Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Funker ikke iso på hudormer? Jeg hadde MASSE hudormer på ryggen og i ansiktet, men etter 4 mnd på iso er jeg helt babymyk! 

Anonymkode: fdaf4...521

Jeg og har masse hudormer som stikker ut i hele ansiktet, hals, armer, bryst og generelt resten av kroppen. Når jeg tok dette opp med hudlegen min sa han at det var helt normalt ettersom iso ikke funket på hudormer... Funket kun på acne

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker ikke iso på hudormer? Jeg hadde MASSE hudormer på ryggen og i ansiktet, men etter 4 mnd på iso er jeg helt babymyk! 

Anonymkode: fdaf4...521

Ja, på meg gjør det der. Jeg ble kvitt hudorm på nesen med Iso

Anonymkode: 11a7a...d78

Skrevet
7 timer siden, KidK skrev:

Jeg har hentet ut siste resept, men føler meg heller ikke klar for et liv uten iso. Har masse kviser igjen på ryggen.. Vet at isotretinoin ikke funker på hudormer, noe som sikkelig irriterer meg fordi hele ansiktet mitt er fult av det

Har fått beskjed om at jeg kanskje må begynne på nytt til høsten, noe jeg faktisk ikke ser så mørkt på. Fikk aldri den værste delen der alt kommer ut, så føler jeg har masse igjen som gjemmer seg

Har spurt min lege om det med komedoner fordi jeg har det på nesa, blackheads altså, men det har blitt bedre. 

Jeg er 50 kg og prøver å få i meg 2 og 3 kapsler annenhver dag slik at det blir 50 mg/dag i snitt, men har bare tatt 2 daglig i noen uker nå pga eksamensperiode, hadde ikke lyst til å sitte lange dager med vond rygg og tørre øyne. 

Jeg har nå tatt 200 kapsler og har 160 igjen, og har trappet opp gradvis, en måned på 1 daglig, en måned på 2, og så var jeg på 2/3 i en måneds tid. Har merket at bivirkningene har blusset opp for hver opptrapping, og så roet seg igjen, men det fine med opptrappingene har vært at huden på nesa mi blir tørr og flasser av, og tar med seg hudormene :D haha. Men når jeg trappet NED igjen, kom de tilbake, og nå som jeg har begynt å trappe opp igjen så har de nettopp flasset bort igjen. Legen sa at de kan nok komme tilbake når kuren er slutt, men at da kan jeg fortsette med kremer mot det, tror han nevnte differin. Uansett er det veldig enkelt å pynte på med litt Kanebo Sensai-pudder, trenger liksom bare å fylle inn de små hullene i huden, hahha. 

Resten av huden holder seg ok med masse smøring, det ser fort tørt ut om jeg prøver å ta på foundation, men det trenger jeg ikke lenger :D Hurraa hurraaaa. Er helt vantro jeg, er det sånn "folk flest" har det hele tida liksom, bare stå opp om morgenen og være fin i fjeset. De aner ikke hvor heldige de er! Jeg sitter mye hjemme og leser til eksamen nå, og da sminker jeg meg jo ikke Blir stadig fortustet når jeg går på badet og får et glimt i speilet; "hæ, jeg har da ikke sminket meg i dag?", så fin har huden min blitt :D 

Ellers går det helt greit med bivirkninger, men merker at jeg ikke kan sole meg i sommer. Pytt pytt. Det er bare én sommer, det går fint, og det blir veldig godt å slippe å bekymre seg over foundation som blir blank og renner bort i varmen! Får tørre øyne som blir verre og verre når jeg går stødig på 2-3-2-3, så har hittil hoppet over en treer-dag innimellom, men skal prøve å "ri ut stormen" nå og se om jeg klarer å venne kroppen til den dosen fast. Sporadiske muskelsmerter og litt tørr hud på armer, lår og korsrygg (?), men det går bra. Fryktelig tørre og flassete lepper selvfølgelig, bra jeg holder meg mye inne. 

Jeg har fått beskjed om at både paracet og alkohol ikke skal være noe problem, har drukket en god del og leververdiene mine er helt fine. Nå var jeg ufyselig sunn og i god form til å begynne med, da. Sliter litt med å få i meg nok fett sammen med kapslene siden avokado og laks egentlig er det eneste jeg spiser (og liker) som har fett i seg... pluss is og ost, som jeg vanligvis prøver å begrense, men det er jo litt fint å ha en god unnskyldning til å spise det :D trenger vel ikke bikinikroppen i år uansett, når jeg ikke tåler sol. Men pytt. 

