøver er tatt for å høre hvordan de var, så får jeg resepten til apoteket samme dag eller dagen etter.

Jeg har tørr hud enkelte steder på kroppen, det har ikke blitt verre. Men bivirkninger varierer så veldig. Lykke til :)

Takk, er ganske spent nå. Jeg er en av dem som kanskje ikke er såå plaget, har mest noen vonde cyster langs kjeven og en del på haka, men kinnene er fine og panna er helt klar. Er litt redd for å bli verre, eller at huden skal bli ekstremt flassete. Men er ganske bestemt på å fullføre dette! 

Skrevet

Nå er jeg ferdig :mynona: Noen som vet hvor lang tid huden bruker på å bygge seg opp igjen etter Iso? Når kan jeg fks begynne med peeling og syreprodukter igjen? 

Anonymkode: 11a7a...d78

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ferdig :mynona: Noen som vet hvor lang tid huden bruker på å bygge seg opp igjen etter Iso? Når kan jeg fks begynne med peeling og syreprodukter igjen? 

Gratulerer!

Hvordan har huden din blitt? :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer!

Hvordan har huden din blitt? :)

Uten kviser, men ekstremt sensitiv og endel røde arr 😔

Skrevet

Hei! Jeg er ny i tråden, begynner på Iso i dag. Jeg sliter med ganske dype cyster langs kjevelinjen og litt kviser på hake, ellers er ansiktet klart og fint. Er veldig spent på bivirkningene. Har tørr hud om vinteren, så er litt bekymret for hvor tørr den faktisk kan bli, men er uansett så glad for å endelig være i gang. 

• Liker 1
Skrevet

Noen med anbefaling for tørr, irritert og kløende hodebunn på iso? Har foreløpig ikke funnet en shampo, balsam eller kur som gir hodebunnen det den trenger av fukt og lindring for kløe. Så det må nok mer enn bare gode pleieprodukter i dusjen til for min del. Vurderer Nisim Gel, noen som har erfaring med denne?

Anonymkode: b0661...ea5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen med anbefaling for tørr, irritert og kløende hodebunn på iso? Har foreløpig ikke funnet en shampo, balsam eller kur som gir hodebunnen det den trenger av fukt og lindring for kløe. Så det må nok mer enn bare gode pleieprodukter i dusjen til for min del. Vurderer Nisim Gel, noen som har erfaring med denne?

Bruker head and shoulders og olivaloe hair mask! Det funker bra for meg! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd Cosmica sin shampo og hodebunnsolje?

Skrevet
14 timer siden, Anonymm123 skrev:

Bruker head and shoulders og olivaloe hair mask! Det funker bra for meg! 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd Cosmica sin shampo og hodebunnsolje?

Tusen takk for tips, dere :) dette skal jeg prøve ut! Hvor får jeg kjøpt olivaloe masken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...