Gå til innhold

Spørsmål om offentlig amming


Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Jeg synes stadig at man kan amme overalt. Babyen er sulten og må ha mat, at andre synes det er ekkelt får bli deres problem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Røyskatt*

Mortem: Greit at du syns det, men syns du det er like ille med ammesjal?

Endret av *Røyskatt*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Når jeg sitter på restaurant og spiser burde da mor få amme babyen? Den spiser den og ;)

Amming er like naturlig som å sove på natta, så jeg har personlig ikke noen ting imot amming - på den ene eller den andre måten :)

Du skal amme som du måtte ønske synes nå jeg! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en restaurant, og merker meg at mine mannlige kollegaer synest det er direkte ekkelt og motbydelig med kvinnelige gjester som ammer. De blir nesten opprørt, for å si det slik.

De vet jeg ikke har noe imot det så de kommer til meg og sier: "hun dere på bord 3 ammer, jeg orker ikke ha det bordet lenger. Kan ikke du ta bestillingen?" så lager de en fæl grimase og offer og stønner over dette en god stund.

Vi jentene som jobber der har et mye mer avslappet forhold til det og jeg har ikke hørt en eneste av de kvinnelige ansatte kommentere det eller synest det er ekkelt.

Bare et lite apropos, vi er et veldig populært lunchsted, så de tilfellene jeg snakker om skjer mest på dagtid, altså før 16:00. Jeg opplever ikke det som spesielt vanlig at mødre tar med spedbarn på restaurant. Tror faktisk jeg aldri har opplevd det eller amming på kveldstid. Og da snakker vi de siste 7-8 årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg synes man bør få amme barnet hvor som helst. Selvfølgelig kan man dekke seg til om man er på restaurant e.l. Om du bruker ammesjal mener jeg at de som da reagerer på ammingen har et problem - ikke du. De små har like stor rett til å få mat som oss voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name='CoffeeCup' timestamp='1314708340' post='9653040'

Gulping og raping er uansett ikke noe man setter pris på på spisesteder, så da bør man kanskje gå litt unna. Med flaske bør det jo også være litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming på offentlig sted synes jeg er helt ok, men synes det er greit med litt diskresjon og at det er noe tildekket så vi andre slipper å få "puppen i fleisen".

Hensyn begge veier kommer man nok langt med. Babyer trenger jo mat, men litt hensyn til andre spisende f.eks bør også vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sitter på restaurant og spiser burde da mor få amme babyen? Den spiser den og ;)

Amming er like naturlig som å sove på natta, så jeg har personlig ikke noen ting imot amming - på den ene eller den andre måten :)

Du skal amme som du måtte ønske synes nå jeg! :)

Du skal få lov til å mene det du mener, men synes argumentet om at "det er naturlig" blir litt rart. Det er jo mye som er naturlig, uten at det dermed er naturlig å gjøre det i enhver setting. Det er naturlig å sove, men vi gjør det helst i vår egen seng. Det er naturlig å gjøre sitt fornødne, men da gjør vi det helst på et toalett. Det er naturlig at to mennesker som elsker hverandre har sex, men da gjør de det helst på et privat sted.

Amming er både naturlig og nødvendig, men at det er naturlig er ikke et godt argument for at man dermed skal kunne gjøre det hvor som helst - helt uten å ta hensyn til andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du skal få lov til å mene det du mener, men synes argumentet om at "det er naturlig" blir litt rart. Det er jo mye som er naturlig, uten at det dermed er naturlig å gjøre det i enhver setting. Det er naturlig å sove, men vi gjør det helst i vår egen seng. Det er naturlig å gjøre sitt fornødne, men da gjør vi det helst på et toalett. Det er naturlig at to mennesker som elsker hverandre har sex, men da gjør de det helst på et privat sted.

Amming er både naturlig og nødvendig, men at det er naturlig er ikke et godt argument for at man dermed skal kunne gjøre det hvor som helst - helt uten å ta hensyn til andre.

Jeg er enig i dine argumenter, var i ferd med å skrive noe lignende selv.

Det er noe jeg ikke riktig skjønner. Hvis barnet blir ammet like før man drar hjemmefra, skulle det ikke være nødvendig med mer på noen timer. Er dere spebarnsmødre i byen hele dagen, ettersom dere finner det nødvendig å amme hvor som helst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Når min ble ammet, måtte hun som oftest ha annenhver time. Så har vi en halvtimes reiseveg til byen i hver retning... Men som jeg sa i første posten, så syns jeg det var så ubehagelig at jeg holdt meg faktisk heller hjemme. Men nå som jeg har funnet ammesjal tror jeg det skal gå greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dine argumenter, var i ferd med å skrive noe lignende selv.

