Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som ikke hadde anbefalt denne kuren ?

Har fått resept to hele ganger nå men backet ut i siste liten pga frykt for bivirkninger .....

Anonymous poster hash: d76f6...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen her som ikke hadde anbefalt denne kuren ?

Har fått resept to hele ganger nå men backet ut i siste liten pga frykt for bivirkninger .....

Bivirkninger er nok veldig inviduelt. Jeg gruet meg en del før jeg begynte selv og forventet det værste etter alt jeg hadde hørt. Men ble veldig overrasket.. Det er faktisk ikke ille i det hele tatt.

Tørre lepper, fettfri hud og håret trengs ikke å vaskes ofte lenger 😄 Mer positive ting enn negative for min del hvertfall. Du burde prøve for det er ikke sikkert det blir så ille for deg heller ☺️ Lykke til!

Skrevet

Er det noen av dere her inne som etter fullført kur stadig ikke tåler noe særlig alkohol? Jeg kjenner at jeg knapt tåler ett glass lengre, og det er litt uvant må jeg si. Må be om farris hvis vi er ute og spiser en bedre 3-retters, og 3 glass hadde tatt knekken på meg... Noen andre som har det slik?

Anonymous poster hash: 7fec7...c4e
Skrevet

Bivirkninger er nok veldig inviduelt. Jeg gruet meg en del før jeg begynte selv og forventet det værste etter alt jeg hadde hørt. Men ble veldig overrasket.. Det er faktisk ikke ille i det hele tatt.

Tørre lepper, fettfri hud og håret trengs ikke å vaskes ofte lenger 😄 Mer positive ting enn negative for min del hvertfall. Du burde prøve for det er ikke sikkert det blir så ille for deg heller ☺️ Lykke til!

Enig i denne :) jeg har gått litt over 1,5 mnd med to kapsler hver dag. Veldig tørre lepper, så kjøp prolip. Den har reddet meg! I tillegg locobase for tørre hender og effaclar h fuktighetskrem. Det er virkelig ikke såå ille! Og tenk resultatet til slutt :)

Anonymous poster hash: 7550a...7a5

Skrevet

Fikk brev om at jeg hadde fått time hos hudlege i dag, men det er ikke før 15. desember og vil starte fortest mulig. Gått på tetracyclin + epiduo i et par år og det har fungert fint mens jeg har gått på det, men selvfølgelig ikke noe varig. Men etter å ha vært omtrent kvisefri i over et år begynte jeg å få en del kviser igjen for noen måneder siden.

Dere som har tatt alt privat, hvor mye har dere betalt til sammen?

Ser folk skriver at de ha betalt 1000kr for privat, men er det bare for første timen? Regner med at det blir noen timer oppfølging også. I tillegg til 800 pr pakke med piller, jeg må vel hvertfall ha 2. Hehh, student..

Jente, 21, 57kg

Skrevet

De som aldri har måttet slite med kvisehelvete aner ikke hvor heldige de er.

Jeg får lyst til å legge meg ned og grine når jeg ser det minefeltet i ansiktet mitt. Betente kviser overalt hvor alle etterlater arr. Ujevn hud med ørti søkk og groper i huden, onsdag drar jeg til hudlege og ber om en iso kur.

Jeg orker ikke mer. En kvise til som etterlater de stygge arrene, og jeg klikker. Det her er helvete, klarer ikke beskrive det lenger. Det her helvetet har ødelagt mitt selvbilde og selvtillit totalt.

Ikke nok med at jeg ikke akkurat er velsignet med skjønnhet fra naturens side , og på toppen av det skal jeg ha arr i halve trynet? Jeg hater ansiktet mitt og jeg hater det kvisehelvetet jeg har slitt meg gjennom så lenge.

Ber til Gud at iso kuren vil fikse noe av det men de arrene har jeg bare lyst å grine av... Det er f**n meg håpløst

Skrevet

Fikk brev om at jeg hadde fått time hos hudlege i dag, men det er ikke før 15. desember og vil starte fortest mulig. Gått på tetracyclin + epiduo i et par år og det har fungert fint mens jeg har gått på det, men selvfølgelig ikke noe varig. Men etter å ha vært omtrent kvisefri i over et år begynte jeg å få en del kviser igjen for noen måneder siden.

Ser folk skriver at de ha betalt 1000kr for privat, men er det bare for første timen? Regner med at det blir noen timer oppfølging også. I tillegg til 800 pr pakke med piller, jeg må vel hvertfall ha 2. Hehh, student..

Jente, 21, 57kg

jeg fikk også laaang ventetid hos offentlig lege, og da jeg først kom dit så sa han at jeg måtte gå på antibiotika først..selv om jeg før hadde gått på 5-6 antibiotika kurer. følte ikke han tok meg seriøst. så da bestilte jeg straks privat time hos kjetil guldbakke(tror jeg navnet var) hos oslo hudlegesenter. kan anbefale han. er helt kvisefri nå i dag 6 måneder etter endt kur :)

Anonymous poster hash: 3bf90...99c

Skrevet

jeg fikk også laaang ventetid hos offentlig lege, og da jeg først kom dit så sa han at jeg måtte gå på antibiotika først..selv om jeg før hadde gått på 5-6 antibiotika kurer. følte ikke han tok meg seriøst. så da bestilte jeg straks privat time hos kjetil guldbakke(tror jeg navnet var) hos oslo hudlegesenter. kan anbefale han. er helt kvisefri nå i dag 6 måneder etter endt kur :)

Anonymous poster hash: 3bf90...99c

Jeg fikk time raskt hos hudlege ved å bli henvist til en i en annen by ca en halvtime unna. Kanskje du kan høre om det hos legen din?

