Gå til innhold

Dyrt å være singel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig fasinerende hvordan de som lever i praforhold går inn i denne tråden og sier at "jammen, det er jo bare å...." :nei: Ikke snakk om det du ikke kjenner til. Å en gang ha vært singel er ikke det samme som å være det nå. Den som har skoen på vet best hvor den trykker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns at hvis ett par gir en gave til 500 kr så bør det regnes som 250 pr person og den single kan gi gave for 250.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Er selv singel, heltidsstudent og lever på studielån i Oslo. Men i motsetning til deg er jeg heldig og bor veldig billig. Etter boutgifter sitter jeg igjen med rundt 2000,- i mnd. som skal gå til mat og sosialisering. Ikke akkurat noe å skryte av. Det jeg har funnet ut (og som er ganske forferdelig siden vi bor i en velferdsstat) er at jo mindre jeg spsier, jo mer penger har jeg å rutte med. Ofte blir det to tørre knekkebrød til middag, rett og slett fordi jeg ikke har råd til noe mer. Ellers lever jeg på First Price.

Det har til tider vært så ille at jeg har vurdert å flytte hjem igjen, og pendle til studiene. For en 25-åring er det et ganske stort tilbakeskritt og nederlag.

Jeg vet at alt ville blitt lettere hvis jeg fikk en jobb, men så var det det å få en jobb da. Har vært på utkikk etter en i over ett år nå.

Det ble mye klaging nå, men det er ikke lett å konstant være økonomisk ustabil.

Du har ikke dårlig råd fordi du er singel, du har dårlig råd fordi du lever på studielån i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt kjerringa mot strømmen i denne tråden jeg. Da jeg var samboer hadde jeg lite penger, når jeg ble singel så hadde jeg plutselig fort kjempemye penger. Jeg betaler mindre i husleie nå enn i delt husleie i det store huset vi leide, selv om det var praktisk osv. Jeg kjøper bare mat jeg selv spiser, og trenger ikke å kaste noe fordi det er for store porsjoner, fryseren er min beste venn. Pengene jeg sparer, legger jeg på en konto og de hoper seg pent opp, jeg bestemmer når de skal brukes. Ikke har jeg en super jobb hvor jeg tjener all verden heller, jeg lever godt, men sparsommelig. Jeg som singel og alene sier til dere her, kanskje dere skal se litt på levevanene og behovene deres?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klager på dette med boligkjøp som singel. Husk at når et par kjøper leilighet må de dele på den plassen. De kan altså sitte igjen med mindre kvm pr. person enn om de skulle ha kjøpt en litt mindre leilighet alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klager på dette med boligkjøp som singel. Husk at når et par kjøper leilighet må de dele på den plassen. De kan altså sitte igjen med mindre kvm pr. person enn om de skulle ha kjøpt en litt mindre leilighet alene.

Så klart!

Men glem ikke at det her er økonomien vi diskuterer, ikke antall kvm pr. person. En 2-roms leilighet passelig for en singel er rundt 50kvm og koster 2 millioner. Dersom vedkommende får samboer kan begge to fint bo i samme leilighet. Altså blir lånebyrde og utgiften plutselig det halve på hver av dem. Dersom de får barn vil de nok oppgradere til en 3-roms, og da ryker for 6-700k ekstra. Likevel mindre lån/utgifter pr. person enn som en person i den første leiligheten.

Bokostnadene blir lavere pr. person så lenge de ikke kjøper minst en dobbelt så dyr leilighet sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg gi noen eksempler:

- Bolig. Vi konkurrerer på samme boligmarket. Klart en person med en inntekt stiller svakere enn ett par med to inntekter.

- Strøm. Vi som bo alene betaler like mye i linjeleie som en familie på 4.

- NRK-lisens. Samme beløp om 1 person ser på tv alene som om hele familien på 4 ser på tv til forskjellige tider.

- Mat. Utrolig masse varer som kun finnes i store familieforpakninger. Dersom det finnes mindre forpakninger er kiloprisen ofte 50% høyere.

- Reiser. Man må fortsatt betale ekstra for enkeltrom.

