Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

To og en halv uke ut i kuren, ca 25 piller tatt og ingen nye kviser. Dvs at jeg har ikke fått en eneste kvise på iso, er ikke dette rart? Må jeg ta en større dose for å få virkning kanskje? Startet med 1 om dagen, nå tar jeg 1 og 2 annenhver dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 timer siden, moncabang skrev:

To og en halv uke ut i kuren, ca 25 piller tatt og ingen nye kviser. Dvs at jeg har ikke fått en eneste kvise på iso, er ikke dette rart? Må jeg ta en større dose for å få virkning kanskje? Startet med 1 om dagen, nå tar jeg 1 og 2 annenhver dag

Det kan hende at det kommer senere, eller det kan hende du er heldig og slipper unna. Husk, medisinen virker selv hvis du får få bivirkninger og ikke opplever oppbluss. Da er du bare heldig :)

Selv har jeg etter halvannen måned på pillene ingen bivirkninger utover minimalt tørrere hud. Faktisk har jeg det bedre på kuren enn før, for kvisene forsvinner mer og mer for hver dag og jeg behøver bare å vaske håret én gang i uka.

Anonymkode: fb172...d97

• Liker 1
Skrevet

Vil anbefale dere med tørr hud og utslett på kropp og hender, få legen til å skrive ut en krem som heter Canoderm. den er helt AMAZING. har fått ganske tørr hud på hendene iblant, men etter at jeg har smurt meg med denne kremen, har det forsvunnet helt dagen etter. Skal vell egentlig brukes til atopisk eksem, men jeg regner med man helt sikkert kan få denne kremen uansett hvis man sliter. Vi hadde den liggende hjemme, og jeg valgte derfor å prøve den. give it a try!

Skrevet

Hvor tungt kan man trene med iso? Og er tran absolutt no go? Starter på kuren på onsdag. 

Anonymkode: 23826...8a1

Skrevet (endret)
På 19. desember 2016 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Hvor tungt kan man trene med iso? Og er tran absolutt no go? Starter på kuren på onsdag. 

Endret av outkast
Skrevet

Jeg er så lei meg. Har prøvd å skrive flere ganger i denne tråden men har aldri fått svar. Håper noen kanskje har noe hjelp nå... 

jeg har gått i snart 5 mnd nå på kuren og har fått så innihelsike mye kviser og vonde byller. Neste hver dag har en blott så betent med så mye hvitt at jeg må klemme den ut under damp osv. Slitsomt og vondt. Ser ikke ut til å roe seg. Ser at mange av de tidligere nuppete er blitt færre, i stedet mange mer ekte kviser. 

Det verste er at på ene kinnet ser det ut som om jeg gar fått noen 'søkk' til arr. Jeg er så oppgitt. Hadde lyst på fin hud for første gang siden jeg var 15. Ser ikke ut som det blir noen gang:(

Har noen råd eller vært lik i samme stadie? Solskinnshistorier? Jeg skal til legen i beg av januar på siste time. Tviler på det er fint til da.

Anonymkode: 438a3...55d

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei meg. Har prøvd å skrive flere ganger i denne tråden men har aldri fått svar. Håper noen kanskje har noe hjelp nå... 

jeg har gått i snart 5 mnd nå på kuren og har fått så innihelsike mye kviser og vonde byller. Neste hver dag har en blott så betent med så mye hvitt at jeg må klemme den ut under damp osv. Slitsomt og vondt. Ser ikke ut til å roe seg. Ser at mange av de tidligere nuppete er blitt færre, i stedet mange mer ekte kviser. 

Det verste er at på ene kinnet ser det ut som om jeg gar fått noen 'søkk' til arr. Jeg er så oppgitt. Hadde lyst på fin hud for første gang siden jeg var 15. Ser ikke ut som det blir noen gang:(

Har noen råd eller vært lik i samme stadie? Solskinnshistorier? Jeg skal til legen i beg av januar på siste time. Tviler på det er fint til da.

Anonymkode: 438a3...55d

Hei!

Jeg forstår at du er fortvilet. Jeg vil jo virkelig tro at dette går over. Er det kanskje nuppene som blir betente før de forsvinner? ISO skal jo hemme talgproduksjonen, og det høres rart ut om du skulle bli permanent verre.

Krysser fingrene for deg :)

Skrevet
På 19. desember 2016 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hørt at man ikke kan trene eller trene tungt. Men noen får vondt i ledd og muskler, og da vil jeg tro det begrenser seg selv. Selv har jeg trent som før, men jeg trener i utgangspunktet sjelden tung styrke.

