Gå til innhold

Dyrt å være singel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig med deg!

Selv med hele 40% av husholdningene i landet som enehusholdninger, og enda høyere andel i Oslo, er fortsatt samfunnet basert på kjernefamilien med mor, far og 1,8 barn.

La meg gi noen eksempler:

- Bolig. Vi konkurrerer på samme boligmarket. Klart en person med en inntekt stiller svakere enn ett par med to inntekter.

- Strøm. Vi som bo alene betaler like mye i linjeleie som en familie på 4.

- NRK-lisens. Samme beløp om 1 person ser på tv alene som om hele familien på 4 ser på tv til forskjellige tider.

- Mat. Utrolig masse varer som kun finnes i store familieforpakninger. Dersom det finnes mindre forpakninger er kiloprisen ofte 50% høyere.

- Reiser. Man må fortsatt betale ekstra for enkeltrom.

En del av disse punktene er det ikke mulig å gjøre noe med direkte. Men man kan gjøre noe med det indirekte, enten ved direkte økonomisk støtte (tilsvarende som barnetrygd, kontantstøtte, ..) eller skattemessig (som skatteklasse 2 for aleneforsørgere).

Min utheving.

På hotellet jeg jobber er enkeltrom billigere enn dobbeltrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min utheving.

På hotellet jeg jobber er enkeltrom billigere enn dobbeltrom.

Er ikke enkeltrom alltid billigere enn dobbeltrom? Trodde det, jeg.

Men dersom man deler dobbeltromprisen på to (personer), så blir prisen lavere pr. person enn prisen for et enkeltrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enkeltrom alltid billigere enn dobbeltrom? Trodde det, jeg.

Men dersom man deler dobbeltromprisen på to (personer), så blir prisen lavere pr. person enn prisen for et enkeltrom.

Men er ikke det helt rimelig? Man deler jo bad og rom med en annen person, ergo er fasilitetene dårligere. Dobbeltrom pleier jo ikke å være dobbelt så store som enkeltrom, og uansett må man dele bad. Man betaler for det man får, som enkeltperson får man mer, derfor er det dyrere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det helt rimelig? Man deler jo bad og rom med en annen person, ergo er fasilitetene dårligere. Dobbeltrom pleier jo ikke å være dobbelt så store som enkeltrom, og uansett må man dele bad. Man betaler for det man får, som enkeltperson får man mer, derfor er det dyrere.

Jeg er helt enig med deg. Beklager hvis jeg formulerte meg uklart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bo i kollektiv er ikke et alternativ for alle. Det er ikke noe særlig for meg midt i 40-årene å bo i kollektiv med studenter som skal feste hele uken. Skulle jeg delt leilighet med noen måtte jeg ha kjøpt en større leilighet, ergo ville det blitt mye dyrere. Før jeg gikk til kjøp av denne leiligheten forhørte jeg meg med venner hvordan de tenkte om bofellesskap, ingen interesse fra dem. Da jeg ble skilt bodde jeg i studenthybelhus der jeg delte kjøkken og bad. Aldri mer.

At du ikke vil bo i kollektiv er et valg du selv tar. Skjønner det godt når du ikke lenger er i 20-årene, men like fullt velger du å bo alene, og dermed blir det dyrere.

Jeg har alltid prioritert fryser. Så da jeg en periode bodde på 23 kvm hadde jeg seng, pcpult og fryser i stuen. Nå når jeg eier leilighet har jeg kjøkkenkrok i stuen og sofaen er klistret inntil kjøleskapet. Det er ingen ideell situasjon, men for meg er det viktigst å ha fryser.

Men det er jo vel og bra. Da kan du også kjøpe økonomipakker som alle andre, og fryse ned rester.

Det gjør jeg også - vet du hvorfor? Fordi jeg må dra lange veier med buss for å komme til nærmeste Rema. Det er ikke aktuelt for meg. Bil er det ikke rom for i mitt budsjett. Av helt samme grunn er det ikke så veldig aktuelt for meg å storhandle en gang pr uke siden varene ikke bærer seg selv hjem men må slepes fra butikken, eventuelt på buss først.