Så neida. Var litt lei sånn rett før jeg var halvveis i antall kapsler, følte at jeg hadde holdt på lenge (fra slutten av februar) og hadde lenge igjen (ca midten av august), og det var liksom like langt begge veier. Men nå føler jeg mer "snart ferdig!", er godt over halvveis-kneika i antall, og tar dem jo raskere nå, så tidsmessig nærmer jeg meg to tredeler ferdig :o Og det har egentlig gått ganske fort, på én måte føles det som jeg har tatt dem så lenge jeg kan huske, og kan ikke huske et liv uten tørre lepper... jeg savner leppestiftene og liquid lipstick-ene mine!! Har lagt dem i kjøleskapet, siden jeg visste at de kom til å bli ubrukt i nesten et halvt år, og det har virkelig ikke vært en eneste dag hvor det hadde vært mulig å ha på leppestift av noe slag. Kun Blistex MedEx erry day. Jaja, blir ferdig før høsten, og det er uansett om høsten jeg er aller mest glad i å bruke leppestift. 

Og sånn btw, jeg kan ikke huske sist jeg vasket håret :fnise: Pga eksamensperiode har jeg bare hatt lette treningsøkter for å ikke bli sliten, og jeg svetter ikke mye i det hele tatt. Nå som jeg kan løpe ute i stedet for på mølle, og styrkeøktene er korte og lette, blir jeg basically aldri svett i hodebunnen.  Har langt og tykt hår som jeg er vant med å prøve å ikke vaske når jeg ikke MÅ, både for å ikke tørke ut hår og hodebunn, og fordi det tar så innmari lang tid. Så siden jeg pleide å måtte vaske det annenhver dag for at det ikke skulle se fett ut (det er veldig glatt også, og glatt hår ser jo ekstra fort fett ut), så prøvde jeg å unngå vask to dager på rad. Men nå blir det rett og slett ikke fett. I det hele tatt. Jeg har virkelig ikke peiling på når jeg vasket det sist, min innarbeidede rutine med å vaske hele leiligheten og så hele meg selv på lørdager har blitt brutt pga eksamen, og nå aner jeg ikke..... Kanskje sist søndag? Eller torsdagen før det? Umulig å si. Ser fortsatt helt rent og pent ut. (men jeg dusjer hver dag, altså!)

Iso er i hvert fall ikke i nærheten av så ille som jeg fryktet etter å ha lest erfaringer på nett!! 

Skrevet

Eucerin Aquaphor soothing balm (healing ointment) på leppene anbefales virkelig! Vet ikke om den gir noe fukt, men det var en helt fantastisk følelse å ha det på leppene i dag! Våknet opp med at jeg hadde problemer med å åpne munnen i dag tidlig, noe som har resultert i et fint munnsår i ene munnviken. Fant en prøvestørrelse på apoteket som jeg fikk prøvd, og har allerede bestilt to travelsize-tuber på iherb. 

Ellers har jeg nærmest fått forstoppelse, bare to uker inn i kuren! Svisker går ned på høykant. Er dette en normal bivirkning?

Gjest jesse james
Skrevet
Den 5 June 2016 at 17.00, AnonymBruker skrev:

Hvilken milde enzympeeling?:)

Jeg har kjøpt mine i utlandet men hudpleie salonger pleier å selge (milde) enzympeeling :) 

Det er ingen korn, tar på la det virke i 5 min og vasker av. huden blir heller ikke rød :) 

Gjest jesse james
Skrevet

Ah, jeg hadde glemt hvor sensetiv hunden blir for sol :dry:(Sist kur var på vinterstid) skulle bare ta en kaffe på terrassen, tenkte jeg ikke trengte spf50 på den korte tiden (kl var etter 16) 

Armene mine ble knall rød! :ler: heldigvis roet det seg etter jeg dunket meg selv i alovera. 

Fra nå, solfaktor uansett! 

AnonymBruker
Skrevet

Nå begynner huden å bli så tørr at sminke blir et problem 😩 Hva bruker dere for å gi huden nok fukt? Jeg har masse kremer fra før. Kan nevne det jeg har :

Decleor Hydra Floral både den lette og rike varianten

Elixir Rich Moisturising cream

Elixir Moisturising cream

Decleor Harmonie Calm krem

La Roche posay toleriane Riche krem

Matis Fuktighetsmaske

Matis Optimal Moisturising serum

Elixir ultradefense repair gel

Hydra floral fuktmasken til Decleor 

Decleor Neroli olje

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå begynner huden å bli så tørr at sminke blir et problem 😩 Hva bruker dere for å gi huden nok fukt? Jeg har masse kremer fra før. Kan nevne det jeg har :

Matis Fuktighetsmaske

Decleor Neroli olje

Jeg er veldig fornøyd med Avène Cleanance Hydra Soothing Cream fra apoteket. Brukte La Roche Effaclar H den første mnd, men likte den ikke i det hele tatt. Den var ikke drøy i bruk og ga meg heller ikke nok fuktighet, så sminken flaket av og jeg så virkelig ikke ut i ansiktet. Men nå er sminken on fleek hele dagen uten at jeg blir tørr!

