Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Gjest snyball
Skrevet

Takk for svar :) Får jeg tak i øyedråper på apoteket reseptfritt? Er det bare gå til apoteket og spørre dem om hvilke øyedråper som er best mot tørre øyne? Har du noen du anbefaler? Har aldri brukt øyedråper før da jeg aldri har hatt behov for det.

Er det vanlig å få bivirkninger på øynene også når man bruker denne kuren? Har lest (i infoen i medisinpakken) at man kan få øyebetennelse, nedsatt syn, nedsatt mørkesyn osv. .. synes det virker skummelt, da jeg allerede ikke har perfekt syn fra før. :( Er dette veldig vanlig? Om man får bivirkninger på synet går vel det over etter at man er ferdig på medikamentet? Kan ikke akkurat risikere synet for å få bort kvisene.

Anonymous poster hash: 540e3...d4b

Øyedråper får du reseptfritt :) Jeg dro på apoteket og forklarte hva jeg gikk på, og at jeg brukte linser. De fleste er veldig behjelpelige :) Det finnes mange forskjellige dråper. Noen må du ta en stund før du tar på linsene. Dra på apoteket og snakk med dem :)

Jeg vet ikke hvor vanlig øyebivirkningene er. Jeg fikk også redusert mørkesyn. Det var ganske spesielt:P Men alt forsvant da jeg avsluttet kuren:) Men den øyebetennelsen var ganske guffen. Da dro jeg til legen og fikk øyesalve og øyedråper på resept. Øyebetennelsen merket jeg ved at øynene mine var veldig røde og stygge.

Men ikke bekymre deg for alt det her. Det er ikke sikkert du merker noe! Dette var de eneste bivirkningene jeg opplevde som plagsomme. Jeg slet for eksempel ikke med stive og ømme muskler som mange andre har gjort. Det er veldig individuelt:) Bivirkningene kan også komme og gå.

Videoannonse
Annonse
Gjest snyball
Skrevet

Hvor masse koster denne kuren, og hvordan må jeg gå fram for å få den?

Anonymous poster hash: db7f5...9e3

Du må enten oppsøke privat hudlege, eller få henvisning av fastlegen. (Det er billigere)

En pakke med 30 tabl. kostet ca. 250 kr. Jeg brukte ca. 2 pakker i måneden

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvor masse koster denne kuren, og hvordan må jeg gå fram for å få den?

Anonymous poster hash: db7f5...9e3

Spørs om du går offentlig eller privat. I det offentlige kan du få mesteparten dekket, innen det private kan det koste noen tusen. Også kommer det an på hvor stor dose du trenger, som er innstilt på kroppsvekten din om jeg ikke tar helt feilt.

Skrevet

Hei!

Jeg tar 2 kapsler daglig iso daglig. Er det sånn at man da tar en til morgenen med frokost og en til middag? Det står jo at man skal ta det med maten, og jeg spiser ikke noe særlig mye til frokost, men er det fortsatt greit å ta tablettene da, eller må jeg ha spist litt ordentlig/mye når jeg tar de? Tenker om det er viktig at det er noe i magen før man tar de...

Er litt usikker på dette og legen sa ikke noe mer spesifikt enn to daglig med mat. :)

Skrevet

Hei!

Jeg tar 2 kapsler daglig iso daglig. Er det sånn at man da tar en til morgenen med frokost og en til middag? Det står jo at man skal ta det med maten, og jeg spiser ikke noe særlig mye til frokost, men er det fortsatt greit å ta tablettene da, eller må jeg ha spist litt ordentlig/mye når jeg tar de? Tenker om det er viktig at det er noe i magen før man tar de...

Er litt usikker på dette og legen sa ikke noe mer spesifikt enn to daglig med mat. :)

Hei :-) jeg har nettopp startet på min kur nr. 2 og tar også 2 tabletter for dag. Legen sa til meg at jeg helst burde ta begge tablettene samtidig, til mat, helst et fett måltid slik som middag.

• Liker 1
Skrevet

Er på dag 13, og har nå ca fire ganger så mange kviser som før jeg startet. Og de er skikkelig vond og harde :-( Veldig deprimerende! Vet at det er veldig individuelt, men dere som opplevde oppblussing rundt samme tid, hvor lenge varte det ca? Skjer så mye fremover, så passet ekstra dårlig med kviser akkurat nå... :-P

Skrevet

Begynte å lese tråden, men så ble det litt mye.

Er på dag 7 nå og har oppdaget noe menlsen ignende blødninger. Er 2 dagen nå(ikke etter verandre) fant ikke at dette er en bivirkning på disse tablettene. Noen som har oppdaget dette?

Skal sies jeg går på en annen type tablett også, men gikk på de 2-3 uker før jeg begynte på isotretition. ( ikke funnet noen bivirkning på det på de heller)

Går på Diane og hadde "mensen" for 1 uke siden.