Tja, selvfølgelig er det dyrere per person å drive en singelhusholdning enn en med flere medlemmer. Jeg kan imidlertid ikke se at det er naturlig å løse dette ift. boligmarkedet, matbutikker eller feriereiser. Alle disse bransjene operer i et fritt marked, og tilpasser seg selvsagt det som selger mest og som de tjener best på.

- Ingen vil selge boligen sin billigere til en enslig person enn et par fordi det er synd på den enslige som har mindre penger. Selvfølgelig. Hadde du meldt deg frivillig kanskje? Det er jo også slik at den enslige da får nytten av å ha alle kvadratmetrene selv. Paret må dele, selv om de selvsagt gjør det frivillig og ønsker å bo sammen. Kjøper de en dobbelt så stor bolig for å få like mange kvadratmetre hver så må de da også betale (omtrent) dobbelt så mye.

- Matbutikker: Produsentene tar selvsagt en vurdering av hva de tjener mest på, og står fritt til å selge det de ønsker. Uansett får man veldig mye i løsvekt slik at du selv bestemmer hvor mye du kjøper.

- Enkeltrom/dobbeltrom på hoteller: Dobbeltrom er vanligvis bare marginalt større enn enkeltrom. Da er det jo opplagt at enkeltrom ikke selges til halve prisen.

Når det gjelder fastdelen av nettleien og NRK-lisensen kan jeg være enig i at det er naturlig at dette tilpasses til antall personer i husstanden, men det vil sannsynligvis føre til så mye ekstra administrasjon og kontrollarbeid at det vil bli dyrere for alle.

Skattelette til enkeltpersonhusholdninger er etter min mening eneste praktiske løsning - men slik jeg ser det like fullt feil bruk av fellesskapets penger. Men da er vi jo inne på en rent politisk diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg som singel boende i Bergen kan se langt etter en 2 roms leilighet på 50 kvm.

Når det gjelder restemat: Jeg er ikke spesielt begeistret for å spise det samme flere dager på rad. Dere får kalle meg hva dere selv ønsker, men det er nå meg. Ikke kan jeg fordra oppigjentinte rester heller. Og fårikål, fylt kalkun og pinnekjøtt (etc) til en person lager jeg ikke.

Når det gjelder familiepakninger som man kan fryse ned i enkeltporsjoner: dette gjør jeg. Det forutsetter at den boligen man bor i har plass til en skikkelig fryser. Det var det i utgangspunktet ikke plass til her - så jeg har nå fryser i stuen.

Angående det å bo i kollektiv for voksne: det har jeg prøvd. La meg si det på denne måten: studenter som bor i kollektiv vet at dette er en midlertidig periode som skal vare til de er ferdige med studiene sine. Voksne skal ha en bolig som varer noe lenger/permanent. Å bo permanent i kollektiv for resten av sitt liv er slett ikke for alle.

Man skal spise j... med gulerøtter i uken for å kunne forsvare de pakningene de selges i. Det samme gjelder fersk broccoli. Ønsker jeg frosne grønnasker kjøper jeg det ikke ferskt for så å fryse ned.

Og en ting til slutt: det sies at vi single ikke bidrar til samfunnet. Dette er bare piss. Ikke opptar vi barnehageplass, ikke bruker vi sykt barn dager. Ikke har vi svangerskapspermisjon.

I sin akk så store visdom har man nå vedtatt en byggestandard som gjør det enda vanskeligere for alle å komme inn på boligmarkedet: det svarer seg ikke lenger å bygge boliger under 45 kvm. Det betyr at inngangsbilletten på boligmarkedet har øket igjen.

Det er stortingsvalg om to år, har dere andre single som ikke er helt fornøyd med tilværelsen tenkt å forhøre dere med hvilket parti som har tenkt å gjøre noe for de single?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og når det gjelder feriereiser, hensynsløse venner og gjentjenester:

Ferier: dette har kommet seg betraktelig. Tidligere fantes omtrent ikke tilbud, nå finnes mange. "Straffegebyret" for å bruke dobbeltrommet alene blir stadig lavere. Hurra.

Hensynsløse venner: I min vennekrets er det mange single med og uten barn. Istedet for å lage dyre middager til hverandre så spleiser vi - og har kurvfest. Det fungerer som bare det.