Skrevet
På 17.12.2016 den 14.50, Helenedal skrev:

Vil anbefale dere med tørr hud og utslett på kropp og hender, få legen til å skrive ut en krem som heter Canoderm. den er helt AMAZING. har fått ganske tørr hud på hendene iblant, men etter at jeg har smurt meg med denne kremen, har det forsvunnet helt dagen etter. Skal vell egentlig brukes til atopisk eksem, men jeg regner med man helt sikkert kan få denne kremen uansett hvis man sliter. Vi hadde den liggende hjemme, og jeg valgte derfor å prøve den. give it a try!

Denne får man reseptfritt på apoteket :)

På 19.12.2016 den 18.53, AnonymBruker skrev:

17 timer siden, outkast skrev:

Lurer også på dette, er det virkelig slik at man ikke kan ta tran? Starter også onsdag.

Tran inneholder A-vitamin så det skal man ikke ta under kuren nei.

Skrevet (endret)

Er det noen som vet om det er trygt å bruke A-krem? Fikk det til jul, men da dette vanligvis hadde vært en ypperlig håndkrem, begynte jeg å stusse litt fordi man i utgangspunktet skal være forsiktig med a-vitaminer på iso.

Endret av outkast
Skrevet
4 timer siden, outkast skrev:

Er det noen som vet om det er trygt å bruke A-krem? Fikk det til jul, men da dette vanligvis hadde vært en ypperlig håndkrem, begynte jeg å stusse litt fordi man i utgangspunktet skal være forsiktig med a-vitaminer på iso.

Og det står at det inneholder a-vitamin? Da ville jeg styrt unna, ja.

Skrevet

Godt nyttår, alle! Måtte det bli et 2017 med vakker hud ;)

Skrevet

Hei! 

Jeg er en gutt på 25 år og har alltid slitt med uren hud. Har bare prøvd basiron og typiske skjønnhetspleie som skal fjerne akne og diverse, men i juli gikk jeg til hudlege, og måtte også desverre som mange andre begynne på antibiotika i 6 mnd først. Total waste of time. 

Jeg har egentlig ikke noe særlig kviser, men har så sykt mye hvite hudormer. Omtrent i hele fjeset. Jeg har vel som mange andre en vane med å prøve å klemme de ut, men ender opp i sår, blod og mere hvite hudormer. La ved et bilde jeg fant på nettet for å vise hva jeg mener. 

Ringte hudlegen igjen i desember og fikk ny time, og da fikk jeg prøve iso, endelig! Skal begynne en gang denne uken eller til mandag. Gleder meg sykt, skal vel gå et halvt år regner jeg med. Gleder meg sååå til å bli kvitt dette, for det tærer jo sykt på humør og hvordan man føler seg. Feller nesten en tåre ved å tenke på at innen sommeren så kanskje jeg har baby myk og helt ren hud!!

IMG_0719.JPG

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på iso September 2015, var ferdig Januar 2016. 

Nå har jeg vonde cystiske kviser på halsen, og litt under kjeven mens resten av ansiktet er ok. 
Begynte allerede og få et par på hakepartiet i sommer, og har hatt i gjennomsnitt 2-4 kviser i ansiktet samtidig. 
(før hadde jeg sikkert 12)  Vil si at resultatet varte i 6-7 måneder før det sneik seg tilbake. 
Det jeg er mest fornøyd med er at huden ikke er i nærheten av å være så oljete som før kuren, jeg trenger ikke noen touch up med pudder i løpet av dagen og sminke sitter fint.
Må si jeg likevel er skuffet over resultatet over tid, håpet  jeg ikke ville trengt en kur nr. 2

Noen som er ferdig med kuren som har fått tegn til tilbakefall? 

Anonymkode: 0f9d5...d2e

AnonymBruker
Skrevet

da starter jeg på min andre kur.
første kur var jeg ferdig med jan 2016
ikke hatt kviser som tenåring, men fikk i voksen alder. da jeg begynte kur 1 hadde jeg dype verke kviser på rygg, brystkasse, små kviser som aldri modnet på halst, og vonde verkekviser langs kjeve tinning, og noen i panna + mange hudormer rudnt munn, panne, kjeve tinning og panne.

etter 1 kur ble alle verkekvisene borte på ryggen/brystkasse - de har heller ikke kommet tilbake. men da kuren var avsluttet hadde jeg fremdeles noen kviser. jeg tror jeg skulle gått på kuren til alt var borte.
da tok jeg vel 400 tabeletter (jeg har nå gått ned ca 10 kg og skal ta 50 tabeletter mer nå (450 denne gangen), så tror han må ha regnet dosen litt feil)

det som i hovedsak er problemer nå er slike små kviser som er litt større enn hudormer, men som bare blir liggende i huden uten å modne- og dersom man skulle komme til å plukke bare litt på dem så hovner de opp og verker (og går ikke bort før "proppen" i dem blir klemt ut) heldigvis ingen av de dype som verker, nå er det kun av kosmetiske grunner, mens før var det også pga smerte i ansikt etc. av hovne kviser.

