Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Den 7. april 2016 at 22.14, AnonymBruker skrev:

Noen som er plaget med munnsår i sprekkene ved munnviken? Jeg er snart ferdig på kur nå, er så lei de vonde munnsårene!

Anonymkode: 5889f...694

Jeg var veldig plaget med det i begynnelsen. Huden sprakk i begge munnviker sånn at jeg ikke klarte å spise en gang. Så oppdaget jeg Purelan. Smører på et tjukt lag på kvelden sånn at det får virke godt over natten, og gjerne på morgenen og ellers i løpet av dagen dersom jeg har ekstra tørre perioder. Da har begynnende sprekker forsvunnet over natten :) 

Den 11. april 2016 at 22.12, Dårris skrev:

Nå som sommeren begynner å nærme seg, så lurer jeg på om det er noen som har noen tips? Solkrem, soling og sånt. Jeg vil være veldig forsiktig for å ikke skade huden, men jeg vil så gjerne ha liiitt farge ihvertfall. Vurderer å ta spraytan, eventuelt selvbruning, så er det noen som har noe erfaring med det?

Jeg har brukt selvbruning i ansiktet to ganger i løpet av de siste fem månedene. Det har ikke hatt noen negativ virkning på huden i det hele tatt. Vil dog ikke si at det er helt okei, andre kan jo reagere annerledes på det. Jeg har vært heldig denne perioden. Utviklingen har gått treigt til tider, men jeg har aldri blitt verre før det blir bedre igjen, eller opplevd store utbrudd underveis. Kan jo hende det er derfor huden min tålte selvbruningen så godt. Var redd for at selvbruning bare skulle klusse til den fine utviklingen. 

Ellers opplever jeg å bli rosa og sår i huden etter bare en halvtime ute i sola, selv om jeg har smurt meg med solkrem. Så her er det solbriller og caps med en gang sola titter frem, og solkrem hver dag uansett vær. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har jeg endelig fått time til hudlegen, 18 mai :bolledeig: 

Skrevet

2 mnd in, her går tida både sakte og fort. På en måte virker det som 3 mnd til er veeeldig lenge, men er jo faktisk ferdig med 2mnd og det gikk fort. 100 kapsler spist, 250 igjen, og nå alternerer jeg mellom 2 og 3 annenhver dag. Det går merkelig bra med tanke på at det er helt oppi maksdose for meg, 1 mg/kg kroppsvekt per dag i snitt. 

Har tørre lepper men de sprekker ikke, har fått bekreftet at det ikke er lurt å vokse (men epilering går helt fint), bare litt utslett på hendene, og veldig tørre øyne de første gangene jeg tok 3 kapsler på en dag, men nå har det gått seg til og jeg kan bruke linser igjen.  Nesten så jeg er redd kroppen ikke tar til seg virkestoffet! Men huden har begynt å bli finere. Den var helt SKREKKELIG forrige uke, åtte uker inn, tørr og flassete og like mye breakouts som jeg har hatt på det verste. Var til hudlegen akkurat mens det stod på og han sa selvfølgelig at det var normalt, og at antagelig ville jeg være veldig mye bedre neste gang han så meg, og det hadde han nok helt rett i :) Bedre nå, mindre tørr også. Men har fortsatt komedoner på nesa og store porer rundt, men mindre enn før. Huden på bryst og rygg har også blitt mykere og glattere, selv om jeg aldri har følt at den IKKE var glatt, men nå er jeg kjempedeilig å ta på :D Synd ingen tar på meg lol. 

Men så neida, ville bare poste en liten motvekt til alle skrekkhistoriene om grusomme bivirkninger, jeg tar altså maksdose og det går veldig fint :)

Skrevet

Noen som kan anbefale en god hudlege i Osloområdet? Vil gjerne ta det privat da jeg ikke har tålmodighet å vente på det offentlige. 

Skrevet

Hei. Tenkte å skrive min erfaring med disse pillene. 

Jeg gikk på ISO i nesten tre måneder før jeg ble tatt av kuren. Jeg var ikke så veldig plaget, kunn rundt haken. Etter en måned på ISO fikk jeg masse uren hud i nesten hele ansiktet. Dette ble ikke bedre på to måneder. Forklarte det til legen og han sa at kroppen min ikke reagerte som den skulle, og det ikke var vits i å fortsette kuren. Så nå sitter jeg her med masse masse masse kviser som jeg kommer til å få store arr etter.