Igjen, som andre også har påpekt, du velger selv å handle på den dyre butikken. Jeg har også handlet på dyre nærbutikker fordi det har vært mest praktisk, men da vet jeg at jeg må betale mer for det. Som ofte så mulig har jeg likevel prøvd å handle på rema eller kiwi, da har jeg tatt buss og gått. Når man kun skal handle til seg selv, kommer man langt med en ryggsekk og et par bæreposer!

Har du prøvd å bo sammen med noen? Dele husholdning? Dele utgifter? Hvis du ikke har det kan du la være å uttale deg. Jeg har vært gift, jeg vet utmerket godt hva forskjellen er.

Ja, jeg har tidligere vært samboer i flere år, så jeg burde vite hva jeg snakker om.

Igjen viser du at du er ung og overhodet ikke har forstått at din verden er en, mens for mange andre - og spesielt kanskje godt voksne - så er det ikke aktuelt å flytte til en annen kant av landet. Selv om det er sant at man er mer bundet og forpliktet når man har boliglån så er det også slik at man er helt prisgitt husverter og deres luner som leietaker. Jeg bodde før jeg flyttet hit til min kjøpte leilighet i en utleiebolig med mange feil. Men jeg hadde ikke råd til å flytte siden det ville betydd 1500-2000 i pluss på

husleien, minst. Nå når jeg eier betaler jeg mindre enn jeg gjorde da jeg leide. Jeg ser bare fordeler jeg?

Hva vet du om min alder eller erfaring? Jeg har personlig ikke vurdert å flytte til andre siden av landet, jeg bare påpekte at som singel er man mer fri. Mange kan flytte på kort tid dersom de får jobb et annet sted (og selvfølgelig ønsker å flytte), men det blir en del vanskeligere hvis man i tillegg har samboer (som også må skaffe seg jobb på samme sted), barn og boliglån.

Vi nyter friheten vi har - men det må da også være lov å påpeke skjevheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det at en gruppe på sett og vis har valgt visse sider ved sin tilværelse alltid et argument for at man ikke trenger å gjøre noe for å rette på strukturelle skjevheter og ulemper som blir denne gruppen til del?

Jeg syns heller ikke at "du har et valg" er et vektig argument for å la ting være som det er når "valget" står mellom et sett svært ugunstige alternativer. Slike uttalelser syns jeg rett og slett er ganske arrogant. Det er en veldig enkel setning å kaste ut av seg når man slipper å ta disse valgene selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med å kjøpe 4 pakning med koteletter eller 5 pakning med kyllingfileter, laksefileter eller lignende. Det jeg har erfart er at restemat i form av tilberedt mat som jeg tidligere har fryst ned ikke blir spist. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, det er nå min erfaring i min husstand.Det er fremdeles ingen som har svart meg på hva jeg skal gjøre med resten av gulerøttene etter at jeg har spist de 5 jeg bruker av den bunten jeg kjøpte.

At du velger å ikke spise restemat er din sak. Men muligheten for å lage flere porsjoner for så å fryse ned er der - og om man velger å ikke benytte deg av den er det helt greit, men da syns jeg man bør holde seg for god for å klage over for dårlig tilrettelegging for single.

Jeg har selv samboer, men ikke sjangs om vi kan kjøpe økonomipakker og bruke disse opp uten å måtte fryse ned minst halvparten - så det er ikke bare et "problem" for single. Jeg er igrunn bare glad til, for da slipper jeg å måtte kjøpe nytt og fersk hver eneste dag.

Gulrøtter er forøvrig kjempebra å fryse ned, så her er det ingen unnskyldning for deg som faktisk har fryser! Jeg skjærer opp gulrøtter og poteter (og det man måtte ønske) i terninger, fryser ned i porsjonspakker, og bruker til feks lapskaus. Ellers kan jeg ikke skjønne hvordan du må kaste så mye, gulrøtter holder seg ganske greit i opptil to uker i hvert fall. Spiser du en gulrot hver dag, burde det ikke være så vanskelig å bli kvitt bunten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles ingen som har svart meg på hva jeg skal gjøre med resten av gulerøttene etter at jeg har spist de 5 jeg bruker av den bunten jeg kjøpte.