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matis Fuktighetsmaske

Decleor Neroli olje

Prøvd med serum i tillegg til krem? Husker jeg brukte en blanding av aloe vera gel og e-vitaminolje på huden, syntes det hjalp litt. Og mange som har brukt ISO har lovprist en slags moisture booster fra Dermalogica, har ikke prøvd den selv da. Husker jeg brukte en krem som het Physiogel under kuren som jeg var godt fornøyd med. Vekslet mellom den, Hydra Floral-kremen og Effaclar H. 

Skrevet

Hva slags ansiktskremer er det egentlig man skal bruke på kuren? Jeg har jo normalt fet og fuktfattig, men nå er jo den knusk tørr, men fremdeles med kviser. Kan jeg gå over til krem for tørr hud da? Har så lyst å bare gå på apoteket og kjøpe den feteste kremen de har, er så tørr, stram og flassende i ansiktet nå! Blir også irritert over de kremene som skal være ment for oss som går på denne kuren, de virker jo ikke litt engang!

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Dårris skrev:

Jeg er veldig fornøyd med Avène Cleanance Hydra Soothing Cream fra apoteket. Brukte La Roche Effaclar H den første mnd, men likte den ikke i det hele tatt. Den var ikke drøy i bruk og ga meg heller ikke nok fuktighet, så sminken flaket av og jeg så virkelig ikke ut i ansiktet. Men nå er sminken on fleek hele dagen uten at jeg blir tørr!

Takk for svar. Skal be om prøve på den kremen. 

1 time siden, Belle de Jour skrev:

Prøvd med serum i tillegg til krem? Husker jeg brukte en blanding av aloe vera gel og e-vitaminolje på huden, syntes det hjalp litt. Og mange som har brukt ISO har lovprist en slags moisture booster fra Dermalogica, har ikke prøvd den selv da. Husker jeg brukte en krem som het Physiogel under kuren som jeg var godt fornøyd med. Vekslet mellom den, Hydra Floral-kremen og Effaclar H. 

Takk for svar. Ja, jeg har serumet fra Matis og Elixir som jeg bytter på. Har tidligere brukt serum fra la roche posay også, men det har jeg brukt opp nå. Uansett hvor mye serum, krem og fuktmasken jeg bruker så gir det ikke nok fukt 😖 Jeg har faktisk noen prøver på den moisture booster fra dermalogica liggende. Kan prøve de, men har brukt den tidligere. Den smetter veldig raskt inn i huden og er veldig tyntflytende. Tror ikke den gir nok heller. 

Skrevet

Jeg er enig med anonym her at Avene´s Cleanance Hydra cream er nyydelig. Den gir fukt, og den svir ikke. I motsetning til den Effaclar H. Jeg har kun 30 kapsler igjen, og har vært meget desperat lenge ... Og virkelig trålet hva som finnes av produkter.

Mitt tips er å teste Eucerin´s AtoControl bodylotionvarianten. Den er virkelig god. Har atopisk hud, og bruker den fast. Var helt desperat en kveld, og klinte på. Den roet huden. Det er redningen min, både nå under kuren og ellers. Var redd den skulle gi uren hud, men det kan jeg skrive under på at den ikke har gitt meg, da jeg har brukt den siden november, i store mengder. Både i ansikt og på kroppen. Har brukt den både som maske, dag- og nattkrem, alt ettersom hvor ille huden har vært. Spør på apoteket etter en prøve på denne kremen :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen som er ferdig med iso og kan fortelle litt om hvordan det er når man slutter på kuren? For eksempel hvor lang tid det tar før huden blir normal igjen, når man kan drikke og sole seg som før, ta tran (av alle ting), hudbehandling/voksing? Og om noen bivirkninger fra kuren fremdeles henger igjen :)

AnonymBruker
Skrevet
Den 27. juni 2016 at 23.40, Dårris skrev:

Noen som er ferdig med iso og kan fortelle litt om hvordan det er når man slutter på kuren? For eksempel hvor lang tid det tar før huden blir normal igjen, når man kan drikke og sole seg som før, ta tran (av alle ting), hudbehandling/voksing? Og om noen bivirkninger fra kuren fremdeles henger igjen :)