Har allerede fått frikort iår så jeg har ikke betalt en krone for medisinene, helt gratis når jeg henter på apoteket 😄 Tror frikort grensen ligger på rundt 2000,-

Skrevet

Så gøy å finne en tråd med så mange som bruker isotretinoin akkurat nå :) 

Jeg har gått på kuren i to uker nå. Det var sinnsyke 6 mnd ventetid for meg. 
Har begynt å merke bivirkninger allerede, og er spent på hvordan det vil utarte seg fremover! 

Skrevet

Hvilken foundation eller bb cream bruker dere? Jeg har brukt bare minerals, men dette funker ikke lenger, blir altfor tørt. Noen med noen gode tips? :)

Har forresten gått på kuren 1 uke og merker allerede forbedringer i huden, krysser fingrene for at det ikke blir noen forverring. Huden har blitt ganske tørr og jeg merker prikking i leppene. Ellers har jeg en følelse av å være litt fyllesyk noen dager, aner ikke om det er medisinen eller stress som er årsaken.

Jeg bruker cc-cream fra Mary Kay, og syns den er veldig grei! 

Anonymous poster hash: f0867...4de

Skrevet (endret)

edit

Endret av atiram
Skrevet

Jente, 21, 57kg

Eg ringte til hudlegen og spurte om forventa ventetid. Gav då beskjed om at eg kunne komme på kort varsel, og eg fekk ein time fire veker etter henvisning frå fastlege då nokon hadde avbestilt timen sin. Håpar du kjem gjennom snart, det føles ikkje greitt å vent når ein har endeleg tatt slutninga om og gjere noko med problemet. Sei i frå om korleis det går? Helsing medstudent på budsjett!

Skrevet (endret)

Ps! Til alle som har problem med tørre lepper: PURELAN brystvortesalve. Smør på før du legg deg, og du vil vakne med deilige mjuke lepper. Det funka som f for meg!

Edit: Vitusapotek har no tilbod på denne!

Endret av Mars
  • Liker 1
Skrevet

1 mnd og 4 dager inn i kuren: Jeg får fortsatt kviser/innebygde, mulig det er fordi jeg ikke klarer å la være å klemme på alt av hudormer etc. Har alltid pleid å få innebygde vonde kviser etter å ha plukket på hudormer f eks før. Alt i alt iforhold til kviser er huden min lik som før. 

Er fortsatt helt fettfri, noe som er kjempedeilig. Håret trengs ikke å vaskes oftere enn 1 gang i uken, noe som også er helt fantastisk ☺️ 

Skrevet

Jeg må skaffe meg denne kuren her altså... Jeg er så dritt lei å se ut som om noen har kasta en pakke kjøttdeig i trynet mitt hver dag.

men jeg leser på nett at man må bruke prevensjon mens man tar det. Jeg regner med at kondom ikke gjelder?

Anonymkode: e5c62...0eb

Skrevet

Da har jeg fått resept på isotretinoin og et skjema for å fylle ut for blodprøve greien. Da er jeg i gang!

Jeg fikk også beskjed om å ikke ta pillene før blodprøve greiene er sendt inn og i orden , men siden jeg tidligere har tatt blodprøve for iso og fått klarsignal til å starte, så kan jeg vel "juksestarte" på pillene nå, og så sende inn blodprøve neste uke...?

Anonymkode: 096f8...aac

Skrevet

Er det noen her som opplever leddsmerter? Har begynt å merke det nå de to siste ukene, og noen ganger gjør det skummelt vondt :s 

Skrevet

Er det noen her som opplever leddsmerter? Har begynt å merke det nå de to siste ukene, og noen ganger gjør det skummelt vondt :s 

Jeg gjør. 
Ikke sånn at det plager meg hele dagen, men spesielt etter å ha sittet stille en stund. Kjenner det veldig godt i knær og skuldre. 

Skrevet

Da har jeg fått resept på isotretinoin og et skjema for å fylle ut for blodprøve greien. Da er jeg i gang!

Jeg fikk også beskjed om å ikke ta pillene før blodprøve greiene er sendt inn og i orden , men siden jeg tidligere har tatt blodprøve for iso og fått klarsignal til å starte, så kan jeg vel "juksestarte" på pillene nå, og så sende inn blodprøve neste uke...?

Anonymkode: 096f8...aac

Lurer på om sånt gjøres på ulike måter alt etter hvilken lege man går til?
Jeg fikk jo henvisning, og på første legetime så han på huden min og bestemte at jeg skulle få begynne på isotretinoin. Fikk ikke noe skjema å fylle ut. Vi avtalte ny time for blodprøver tre dager senere, og samme dagen som blodprøven ble tatt så fikk jeg begynne på kuren. Tror ikke han rakk å få svar på prøvene en gang før han la inn resepten, men jeg regner med at han hadde stoppet meg dersom prøvene viste noe galt. 

Skrevet

Jeg gjør. Ikke sånn at det plager meg hele dagen, men spesielt etter å ha sittet stille en stund. Kjenner det veldig godt i knær og skuldre. 

Er spesielt etter å ha sittet stille jeg også merker det, bare at for meg er det i hoftene. Er veldig vondt når jeg reiser meg og det første minuttet/minuttene etter det, så går det seg noenlunde til, men håper ikke det skal fortsette sånn hele kuren, føler meg jo som en dame på 90, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...