Aner ikke hva jeg skal gjøre, anbefaler ikke denne kuren til noen,

Skrevet

Har to mnd igjen på kuren, og er sånn halvveis fornøyd. Målet til kapslene er jo å få kroppen til å slutte å produsere kviser og det har funket (sist kvise hadde jeg i november i fjor), men har endel arr... Og kapslene gjør slik at huden er rødlig og irritert og da blir arrene tydeligere. 

Det skulle visst bli bedre når jeg var ferdig med kuren, jeg fikk litt sol på det og naturen fikk gå sin gang :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nå gått på iso i 3 måneder. Men jeg ser enda ikke så mye forskjell!! Skal gå på de i 3 mnd til og er så redd for å måtte forlenge kuren :(

En av bivirkningene jeg har er veldig rennende nese, uansett hvor jeg er. Jeg klarer ikke å konsentrere meg på jobb eller trening for alt jeg tenker på er å holde alt inne! Sorry for ekle detaljer! Når jeg snyter meg begynner det å renne etter 1 minutt ca. Og snørret er ikke tykt, eller har farge men det er veldig tynt, nesten akkurat som vann. Og derfor vanskelig å holde inne også. Jeg hater dette!! Er det noen fler som har denne bivirkningen? Er så utrolig plagsomt. 

Og det andre er veldig rødsprengte øyne konstant selv om jeg bruker dråper og øynene ikke føles tørre.

En annen ting jeg lurer på: Når jeg er hos hudlegen er det kun sykesøster som tar blodprøven og jeg møter aldri legen. Sist stilte jeg hun noen spørsmål ang pillene og da svarte hun: Jeg vet ingenting om disse pillene. Da jeg spurte når jeg skulle møte legen neste gang svarte hun når jeg har gått 6 mnd.  Synes dette er så rart! Siden pillene er så sterke, så det jo en trygghet å kunne snakke med legen sin.   Men har dere det sånn også eller møter dere legen hver gang? 

Anonymkode: fdaf4...521

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har nå gått på iso i 3 måneder. Men jeg ser enda ikke så mye forskjell!! Skal gå på de i 3 mnd til og er så redd for å måtte forlenge kuren :(

En av bivirkningene jeg har er veldig rennende nese, uansett hvor jeg er. Jeg klarer ikke å konsentrere meg på jobb eller trening for alt jeg tenker på er å holde alt inne! Sorry for ekle detaljer! Når jeg snyter meg begynner det å renne etter 1 minutt ca. Og snørret er ikke tykt, eller har farge men det er veldig tynt, nesten akkurat som vann. Og derfor vanskelig å holde inne også. Jeg hater dette!! Er det noen fler som har denne bivirkningen? Er så utrolig plagsomt. 

Og det andre er veldig rødsprengte øyne konstant selv om jeg bruker dråper og øynene ikke føles tørre.

En annen ting jeg lurer på: Når jeg er hos hudlegen er det kun sykesøster som tar blodprøven og jeg møter aldri legen. Sist stilte jeg hun noen spørsmål ang pillene og da svarte hun: Jeg vet ingenting om disse pillene. Da jeg spurte når jeg skulle møte legen neste gang svarte hun når jeg har gått 6 mnd.  Synes dette er så rart! Siden pillene er så sterke, så det jo en trygghet å kunne snakke med legen sin.   Men har dere det sånn også eller møter dere legen hver gang? 

Anonymkode: fdaf4...521

Har gått siden slutten av 2015 og har ca like lenge igjen som deg. Jeg har heller ikke merket særlig forskjell på huden og det irriterer med virkelig. Er forbredt på å gå en ny runde til sein vår/vinteren igjen, gjør alt for at huden ikke skal blusse like opp igjen. 

har vært konstant syk med influensa lignende syntomer siden rundt uke 3  og gleder meg til å bli fisk igjen. DRIT lei av å være syk nå, tar mye engergien og påkjenning. Har mye rennende nese(som din forklaring, inkludert massemasse blod), men otrevin(?) hjelper masse! 