Du kan lage gulrotkake :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Min utheving.

På hotellet jeg jobber er enkeltrom billigere enn dobbeltrom.

Men er enkeltrommet halv pris av dobbeltrommet? Eller er det slik at man betaler 1,5 x prisen per person for enkeltrom og 2 x prisen per person for dobbeltrom? Det er nemlig DET som er det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er det at en gruppe på sett og vis har valgt visse sider ved sin tilværelse alltid et argument for at man ikke trenger å gjøre noe for å rette på strukturelle skjevheter og ulemper som blir denne gruppen til del?

Jeg syns heller ikke at "du har et valg" er et vektig argument for å la ting være som det er når "valget" står mellom et sett svært ugunstige alternativer. Slike uttalelser syns jeg rett og slett er ganske arrogant. Det er en veldig enkel setning å kaste ut av seg når man slipper å ta disse valgene selv...

Eller "det er ikke en menneskerett å" - det er også et slikt "argument" som dreper debatten.

Hva er et valg? Man velger noe og så følger en del andre ting med på kjøpet. Man kan ikke velge fritt uten at de forskjellige valgene binder en på en eller annen måte.

Jeg har ikke valgt å være singel. Jeg er singel for tiden, har vært det en stund. Jeg har valgt å bosette meg slik at jeg har råd til å kjøpe en bolig, dermed er det en del andre valg som faller bort (f.eks. naturlig tilgang til et rikt utvalg av butikker i gåavstand fra hjemmet). Jeg velger å spise ferske grønnsaker når jeg kan og påpeker at det er synd at man ikke kan kjøpe disse i løst (som f.eks. gulerøtter). Resultatet blir at det blir kastet en del mat fordi det ikke lar seg fryse og ikke holder seg lenge nok til å bli spist opp. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at skattelette er på sin plass - hvem mener dere at skal finansiere dette? Skal barnefamiliene skattes hardere? Skal vi senke kvaliteten på skolene? Gjøre egenandeler i helsevesenet høyere? Stoppe forbedring av veier? Jeg er selv sterkt imot skattelette for single, men jeg forstår jo at noen synes det er en riktig tanke. Jeg blir bare nysgjerrig på hvilke omprioriteringer dere er villige til å gjøre for å få bedre råd i hverdagen.

Jeg har et inntrykk av at mange single har et urealistisk bilde av hvordan det er å leve som en familie. Sammenligner man seg mot barnløse par kan man nok føle seg fattig i forhold, men ser man på barnefamilier er det naivt å tro at dere automatisk hadde fått bedre råd hvis dere skulle fø på noen unger i tillegg. Og ja, jeg synes mange rett og slett sutrer. Når temaet plutselig er at man ikke vil ha gulrøtter som har ligget i skapet over en uke eller at restemat er kjedelig, ja da er man søren meg bortskjemt! Tror dere at dere slipper restemat hvis dere er i et forhold? Vel, hvis dere finner en mann som spiser utrolig mye, så kanskje, men... Jeg lever selv som singel (avstandsforhold), og når jeg tilbringer feriene med min kjæreste har vi mye mer rester enn det jeg har når jeg lever alene i hverdagen. Da jeg bodde hos en familie på 5 var det også alltid rester igjen, som måtte spises etterhvert. Hva skjer når jeg er alene? Ingen rester! Jeg synes det er mye enklere å lage akkurat nok mat til en person jeg kjenner godt (meg), enn til meg og kjæresten. Og gulrøttene mine overlever flere uker i kjøleskapet de... Tror dere gulrøttene nettopp er dratt opp av jorda når dere kjøper dem i butikken? Tror dere ikke at de (på deler av året) allerede har ligget et sted i flere uker?

