Gå til innhold

Amming og alkohol


Gjest BettyBoop

Anbefalte innlegg

man har ikke løv å kjøre bil etter 0,2 promille selv om dette ikke er noenting nesten. Det er liksom ikke uten grunn, så når voksne blir påvirket av så lite så blir iallefall babyer det. Herregud skal man tillate barn å drikke og da siden at det ikke er så farlig at ufødte barn gjør det?

Ja men hvis du drikker blodet til noen med 0.2 promille (evt. melka) så vil du jo få mye mindre promille i ditt eget blod! Doh! Matematikk!

La oss si du drikker noen glass vin med 10 PROSENT alkohol. Så får du 0.3 i PROMILLE, det samme gjør morsmelka di (i følge noen her). Så drikker barnet morsmelka di, altså den drikker noe med 0.3 PROMILLE, IKKE prosent! Det er jo mindre alkohol enn i en "alkoholfri" øl, og sikkert mindre enn i mange andre helt vanlige lettprodukter.

Prosent betyr hundredeler, promille betyr tusendeler! Stor forskjell!

Ps. Igjen, jeg sier ikke at det er ok å drikke et glass når man ammer, for dette har jeg ingen kunnskap om. Men hvis man skal argumentere mot tallene bør man i det minste forstå tallene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsmelka har samme mengde promille som morens blod. Og morsmelka lagrer heller ikke alkoholen, så når promillen i blodet går ned, går den tilsvarende ned i morsmelka.

Yoghurt er et eksempel på et produkt som ofte gis til ganske små barn, og som inneholder mer alkohol enn det morsmelka gjør etter et par glass vin. Likevel er det visstnok mer akseptabelt å gi barna yoghurt, enn å la dem die alkohol-holdig morsmelk.

Logikken svever litt for høyt for meg i den der...

Jeg tror folk sliter med logikken fordi de ikke har peiling på hva promille er... Noe de fleste lærer på grunnskolen. Tror folk at de har 0.2% alkohol i blodet når de har 0.2 i promille? :ler:

Endret av Coarvi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ja men hvis du drikker blodet til noen med 0.2 promille (evt. melka) så vil du jo få mye mindre promille i ditt eget blod! Doh! Matematikk!

La oss si du drikker noen glass vin med 10 PROSENT alkohol. Så får du 0.3 i PROMILLE, det samme gjør morsmelka di (i følge noen her). Så drikker barnet morsmelka di, altså den drikker noe med 0.3 PROMILLE, IKKE prosent! Det er jo mindre alkohol enn i en "alkoholfri" øl, og sikkert mindre enn i mange andre helt vanlige lettprodukter.

Prosent betyr hundredeler, promille betyr tusendeler! Stor forskjell!

Ps. Igjen, jeg sier ikke at det er ok å drikke et glass når man ammer, for dette har jeg ingen kunnskap om. Men hvis man skal argumentere mot tallene bør man i det minste forstå tallene.

JEG VET DET ER PROMILLE DU SNAKKER OM.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG VET DET ER PROMILLE DU SNAKKER OM.

Så hvorfor sammenligner du da det å kjøre bil med 0.2 i promille som å gi en baby 0.2 i promille? Hvordan skal babyen oppnå 0.2 i promille med mindre noen gir babyen øl i tåteflaska?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blusset opp bare fordi det var nevnt vin i artikkelen. Det er farlig det. :gjeiper:

Og ikke amm etter 2 slurker vin, for da dør ungen på flekken! :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Hadde fint ammet etter 1 glass vin, hvor hysteriske skal man gidde å bli!

Ja, men hvorfor? Bare fordi du ikke vil være "hysterisk"? Jeg mener at mødre som ikke greier å la være å amme ungene sine etter alkoholinntak gjentatte ganger, bør gå over til MME.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har ikke løv å kjøre bil etter 0,2 promille selv om dette ikke er noenting nesten. Det er liksom ikke uten grunn, så når voksne blir påvirket av så lite så blir iallefall babyer det. Herregud skal man tillate barn å drikke og da siden at det ikke er så farlig at ufødte barn gjør det?

Ufødte barn er en annen ting, de deler mors blodomløp og får like mye promille som mor .

Man vet heller ikke hvor mye som skal til for å forårsake føtalt alkohol syndrom .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fint ammet etter 1 glass vin, hvor hysteriske skal man gidde å bli!

Min kone fikk faktisk dette rådet av barnelegen etter at vår førstefødte var kommet :

"hvis ikke ungen sover, så ta et glass vin før du ammer for kvelden , da sover ungen godt "

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvorfor? Bare fordi du ikke vil være "hysterisk"? Jeg mener at mødre som ikke greier å la være å amme ungene sine etter alkoholinntak gjentatte ganger, bør gå over til MME.

Fordi det er helt forsvarlig, barn tar ikke skade av at mor en gang tar et glass vin og ammer. Ingen som har sagt at man skal gjøre det hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor sammenligner du da det å kjøre bil med 0.2 i promille som å gi en baby 0.2 i promille? Hvordan skal babyen oppnå 0.2 i promille med mindre noen gir babyen øl i tåteflaska?

