Gå til innhold

Spørsmål om offentlig amming


Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Gjest *Røyskatt*

Jeg lager en egen tråd om dette, siden det hadde glidd ut om jeg hadde brukt den som nå befinner seg på aktuelle saker.

Da jeg fikk datteren min slet jeg selv veldig med offentlig amming. Vi hadde en del ammeproblemer, og for meg ble det vanskelig å skulle sitte med disse offentlig. Følte meg rett og slett litt utsatt. Denne gangen har jeg derfor gått til anskaffelse av såkalt ammesjal. Det har jeg gjort ene og alene for min del, ikke fordi jeg føler jeg må spare omgivelsene.

Av tråden som nå blir diskutert på Aktuelle saker, så virker det som om de fleste ser på amming i f.eks restaurant som en uting. Også når mor er tildekket. Det får meg til å lure litt. Dersom man bruker ett sånt ammesjal, syns folk virkelig det er like ille da? Alts, jeg tenker at dersom jeg bruker det, så kan vel ingen ha noe imot at jeg ammer? Da er det jo ingen som ser noe som helst?

For de som ikke vet hva ett ammesjal er, så er det dette:

http://www.morsmelka.no/bebe_au_lait_ammesjal/P_100

Betyr tråden på Aktuelle saker at jeg blir sett på som en ekkel og motbydelig mor som slenger ut puppen når jeg bruker dette? Da må vi jo sitte innendørs gjennom hele ammeperioden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det er like ille. Et barn må jo ha mat og når barn/forelder er langt hjemmefra så er det ikke så lett å bare stikke hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Men når du sier at det ikke er like ille, så virker det jo fortsatt som at du syns det er galt? Kan du forklare hva det er som eventuelt er galt, når man faktisk gjør det man kan for å dekke til både mor og barn? Du vil jo på ingen måte kunne se hva som foregår bak teppet?

Jeg mener ikke å angripe deg, jeg prøver bare å forstå, sånn at det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg ikke det gjør noe som helst at noen ammer i offentlighet, med eller uten ammesjal.

Men der hvor folk spiser synes jeg man godt kan dekke seg til. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å sitte på en restaurant med min kjære for å spise god mat også sitter det noen ved siden av med puppen ute. Det er ikke veldig delikat. Hadde du derimot dekket deg til hadde det vært greit.

Når det kommer til mat er det greit å ta litt hensyn synes jeg.

Håper det går bedre å amme for deg denne gangen, og gratulerer så mye med graviditeten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er galt. Det jeg ikke ser har jeg ikke vondt av. Mener ikke det er noe galt, men det er sikkert noen som ikke har samme oppfatning som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på noe angående dette. Kan man ikke pumpe over på flaske? Og mate med flaska? Eller kan man bare gjøre dette fra en viss alder? Jeg aner ikke fordi jeg ikke har barn. For hvis man kan det, skjønner jeg ikke poenget med å amme offentlig.

Jeg har egentlig ikke noe imot amming offentlig, så lenge man bruker noe slikt som ammesjal eller dekker seg til. Men på restauranter og andre spisesteder syns jeg man godt kan la vær. Puppen, smattingen, gulpingen og rapingen i etterkant er ikke noe som øker matlysten min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottiplott

Lurer på noe angående dette. Kan man ikke pumpe over på flaske? Og mate med flaska? Eller kan man bare gjøre dette fra en viss alder? Jeg aner ikke fordi jeg ikke har barn. For hvis man kan det, skjønner jeg ikke poenget med å amme offentlig.

Jeg har egentlig ikke noe imot amming offentlig, så lenge man bruker noe slikt som ammesjal eller dekker seg til. Men på restauranter og andre spisesteder syns jeg man godt kan la vær. Puppen, smattingen, gulpingen og rapingen i etterkant er ikke noe som øker matlysten min.

Smatting, gulping og raping blir det jo når man bruker flaske også da ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Det er ikke alle barn som aksepterer flaske. Jeg var heldig sist, og fikk ett barn som tok flaske med engang, men tør ikke helt å regne med det neste gang.

Takk for oppklaringen HopelessFear.

Endret av *Røyskatt*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Smatting, gulping og raping blir det jo når man bruker flaske også da ;)

Blir gjerne litt mer med flaska, siden det kommer ekstra luft når de drikker fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

Jeg syns amming er helt greit når man dekker seg til, men de som ikke gjør noe forsøk på å dekke til puppen ser jeg på som blottere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Men for å ikke bare lage krøll i tråden kan jeg jo nevne at jeg ikke har noe i mot offentlig amming, så lenge det ikke er noen som hiver ut puppen uten å ta hensyn. Selvfølgelig må man jo få amme når ungen er sulten!

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg selv velger å gjøre når den tid kommer, men har tenkt på det selv flere ganger. Tror jeg også vil gå for noe lignende ammesjalet du nevner, TS. Evt pumping og flaske til sammenkomster og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på noe angående dette. Kan man ikke pumpe over på flaske? Og mate med flaska? Eller kan man bare gjøre dette fra en viss alder? Jeg aner ikke fordi jeg ikke har barn. For hvis man kan det, skjønner jeg ikke poenget med å amme offentlig.