Jeg er inne hos hudlegen hver gang for å få resept. Men det er snakk om 2-5 min for han bryr seg virkelig ikke. Får aldri et konkret svar på det jeg lurer på eller noe særlig hjelp. Sykepleierne vet heller ikke mye om Isotretinoin, så det er jo veldig betryggende..

Merker godt bivirkningene da. Ekstreme rygg- og muskelsmerter, trøtt hele tiden og jeg spiser trippelt så mye som før. Har lagt på meg 6-8kg siden jeg begynte i desember.. 

Skrevet

Huff stakkar dere over der! Jeg har gått i 2 mnd, er ferdig med 120 av 350 kapsler (1/3 ferdig allerede woo hoo! synes det går unna jeg)

Jeg tok 1 kapsel (20 mg) første måned, 40 mg andre måned, nå 40 og 60 annenhver dag så snittet blir 50mg/dag, hvilket er maksdose for meg siden jeg er litt under 50kg. 

Har tørre lepper som holder seg helt fine med Blistex medicated lip ointment, bortsett fra at en gang i uka eller så, flaker de av. Hamskifte liksom, og da er det stygt en dag, men så går det fint igjen. 

Har fått litt tørr og flassete hud for hver opptrapping, men nå går det helt fint, uten at jeg bruker noen av de spesialkremene, bare mine vanlige fuktighetskremer som jeg brukte før. Må bruke bodylotion etter dusj et par ganger i uka, ellers kan jeg begynne å klø på armene og ryggen. Hadde bittelitt utslett på hendene og neseblod, men det har gitt seg. 

Poster ett før-bilde (ikke at det var det verste men jeg har ikke alltid tatt bilder av meg selv når jeg er stygg), og resten er nå. Jeg fikk breakouts en ukes tid 8-9 uker inn, samtidig som huden var litt tørr, da var jeg stygg men det er over nå heldigvis. 

Fikk tørre og vonde øyne som ikke burde ha på kontaktlinser noen få dager etter opptrapping til 2-3-2-3, men det går også helt fint igjen nå. 

Så, basically ingen bivirkninger utenom leppene! Komedoner er nesten borte, huden er veldig myk og fin, inkludert rygg og bryst, og håret mitt blir ikke fett på en uke, men det er ikke plagsomt tørt i hodebunnen heller. Jeg har også gått litt ned i vekt, ikke opp. 

Og jeg ser legen hver måned, pluss at sykepleierne også kan om kuren, så jeg kan snakke med dem og mens de tar prøvene. Og, jeg får den på blåresept så alt er gratis, men det gjør kanskje alle? Jeg føler meg i hvert fall veldig heldig og synes synd på dere andre som poster her! 

fk1jjr.jpg

1znqzgm.jpg 35lxm6h.jpg

jkcztd.jpg

• 2 uker senere...
Skrevet

Åh kan ikke dagene gå litt fortere ?! Vil begynne på iso nå med en gang!! Våknet med 3 vonde underjordiske kviser og 4 vanlige kviser.. Ser ut som en kjøttkake i trynet :( bare 2 uker igjen til timen til hudlegen

AnonymBruker
Skrevet

I går begynte jeg på Iso igjen for andre gang. Har fått tilbakefall med kviser. Forrige gangen mistet ejg mye hår 😔 Er det noen andre i tråden som også fikk stort håravfall? Tenkte å muligens prøve noe kosttilskudd eller vitaminer mot håravfall denne gangen. Er det noen som har god erfaring med noe vitaminer/kosttilskudd mot håravfall? 

Anonymkode: 11a7a...d78

AnonymBruker
Skrevet

jeg ble ferdig på min iso kur i jan/ feb i år.
Helt deilig å bli fri for kviser.

men

nå den siste mnd synes jeg at ansiktet, da spesielt panna er blitt veldig oljete. slik at det føles som et tynt belegg på fingrene om jeg tar i panna. synes også håret er blitt ekstremt fettete.

er dette en normal overgansfase fra å være tørr til å gå over til å ha mer normal hud?
kjennes det bare  veldig oljete ut fordi jeg har blitt vant med å ha hår som ikke blir fett? jeg har aldri plei å ha slik oljete hud før da....

ellers så har jeg begynt å få hudormer igjen, noe som var det jeg primært slet mest med før.

tenker jeg kanskje må ta en ny kur til høsten om det ikke gir seg/ blir værre over sommeren.