Gjentjenester: Jeg lar ingen diktere hva slags pris jeg skal gi i gave. Jeg gir etter det jeg selv har råd til. Også her er det slik at flere venner går gjerne sammen og spleiser. Skal vi gjøre ting er det pris per person som gjelder.

Jeg husker en singel venninne en gang tok opp akkurat dette med presanger der man spleiset og fikk innført at det var pr person man la i og at par derfor måtte legge i dobbelt så mye. I min vennekrets har dette aldri vært et tema da dette er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet idag. Spesielt for de single. Og leiligheter som leies ut er ofte skapt for to og ikke en, praktisk pg prismessig.

Kiwi har fredagstilbud på middager for single. 15 kr eller noe sånt tror jeg det koster og det er jo billig. Ellers lønner det seg å fryse ned i porsjoner og restemiddag trenger ikke være så ille om man f eks varierer det litt med annet tilbehør neste dag eller fryser det ned og spiser senere slik at det ikke blir samme maten flere dager på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder feriereiser, hensynsløse venner og gjentjenester:

Ferier: dette har kommet seg betraktelig. Tidligere fantes omtrent ikke tilbud, nå finnes mange. "Straffegebyret" for å bruke dobbeltrommet alene blir stadig lavere. Hurra.

Hensynsløse venner: I min vennekrets er det mange single med og uten barn. Istedet for å lage dyre middager til hverandre så spleiser vi - og har kurvfest. Det fungerer som bare det.

Gjentjenester: Jeg lar ingen diktere hva slags pris jeg skal gi i gave. Jeg gir etter det jeg selv har råd til. Også her er det slik at flere venner går gjerne sammen og spleiser. Skal vi gjøre ting er det pris per person som gjelder.

Jeg husker en singel venninne en gang tok opp akkurat dette med presanger der man spleiset og fikk innført at det var pr person man la i og at par derfor måtte legge i dobbelt så mye. I min vennekrets har dette aldri vært et tema da dette er en selvfølge.

Veldig flott at du personlig har funnet en måte å få ned utgiftene på, men jeg syns det blir feil å blande en subjektiv levemåte inn i denne diskusjonen. Selv om du deler eks. skulle dele internett abb med naboen,og på den måten få det billigere, er det den reele utgiften som diskuteres her. Dyrere /eller like dyrt med enkeltrom som dobbeltrom på ferie, flat NRK lisens, flat nettleie, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

- Strøm. Vi som bo alene betaler like mye i linjeleie som en familie på 4.

Dette er jo ikke helt riktig. Linjeleien er ikke en flat avgift, den blir regnet ut fra hvor mye strøm du bruker. Mindre strømforbruk betyr mindre nettleie.

Når det kommer til mat er det jo ikke slik at familier ikke trenger å planlegge innkjøpene sine og aldri spise rester. Jeg handler en gang i uka, og planlegger at vi bruker mye av de samme grønnsakene uka gjennom, men i forskjellige retter. Alle rester blir fryst ned, for det er ingen av oss som har så lyst til å spise det samme to dager på rad.

Jeg skjønner det med at mange ting blir dyrt når man er singel, og de tingene som staten styrer kunne vært gjort noe med. Her må man jo bruke sin politiske makt; stem på de som har singelvennlig politikk! Det er eneste måten man kan gjøre noe med det på.

Med hensyn til andre utgifter så må man planleggeog prioritere, det må også par og familier gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Veldig flott at du personlig har funnet en måte å få ned utgiftene på, men jeg syns det blir feil å blande en subjektiv levemåte inn i denne diskusjonen. Selv om du deler eks. skulle dele internett abb med naboen,og på den måten få det billigere, er det den reele utgiften som diskuteres her. Dyrere /eller like dyrt med enkeltrom som dobbeltrom på ferie, flat NRK lisens, flat nettleie, osv.

Jeg forstår ikke helt at du kunne få ut dette av innlegget mitt. Jeg er ikke interessert i å dele internett med naboen eller betale for et dobbeltrom jeg bruker halvparten av eller full NRK lisens. Kanskje du skal lese det andre innlegget mitt også.

