Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

viss du vil bestille decleorprodukter er cheapsmells.com endel billigere :)

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

http://www.blivakker...fying-mask-50ml Jeg bestilte denne i sta. Mon tro om det er noe av det samme?

Har noen opplevd at dere får mer kviser av å trappe litt ned på dosen på iso? Tenkte å gjøre det en liten stund for å få litt mer bivirkninger, litt mindre tørre lepper osv

Nei, det er rensende maske. Den jeg linket til er for fukt. Og cheapsmells er omtrent den billigste plassen for decleor =)

Skrevet

Har tatt min 10tbl idag,tar kun 1tbl om dagen (20mg), og har ikke merket NOEN bivirkninger uten om litt tørre lepper denne gangen. Omtrent på denne tiden forrige gang jeg begynte kuren (også 1tbl/dag) måtte jeg slutte pga bivirkningene ble så altfor plagsomme. Kan det være at kroppen har vendt seg mer til Iso nå, pga den har vært borti det tidligere? Har ikke fått noe tørr hud en gang! Det kommer vel.. Når merket dere andre de første bivirkningene?

Og er det noen av dere som hadde hodepine som bivirkning under Iso-kuren?

Skrevet

Jeg håper inderlig på svar på dette, om noen har erfaring med dette som kan svare :-S !

Ca 14. oktober skal jeg noe spesielt som gjør at jeg så inderlig akulle vært fin i huden til da. Jeg tar nå 60 mg om dagen, og jeg veier ca 64 kg. Jeg har tatt 270 kapsler og har 130 igjen. Det betyr at jeg er ferdig ca 20. oktober. Altså 6 dager ETTER jeg gjerne vil være bra. Har noen erfaring med å trappe opp på iso, og når kuren er ferdig bli fort kvitt bivirkningene? Da er jeg isåfall ferdig 10. oktober. Kan jo ta 5 av og til også, så jeg f. eks. er ferdig en uke i forveien av den 14.. Sånn for å komme unna bivirkningene til den dagen, som tørre lepper og det der. Jeg har lest her at det er flere som på slutten av kuren har tatt fler iso for å bli fortere ferdig. Har da bivirkningene som tørre lepper, øyne, hår osv gått fort over etter siste pille? Noen dager liksom? For bivirkningene vil jo bli mer hvis jeg trapper opp den siste måneden, men det gjør meg absolutt ingenting hvis jeg kan være bra/mye bedre til 14. oktober. Skrev jeg dette vanskelig nå tro...? Jeg ber sårt om svar! Og på forhånd tuuuusen takk hvis noen kan hjelpe meg med å svare på dette!

Skrevet

Nå plages jeg så mye av oppblomstring at jeg ikke vil vise meg på jobb.

Sliter mer og mer psykisk å gå runt "sånn" da jeg ikke kan bruke foundation. Vet noen om man kan få sykemelding fra hudlege? Trenger litt tid til å samle meg sammen..

Skrevet

Jeg syns jeg faktisk har hørt om folk som har fått sykemelding pga dette, men det hørtes vanskelig ut syns jeg da, men noen leger er "mildere" enn andre. Men det må du nesten spørre legen om, - lykke til : )

Da har jeg tenkt å trappe opp til 4 om dagen. Annenhver dag med 4 og 5, da er jeg ferdig i begynnelsen av oktober. Dere som er ferdig med kuren, - hvordan var det de første dagene etter endt kur? Og den første uka etter endt kur? Forsvant bivirkningene raskt? Fikk dere mer kviser? Ble de tørre leppene mindre tørre iløpet av kort tid? Jeg stiller mange spørsmål nå, håper på svar, men nå blir det mye mas fra meg ;P

Skrevet

Da har jeg tenkt å trappe opp til 4 om dagen. Annenhver dag med 4 og 5, da er jeg ferdig i begynnelsen av oktober. Dere som er ferdig med kuren, - hvordan var det de første dagene etter endt kur? Og den første uka etter endt kur? Forsvant bivirkningene raskt? Fikk dere mer kviser? Ble de tørre leppene mindre tørre iløpet av kort tid? Jeg stiller mange spørsmål nå, håper på svar, men nå blir det mye mas fra meg ;P

