Gå til innhold

Amming og alkohol


Gjest BettyBoop

Anbefalte innlegg

Å dette vet du med sikkerhet?

Ja, promille blir regnet ut i medhold til vekt. Et barn kan tåle like mye promille som en voksen, men promillen vokser raskere hos et barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, promille blir regnet ut i medhold til vekt. Et barn kan tåle like mye promille som en voksen, men promillen vokser raskere hos et barn.

Ok, ser den. men kan du likavel påstå at det er forsvarlig? Jeg bare lurer for jeg er av en oppfatning av at det ikke er det smarteste en gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke påstå det, selv om promillen er lav. Men jeg tror ikke et barn tar så stor skade av promille på rundt 0,1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Nei, vil ikke påstå det, selv om promillen er lav. Men jeg tror ikke et barn tar så stor skade av promille på rundt 0,1.

Jaha hvorfor er det ikke tillatt å kjøre bil med promille på 0,2 da om man ikke blir påvirket av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha hvorfor er det ikke tillatt å kjøre bil med promille på 0,2 da om man ikke blir påvirket av det?

Såklart en blir påvirket av det. Det har jeg aldri sagt. Det er ikke tillatt siden en mister litt av refleksene. Og i trafikken er en nødt til å være helt og holdent våken, fordi det kan være veldig skadelig for andre. Men 0,2 promille er sjeldent livsfarlig for personen som har det i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Såklart en blir påvirket av det. Det har jeg aldri sagt. Det er ikke tillatt siden en mister litt av refleksene. Og i trafikken er en nødt til å være helt og holdent våken, fordi det kan være veldig skadelig for andre. Men 0,2 promille er sjeldent livsfarlig for personen som har det i blodet.

Ikke livsfarlig men noe skade må det gjøre om man mister refleksene.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke livsfarlig men noe skade må det gjøre om man mister refleksene.

Det er like farlig å sove for lite en natt, siden det blir som å ha 0,2 i promille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er like farlig å sove for lite en natt, siden det blir som å ha 0,2 i promille.

Men nå tviler jeg på at folk som drikker et glass selv om de ammer bare drikker ett eneste glass iløpet av de seks mnd de fullammer. Og man vet faktisk ikke med hundre prosent skadevirkninger av langvarig alkoholforbruk kan gjøre med en baby uansett hvor lite mora drikker hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå tviler jeg på at folk som drikker et glass selv om de ammer bare drikker ett eneste glass iløpet av de seks mnd de fullammer. Og man vet faktisk ikke med hundre prosent skadevirkninger av langvarig alkoholforbruk kan gjøre med en baby uansett hvor lite mora drikker hver gang.

Isåfall burde det være forbud mot å gi barn mat som har vært gjennom en eller annen form for gjæringsprosess. Så som yoghurt. Det er små mengder alkohol i den, også. Sånn omtrent 0,7%, faktisk. Altså omtrent 7 promille, langt mer enn den mengden barnet vil få i seg gjennom morsmelk...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg kom hjem fra fest og var brisen hadde jeg så melkespreng at jeg vekket sønnen min for å amme ham. Tenk det!!

Kom igjen nå, gyv løs!!!!!!!

Endret av Liquorice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt alkohol naturlig i morsmelk også da? Mener å ha lest et sted at det er ørlite i morsmelken, uansett hvor lenge det er siden mor har drukket. Er ikke helt sikker på den påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Er det ikke litt alkohol naturlig i morsmelk også da? Mener å ha lest et sted at det er ørlite i morsmelken, uansett hvor lenge det er siden mor har drukket. Er ikke helt sikker på den påstanden.

Det er høyst sannsynlig bare en påstand uten rot i virkeligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

En gang jeg kom hjem fra fest og var brisen hadde jeg så melkespreng at jeg vekket sønnen min for å amme ham. Tenk det!!

Kom igjen nå, gyv løs!!!!!!!