Skrevet

Jeg var hos hudlege forleden, og hadde forventet en blablabla samtale om at jeg skal prøve å endre kostholdet og bruke bedre produkter, men siden jeg hadde prøvd og feilet med alt annet sa han ja til å skrive ut resept på denne hestekuren. Gjett hvem som tok blodprøve med et smil? :bolledeig:

Men bivirkningene er selvsagt noe jeg må regne med, og siden jeg sa jeg ikke hadde behov for prevansjon eller drikke må jeg være ganske ærlig med hudlegen. Slapp faktisk graviditetstest, noe som overrasket meg etter hva jeg har lest her...

Så hva er deres bivirkninger, og ga det varig resultat måneder etter dere var ferdige med kuren? Jeg ser for meg at jeg kommer til å blø neseblod ganske lett og få tørre lepper etc. Har kjøpt ny leppepomade og sånt.

Men jeg får ikke ta kosttilskudd som inneholder A-vitaminer (?). Jeg tar nattlysolje, er det ok? :forvirra:

Jeg har bare tatt pillene i 3 dager, så kan holde dere oppdatert om hvordan det går med tiden om dere vil? =)

så urettferdig...... jeg starta for et halvt år siden med p-piller mot kviser. og de er ikke borte. jævla lege sier jeg ikke får rocc pillene, ååååååhhh !!

Skrevet

Hei dere:)

Det er slik at man må gå på prevensjon under hele isokuren. Jeg har fått yasminelle p-piller og skal ta en pille hver dag + 2 iso-tabletter hver dag. Jeg bruker ingen medisiner ellers, og glemmer ofte å ta p-pillen hver dag. Er ikke seksuelt aktiv og vet jeg ikke blir gravid, så er det skikkelig krise om jeg glemmer/ikke tar p-pillene av og til under kuren? Synes det er litt vanskelig å ta 3 tabletter hver dag og synes det er litt skummelt å ta så mye medisiner. :P Jeg vet at p-pillene er viktig for å hindre en mulig graviditet, men jeg er ikke aktiv, så lurer på om det har noe å si for effekten om jeg ikke tar p-pillene hver dag?

Prøver selvfølgelig å ta p-pillene hver dag, men så tenker jeg ofte "jeg er jo ikke seksuelt aktiv, så litt vanskelig å ta medisiner for noe som ikke er aktuelt for meg".

Gjest BabyBlue
Skrevet

så urettferdig...... jeg starta for et halvt år siden med p-piller mot kviser. og de er ikke borte. jævla lege sier jeg ikke får rocc pillene, ååååååhhh !!

Å nei :( Hadde samme greie med fastlegen min, han er helt i mot disse pillene. Men når ting ikke funker, så funker det ikke! Iso var min siste utvei, og regner med at du sliter minst like mye? Har du gått gjennom det private eller det offentlige?

Gjest snyball
Skrevet

Hei dere:)

Det er slik at man må gå på prevensjon under hele isokuren. Jeg har fått yasminelle p-piller og skal ta en pille hver dag + 2 iso-tabletter hver dag. Jeg bruker ingen medisiner ellers, og glemmer ofte å ta p-pillen hver dag. Er ikke seksuelt aktiv og vet jeg ikke blir gravid, så er det skikkelig krise om jeg glemmer/ikke tar p-pillene av og til under kuren? Synes det er litt vanskelig å ta 3 tabletter hver dag og synes det er litt skummelt å ta så mye medisiner. :P Jeg vet at p-pillene er viktig for å hindre en mulig graviditet, men jeg er ikke aktiv, så lurer på om det har noe å si for effekten om jeg ikke tar p-pillene hver dag?

Prøver selvfølgelig å ta p-pillene hver dag, men så tenker jeg ofte "jeg er jo ikke seksuelt aktiv, så litt vanskelig å ta medisiner for noe som ikke er aktuelt for meg".

Da jeg var ung (og dum) gikk jeg på p-piller for å redusere menssmerter. Jeg hadde en tendens til å slurve. Tok pilla uregelmessig, og noen dager ikke i det hele tatt. Det endte med hormonkluss uten like. Det vil si enda mer kviser, og uregelmessig mens samt mellomblødninger. Tror det er viktig å være nøye med

p-piller, ikke bare med tanke på prevensjonsmiddel :)

• Liker 1
Skrevet

det med å ta flere piller hver dag. 3 piller er ikke mange. få det inn i rytmen. antar du spiser iso til middag da det anbefales å spise disse pillene til noe mat, så ta p-pilla samtidig, ferdig :) så har du bare en ting å huske på: spis pillene etter middag. få det inn i rutinen.