Hvor mye veier du? Jeg veier 67 kg og trappet opp dosen på slutten. Gikk på 3 om dagen, og justerte opp til 4 annenhver dag. Da tok jeg altså 4 ekstra i uka maks, og det var helt forferdelig. Fant ut at 3 i uka var mer enn nok, og jeg la inn en ekstra pausedag før jeg begynte med annenhver 3/4 igjen. Noen dager glemte jeg å ta den fjerde tabletten, slik at jeg i praksis tok 4 tre dager på rad, og det var ubeskrivelig ubehagelig. Huden "rullet" av hver dag, ble ekstra rød og sår. Øynene ble knallrøde, og leppene ble værre enn jeg trodde de kunne bli Jeg sier dette fordi jeg håper du ikke skal troppe opp mer enn 3-4 tabl i uka, for meg var det iallefall mer enn nok.

Jeg trappet ned kraftig før slutt, så kan dessverre ikke svare deg på resten. Jeg gikk på 1/2 om dagen de siste 3 ukene, og var fremdeles god og rød 2 uker etter slutt. Leppene roet seg ned etter en uke, kanskje :) uansett, lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Er du blitt fin etter kuren? Når så du bedring før og etter kuren? Jeg veier 64 kg. De siste dagene har jeg tatt 4 om dagen. Jeg kjenner godt at bivirkningene øker... Også får jeg enda mer kviser... men men sånn har det vært under hele kuren. At jeg stadig får nye kviser. Var det sånn hos deg? Jeg er redd for at hvis jeg tar en ukes pause før jeg er helt ferdig med kuren, at det da bare vil bli verre med en pause. Mon tro om kvisene kommer veldig tilbake med en ukes oause, at da kvisene og bivirkningene liksom går opp i opp av synlighet? Jeg har funnet ut at jeg kan være ferdig 6. oktober. Da er det 8 dager igjen til jeg gjerne vil være så fin som mulig... men nå lurer jeg på om det er skummelt å ta sjansen på hvis bivirkninger som tørre lepper etc sitter i mer enn 8 dager :-S

Tusen takk for svar :smilyblomst:

Skrevet

Tusen takk for svar! Er du blitt fin etter kuren? Når så du bedring før og etter kuren? Jeg veier 64 kg. De siste dagene har jeg tatt 4 om dagen. Jeg kjenner godt at bivirkningene øker... Også får jeg enda mer kviser... men men sånn har det vært under hele kuren. At jeg stadig får nye kviser. Var det sånn hos deg? Jeg er redd for at hvis jeg tar en ukes pause før jeg er helt ferdig med kuren, at det da bare vil bli verre med en pause. Mon tro om kvisene kommer veldig tilbake med en ukes oause, at da kvisene og bivirkningene liksom går opp i opp av synlighet? Jeg har funnet ut at jeg kan være ferdig 6. oktober. Da er det 8 dager igjen til jeg gjerne vil være så fin som mulig... men nå lurer jeg på om det er skummelt å ta sjansen på hvis bivirkninger som tørre lepper etc sitter i mer enn 8 dager :-S

Tusen takk for svar :smilyblomst:

Først nå begynner de røde merkene å forsvinne, men alt av bivirkninger har vært borte siden starten av august. Du kan bli ferdig 6. oktober, hvor mange om dagen må du ta da? Husk at dette er en påkjenning for kroppen - og du begynner å nærme deg maksdose. Jeg turde ikke ta mer enn 4 i uka, pga reaksjonene, men selvfølgelig også fordi jeg var redd for kroppen min. Merket at energien sank, jeg ble trøtt og slapp. Kvisene fikk en siste opptur da jeg trappet opp, og kom ikke tilbake på lavdosen før slutt. Går det ikke an å ta et par ekstra nå for å få vekk det som ligger og venter, og så trappe ned litt før du skal være fin, og ta resten etterpå? Jeg synes det høres bedre ut for huden - og kroppen - din, så slipper du å føle deg herjet når du skal være fin :).

Skrevet

Når ble du ferdig med kuren?

