Gå til innhold

handletur på kjøpesenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lillemann er nå 5 mnd og en liten kraftplugg. jeg bærer han rundt i bilstolen hvis jeg skal inn å handle mat, i bank osv. men når man skal på lenger handleturer som f eks kjøpesenter. hva gjør man da? er greit å ha han i vogn når han sover, men han syns jo det er utrolig kjedelig å ligge der når han er våken.

hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ham i vogn. Det er ikke noe problem bare han får løftet ryggen litt slik at han får sett seg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot babyen være hjemme med far når han kom fra jobb, eller på lørdag, når jeg hadde ærender som skulle gjøres. Mindre stress for alle parter. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men sånn inn og ut av butikken(post, bank osv) slitsom å bytte til bæresele da? er det ikke?

og kan de sitte oppreist i vogn slik som nevnt? trodde ikke det var bra for ryggen på så små?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde vogn til bilsetet

Før jeg ble mamma syns jeg dette var det styggeste jeg så, og aldri om jeg skulle ha noe sånt!! Nå angrer jeg veldig på at vi ikke skaffa oss sånn vi også, for jeg var veldig nøye på å ikke vekke jenta vår når hun sov, så jeg bar rundt på den blytunge izi sleep stolen vår, med ødelagt underliv! Grein meg i søvn etter hver handletur for jeg hadde så himla ondt!! Så jeg skulle gjort mye for å hatt vogn til bilstolen vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Før jeg ble mamma syns jeg dette var det styggeste jeg så, og aldri om jeg skulle ha noe sånt!! Nå angrer jeg veldig på at vi ikke skaffa oss sånn vi også, for jeg var veldig nøye på å ikke vekke jenta vår når hun sov, så jeg bar rundt på den blytunge izi sleep stolen vår, med ødelagt underliv! Grein meg i søvn etter hver handletur for jeg hadde så himla ondt!! Så jeg skulle gjort mye for å hatt vogn til bilstolen vår...

Helt enig i at det er superstygt! Men ettersom jeg hadde sånn bekkenløsning før fødselen så kjøpte mannen en slik til meg fordi han visste at jeg måtte bære minst mulig etterpå ;) Jeg hadde aldri klart å bære bilstolen noe sted før en god stund etterpå... ikke klarte jeg ta Simoen ut og inn av bilen før det var gått noen måneder heller. Så det er vel det man kan kalle et godt kjøp? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Manduca bæresele. Kjempeenkelt å klipse på seg. Skal jeg handle en del varer på butikken hender det jeg bruker handlevogn med babysete i. Men har alltid med meg bæreselen, enten jeg triller vogn eller kjører.

Shoppingturer eller lange opphold på kjøpesenter unngår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men sånn inn og ut av butikken(post, bank osv) slitsom å bytte til bæresele da? er det ikke?

og kan de sitte oppreist i vogn slik som nevnt? trodde ikke det var bra for ryggen på så små?

ts

De skal ikke sitte rett opp og ned, men det er helt greit at ryggen settes bittelitt opp slik at de får sett litt. Fra 6 mnd kan de sitte med støtte i korte perioder av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysioterapauten på helsestasjonen vår var veldig formanende på at babyer ikke skulle sitte før de kunne sitte selv og det var først ved ca 9 måneders alder. Før dette skulle de heller ikke sitte med støtte etc. Kun korte øyeblikk for å f.eks. ta et bilde etc var ok. Og bilsete var kun for bil for det er ikke bra for ryggen hvis det ikke kan slås hekt ned som noen kan. Hun sa at med en gang vi løftet overkroppen til baby litt opp (fra å ligge flatt) ble dette en belastning for ryggen...

Men neimen om det er lett å gjøre alt riktig hvis man skal følge henne... Jeg klarer det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapauten på helsestasjonen vår var veldig formanende på at babyer ikke skulle sitte før de kunne sitte selv og det var først ved ca 9 måneders alder. Før dette skulle de heller ikke sitte med støtte etc. Kun korte øyeblikk for å f.eks. ta et bilde etc var ok.

Det er nok ulike meninger ute og går, men vi fikk vite både med førstemann og nå at det er helt greit at de sitter i høystol i korte perioder, f.eks. når de får mat, fra de er 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste var sterk som en løve, og satt alene i høystol i korte stunder fra 4-5 måneders alder. Av og til støttet jeg henne også opp i vogna, slik at hun "satt" og kunne se ut. Kun i korte perioder, selvsagt.

Ni måneder høres helt vilt ut, på den alderen stabbet i hvert fall min jente rundt i stua. Ekspertråd er vel og bra, men jeg tror ikke det skader å se an babyen heller. Det er store variasjoner i utvikling.

Jeg hadde med god samvittighet satt babyen litt opp- i korte stunder. Hvis det er snakk om timevis, ville jeg variert med bæresele, og liggende i vogna (hvis ikke hylingen blir altfor sterk, da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å heve ryggen litt på vogna hadde ikke jeg noe problem med fra ca 5 mdners alder. De ligger jo alikevel. De sitter da i bilsetet, så hvorfor ikke vogn? Ofte er ryggen på vogna mindre hevet enn bilsetet.

Jeg brukte bæresele ved korte ærend, hadde ikke understell til bilstolen. Jeg brukte forresten ikke så mye bil da vi hadde kun ett barn. Vi bodde midt i byen, så alle ærend ble utført til fots/buss med vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å heve ryggen litt på vogna hadde ikke jeg noe problem med fra ca 5 mdners alder. De ligger jo alikevel. De sitter da i bilsetet, så hvorfor ikke vogn? Ofte er ryggen på vogna mindre hevet enn bilsetet.

Men det er jo det som er hele poenget. De skal helst ikke sitte i bilsete. Bilsetet er ikke bra for ryggen, men man må jo av og til frakte de små i bil og da er selvfølgelig sikkerheten med tanke på kolisjon viktigere enn belastningen for ryggen. Men ideelt sett så satt babyer aldri i bilstol (og kjørte dermed aldri bil)

Så ja de kan sitte i bilsetet, men bør kun gjøre de når de må. De kan sitte i vogn, men bør kun gjøre det når de må. Også blir spørsmålet; når må man sitte i vogn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...