Jeg er helt enig i at mye mer kunne blitt solgt i løsvekt, for denne pakkeløsningen de fleste kjedebutikker tilbyr er utrolig lite fleksibel. Men jeg synes det er riv, ruskende galt at noen vil ha skattelette fordi man ikke får kjøpt gulrøtter i løsvekt og må spise restemiddager (for å sette det på spissen, mange fokuserer jo kun på maten i denne diskusjonen).

Singellivet i Norge er ikke perfekt, jeg sier ikke det. Men jeg synes det blir helt feil fokus når man skal krangle om at man må plages med restemat, kjøttkaker, brokkoli og dobbeltrom... Jeg forstår bedre at man irriterer seg over lisensen, for å si det sånn. ;)

Men som noen nevnte for en evighet siden i denne tråden, så kunne det flere "singelboliger" bygges, for å unngå at prisene drives for langt opp? Det er jo mange kommuner som har slike prosjekter for unge par, det burde jo være mulig for single også. Og det blir, i mine øyne, en mer konstruktiv måte å løse problematikken på. men man må ikke glemme, at for Norge som helhet (og ikke minst jorda) er det ikke er bærekraftig løsning å tilrettelegge for godt for de single, og at det kanskje er noe av grunnen til at det ikke blir debattert så mye i politikken?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor sponses barnefamilier med barnetrygd, skatteklasse 2 for forsørgere, rabatt på kollektivtransport, rabatt på hotell (barn kan bo billig/gratis på samme rom som foreldre), etc. Hvorfor prioriteres dette, selv om enkelte barnefamilier overhodet ikke har behov for denne sponsingen da de har mer enn høy nok inntekt?

Behovsprøv barnetrygden - kun enslige forsørgere får den uten behovsprøving, og sett inntektsgrensen for å motta barnetrygd til 6 x G. Da tenker jeg man frigjør noen midler.

Skatteletten er for å korrigere at NRK-lisensen, nettleiedelen av strømmen, kommunale avgifter etc ikke tar hensyn til ene husholdninger.

Når det gjelder matvareforpakninger: jeg ber ikke om skattelette for å finansiere gulerøtter :fnise:. Her er ønsket at man får større utvalg av grønnsaker i løs vekt. Jeg har tilgode å se butikker i Bergen som selger - f.eks. gulerøtter - i løs vekt. Jeg er stor motstander av enhver pakking av f.eks. tomater, paprika og epler i to, tre eller firpakninger, for det eneste dette genererer er emballasje som siden blir søppel. I tillegg - hvis disse forpakningene blir det eneste utvalget - går det utover akkurat de små husholdningene eller de som har spesielt dårlig råd, som må kjøpe 2, 3 eller 4 ganger så mye som de har behov for.

Jeg får ikke gulerøtter til å holde i mer enn en uke i mitt kjøleskap, så det er jo åpenbart noe jeg gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sponses barnefamilier med barnetrygd, skatteklasse 2 for forsørgere, rabatt på kollektivtransport, rabatt på hotell (barn kan bo billig/gratis på samme rom som foreldre), etc. Hvorfor prioriteres dette, selv om enkelte barnefamilier overhodet ikke har behov for denne sponsingen da de har mer enn høy nok inntekt?

Fordi Norge ønsker å ha en positiv befolkningsvekst. Mange land i Europa sliter med lave fødselsrater, og Norge har gått sterkt inn for å forhindre dette. Hvorfor? Fordi det er barn som er fremtiden til Norge, det er de som skal skatte når vi blir eldre og sørge for at vi får en pensjon, det er de som skal ansettes på sykehjem der vi trenger pleie. Derfor har Norge valgt å fokusere på familiepolitikk. En negativ befolkningsvekst er nemlig svært destruktivt for et samfunn.

Du kan synes det er så urettferdig du bare vil, men av og til går hensyn til fremtiden og bærekraftige hensyn foran rettferdighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fordi Norge ønsker å ha en positiv befolkningsvekst. Mange land i Europa sliter med lave fødselsrater, og Norge har gått sterkt inn for å forhindre dette. Hvorfor? Fordi det er barn som er fremtiden til Norge, det er de som skal skatte når vi blir eldre og sørge for at vi får en pensjon, det er de som skal ansettes på sykehjem der vi trenger pleie. Derfor har Norge valgt å fokusere på familiepolitikk. En negativ befolkningsvekst er nemlig svært destruktivt for et samfunn.

