Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Til dere som har flere barn; merket dere noe på storesøsknene når det nærmet seg termin? Her er det som sagt en måned igjen og frøkna har plutselig blitt veldig mammafokusert. Kjempekoselig det altså, men ser at det kan være fare for litt sjalusi og/eller separasjonsangst når den lille kommer.

Skal dere gå i/se på tog på 17. mai da? Tror vi kommer til å se på barnetoget ihvertfall. Orker nok ikke å gå i det selv, men blir nok stas for Frøken Fryd å se på og vifte litt med flagget (godt de skal øve i barnehagen på fredagen :fnise: )

Vi merket absolutt at Turnerose ble mer mammadalt etterhvert som graviditeten skred frem, ja, og hos oss har det ikke vært noen dans på roser å få søsken. Det går bra nå, altså, men det tok et godt år før Turnerose sluttet å snakke om at hun ikke ville ha noen baby.... Og hun var EKSTREMT "på" meg lenge, ble sint når jeg ammet Snorkfrøken og sånt. Ikke så gøy mens det sto på, men det gikk jo over.

Turnerose vil gjerne ned til byen og se på det "store" 17.mai-toget i år, så Snorkfrøken får bare henge på. Men da blir det uten bunad for hennes del, jeg nekter plent å ta med vogn til sentrum på 17. mai. Og bæring med bunad er vel neppe det mest praktiske. :ler:

Nå jeg ringte jeg nettopp til helsestasjonen og spurte om vi snart skulle få innkalling til toårskontroll, siden lillemann hadde bursdag for snart en mnd siden. Nei, den skulle vi få etter sommerferien. Da er han jo nesten to og et halvt, men jeg fikk til svar at han er to år helt til han fyller tre. :glare: Så da blir det faktisk et år mellom 15 mnd og 2-års kontrollen. Lurer på om det er en måte å spare penger på.... De satser på at mange toåringer flytter ut av byen i løpet av sommeren..

Det er standard i de fleste bydelene i Oslo (og flere andre steder i landet også, har jeg skjønt), og er visst pga språkutvikling - at det er lettere å fange opp de som henger etter med språket ved 2 år og noen måneder enn akkurat rundt 2-årsdagen. Men de burde absolutt informert bedre, "alle" lurer jo på det der med førstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med 2-årsdagene! Vi har også feiret, veldig stas. Småen nektet plent å ta på seg krona da, han vil aldri ha noe som er nytt og fint. ;)

Til dere som har flere barn; merket dere noe på storesøsknene når det nærmet seg termin? Her er det som sagt en måned igjen og frøkna har plutselig blitt veldig mammafokusert. Kjempekoselig det altså, men ser at det kan være fare for litt sjalusi og/eller separasjonsangst når den lille kommer.

Skal dere gå i/se på tog på 17. mai da? Tror vi kommer til å se på barnetoget ihvertfall. Orker nok ikke å gå i det selv, men blir nok stas for Frøken Fryd å se på og vifte litt med flagget (godt de skal øve i barnehagen på fredagen :fnise: )

Her merket vi ingenting da termin nærmet seg. Spennende tider for dere nå, masse lykke til når den tid kommer! :)

Her grubler vi veldig på når det er tid for tredjemann… Jeg vil gjerne vente ett år med prøvinga, mannen synes vi skal starte ASAP… :P Men jeg bestemmer, siden jeg får de tyngste oppgavene, med bekkenløsning, kvalme, KS, og dette skal kombineres med ny jobb (Ja, 100% fast drømmejobb! :danse: ).

Vi er litt sære på når på året det passer, og da blir alt plutselig vanskeligere.

Men så kommer tankene; Orker vi en til? Kommer tredjemann til å vippe oss av pinnen? Vi har det jo fint nå med to unger. Kommer vi til å ha tid til alle? Hvem skal trøste når alle gråter på likt..? Og hvor store bør de største være før tredjemann kommer..? Mange tanker som surrer...

