Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, hakonamatata skrev:

Tusen takk!! :D Jepp, dag to, har heldigvis ikke merket noe enda, haha. Vet ikke hvor lang tid det tar før man merker noe jeg men.. 

Har i hvert fall kjøpt meg Cosmica Lip Balm, La Roche-Posay Effaclar H og Avène Hydrance Riche. Ble anbefalt alle på apoteket mens jeg gikk på denne kuren. Seriøst nesten sjokkert (eller egentlig ikke) over prisene. 40ml kremer og den ene kostet 260kr og den andre 200kr. Og femti eller seksti for lepomaden. Sykt dyrt om man virkelig må smøre seg i ett sett som noen skriver her? Noen som kan anbefale noe billig og bra? Både lepomade og krem? Fikk beskjed av apoteket at de fleste billige i dagligvarebutikker var så oljete og fete så de kom ikke til å funke bra på denne kuren? Og vanlig lypsyl og lignende la seg bare oppå leppen som et lag? Kjipt at alt er så dyrt!

Når jeg ser hvor bra Effaclar H og Prolip fungerer betaler jeg gladelig det det koster. Jeg ville ikke tatt noe annet. Det er en begrenset periode :)

Anonymkode: fb172...d97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På ‎04‎.‎01‎.‎2017 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Planlegger en heavy fjelltur i oktober, type 5-6000 meter. Må trene meg i form da den er elendig nå. Og det er jo kjempegunstig siden jeg går på iso:sarkasme:

Andre gang jeg går på det og merker allerede etter 2 uker flere drittsymptomer enn sist(var nok ganske heldig forrige gang). Vondt i ryggen, flasser som saaatan, de verste byllene på kjeven som gjør horevondt. Er kløe i øya en bivirkning og? :ac:

Det jegegentlig lurte på var ang denne fjellturen. Regner jo med jeg er ferdig med kuren innen oktober (husker ikke hvor lenge jeg skal gå på den), men er det trygt å begi seg ut på dette prosjektet så fort etter kuren? Pluss all treningen jeg må holde på med for å komme i akseptabel form.

Anonymkode: 23826...8a1

Det kommer an på doseringen din, men de fleste går ikke lenger enn et halvt år. Og da har du jo fortsatt noen måneder med trening etterpå. Og om du har vondt nå orker du kanskje å gå turer likevel (men droppe tung trening)?

Kløe i øynene er en bivirkning, ja. Kjøp øyedråper :)

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg ser hvor bra Effaclar H og Prolip fungerer betaler jeg gladelig det det koster. Jeg ville ikke tatt noe annet. Det er en begrenset periode :)

Hvor lenge har du de da? Smører du deg ofte egentlig?

Nå er dag tre over, tar fire piller hver dag, fortsatt ikke merket noooenting :)

AnonymBruker
Skrevet
På ‎05‎.‎01‎.‎2017 den 7.32, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på doseringen din, men de fleste går ikke lenger enn et halvt år. Og da har du jo fortsatt noen måneder med trening etterpå. Og om du har vondt nå orker du kanskje å gå turer likevel (men droppe tung trening)?

Kløe i øynene er en bivirkning, ja. Kjøp øyedråper :)

Tusen takk for svar :) Jeg veier 57 kilo og tar 2 tabletter om dagen. Ikke helt satt meg inn i hvordan dette fungerer med tanke på hvor lenge osv.

Ja, det går jo an! Akkurat begynt med styrketrening så håper jeg klarer å fortsette med det, eller som du sier - gå lange turer.

Ok, da vet jeg det! Tusen takk for svar og gode råd, veldig snilt! :) 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, hakonamatata skrev:

Hvor lenge har du de da? Smører du deg ofte egentlig?

Nå er dag tre over, tar fire piller hver dag, fortsatt ikke merket noooenting :)

Jeg er redd de ikke varer så lenge. Jeg har vel én tube Effaclar i kanskjer tre uker. Fire piller om dagen fra starten av? Det var mye. Du skal ikke gå på kuren så lenge, da eller?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd de ikke varer så lenge. Jeg har vel én tube Effaclar i kanskjer tre uker. Fire piller om dagen fra starten av? Det var mye. Du skal ikke gå på kuren så lenge, da eller?

Okeii :)

Ja, fikk beskjed om å ta fire tabletter hver dag og 600 tabletter totalt, så skal ta i fem måneder :) 

Skrevet

hey! nå har jeg gått på kuren i 4 eller 5 mnd (faktisk litt usikker haha..) og er myye bedre på kvisefronten. bortsett fra de helsikkes arra fra kvisene jeg fikk etter at jeg starta med pillene.. uff, håper de går vekk en gang. Når jeg brukte andre hudprodukter enn det som er anbefalt til denne kuren, ble jeg sinnsykt rød i ansiktet etter at jeg renset, men etter at jeg begynte med effaclar H produktene ble det mye bedre. Men nå de siste dagene har jeg begynt å bli skikkelig rød igjen, kjennes og ser ut som om jeg har lagt i sola i ett døgn.. noen som vet hva dette kommer av, eller har noen tips som får det til å roe seg litt? utrolig ubehagelig.. Jeg har også fått et slags utslett av noe slag over øyenrbynet? er liksom bare en ruglete klump med litt små blemmer ser det ut som, som klør noe så inni helsikke.. har heller ikke vært noe spesielt plaga med tørr og flakete hud hittil under kuren. noen andre som har opplevd lignende? prøvde å smøre på bittelitt hydrokortison for å se om det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Tråden er så lang, så håper dere tilgir meg om spørsmålet allerede er besvart :)

Er det noen her som går på disse pillene uten å bruke prevensjon (p-piller, spiral, eller andre hormonbaserte midler)? 