Jeg er på min andre runde med Iso. Jeg har egentlig slitt med tørr og sensitiv hud helt siden jeg var ferdig på første kuren i 2011..  Utrolig kjedelig. Har brukt solkrem hver dag siden den gang. Blir solbrent etter 15-20min i solen uten. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg har fått så rød hud i ansiktet. Kan ikke huske ar jeg ble så rød forrige gang jeg gikk på Iso. Noen som har slitt med det samme? Fant dere noe som hjalp mot rødheten? For tiden skyller jeg huden i kaldt vann om morgenen, pøser på med fuktighet og bruker høy solfaktor. Har kuttet ut alt annet av produkter for å se om det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye interesant lesing. Sønnen min går på iso nå og skal det gjennom hele sommeren. Han er helt fin på rygg og bryst nå, men har noe igjen i ansiktet. Plages med tørr hud og tørre lepper, mye neseblod og en del leddsmerter.

legen mente det skulle gå fint å gå på kuren i sommer, selv med en sydentur. Var bare å smøre det sa han. Vel gutten har vært hele dager på stranden her hjemme og da går det fint med faktor 30. Uten faktor blir han rød så og si med en gang.

tenker det blir faktor 50 i syden og en del sitting i skyggen/under parasoll. Hva tror dere.

Anonymkode: fd7d7...c71

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg har fått så rød hud i ansiktet. Kan ikke huske ar jeg ble så rød forrige gang jeg gikk på Iso. Noen som har slitt med det samme? Fant dere noe som hjalp mot rødheten? For tiden skyller jeg huden i kaldt vann om morgenen, pøser på med fuktighet og bruker høy solfaktor. Har kuttet ut alt annet av produkter for å se om det hjelper. 

Jeg er også skikkelig rød i ansiktet, spesielt på kinnene hvor jeg har ekstra sensitiv fra før av. Men selvfølgelig ikke rundt øynene så ser konstant ut som jeg har sola meg med solbriller litt for lenge. Har dessverre ikke funnet noe som funker, og har egentlig gitt opp å finne noe, det meste nytt jeg prøver har hudprodukter i ansiktet svir bare.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye interesant lesing. Sønnen min går på iso nå og skal det gjennom hele sommeren. Han er helt fin på rygg og bryst nå, men har noe igjen i ansiktet. Plages med tørr hud og tørre lepper, mye neseblod og en del leddsmerter.

legen mente det skulle gå fint å gå på kuren i sommer, selv med en sydentur. Var bare å smøre det sa han. Vel gutten har vært hele dager på stranden her hjemme og da går det fint med faktor 30. Uten faktor blir han rød så og si med en gang.

tenker det blir faktor 50 i syden og en del sitting i skyggen/under parasoll. Hva tror dere.

Anonymkode: fd7d7...c71

Fikk beskjed av legen at om jeg skulle til syden iløpet av sommeren burde jeg gå på laveste dose mens jeg er der. Ville absolutt brukt spf50, smør ofte og unngå direkte soling midt på dagen når solen er sterkest.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, venus_ skrev:

Jeg er også skikkelig rød i ansiktet, spesielt på kinnene hvor jeg har ekstra sensitiv fra før av. Men selvfølgelig ikke rundt øynene så ser konstant ut som jeg har sola meg med solbriller litt for lenge. Har dessverre ikke funnet noe som funker, og har egentlig gitt opp å finne noe, det meste nytt jeg prøver har hudprodukter i ansiktet svir bare.

Fikk beskjed av legen at om jeg skulle til syden iløpet av sommeren burde jeg gå på laveste dose mens jeg er der. Ville absolutt brukt spf50, smør ofte og unngå direkte soling midt på dagen når solen er sterkest.

Ja, samme her. Var rød på kinnene før jeg begynte med Iso også. Er ekstra sår og sensitiv der, men nå et jeg rød i hele ansiktet😔  Ser ut som jeg konstant rødmer

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, samme her. Var rød på kinnene før jeg begynte med Iso også. Er ekstra sår og sensitiv der, men nå et jeg rød i hele ansiktet😔  Ser ut som jeg konstant rødmer

Hvilken krem bruker du i ansiktet forresten? Som funker på røde, sensitive kinn :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, venus_ skrev:

Hvilken krem bruker du i ansiktet forresten? Som funker på røde, sensitive kinn :) 

Jeg et veldig glad i denne http://www.elixircosmeceuticals.no/produkter/rich-moisturizing-cream/ Den har jeg alltid stående. Den har virket som et "SOS-produkt" for meg, siden er veldig beroligende og virker dempende på rødheten. Men nå som jeg går på Iso klarer ikke denne å dempe rødheten engang 😔 Har du prøvd den? Hvis ikke anbefaler jeg deg å gjøre det. Den er noe av det beste jeg noengang har smurt på huden min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...