Ha en strålende 17.mai alle sammen!! Vi tar en liten tur og ser på livet, spiser is og går i tog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er standard i de fleste bydelene i Oslo (og flere andre steder i landet også, har jeg skjønt), og er visst pga språkutvikling - at det er lettere å fange opp de som henger etter med språket ved 2 år og noen måneder enn akkurat rundt 2-årsdagen. Men de burde absolutt informert bedre, "alle" lurer jo på det der med førstemann.

Ok, da skjønner jeg hvorfor de gjør det. Ja, det er stor forskjell på språket nå og for en mnd siden. I dag klarte en nabogutt på tre år å skjønne at lillemann sa "sneglehus". Lillemann ble sååååå stolt!! :laugh:

Blir sentrum på oss også. Hadde meis på 1. mai, men det ble grusomt tungt. Ifjor hadde vi vogn. Lurer på å ta det i år også, men han ser jo litt lite da. Kanskje både vogn og bæresele?

Gratulerer med 2-årsdagene! Vi har også feiret, veldig stas. Småen nektet plent å ta på seg krona da, han vil aldri ha noe som er nytt og fint. ;)

Her merket vi ingenting da termin nærmet seg. Spennende tider for dere nå, masse lykke til når den tid kommer! :)

Her grubler vi veldig på når det er tid for tredjemann… Jeg vil gjerne vente ett år med prøvinga, mannen synes vi skal starte ASAP… :P Men jeg bestemmer, siden jeg får de tyngste oppgavene, med bekkenløsning, kvalme, KS, og dette skal kombineres med ny jobb (Ja, 100% fast drømmejobb! :danse: ).

Vi er litt sære på når på året det passer, og da blir alt plutselig vanskeligere.

Men så kommer tankene; Orker vi en til? Kommer tredjemann til å vippe oss av pinnen? Vi har det jo fint nå med to unger. Kommer vi til å ha tid til alle? Hvem skal trøste når alle gråter på likt..? Og hvor store bør de største være før tredjemann kommer..? Mange tanker som surrer...

Ha en strålende 17.mai alle sammen!! Vi tar en liten tur og ser på livet, spiser is og går i tog. :)

Grattis med ny jobb! Skjønner tankene deres om en tredjemann. Vi tenker sånn om nummer to, men det finnes jo de som får både tre og fire og fem unger, så vi bør jo klare to! :fnise: Hvis det går helt fint med en på to og en på ett, så går det sikkert fint med en til om et år eller to? Da er jo eldste bleiefri og kler kanskje på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg hvorfor de gjør det. Ja, det er stor forskjell på språket nå og for en mnd siden. I dag klarte en nabogutt på tre år å skjønne at lillemann sa "sneglehus". Lillemann ble sååååå stolt!! :laugh:

Blir sentrum på oss også. Hadde meis på 1. mai, men det ble grusomt tungt. Ifjor hadde vi vogn. Lurer på å ta det i år også, men han ser jo litt lite da. Kanskje både vogn og bæresele?

Grattis med ny jobb! Skjønner tankene deres om en tredjemann. Vi tenker sånn om nummer to, men det finnes jo de som får både tre og fire og fem unger, så vi bør jo klare to! :fnise:Hvis det går helt fint med en på to og en på ett, så går det sikkert fint med en til om et år eller to? Da er jo eldste bleiefri og kler kanskje på seg selv.

Helt fint… Tja, alt er relativt ;) Klart det er slitsomt, men vi ser jo at vi har masse glede av ungene, og de av hverandre. Og vi synes det blir enklere nesten for hver dag, eller i hvertfall hver milepæl, så vi skulle gjerne hatt 3 stk til slutt. Men jeg synes det er utrolig mye jobb med svangerskap og ny spedbarnsperiode, det må jeg innrømme, så jeg ønsker ¨vente litt til. Litt enklere med fast jobb nå, så kan jeg være hjemme så lenge jeg vil/kan. Med andremann "måtte" jeg ut tidlig, og jeg føler det har gått utover hele familien, men resulterte i fast jobb! Familieplanlegging er spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Joyce: Det er noe sånt jeg "frykter" fra Frøken Fryd sin side for ikke bare har hun blitt veldig mammadalt den siste tiden, men hun sier også mye "min, min, min" om alt. Vi får vel bare se hvordan det går. Kanskje overrasker hun oss veldig :) Planen er ihvertfall noenlunde klar; alenetid med både mamma og pappa, tid sammen med hele familien, ta henne med på samtlige aktiviteter (bading, bleieskift, sitte i sofaen med oss under amming osv) og gi henne mulighet til å bli kjent med Lillesøster.