Anonymkode: 25dbe...721

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Tråden er så lang, så håper dere tilgir meg om spørsmålet allerede er besvart :)

Er det noen her som går på disse pillene uten å bruke prevensjon (p-piller, spiral, eller andre hormonbaserte midler)? 

Jeg tror ikke noen hudlege vil la deg gå på isotretinoin uten dette. Du vet sikkert at du blir nødt til å ta abort hvis du blir gravid på isotretinoin pga den høye risikoen for fosterskader.

En annen sak er jo at du kan få p-pilleresepten og så velge å la være å ta pillene, det får jo ikke hudlege kontrollert. Men det er veldig, veldig dumt dersom du er seksuelt aktiv.

Skrevet

Nå har jeg tatt fire piller hver dag i en uke, har egentlig ikke merket noe særlig til tørr hud eller lepper engang. Kanskje litt på leppene engang i blant, men merker nesten ikke det en gang. Er jeg bare heldig eller kan det ikke funke på noen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, hakonamatata skrev:

Nå har jeg tatt fire piller hver dag i en uke, har egentlig ikke merket noe særlig til tørr hud eller lepper engang. Kanskje litt på leppene engang i blant, men merker nesten ikke det en gang. Er jeg bare heldig eller kan det ikke funke på noen?

Du er bare heldig. Mengden bivirkninger sier ingenting om behandlingseffekten. Jeg har ingen bivirkninger å snakke om selv heller, men huden min er likevel enormt mye bedre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er bare heldig. Mengden bivirkninger sier ingenting om behandlingseffekten. Jeg har ingen bivirkninger å snakke om selv heller, men huden min er likevel enormt mye bedre.

Så moro! Så bra for deg også at du ikke har merket så mye heller.. :D 

Jeg har mye mere uren hud nå enn for en uke siden når jeg startet, men jeg vet ikke om jeg har klemt og pillet litt mye i det siste eller om det er et såkalt utbrudd, haha.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, hakonamatata skrev:

Så moro! Så bra for deg også at du ikke har merket så mye heller.. :D 

Jeg har mye mere uren hud nå enn for en uke siden når jeg startet, men jeg vet ikke om jeg har klemt og pillet litt mye i det siste eller om det er et såkalt utbrudd, haha.

Det er i så fall helt vanlig, og vil gå over. Alt som er i porene nå må jo ut :) Noen har gjentatte utbrudd gjennom hele kuren også. Men de fleste (70%) får veldig god bedring til slutt likevel :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er i så fall helt vanlig, og vil gå over. Alt som er i porene nå må jo ut :) Noen har gjentatte utbrudd gjennom hele kuren også. Men de fleste (70%) får veldig god bedring til slutt likevel :)

Okei :)

Gleder meg så til slutt resultatet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også! :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke noen hudlege vil la deg gå på isotretinoin uten dette. Du vet sikkert at du blir nødt til å ta abort hvis du blir gravid på isotretinoin pga den høye risikoen for fosterskader.

En annen sak er jo at du kan få p-pilleresepten og så velge å la være å ta pillene, det får jo ikke hudlege kontrollert. Men det er veldig, veldig dumt dersom du er seksuelt aktiv.

Jepp, det vet jeg, at man må ta abort om man blir gravid. Grunnen til at jeg lurer på om jeg vil droppe p-pillene, er at jeg har fått vite noe om familiehistorikken min som taler veldig imot å bruke p-piller. Og litt dumt å slutte med isoen. Usikker på hva jeg skal gjøre, derfor jeg spurte om erfaringer her :)

Kan jo legge til at jeg ikke er seksuelt aktiv da, men det kan jo heller ikke hudlegen vite.....

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det vet jeg, at man må ta abort om man blir gravid. Grunnen til at jeg lurer på om jeg vil droppe p-pillene, er at jeg har fått vite noe om familiehistorikken min som taler veldig imot å bruke p-piller. Og litt dumt å slutte med isoen. Usikker på hva jeg skal gjøre, derfor jeg spurte om erfaringer her :)

Kan jo legge til at jeg ikke er seksuelt aktiv da, men det kan jo heller ikke hudlegen vite.....

Hva med hormonspiral? Hormonnivåene er mye lavere og mange som ikke bør bruke p-piller, meg selv inkludert, kan bruke det. Man slipper også å huske å ta pillene. Ulempen er at det er dyrere, og at den varer i fem år - så du må ta den ut igjen om det er aktuelt med barn.

AnonymBruker
Skrevet

Eller kobberspiral, selvsagt.

Skrevet

Er dere veldig påpasselige med å ikke spise mat med A-vitamin? Spiser søtpotet, egg og mango ganske ofte, men til min forskrekkelse inneholder det en del av dette😩

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere veldig påpasselige med å ikke spise mat med A-vitamin? Spiser søtpotet, egg og mango ganske ofte, men til min forskrekkelse inneholder det en del av dette😩

Jeg fikk vite at jeg ikke behøvde å tenke på a-vitamin i mat så lenge jeg hadde et normalt og variert kosthold (og det høres det jo ut som om du også har). Det er bare tilskudd som skal unngås.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...