Jeg kan være den første til å si at dette var nokså uforsvarlig gjort. Barnet ditt ble alkoholpåvirket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer nok til å ta meg et glass øl, selv om jeg fortsatt ammet. Får uansett ikke så mye tid til å gå ut de første måneden. Så når det begynner å bli 6 måneder og lille begynner smått på fast føde, så skal jeg jaggu meg sette meg på baren ikke så langt fra leiligheten min og ta meg en velfortjent øl! Drikker aldri mer enn bare en så tror det er rimelig trygt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være den første til å si at dette var nokså uforsvarlig gjort. Barnet ditt ble alkoholpåvirket.

Der ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg kommer nok til å ta meg et glass øl, selv om jeg fortsatt ammet. Får uansett ikke så mye tid til å gå ut de første måneden. Så når det begynner å bli 6 måneder og lille begynner smått på fast føde, så skal jeg jaggu meg sette meg på baren ikke så langt fra leiligheten min og ta meg en velfortjent øl! Drikker aldri mer enn bare en så tror det er rimelig trygt det.

Klart at man kan drikke selv om man ammer, men man kan ikke være alkoholpåvirket mens man ammer. Det er en stor forskjell på de to tingene.

Jeg drakk selv når jeg ammet, men da pumpet jeg alltid melk til lillegutt i forkant og ventet 12 timer med å amme fra mitt bryst til han.

Dersom det kun er snakk om 1 glass vin eller en øl, så skal man helst vente 3 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klart at man kan drikke selv om man ammer, men man kan ikke være alkoholpåvirket mens man ammer. Det er en stor forskjell på de to tingene.

Jeg drakk selv når jeg ammet, men da pumpet jeg alltid melk til lillegutt i forkant og ventet 12 timer med å amme fra mitt bryst til han.

Dersom det kun er snakk om 1 glass vin eller en øl, så skal man helst vente 3 timer.

Uansett om en venter eller ikke, så tror jeg ikke det skader så mye å amme. Det er verre om en er tydelig brisen og er i fare for å miste barnet eller lignende. Da er et alternativ brystpumpe, og barnefar stå for "ammingen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, vet ikke folk forskjellen på prosent og promille? Noen snakker om 0.7% og andre om 0.7 promille. Å drikke noe med 0.7 i promille er jo ingenting.

(Og jeg vet ikke om dere snakker om at morsmelka har 0.7 % alkohol eller 0.7 promille etter et glass vin, så jeg skal ikke blande meg i om hvorvidt det er skadelig eller ei. Men dere som påstår dere har peiling - bruk riktige begreper!)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Si meg, vet ikke folk forskjellen på prosent og promille? Noen snakker om 0.7% og andre om 0.7 promille. Å drikke noe med 0.7 i promille er jo ingenting.

(Og jeg vet ikke om dere snakker om at morsmelka har 0.7 % alkohol eller 0.7 promille etter et glass vin, så jeg skal ikke blande meg i om hvorvidt det er skadelig eller ei. Men dere som påstår dere har peiling - bruk riktige begreper!)

man har ikke løv å kjøre bil etter 0,2 promille selv om dette ikke er noenting nesten. Det er liksom ikke uten grunn, så når voksne blir påvirket av så lite så blir iallefall babyer det. Herregud skal man tillate barn å drikke og da siden at det ikke er så farlig at ufødte barn gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, vet ikke folk forskjellen på prosent og promille? Noen snakker om 0.7% og andre om 0.7 promille. Å drikke noe med 0.7 i promille er jo ingenting.

(Og jeg vet ikke om dere snakker om at morsmelka har 0.7 % alkohol eller 0.7 promille etter et glass vin, så jeg skal ikke blande meg i om hvorvidt det er skadelig eller ei. Men dere som påstår dere har peiling - bruk riktige begreper!)

Morsmelka har samme mengde promille som morens blod. Og morsmelka lagrer heller ikke alkoholen, så når promillen i blodet går ned, går den tilsvarende ned i morsmelka.

Yoghurt er et eksempel på et produkt som ofte gis til ganske små barn, og som inneholder mer alkohol enn det morsmelka gjør etter et par glass vin. Likevel er det visstnok mer akseptabelt å gi barna yoghurt, enn å la dem die alkohol-holdig morsmelk.

Logikken svever litt for høyt for meg i den der...

Endret av Raven Emerald
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...