så nå ble jeg lei og bestemte meg for å starte på kur nr 2.
trodde den forrige hudlegen min var slapp, for jeg trengte ikke gå på p-piller, og tok kun 1 blodprøve under kuren, men den nye hudlegen var like slapp, bare troppet opp og sa jeg ville ha iso, og det skulle jeg få m/resept over mail etterhvert som pillebrettene blir tomme. ingen ppiller nødvendig denne gangen heller.

hun sa også at hun trodde jeg kom til å bli kvitt de småkvisene jeg nå ha for godt etter denne andre kuren, og det håper jeg også.

forrige kur hadde jeg kun tørre lepper, øyne og noe tørr hud som bivirkning, så jeg gleder meg bare til å komme over den første to ukene med hudtømming nå. det deilige glatte rene håret som jeg hadde under første kur har jeg virkelig savnet!

har ca 450 piller jeg skal ta, dersom ikke alt var borte til kuren var over skulle jeg bare gi beskjed videre.

starter på 40mg dagen (to kapsler), skal øke til 60mg (3 om dagen) om ei stund når jeg får sett om toleransen er like god denne gang som forrige.

Anonymkode: 1b9c4...9ec

Skrevet

Da har jeg akkurat hentet ut mine første isotretinoin tabletter! Sååå spent!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, hakonamatata skrev:

Da har jeg akkurat hentet ut mine første isotretinoin tabletter! Sååå spent!

Lykke til :) Kjøp en god krem og leppepomade hvis du ikke har gjort det alt :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg gått på ISO i to måneder. Og siden det er flere som har skrevet om forferdelige bivirkninger her vil jeg gjerne balansere litt. Jeg har så godt som ingen bivirkninger. Jeg bruker kremen Effaclar H og Prolip leppepomade, og da merker jeg ingen tørrhet i det hele tatt. Håret er tørrere, men det har bare den praktiske konsekvensen at jeg bare behøver å vaske det én gang i uka, toppen.

Jeg har hatt kviser på rygg og bryst. Jeg fikk ingen oppblomstring, men huden tømte seg for hudormer, og det gjør den til dels fortsatt. Men det er mer som små rusk som forsvinner, det blir ikke kviser av det først. Jeg har knapt kviser igjen. Og ansiktet mitt har aldri sett bedre ut (men der var jeg lite plaget fra før, men det er altså ikke så mye som en hudorm igjen).

Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg angrer på at jeg var så redd for ISO at jeg ikke turte å begynne før. Og det er derfor jeg skriver om positive erfaringer også, for at folk skal forstå at man også kan ha minimalt med bivirkninger :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Planlegger en heavy fjelltur i oktober, type 5-6000 meter. Må trene meg i form da den er elendig nå. Og det er jo kjempegunstig siden jeg går på iso:sarkasme:

Andre gang jeg går på det og merker allerede etter 2 uker flere drittsymptomer enn sist(var nok ganske heldig forrige gang). Vondt i ryggen, flasser som saaatan, de verste byllene på kjeven som gjør horevondt. Er kløe i øya en bivirkning og? :ac:

Det jegegentlig lurte på var ang denne fjellturen. Regner jo med jeg er ferdig med kuren innen oktober (husker ikke hvor lenge jeg skal gå på den), men er det trygt å begi seg ut på dette prosjektet så fort etter kuren? Pluss all treningen jeg må holde på med for å komme i akseptabel form.

Skrevet
På 3.1.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev:

Lykke til :) Kjøp en god krem og leppepomade hvis du ikke har gjort det alt :)

Tusen takk!! :D Jepp, dag to, har heldigvis ikke merket noe enda, haha. Vet ikke hvor lang tid det tar før man merker noe jeg men.. 

Har i hvert fall kjøpt meg Cosmica Lip Balm, La Roche-Posay Effaclar H og Avène Hydrance Riche. Ble anbefalt alle på apoteket mens jeg gikk på denne kuren. Seriøst nesten sjokkert (eller egentlig ikke) over prisene. 40ml kremer og den ene kostet 260kr og den andre 200kr. Og femti eller seksti for lepomaden. Sykt dyrt om man virkelig må smøre seg i ett sett som noen skriver her? Noen som kan anbefale noe billig og bra? Både lepomade og krem? Fikk beskjed av apoteket at de fleste billige i dagligvarebutikker var så oljete og fete så de kom ikke til å funke bra på denne kuren? Og vanlig lypsyl og lignende la seg bare oppå leppen som et lag? Kjipt at alt er så dyrt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...