Det er noe jeg ikke riktig skjønner. Hvis barnet blir ammet like før man drar hjemmefra, skulle det ikke være nødvendig med mer på noen timer. Er dere spebarnsmødre i byen hele dagen, ettersom dere finner det nødvendig å amme hvor som helst?

Man er da gjerne i byen noen timer... Og noen babyer spiser ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som jeg sa i den andre tråden, man kan FINT amme uten å vise pupp. Jeg har selv gjort det, og ingen kan se at jeg ammer. Hvordan DET kan sjenere noen, kan jeg ikke skjønne. Man ser faktisk mer pupp ved bruk av middels nedringete topper enn når jeg ammer offentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Det er noe jeg ikke riktig skjønner. Hvis barnet blir ammet like før man drar hjemmefra, skulle det ikke være nødvendig med mer på noen timer. Er dere spebarnsmødre i byen hele dagen, ettersom dere finner det nødvendig å amme hvor som helst?

Min ville ha mat hver time/hver halvannen time. Han fikk mat, vi skiftet bleie og kledde på ham, la ham i vogna og gikk til byen. Da vi var framme på kafeen hadde det gjerne gått 45 minutter siden han var ferdig og spise. Etter en halvtime da (ca) ville han ha mat igjen ;) Jeg var gjerne bare på kafé en times tid, men poden måtte ha mat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo spise, og de spiser morsmelk. Mor kan ta hensyn og være diskret, det er å foretrekke. Men det går ikke å nekte babyen mat. Alternativet er jo kjipere.. Jeg synes slik mange jenter kler seg når de forsøker å tiltrekke en make er langt mer frastøtende :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en restaurant, og merker meg at mine mannlige kollegaer synest det er direkte ekkelt og motbydelig med kvinnelige gjester som ammer. De blir nesten opprørt, for å si det slik.

De vet jeg ikke har noe imot det så de kommer til meg og sier: "hun dere på bord 3 ammer, jeg orker ikke ha det bordet lenger. Kan ikke du ta bestillingen?" så lager de en fæl grimase og offer og stønner over dette en god stund.

Vi jentene som jobber der har et mye mer avslappet forhold til det og jeg har ikke hørt en eneste av de kvinnelige ansatte kommentere det eller synest det er ekkelt.

Bare et lite apropos, vi er et veldig populært lunchsted, så de tilfellene jeg snakker om skjer mest på dagtid, altså før 16:00. Jeg opplever ikke det som spesielt vanlig at mødre tar med spedbarn på restaurant. Tror faktisk jeg aldri har opplevd det eller amming på kveldstid. Og da snakker vi de siste 7-8 årene.

Jeg må si at du har utrolig uproffe kollegaer.

Jeg er enig i dine argumenter, var i ferd med å skrive noe lignende selv.

Det er noe jeg ikke riktig skjønner. Hvis barnet blir ammet like før man drar hjemmefra, skulle det ikke være nødvendig med mer på noen timer. Er dere spebarnsmødre i byen hele dagen, ettersom dere finner det nødvendig å amme hvor som helst?

Mange babyer ammes oftere enn det, i perioder kan de ammes nesten sammenhengende. Amming er også utrolig effektivt som trøst/beroligende.

---

Jeg skal prøve å holde meg unna den andre tråden, ettersom jeg alltid blir irritert over hvor mange korttenkte, trangsynte mennesker som finnes. Jeg synes faktisk de som synes offentlig amming er motbydelig, må jobbe litt med holdningen sine. Men, da snakker jeg selvsagt om diskret amming, som burde være en selvfølge. Jeg skjønner godt at folk reagerer hvis mammaen ammer helt uten hemninger, men jeg har ennå tilgode og se noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man drar da vel ikke med seg barn i ammealder på restaurant! Det burde egentlig være en meningsløs problemstilling! Da kan man umulig ha blitt opplært i god takt og tone

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Man drar da vel ikke med seg barn i ammealder på restaurant! Det burde egentlig være en meningsløs problemstilling! Da kan man umulig ha blitt opplært i god takt og tone

Så hvis man f.eks. blir invitert i gullbryllup til sine besteforeldre så skal man takke nei fordi man har et barn som blir ammet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drar da vel ikke med seg barn i ammealder på restaurant! Det burde egentlig være en meningsløs problemstilling! Da kan man umulig ha blitt opplært i god takt og tone

Hvorfor ikke? Hvor står det at (diskret) amming på restautant ikke er god "takt og tone"? Og hvorfor skal du bestemme hvem som får gå på restaurant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det er helt greit med ammesjal. Det jeg derimot ikke syntes noe om, er de som usjenert blotter puppen mens jeg sitter og spiser på restaurant. Så lenge man dekker seg litt til, er det helt greit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...