Gå til innhold

Dyrt å være singel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Single har

Høyere boutgifter

Det kommer an på hvor du velger å bo. Barnefamilier må tilpasse i forhold til skole/barnehage. Det slipper du!

Høyere matutgifter

det kommer an på hvor kresen du er i matveien. Det er myyye dyrere å skulle kjøpe alle grønnsakene et barn trenger

Høyere kommunale avgifter

Greit det, men det er da faktisk ikke en hårreisende sum

Høyere bredbåndsutgifter

Jeg har ikke internett fordi jeg ikke har råd til det. Ingen tvinger deg til å ha internett, og du som er alene, kan klare deg med et mobilt bredbånd som er myye billigere enn det internettet en storfamilie må ha for at alle skal kunne bruke den.

Høyere bilutgifter

Hvem sa at du var nødt til å skaffe deg bil? Du greier deg dessuten med en billig tre dørs, en familie må kjøpe en dyrere større bil. En familie veier til sammen mer, og sliter dermed mer på dekkene, og må skifte disse oftere. er ikke DET urettferdig?

Høyere forsikringsutgifter

eh... Nei. En familiereiseforsikring er dyrere enn reiseforsikring til EN person

Høyere strømutgifter

Bruker du virkelig like mye strøm som en familie på fem? Jeg er imponert. Dessuten er ikke nettleien den samme for alle, den blir estimert ut ifra forbruket ditt.

Høyere NRK-lisens

Er nrk noe man MÅ ha? Da har jeg lært noe nytt. Dette er en utgift du helt frivillig velger å ha...

Det er helt klart på å tide å innføre et skattefradrag for single, på lik linje med at par får skattefradrag for barn.

Hva vinner staten på å oppfordre folk til å bli single? Hvorfor i alle dager skal jeg finansiere det at du ikke er i stand til å disponere pengene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

AB; alt til sin tid vet du.

Det er greit å være 20, student, bo i kollektiv, være uten bil.

Men, når du passerer 35 er vel ikke kollektiv optimalt lenger ?

Arbeissted vil være sentralt mht bosted, og jo lenger "ut" du må velge å bo jo større blir behovet for bil (selv om du er uten barn og slipper barnehage-kjøringen).

Bredbånd/nett er bare valgfritt på papiret da de fleste både offentlige og private tjenester i dag er nettbaserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hvem sier at et kollektiv ikke er greit etter en viss alder?

Kjenner flere som bor i kollektiv. Ikke studenter, men godt voksne som jobber. Mennesker som har valgt å ikke stifte familier.

Ser ikke noe galt med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fantastisk bortskjemt i dette landet. Skammer meg nesten over å lese her (leste forsåvidt bare første siden).

Er selv samboer, og utgiftene mine har økt dramatisk. Boligutgiftene mine har økt med 40% og matutgiftene mine noe lignende.

Som singel kunne jeg bo betraktelig mer trangt, da man ikke trenger så mye plass når man bare er én. Strømmen er også betraktelig dyrere, da vi må varme opp et mye større areal + flere gjenstander som bruker strøm.

Bil har vi råd til om vi kutter alt av sosialt liv, men kollektivtilbudet holder.

Matmessig skjønner jeg ikke hvorfor dere klager på at kiloprisen øker når pakningene blir mindre? Det er jo et grunnleggende økonomisk prinsipp at kjøper man mer, blir det billigere. Dessuten fortærer vi familiepakningene dobbelt så fort som når jeg var singel.

Dessuten kjøper man et produkt som produseres av diverse firmaer. Det er da helt feil at de skal tilpasse seg at noen der ute ikke er komfortabel med prisen de krever. Prisen settes jo med en balanse av hvor mye de skal tjene kombinert med at de får varen solgt.

Nei, hvorfor i allverden skal vi frasi oss alt ansvar? Når vi forlater våre foreldres beskyttende byste, skal vi da vandre rett inn i statens?

Pfft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

"Kravene", eller ønskene om "noe" (les: skattelette eller fradrag) fra Statens side vil da heller ikke kompensere for det ene virkelig utslagsgivende punkt;

Det er boligutgiftene som er den store differansen mellom single og par (med eller uten barn).

