Gå til innhold

Nye navn på gamle varer


Arwen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stemmer det ja. Japp og Mars er to forskjellige sjokolader. Mars er best. :sjarmor:
'

Ja, og jeg måtte kjøpe japp her om dagen fordi det var tomt for mars :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Japp ble Mars - men dette hadde da vel noe med at Freia ble kjøpt opp av Marabou? Hadde det ikke det da?

Men Japp finnes vel enda? Innbiller meg at det er to forskjellige produsenter, selv om sjokoladen er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp : :kvalm:

Mars : :tommelsmil:

- ikke noe sterkt bidrag i debatten men :lol:

Både Japp og Mars finnes ennå, og smaker relativt ulikt.

Er ikke helt sikker på hvem som produserer dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes & Mauritz kunne ikke bruke den ene labelen sin' date=' Rocky, da de ekspanderte til USA, fordi dette var et beskyttet merkenavn der. De valgte da å bytte navnet (til Devided) i alle land.[/quote']

Rocky kolleksjonen selges fortsatt gjennom postordre firmaet deres H&M Rowells.

> www.hm.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er et av kriteriene i pensum, endringer fordi firmaet vil ha samme navn i alle land.

Mener også at det var en del i mediene før navnebyttet om at de ikke kunne kalle det Norsk sengetøylager fordi mesteparten av varene ikke var norskproduserte, og at det derfor var snakk om falsk reklame.

Lurer også litt på hvorfor det heter Cola light her og DietCoke i de fleste andre land... Det er jo ikke akkurat som om Cola light er noe mer "norsk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer også litt på hvorfor det heter Cola light her og DietCoke i de fleste andre land... Det er jo ikke akkurat som om Cola light er noe mer "norsk"...

Kanskje fordi vi sier Cola her, mens de sier Coke andre steder?

Buger King heter Hungry Jack's i Australia. Vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del bilfirmaer som "må" skifte navn på noen av bilmodellene når de skal ha dem inn på nye markeder/land, fordi de rett og slett har navn som ikke passer seg der...

Husker det var en bil som egentlig het "Fitta", den fikk ett annet navn i enkelte deler av verden....

Honda Fitta heter Honda Jazz i Norge tror jeg. Litt morsomt å tenke på oppmerksomheten hvis de hadde brukt det opprinnelige navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske meierier skiftet navn til Tine for 10 år siden eller noe, har tatt vare på en 1/4 kilo smør fra før skiftet.

Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, bare kalt Fylkesbaatane, skiftet nylig navn til Fjord1. Ren idioti å bytte ut et tradisjonsrikt navn alle kjenner på disse kanter med et totalt intetsigende og ukreativt navn. Jeg skal henge meg hvis noen kan påvise at dette navnebyttet fører til større inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi vi sier Cola her, mens de sier Coke andre steder?

Buger King heter Hungry Jack's i Australia. Vet ikke hvorfor.

Det vet jeg!

Fordi at i Australia, der BK (eller H.J., da) skulle starte opp der lå det i nærheten allerede en burgersjappe som het Burger King!

Dermed kunne de ikke ta det navnet som allerede hadde eksitert en årrekke der nede, og måtte finne et nytt navn.

Du verden hva man går rundt og vet........ :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg!

Fordi at i Australia, der BK (eller H.J., da) skulle starte opp der lå det i nærheten allerede en burgersjappe som het Burger King!

Dermed kunne de ikke ta det navnet som allerede hadde eksitert en årrekke der nede, og måtte finne et nytt navn.

Du verden hva man går rundt og vet........ :ler:

:Nikke:

Og Hungry Jacks har den beste burgeren som ingen andre Burger King har (som jeg har funnet): Hungry Jacks Flame Grilled Chicken Burger :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en drikk som heter Slurge eller noe sånt her, den heter Surge i USA (fra coca cola tror jeg). Ble veldig forbauset da jeg så samme reklamen hvor en gjeng gutter løper mot og drikker og brøler Slurge her, og Surge der.. Vet ikke hvorfor da. Sikkert noe med hvordan ordlyd appellerer i forskjellige språk. Slurge kanskje for nærme slut der? Surge blir "sørg" på norsk? bare filosoferer..

Ford Taunus her heter Ford Taurus i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En grunn til at firmaer bytter navn, kan komme av den økende betydningen av web-sider.

Se f.eks på Jysk. Jeg husker at jeg prøvde å finne sidene dems før de byttet navn... det var ikke lett uten å søke.

Ellers er det jo mange selskaper som går inn i kjeder eller kjeder som blir kjøpt opp eller slått sammen.

Eh.. kanskje litt på siden dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raider ble Twix etter at den hadde hett det i USA i en årrekke! Husker venninnen min sendte Twix hjem fra Arizona i 1989. Og den var såååå mye bedre enn alle de norske sjokoladene! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...