Det du svarte på er min mening om å oppdra vennene sine litt - det går nemlig an. Jeg hadde aldri giddet å holde dyre store middagsbesøk der det forventes at jeg skal diske opp på samme måte som to personer eller kjøpe gave til en forventet pris. Man må si fra når ting er urimelig ellers blir det ikke bedre. Tross alt vet de fleste par som har vært par en stund nada om hvordan det er å leve på en inntekt og ha samme størrelsen på utgiften som to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, selvfølgelig er det dyrere per person å drive en singelhusholdning enn en med flere medlemmer. Jeg kan imidlertid ikke se at det er naturlig å løse dette ift. boligmarkedet, matbutikker eller feriereiser. Alle disse bransjene operer i et fritt marked, og tilpasser seg selvsagt det som selger mest og som de tjener best på.

Nettopp! Derfor henviser jeg til skattelette som ett mulig alternativ.

- Ingen vil selge boligen sin billigere til en enslig person enn et par fordi det er synd på den enslige som har mindre penger. Selvfølgelig. Hadde du meldt deg frivillig kanskje? Det er jo også slik at den enslige da får nytten av å ha alle kvadratmetrene selv. Paret må dele, selv om de selvsagt gjør det frivillig og ønsker å bo sammen. Kjøper de en dobbelt så stor bolig for å få like mange kvadratmetre hver så må de da også betale (omtrent) dobbelt så mye.

Så klart jeg ikke melder meg frivillig.

Ovenfor har jeg henvist til at det finnes egne borettslag der alle beboerne må være aleneboere. Flere slike hadde trolig hjulpet litt på boligprisene.

En annen mulighet er å lette på regelverket for universell utforming, som i realiteten ikke gjør det lønnsomt å bygge leiligheter på under 40-45kvm og øker byggekostnaden med rundt 250.000 kroner for de minste leilighetene. Slike tullete regler går jo kun ut over aleneboerere med trang økonomi.

- Matbutikker: Produsentene tar selvsagt en vurdering av hva de tjener mest på, og står fritt til å selge det de ønsker. Uansett får man veldig mye i løsvekt slik at du selv bestemmer hvor mye du kjøper.

Mye får man i løs vekt, men det er stort sett begrenset til frukt og grønnsaksdisken. Ingen av mine lokale nærbutikker tilbyr så enkle varer som kjøttkaker, kjøttdeig, fisk, bacon, ost, kjøttpålegg, egg, osv. i løsvekt.

Det burde ikke være nødvendig å gå i sepsialbutikk for å få kjøpt de 2 kjøttkakene jeg trenger til middag.

- Enkeltrom/dobbeltrom på hoteller: Dobbeltrom er vanligvis bare marginalt større enn enkeltrom. Da er det jo opplagt at enkeltrom ikke selges til halve prisen.

Så klart!

Men det er ingen ting i veien for at enkeltrom bygges på halve størrelsen av ett dobbeltrom. Eller at man lar denne saken ligge og gir oss skattelette.

Når det gjelder fastdelen av nettleien og NRK-lisensen kan jeg være enig i at det er naturlig at dette tilpasses til antall personer i husstanden, men det vil sannsynligvis føre til så mye ekstra administrasjon og kontrollarbeid at det vil bli dyrere for alle.

Kan man ikke bare fjerne det faste og kun ta betalt etter forbruk? Det må jo være det mest korrekte.

Jeg som singel boende i Bergen kan se langt etter en 2 roms leilighet på 50 kvm.

Når det gjelder restemat: Jeg er ikke spesielt begeistret for å spise det samme flere dager på rad. Dere får kalle meg hva dere selv ønsker, men det er nå meg. Ikke kan jeg fordra oppigjentinte rester heller. Og fårikål, fylt kalkun og pinnekjøtt (etc) til en person lager jeg ikke.

Når det gjelder familiepakninger som man kan fryse ned i enkeltporsjoner: dette gjør jeg. Det forutsetter at den boligen man bor i har plass til en skikkelig fryser. Det var det i utgangspunktet ikke plass til her - så jeg har nå fryser i stuen.