Man kan pumpe, men for det første er det ikke alle babyer som tar flaske, og hvis man skal ha med seg morsmelk på flaske så betyr det at man må oppbevare det kaldt mens man er ute (mao kjølebaglignende) og man må få det varmet opp før man kan mate. Det tar mye mer tid og i mange tilfeller blir det til langt mer bry for folk rundt siden babyer har en tendens til å gå fra sulten til hyvræl på nullkåmmaniks.

Jeg er enig at man ikke trenger å slenge ut puppen, men jeg, som omgås ammende, har enda til gode å se noen på kafe ol. slenge ut puppen slik at alle får se. Og mens babyen faktisk spiser så skal man jomen meg studere nøye for å se noe mer enn hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming av små babyer er vakkert, syntes nå jeg da. Men fra 1 år og oppover, kan det godt gjøres litt mer privat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røyskatt, vet du om det finnes noe billigere alternativ som har omtrent lik fasong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smatting, gulping og raping blir det jo når man bruker flaske også da ;)

Så flaske er ikke noe problem? Hmm, da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ikke fler bruker det når de er ute med småbarna sine?

Gulping og raping er uansett ikke noe man setter pris på på spisesteder, så da bør man kanskje gå litt unna. Med flaske bør det jo også være litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Så flaske er ikke noe problem? Hmm, da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ikke fler bruker det når de er ute med småbarna sine?

Hvor har du lest at det ikke er ett problem? De som har svart deg sier jo at mange barn ikke tar flaske. Da er det jo absolutt ett problem..

Til HopelessFear; har dessverre bare funnet til rundt den prisen, men regner med at dersom du kjøper på Ebay vil du få det langt billigere.

Endret av *Røyskatt*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har full forståelse for at barnet må ha mat, men synes ikke det er like passende å amme alle steder. Det er så godt som alltid mulig å finne seg et skjermet sted først. Det er i alle all flott at du dekker deg til litt (selv om du ikke gjør det av hensyn til andre :gjeiper:)

Jeg mener at alle skal ta hensyn til hverandre, og det betyr at de som har problemer med amming - enten det gjelder nakent bryst, smattelyder eller gulp - må takle at de kan risikere å se en ammende kvinne. Har kvinnen forsøkt å plassere seg på et mer skjermet sted, skal de ikke stirre eller komme med ufine kommentarer. Har man satt seg for å amme ved hovedinngangen til et kjøpesenter, må man nesten regne med at folk stirrer. Noen tror kanskje til og med at den ammende ønsker å vise seg frem, siden hun har plassert seg akkurat der. Setter man seg derimot på en benk i et rolig hjørne av senteret, tyder det på at man forsøker å være diskret, og kvinnen fortjener da selvsagt samme diskresjon tilbake.

Når det gjelder de ammende, kan de godt tenke seg om to ganger før de velger å ta med barnet på restaurant. Café som ofte frekventeres av småbarnsmødre er helt greit - slike steder kan jeg lett holde meg unna. Litt finere restaurant vil jeg gjerne kunne oppsøke uten å måtte høre smattelyder, lukte sur gulp/fulle bæsjebleier, eller få hodepine av infernalsk hyling. Synet av en pupp er det minste problemet for min del, selv om jeg ikke akkurat synes det er passende å vippe den ut når som helst, hvor som helst. Om man på død og liv må ha med barn som er så små at de er avhengige av brystmelk/MME, bør man i alle fall trekke langt unna de andre gjestene når man skal amme, om barnet gråter, eller om det gulper.

Jeg kan avslutte med å si at jeg har mindre problemer med å se folk som ammer (og barn som smatter og gulper) når jeg ikke selv er i ferd med å innta et måltid.

Endret av Antlers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Så flaske er ikke noe problem? Hmm, da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ikke fler bruker det når de er ute med småbarna sine?

Gulping og raping er uansett ikke noe man setter pris på på spisesteder, så da bør man kanskje gå litt unna. Med flaske bør det jo også være litt enklere.

Jeg tror du misforsto det jeg skrev. Det jeg mente var at siden du ikke likte smatting, gulping og raping, så vil jo ikke flaske være noe bedre. ;)

Men enkelte barn tar ikke flaske, så da må man jo finne andre løsninger. Men er enig i å ikke sitte med puppen fremme når folk spiser. :) Man kan be de ansatte om det finnes et rolig hjørne man kan sitte i mens man ammer, også heller sette seg tilbake når man har ammet. Eller noe.

Som sagt vet jeg ikke hva jeg selv ville gjort.. :)

Edit: Skriveleif

Endret av Lottiplott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Antlers -jeg har ingenting imot offentlig amming per se, men litt fintfølelse i forhold til tid og sted skader ikke...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...