Du kan synes det er så urettferdig du bare vil, men av og til går hensyn til fremtiden og bærekraftige hensyn foran rettferdighet.

Jeg har ingenting i mot at man hjelper folk som får barn. Det jeg har i mot er at det er barnetrygd også til de som ikke trenger det. Derfor spør jeg hvorfor. Jeg er forsåvidt enig i at barn er fremtiden - men man trenger da vitterlig ikke sponse absolutt alle unger som fødes med barnetrygd uansett foreldrenes inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hva mener du med barnetrygd til de som ikke trenger det?

Hva om foreldrene har delt ökonomi, mor har ekstremt lav inntekt, far gir faen i ungene.

Barnetrygden er til for barnas skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Hva mener du med barnetrygd til de som ikke trenger det?

Hva om foreldrene har delt ökonomi, mor har ekstremt lav inntekt, far gir faen i ungene.

Barnetrygden er til for barnas skyld.

Hvis mor bor med en far som gir faen i ungene så mener jeg at hun kan takke seg selv. Bor hun for seg selv skal hun selvsagt ha barnetrygd.

Har man en husholdning med 1,4- 1,6 millioner i inntekt så mener jeg at man ikke har behov for barnetrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovsprøv barnetrygden - kun enslige forsørgere får den uten behovsprøving, og sett inntektsgrensen for å motta barnetrygd til 6 x G. Da tenker jeg man frigjør noen midler.

Det vil neppe frigjøre midler ved å behovsprøve barnetrygd. Behovsprøving medfører mer byråkrati, noe som igjen koster. Men fin tanke i utgangspunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller "det er ikke en menneskerett å" - det er også et slikt "argument" som dreper debatten.

Hva er et valg? Man velger noe og så følger en del andre ting med på kjøpet. Man kan ikke velge fritt uten at de forskjellige valgene binder en på en eller annen måte.

Jeg har ikke valgt å være singel. Jeg er singel for tiden, har vært det en stund. Jeg har valgt å bosette meg slik at jeg har råd til å kjøpe en bolig, dermed er det en del andre valg som faller bort (f.eks. naturlig tilgang til et rikt utvalg av butikker i gåavstand fra hjemmet). Jeg velger å spise ferske grønnsaker når jeg kan og påpeker at det er synd at man ikke kan kjøpe disse i løst (som f.eks. gulerøtter). Resultatet blir at det blir kastet en del mat fordi det ikke lar seg fryse og ikke holder seg lenge nok til å bli spist opp. Dessverre.

Og dette tror du er et problem som kun single har? Er langt i fra alle som har råd og mulighet til å alltid kjøpe ferske grønnsaker (selv ikke barnefamilier som får kastet penger etter seg fra staten). At du syns det er kjipt å spise frosne grønnsaker, og dermed får dårligere råd av å kjøpe ferskvarer, er din egen prioritering. Og det er helt greit det, er veldig mange som foretrekker fersk mat fremfor frossenmat. Men å gjøre det til et problem som single har, syns jeg blir helt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er absurd å si at barnefamilier er "heldige" når det gjelder økonomi. Det er ufattelig dyrt å ha barn, og det er foreldrene klar over, men jeg syntes det er urettferdig av dere single å påstå at det er billig å forsørge 2-3 små mennesker. da går det nok mer ut enn inn. Samfunnet er lagt opp mest ideelt for par uten barn. Da er det lettere. Men jeg for min del syntes det er kvalmende mye sutring om alt staten skal ordne og alt som er staten sin feil. Hva med å ta tak i eget liv? Flytte til et billigere sted/Bytte jobb/flytte sammen med en venn/venninne. Hvorfor skal alt være alle andres ansvar?

Skriveleif:)

Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...