Angående det å bo i kollektiv for voksne: det har jeg prøvd. La meg si det på denne måten: studenter som bor i kollektiv vet at dette er en midlertidig periode som skal vare til de er ferdige med studiene sine. Voksne skal ha en bolig som varer noe lenger/permanent. Å bo permanent i kollektiv for resten av sitt liv er slett ikke for alle.

Man skal spise j... med gulerøtter i uken for å kunne forsvare de pakningene de selges i. Det samme gjelder fersk broccoli. Ønsker jeg frosne grønnasker kjøper jeg det ikke ferskt for så å fryse ned.

Og en ting til slutt: det sies at vi single ikke bidrar til samfunnet. Dette er bare piss. Ikke opptar vi barnehageplass, ikke bruker vi sykt barn dager. Ikke har vi svangerskapspermisjon.

I sin akk så store visdom har man nå vedtatt en byggestandard som gjør det enda vanskeligere for alle å komme inn på boligmarkedet: det svarer seg ikke lenger å bygge boliger under 45 kvm. Det betyr at inngangsbilletten på boligmarkedet har øket igjen.

:takke:

Godt å se at det ikke bare er TS og jeg som reagerer på hvordan samfunnet fortsatt fokuserer på den såkalte "kjernefamilien", og lite til oss den økende mengden aleneboere.

Det er stortingsvalg om to år, har dere andre single som ikke er helt fornøyd med tilværelsen tenkt å forhøre dere med hvilket parti som har tenkt å gjøre noe for de single?

Det skal være sikkert og visst!

Min stemmer går til de som velger å bryte mot strømmen, satse på aleneboerne.

Skattelette til enkeltpersonhusholdninger er etter min mening eneste praktiske løsning - men slik jeg ser det like fullt feil bruk av fellesskapets penger. Men da er vi jo inne på en rent politisk diskusjon.

Ja. Det blir mitt hovedtema ved stortingsvalget om 2 år.

Ikke at jeg tror en stemme vil gjøre det store fra eller til, men da har jeg i alle fall gjort mitt og kan fortsette å klage/kjempe for min sak.

Dette er jo ikke helt riktig. Linjeleien er ikke en flat avgift, den blir regnet ut fra hvor mye strøm du bruker. Mindre strømforbruk betyr mindre nettleie.

Her henviser jeg til den faste delen av nettleien.

Hos min nettleverandør betaler alle kunder først ett årlig gebyr på 1000 kroner, og så ett variabelt gebyr etter forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men det er ingen ting i veien for at enkeltrom bygges på halve størrelsen av ett dobbeltrom.

Nå er det vel også slik at hoteller skal leve de og. Selv forretningshoteller der det stort sett bor reisende et døgn bygger helst dobbeltrom. De får da 1,5 ganger prisen pr person pr natt fremfor å selge bare et enkeltrom.

Enkeltrom blir også som regel små knøtt som nesten ingen vil ha.

Jeg foretrekker litt større rom men de kan la være å reie opp den sengen jeg ikke skal bruke (spesielt gjelder dette når jeg er en uke et sted) og ta vekk ekstra sett med håndklær.

Uansett, dette har kommet seg veldg - for bare 8 år siden var det ytterst få hotell på charterturene som tillot singelreisende eller hadde akseptabel pris.

Det bor 750.000 aleneboende i dette landet. Vi er altså ingen liten gruppe. Det er derfor utrolig at ikke denne gruppen blir hørt. Hittil har man valgt å vri seg i vånde over at denne gruppen ikke er ensartet - noen har høy lønn og andre har ikke - etc. Motargumentet: familier er heller ikke ensartet - de får likevel barnetrygd og forsørgertillegg/fradrag, familierabatt på reiser - etc. Hvorfor skal disse sponses så til de grader uansett inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel også slik at hoteller skal leve de og. Selv forretningshoteller der det stort sett bor reisende et døgn bygger helst dobbeltrom. De får da 1,5 ganger prisen pr person pr natt fremfor å selge bare et enkeltrom.

Enkeltrom blir også som regel små knøtt som nesten ingen vil ha.

Jeg foretrekker litt større rom men de kan la være å reie opp den sengen jeg ikke skal bruke (spesielt gjelder dette når jeg er en uke et sted) og ta vekk ekstra sett med håndklær.