Om jeg tar 4 om dagen så er jeg oppe i 120 mg/kg - altså det antallet piller jeg skal ha - den 6. oktober. Jeg har tatt 3 om dagen inntil nå, og det har gått greit. Med 4 nå så er jo bivirkningene mye mer der da... men det gjør ingenting bare det kan være så bra som mulig til 14. oktober. Da må jeg være skjerpa i hodet, og finest mulig i huden ;D Hvor lang tid tok det etter du var ferdig med kuren til du merka at du begynte å bli bedre i kropp og sinn og hud igjen? Hvor mange piller tok du over hvor lang tid? Jeg begynte helt i begynnelsen av juni, og har tatt 3 om dagen. Helt i begynnelsen ble jeg veldig fin. Men så ble det bare verre... jeg fikk det berømte utbruddet som "alle" får etter et par uker, men deretter har det holdt seg med nye kviser... ikke sånn ekstremt, men ille nok. Så jeg har vært ganske redd for at dette ikke skal virke på meg :-/

Det med å ta noen ekstra nå, og trappe ned senere; - mente du at jeg kan ta noen mer enn jeg pleier en stund fremover, og så trappe ned før og mens jeg skal være bra, og så trappe opp igjen senere? Det hørtes jo bra ut :) Men jeg er bare redd for at når jeg trapper ned når kuren ikke er ferdig, om alt bare blir verre? Jeg snakka med hudlegen, han sa at hvis jeg trappa ned ville kvisene komme, men sånn som leppene og sånn kunne bli mindre tørre. Men jeg hører så mye forskjellig... Men ditt forslag hørtes jo bra ut! Hvordan ble du iforhold til kviser og bivirkninger når du trappa opp og ned på iso?

Jeg setter umåtelig stor pris på svarene dine, tusen takk :klemmer:

Skrevet

Jeg ble ferdig 11. Juli. Kvisene ble verre da jeg trappet opp (dvs, jeg tror siste rest ble tvunget frem), og ingenting kom da jeg trappet ned de siste tre ukene. Men da var jeg jo veldig nærme slutten. Og, egentlig så kan jeg ikke svare for hvordan hodet fungerte med/uten iso, med tanke på opptrapping og slikt. Jeg ble gravid på slutten, så det kan også være en grunn til at jeg var trøtt og slapp. Usikker pÅ hvordan de ville vært om det ikke hadde skjedd.

Flere her inne har trappet opp på slutten, kanskje de kan svare? ChrisML vet jeg gjorde det, og det var noen flere også...

Skrevet

Takk igjen for svar :)

Hvordan går det med deg nå? Etter graviditeten?

Skrevet

]

Takk igjen for svar :)

Hvordan går det med deg nå? Etter graviditeten?

Jeg beklager veldig om jeg spurte om noe for privat :(

Hei! Neida, det går fint. :) Jeg har heldigvis mye å henge fingrene i og mange å snakke med, så det begynner å gå veldig bra. Litt trist innimellom, veldig dårlig timet hele greia, men slik ble det bare. Ingenting vi kunne noe for, vi var jo beskyttet. Vi har fortalt det til endel så de vet hvorfor jeg har vært veldig nedfor, så det har vært godt. Og, pga graviditeten så har sambo (endelig!) begynt å få lyst på barn, så noe godt kom det iallfall ut av det...? Litt kjekt oppi det tragiske, så da har vi bestemt oss for å begynne å prøve. Jeg har vært klar i flere år nå, så greit han endelig kom etter han, også ;) Ikke noe galt med at du spurte, altså :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

PUH, så bra det gikk bra å spørre :)

Så godt at du takler det, jeg kan jo ikke forestille meg hvordan det må ha vært :( Og Så bra at du klarer å se noe bra i tragedien! Det står det jaggu respekt av!

Lykke til videre :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Dere som er ferdig med kuren; hvor lang tid tok det før bivirkningene forsvant?

Skrevet

Dere som er ferdig med kuren; hvor lang tid tok det før bivirkningene forsvant?

Nå spør du de samme spm veldig mange ganger her... No offence altså, men kanskje du skal prøve å google det i stedet, ettersom du ikke får svar her? Vil også nevne at når bivirkningene kommer og går, og hvilke bivirkninger man får er veldig individuelt. Akkurat på samme måte som når tablettene begynner å virke på huden. Selv om en annen fikk mindre tørr hud og lepper etter 9 dager etter endt iso-kur, kan en annen få det etter 2 uker, mens en annen igjen kanskje merker bedring allerede etter 3.

Anonym poster: 46d8d66e8b93229c40fd5cb251431959

Skrevet

Hva bruker/brukte dere på leppene? Her preller det av løst skinn, og jeg klarer ikke la vær å pille på det..! Så nå er jeg rimelig sår etter hvert :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...