:babyjente::skaal::fnise:

Endret av LukaFrost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt meg et lite glass vin innimellom i ammeperioden. Nå ammet jeg barna mine i ca 14-15 mnd så det er litt lenge å være totalt avholds. Det er vist forsvinnende lite som går i melka og som igjen blir tatt opp av babyen. Om jeg hadde nippet til et glass hvitvin en kveld så ammet jeg likevel barna hvis de våknet om natta (noe de stort sett alltid gjorde)

Jeg drakk neste aldri mer en et halvt glass hvis det ble vin,

da. Alkohol var ikke det beste jeg fikk i ammeperioden, det sa stopp ganske fort.

Endret av Caramba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Røyskatt*

Jeg tok meg gjerne ett glass vin eller en øl mens jeg ammet. Da tok jeg det etter at jeg hadde ammet engang, og så var det noen timer til jeg skulle det igjen.

Dersom jeg fikk lyst på noe mer enn ett glass, pumpet jeg eller ga mme, men jeg hadde også barn som tok flaske. Hadde måtte gjort det annerledes ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BettyBoop28: Det er forskjell på promille i drikken og promille i blodet.

Når du er på fest, så har du kanskje på et tidspunkt 1 i promille etter å ha drukket flere glass vin med f.eks. 11% alkohol (dette er bare et eksempel, for å ha noen tall å jobbe videre med). Det vil si at 0,1% av blodet ditt er alkohol (ikke 11%). Det vil OGSÅ si at hvis du ammer, så inneholder melken din 0,1% alkohol (ikke 11%). Hvis babyen drikker denne melken (som er 0,1% alkohol), så får han ikke 1 promille, heller ikke 0,1% (dvs at blodet til babyen er ikke 0,1% alkohol). Melken går ikke rett i blodet til babyen. Den går i magesekken. Og litt av alkoholen (ikke målbart, engang) går i blodet. Melk med 0,1% alkohol inneholder mindre alkohol enn f.eks. youghurt.

Jeg skriver dette, siden det virker som du tror at babyen får 1 i promille hvis melken inneholder 1 promille (0,1% alkohol). Det stemmer selvsagt ikke. Vi får ikke samme promille som det vi drikker (det samme gjelder babyen. Han får ikke samme promille som melken han drikker). Tenk bare hvis vi hadde drukket 96% alkohol, og fått samme konsentrasjonen i blodet. Da hadde vi jo bare hatt 4% blod igjen! Og 960 i promille! Over 3 i promille kan faktisk være dødelig.

Å bære på en baby når man er full er ikke anbefalt da man kan miste babyen i gulvet.

EDIT: Jeg sier ingenting om evt. skade alkoholisert melk kan gi, men kun fakta om hvor mye alkohol melken vil inneholde.

Endret av Jade
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, mye uvitende folk her. Selvsagt kan man amme når man har drukket et par glass vin. Babyen får jo null i promille, så det er ikke skadelig. som mange sier, det er jo mer alkohol de får i seg gjennom brød, youhurt osv..

Ikke drikk i svangerskapet - men når du ammer kos deg med et par glass vin til maten. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HunterLady

Herregud, mye uvitende folk her. Selvsagt kan man amme når man har drukket et par glass vin. Babyen får jo null i promille, så det er ikke skadelig. som mange sier, det er jo mer alkohol de får i seg gjennom brød, youhurt osv..

Ikke drikk i svangerskapet - men når du ammer kos deg med et par glass vin til maten. :)

Dette er faktisk ikke bevist. Det diskuteres hvorvidt alkohol under amming er skadelig, og det frarådes å drikke alkohol under amming pga de ikke er helt sikre på det eventuelle skadeomfanget. For en idiotisk ting å faktisk anbefale ammende å drikke vin.. Greit nok at man ikke trenger å henge seg selv pga dårlig samvittighet om man skulle ha drukket et glass og så ammet ca 2-2,5 t etterpå, men å drikke 2-3 glass og så amme rett etterpå er jo ren idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har ikke løv å kjøre bil etter 0,2 promille selv om dette ikke er noenting nesten. Det er liksom ikke uten grunn, så når voksne blir påvirket av så lite så blir iallefall babyer det. Herregud skal man tillate barn å drikke og da siden at det ikke er så farlig at ufødte barn gjør det?

Hallo. Jeg forsøker også: Hvis mor har 0,2 i promille, har morsmelka, som babyen drikker, også en promille på 0,2, noe som vil si at den inneholder 0,02% alkohol.

Babyen drikker med andre ord morsmelk som har en alkoholprosent på 0,02. Det er så lite at man helt kan se bort fra det, og sikkert til og med mindre enn det som kan naturlig forekomme i frukt, yoghurt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Fordi det er helt forsvarlig, barn tar ikke skade av at mor en gang tar et glass vin og ammer. Ingen som har sagt at man skal gjøre det hver dag.

Og dette vet du 100 % sikkert?

Alkohol kan sammenlignes med benzodiazepiner. I forhold til fostre og spedbarn, så kan alkohol gjøre massive skader.

Endret av HunterLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...