Uansett, dette har kommet seg veldg - for bare 8 år siden var det ytterst få hotell på charterturene som tillot singelreisende eller hadde akseptabel pris.

Sant! Det har kommet seg betraktelig.

Tar poenget om at rommene da blir små, og av den grunn nok blir upopulære.

Det bor 750.000 aleneboende i dette landet. Vi er altså ingen liten gruppe. Det er derfor utrolig at ikke denne gruppen blir hørt. Hittil har man valgt å vri seg i vånde over at denne gruppen ikke er ensartet - noen har høy lønn og andre har ikke - etc. Motargumentet: familier er heller ikke ensartet - de får likevel barnetrygd og forsørgertillegg/fradrag, familierabatt på reiser - etc. Hvorfor skal disse sponses så til de grader uansett inntekt?

:jepp:

Denne ville sponsingen til barnefamilier/aleneforsørgere, og fulle forglemmelsen av den økende massen aleneboere er hva som irriterer meg mest. Pengene kan fordeles bedre!

Når vi først er på emnet. Noen som vet som gode foreninger som kjemper for vår sak?

Finenr Singelnett, men lurer på om det finnes flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her henviser jeg til den faste delen av nettleien.

Hos min nettleverandør betaler alle kunder først ett årlig gebyr på 1000 kroner, og så ett variabelt gebyr etter forbruk.

Ok. Var ikke klar over at noen kraftselskap hadde ern slik fast avgift. Bodd fire forskjellige steder i Norge uten å betale det, og er helt enig med deg st det er en idiotisk avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Var ikke klar over at noen kraftselskap hadde ern slik fast avgift. Bodd fire forskjellige steder i Norge uten å betale det, og er helt enig med deg st det er en idiotisk avgift.

Er du sikker på at du ikke har betalt nettleie? Jeg har aldri hørt om et selskap som ikke tar nettleie, det er det du betaler for å være tilknyttet strømnettet, ikke for strømmen i seg selv. Det betales til det lokale strømselskapet, uavhengig av strømleverandøern din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye sutring her, for å være helt ærlig. Jeg er ikke singel selv, men har bodd alene i flere år, da kjæresten min bor i en annen del av landet. Men har da aldri følt at jeg blir diskriminert fordi jeg bor alene. Klart, deler man en leilighet fremfor å bo helt alene, er det dyrere. Men ser ikke at dette er diskriminering på noen som helst måte. Noen sa her at man velger å stifte familie. Joda, men man kan i stor grad velge å bo alene også. Om man ikke har kjæreste å flytte sammen med, har man alltids mulighet til å flytte sammen med venner eller bo i kollektiv. Skjønner godt at mange ikke ønsker å bo i kollektiv, men da er det et valg de selv har tatt.

Og dette med mat er sterkt overdrevet. Det skal ikke store leiligheten til for å få plass til en liten fryser. I en periode delte jeg til og med fryseskap med noen andre, og da hadde jeg kun to små skuffer til rådighet. Likevel klarte jeg fint å leve billig med kvantumspakker, som jeg fryste ned i porsjoner. Mange gidder gjerne ikke dette, eller er for fine på det til å kunne spise opptint mat, men da er det vel deres valg? Har en venninne som aldri gidder å bruke tid på dette, med det resultat at hun nok bruker 3-4 ganger så mye på mat som jeg gjør (hun velger også å handle på nærmeste butikk, som tilfeldigvis er en av de dyreste matbutikkene, fremfor å handle på rema).

Syns bare det er synd at dere fokuserer så veldig på de økonomiske ulempene ved å være singel. Som aleneboer (men ikke singel!) velger jeg heller å fokusere på den friheten jeg har til å kunne gjøre hva jeg vil, i stedet for å være "bundet" av samboer eller familie. For ikke å snakke om boliglån og de forpliktelsene som følger med. Som leietager kan jeg nesten når som helst si opp leiligheten, og flytte til en annen del av landet eller reise rundt i flere måneder, uten å måtte tenke på å få dekket inn utgiftene til boliglån eller et evt salg.

Syns dere skal nyte den friheten dere har, i stedet for å sutre over at dere har for få puter under armene!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...