Gå til innhold

Nye navn på gamle varer


Arwen

Anbefalte innlegg

Sitter og leser til eksamen (men pauser litt nå :oops: )

Har akkurat lest om merkenavn og litt om produkter som bytter navn. Fagboka er på engelsk, så det hadde vært gøy med Norske eksempler.

Eneste jeg kommer på nå er:

Raider som ble til Twix

og Big Cat som ble til Lion.

Husker dere noen flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Litt på siden, men sier boka noe om hvorfor selskapene bytter varenavn? Hva ønsker de å hente ut av det? Øker det profitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av grunnene som står i min lærebok:

1) Merkevareassosiasjonene skader verdien til merket. (eksempel Kentucky Fried Chiken ble assosiert negativt fordi frityrstekt mat ble sett på som usunnt i Amerika. De gikk da over til å kun bruke KFC)

2) Ved negativ publisitet kan det være gunstig å skifte navn.

3) Ved utvidelse av varesortimentet hvor bedriften ønsker å bruke samme navn på alle varer kan det være at nye produkter ikke passer inn under det gamle navnet

4) Bedriften ønsker samme navn i alle land produktet skal leveres til.

Det står også imidlertid at et navnebytte bør vøre veldig gjennomtenkt. Det går veldig ofte galt når bedrifter prøver seg (se bla.a på New Coke, ikke noen stor suksess)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Litt på siden' date= men sier boka noe om hvorfor selskapene bytter varenavn? Hva ønsker de å hente ut av det? Øker det profitten?

Kom på enda en på-siden-ting i forbindelse med spørsmålet ditt GreenSky;

universitetene har jo oppdaget at de trekker mange flere søkere ved å forandre navn på linjer, til mer "moteriktig" ordlyd.

Har dessverre ingen eksempler (husker ikke), men jeg antar at dette gjelder produkter også.

At vi kjøper det som høres kult (:o) ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del bilfirmaer som "må" skifte navn på noen av bilmodellene når de skal ha dem inn på nye markeder/land, fordi de rett og slett har navn som ikke passer seg der...

Husker det var en bil som egentlig het "Fitta", den fikk ett annet navn i enkelte deler av verden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. skolen min har akkurat hatt en undersøkelse i forbindelse med navnebytte på diverse linjer. Vi måtte krysse av for de navnene vi likte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Ja, gode poenger, Arwen og lekeball.

Da skal jeg ikke avspore mer.

Husker der var en shampoo som bytta navn. Men hvilken? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke helt hva du er ute etter, men:

Norsk Sengetøylager ble Jysk

Nye regler har endret sigarettnavn, f.eks. har Prince extra mild blitt Price Gold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hennes & Mauritz kunne ikke bruke den ene labelen sin, Rocky, da de ekspanderte til USA, fordi dette var et beskyttet merkenavn der. De valgte da å bytte navnet (til Devided) i alle land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes & Mauritz kunne ikke bruke den ene labelen sin' date=' Rocky, da de ekspanderte til USA, fordi dette var et beskyttet merkenavn der. De valgte da å bytte navnet (til Devided) i alle land.[/quote']

Takk, godt eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raider som ble til Twix

og Big Cat som ble til Lion.

Og Japp ble Mars - men dette hadde da vel noe med at Freia ble kjøpt opp av Marabou? Hadde det ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[Og Japp ble Mars - men dette hadde da vel noe med at Freia ble kjøpt opp av Marabou? Hadde det ikke det da?

Jeg som er sikker på jeg så Japp i butikken her om dagen?? Er ikke Japp og Mars to forskjellige sjokolader??

Vel. Sminkeprodusentene gjør dette ofte har jeg inntrykk av.

Max factors "diamond hard" neglelakk er blitt "nailfinity" for å sørge for at den blir en like stor hit som lipfinity? Og L`Oreals "Glam shine" er mistenkelig lik en lipsgloss jeg brukte fra de for 4-5 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det het jo Jysk hele tiden i Danmark, og så tok de "plutselig" det navnet i alle landene.

Ja, men det er et av kriteriene i pensum, endringer fordi firmaet vil ha samme navn i alle land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er sikker på jeg så Japp i butikken her om dagen?? Er ikke Japp og Mars to forskjellige sjokolader??

japp og mars er to forskjellige sjokolader. spiste mars for to uker siden og japp under hjemmeeksamen sist helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...