Anonymkode: 1b9c4...9ec

Skrevet
Den 5.5.2016 at 17.24, AnonymBruker skrev:

I går begynte jeg på Iso igjen for andre gang. Har fått tilbakefall med kviser. Forrige gangen mistet ejg mye hår 😔 Er det noen andre i tråden som også fikk stort håravfall? Tenkte å muligens prøve noe kosttilskudd eller vitaminer mot håravfall denne gangen. Er det noen som har god erfaring med noe vitaminer/kosttilskudd mot håravfall? 

Hvor lenge siden er det du gikk på Iso sist? Broren min måtte gå to runder, og jeg er redd for at jeg også må det😔  Var du helt fin i huden da du var ferdig med den første kuren?

Skrevet

Til dere som er ferdige på Iso, hvordan blir huden mtp rødhet og arr? Blir det bedre?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Dårris skrev:

Hvor lenge siden er det du gikk på Iso sist? Broren min måtte gå to runder, og jeg er redd for at jeg også må det😔  Var du helt fin i huden da du var ferdig med den første kuren?

Det var i 2011, men hudlegen anbefalte meg en ny runde i 2014. Jeg ventet for jeg ville helst slippe en ny runde med Iso. Iso er virkelig noe dritt å få i seg på mange måter, men produkter har ingen effekt og huden blir ikke bedre så da så jeg ingen annen mulighet.. Har prøvd to medisinske merker som skal være det beste på markedet mot akne uten at det virket.. Ja, jeg var helt uten kviser, men jeg satt igjen med masse arr som jeg fremdeles har. Hvordan er huden til broren din nå? Hvor lenge er det siden han avsluttet den siste kuren? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Dårris skrev:

Til dere som er ferdige på Iso, hvordan blir huden mtp rødhet og arr? Blir det bedre?

Gikk på Iso i 2011. Satt igjen med masse innsunkne røde arr som ikke har blitt noe bedre. Er på min andre kur nå. 

Skrevet
5 timer siden, Dårris skrev:

Ble ferdig med kuren i desember 2015, og satt igjen med en del utstikkende arr på kjeven og innsunkne på kinnene. De på kjeven er nesten helt borte, da jeg har fått injesert kortison i dem to ganger. Har fått time for fraksjonell laser om 1 måned for å prøve å få bort så mye som mulig av de andre arrene, så kan komme med en statusrapport etter det :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tgg skrev:

Ble ferdig med kuren i desember 2015, og satt igjen med en del utstikkende arr på kjeven og innsunkne på kinnene. De på kjeven er nesten helt borte, da jeg har fått injesert kortison i dem to ganger. Har fått time for fraksjonell laser om 1 måned for å prøve å få bort så mye som mulig av de andre arrene, så kan komme med en statusrapport etter det :)

Får du det dekket eller må du betale selv? 

Anonymkode: 2a4ef...b6e

Skrevet
1 time siden, tgg skrev:

JATAKK TIL OPPDATERING!! Regner meg jeg blir sittende igjen med innsunkne arr på kinnene..

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var i 2011, men hudlegen anbefalte meg en ny runde i 2014. Jeg ventet for jeg ville helst slippe en ny runde med Iso. Iso er virkelig noe dritt å få i seg på mange måter, men produkter har ingen effekt og huden blir ikke bedre så da så jeg ingen annen mulighet.. Har prøvd to medisinske merker som skal være det beste på markedet mot akne uten at det virket.. Ja, jeg var helt uten kviser, men jeg satt igjen med masse arr som jeg fremdeles har. Hvordan er huden til broren din nå? Hvor lenge er det siden han avsluttet den siste kuren? 

Er ikke helt sikker, men tror det er kanskje 6 år siden nå???. Huden hans er helt fin nå, ingen tegn til arr, han har normal "hudfarge" i ansiktet - altså ikke rød og sår. Så det ser veldig bra ut på han! Men jeg husker for lenge siden at han sa han enda var veldig tørr i huden lenge etter han var ferdig på kuren, mulig det er bedre nå. 

Jeg sliter heldigvis ikke så mye med bivirkninger, bare litt tørr+. Blir ikke katastrofe hvis jeg må gå 2 runder, men håper jo aller helst å slippe det. Er så lei av huden min nå, at jeg gjør nesten hva som helst..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...