Og, jeg betviler at skattefradrag for single ville utgjevne dette da boligmarkedet er markedsstyrt, ikke statsadministrert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg forstår veldig godt hva disse single damene her snakker om, jeg har selv vært singel og sliti på boligmarkedet, heldigvis var mine besteforeldre kausjonister slik at jeg fikk råd til en 49kvm leilighet og det er jeg veldig fornøyd med. Hadde det ikke vært for de hadde jeg aldri i verden hatt råd til egen leilighet. Å leie er ikke noe billigere enn å eie og da er det kjedelig å være tvungen til rett og slett "kaste pengene ut av vinduet", når man eier betaler man iallefall til seg selv på en måte.

Jeg har vært samboer en god stund og økonomien ble ekstremt forbedret ettersom vi deler på strømutgifter, NKR lisens, husleie, lån, mat osv. Selv om han spiser mer og gjør at bruken av strøm øker så er det mye billigere enn da jeg betalte alt selv. Jeg er ekstremt økonomisk så da jeg var singel spiste jeg kun brød og nudler for å spare penger, slik skal man ikke måtte leve. Nå ønsker jeg egentlig ut av samboerforholdet, men har innsett at ettersom jeg tjener så lite så har jeg ikke sjangs å klare meg alene...Så da må jeg bare bli i forholdet da...Så å si at å være singel eller samboer er ett valg...Joda, men skal man sløse bort livet på feil person fordi man ikke kan klare seg alene? Og jeg har bare ett soverom så kan ikke be noen flytte inn heller...Og å flytte inn i bofellesskap etter å ha bygget seg et liv og oppnådd å skaffe seg leilighet er ikke ett alternativ...I tillegg har jeg sosial angst og da passer ikke det livet for meg...

Jeg skal ikke si at jeg vet hva det rette er for staten å gjøre, men når det gjelder f.eks NRK lisensen så synes jeg enten de kunne legge det inn i skatten til folk slik at de rikeste betalte mest eller gjør det valgfritt om man ønsket kanalen eller ikke...Ellers hadde kanskje økt bostøtte hjulpet en del mennesker. Jeg sjekket og de som bor i Oslo har rett på ekstremt mye mer penger enn de som bor i Akershus, helt merkelig og urettferdig...

Jeg har ikke barn, men kan godt forstå at pengene flyr da også så ønsker for all del ikke at barnefamilier skal få mindre - skulle bare ønske det var en annen måte å gjøre slik at skillet mellom rike og fattige ikke var så store, burde vært mer rettferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ønsker jeg egentlig ut av samboerforholdet, men har innsett at ettersom jeg tjener så lite så har jeg ikke sjangs å klare meg alene...Så da må jeg bare bli i forholdet da...Så å si at å være singel eller samboer er ett valg...Joda, men skal man sløse bort livet på feil person fordi man ikke kan klare seg alene?

Du klarte deg alene før du ble samboer, hvorfor klarer du ikke det nå? Og siden du har vært samboer en stund så har du hatt mulighet til å sette til side penger og kanskje betalt ned ekstra på lånet, så da kan du få deg en løsning med banken der du betaler litt mindre hver mnd framover.

Selvsagt har du et valg! Du velger å forbli samboer fordi det er mer behagelig økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg får inn en person til her i husstanden, hva øker da?

Lån og husleie, kommunale avgifter, internett, TV-lisens mm er det samme. En veldig liten økning i strømutgifter pga økt behov for varmtvann og vaskemaskin/tørketrommel mm. Økte utgifter til vannavgift (har vannmåler), men den øker ikke til det dobbelte. Oppvarmingsbehovet er det samme. Mat må man spise uansett hvor(dan) man bor. En liten økning på få hundre kroner dersom man har reiseforsikting gjennom Europeiske. Tok med vilje ikke inn bilkostnader. Noen klarer seg uten bil, noen med en og andre må ha to. Det sier seg jo glatt at økonomien min hadde blitt betraktlig bedre dersom jeg fikk inn en personn til i husstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...