Skrevet

Jeg har ikke så vanvittig mye kviser, skulle egentlig ikke fått iso basert på huden, men var pga aldern min og misslykket forsøk med tetralysal at jeg fikk disse pillene, men dere skriver at dere kun tar 2 piller om dagen?

Jeg tar 3 piller hver dag, og skal gjøre dette i 5 mnd, syns det hørtes ut som en stor dose på meg, da jeg egentlig ikke skulle fått kuren i utgangspunktet?

Anonymous poster hash: 2c5c4...4c1
Skrevet

Jeg har ikke så vanvittig mye kviser, skulle egentlig ikke fått iso basert på huden, men var pga aldern min og misslykket forsøk med tetralysal at jeg fikk disse pillene, men dere skriver at dere kun tar 2 piller om dagen?

Jeg tar 3 piller hver dag, og skal gjøre dette i 5 mnd, syns det hørtes ut som en stor dose på meg, da jeg egentlig ikke skulle fått kuren i utgangspunktet?

Totaldosen er beregnet på kroppsvekt. Og alle bør opp i en minimumsmengde for å forhindre tilbakefall. Så dosen har ingenting med hvor hardt man er rammet å gjøre :-) Selv starter jeg med 2 piller pr dag, og skal øke til 3/dagen de neste mnd.

Skrevet

Totaldosen er beregnet på kroppsvekt. Og alle bør opp i en minimumsmengde for å forhindre tilbakefall. Så dosen har ingenting med hvor hardt man er rammet å gjøre :-) Selv starter jeg med 2 piller pr dag, og skal øke til 3/dagen de neste mnd.

Jeg er 1.82 høy og veier 74 kilo. Hvordan er det med dere andre her ?

Skrevet

Et lite tips til dere som går på kuren eller som sliter med utrolig tørr hud, cetaphil fuktighetskrem for tør og sensitive hud, gir en helt enorm fuktighet, huden min holder seg helt normal under iso med denne kremen :)

Skrevet

Jeg renser huden morgen og kveld med MD formulation sin rens til tørr og sensitiv hud, denne rensen burde gå bra under kuren ?

Skrevet

Hei dere :)

Når er det man begynner å se forskjell/effekt av iso? Hvor mange uker eller måneder gikk det før dere begynte å se litt og litt effekt?
Er i min 2. uke og per nå er det ikke noe forskjell, men vet at det tar tid da, men cirka hvor lang tid?

Lurer på en ting til.
Jeg får noen ganger litt "vondt" i brystområdet. Ikke direkte smerter, men litt rar følelse. I går når jeg var på toget så merket jeg plutselig at jeg synes det var varmt og litt ekkelt å puste, følte liksom en slags kvalme og når jeg da kom ut i frisk luft ble det bedre. Hadde altså ikke pustvansker, men kjenner noen ganger en slags "klump" i brystet. Og når jeg noen ganger puster dypt inn og ut får jeg litt vondt i ribbena og brystområdet. Er dette vanlige bivirkninger, og har noen andre opplevd lignende?
Tenker nå at det på toget kanskje skjedde fordi det var veldig fullt og varmt og lite luft osv, men følte at jeg ble litt sliten og var litt redd for å besvime, men heldigvis gikk det bra når jeg kom ut. blir litt redd pga dette,...

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne på iso-kur om noen uker. Jeg har derfor lest gjennom en del innlegg, men det er jo så utrolig mange.

Jeg hadde derfor satt pris på om noen med erfaring med denne kuren kunne sette opp en liten oversikt over diverse produkter som har blitt brukt under kuren, og som har hjulpet med tørr hud/lepper osv.

Har plukket opp en del produkter ved å skumlese her, men det er så utrolig mye forskjellig. Det er jo individuelt hva vi føler fungerer, men alle som går på denne kuren er i relativt samme situasjon, så jeg hadde virkelig satt pris på noen tips! Gjerne litt oversiktlig, for av det jeg har lest blir det liksom nevnt i samme slengen som andre ting. Kan godt hende det allerede har blitt postet her, og da beklager jeg for å mase, men det er jo 137 sider å bla seg gjennom, og det tar litt vel lang tid, hehe :rolleyes:

Skrevet

Jeg er på min andre runde roaccutan, og sliter med tørre øyne og hud i ansikt og hender, samt lepper. Her kommer en liste over produktene som fungerer for meg:

Nattkrem: Decleor Hydra Floral Mask (tykt lag)
Dagkrem: Guinot Hydrazone Moisturising Cream for Dehydrated Skin (tykt lag)
Hender: Tykt lag med Apobase oily creme hver natt (gjør at jeg ikke trenger håndkrem om dagen)
Lepper: Tykt lag med Apobase oily creme hver natt, og div lypsyler på dagtid (Eco sine er gode)
Øyne: Viscotears øyegele ca 4 ganger om dagen (kan få litt tåkete syn rett etter påføring)

Håper det er til hjelp :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...