Stinelin: Takk for det! :) Og gratulerer med drømmejobben! :tommel:

---

Her har vi fått innkalling til 2 årskontroll neste uke. Spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min min" er vel litt alderen nå. Alt er "min!" her i huset også. Og hvis jeg sier at nei, det er ikke din, kommer det "Låne?". Oppvakt type :fnise:

Han har plutselig blitt så stor, han lille tassen. Vi leter etter barneseng nå, regner med å bytte før bursdagen. Småen kikker i Ikea-katalogen og peker på alle dobbeltsengene han ser. Han tar visst "stor gutt-seng" veldig bokstavelig. STOR seng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Min min" er vel litt alderen nå. Alt er "min!" her i huset også. Og hvis jeg sier at nei, det er ikke din, kommer det "Låne?". Oppvakt type :fnise:

Han har plutselig blitt så stor, han lille tassen. Vi leter etter barneseng nå, regner med å bytte før bursdagen. Småen kikker i Ikea-katalogen og peker på alle dobbeltsengene han ser. Han tar visst "stor gutt-seng" veldig bokstavelig. STOR seng.

Hehe, den har vi fått også, ja! Det er typisk "den er Turnerose sin" som genererer "låne?" hos oss. Og svaret er selvsagt uten unntak "NEEEEEI! MAMMA! SNORKFRØKEN FÅR IKKE LÅNE!" :ler:

Stor seng, ja. :fnise: Her blir det også ny seng snart, vi går for Brimnes dagseng. Så blir Snorkfrøkens rom gjesterom når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en helt enkel juniorseng på Småen. Tanken er å oppgradere til halvhøy Stompa eller lignende når han blir stor nok for det, sånn at plassen under senga kan brukes til leking/oppbevaring, men den tid den sorg. Han ser ut til å sove ganske greit i senga også, men leggingen er noe trøblete. I går ville han ha tilbake "babysenga" og insisterte på "liker ikke!" om den nye. :jolie:

Og så turna han såpass rundt i senga i dag tidlig at han slo tinningen på sengekanten.. Jeg får jo helt noia når han slår knotten sin, er livredd for at det skal være alvorlig. Men de bumper jo hodet borti ganske mye, i hvert fall med den farten de holder innimellom. Aller helst skulle jeg vel hatt hjelm på ham konstant, men det går ikke an :laugh: (Men følte meg ikke særlig høy i hatten da jeg fortalte om uhellet i barnehagen i dag tidlig. Bekymrer meg skrekkelig for hva de tenker om meg, når ungen kommer med et blåmerke i panna.. )

Stakkars Småen, han hadde ikke helt dagen sin i dag tror jeg. I barnehagen klarte han å miste all frokostblandingen sin utover gulvet også. Det er jo liksom frokostens høydepunkt, å få spise fras med melk på. Fra skål, og med skje, stor gutt og sånn.

Jeg vet jeg har sagt det før, men han er så fin nå om dagen. Språket kommer seg stadig og han forteller ivrig om det han tenker på. Det vil si, spør du ham hva han tenker på svarer han alltid "mamma". :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så skjønne nå!! Jeg synes denne alderen er helt super. L snakker med lange setninger og det er en fryd å ha samtaler med han :) Skal på 2 års kontroll til uka. Det blir spennende. Har dere fått sånne skjemaer fra helsestasjonen der man skal fylle ut ting om barnet?

Sove i stor seng går bra her enda; men han våkner fortsatt ofte på nettene. Var kun første natta i ny seng at han sov igjennom. Utrolig frustrerende å måtte opp av senga og roe ned L hundre ganger i løpet av en natt. Det ser jo ikke ut til å gi seg med det første heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer språket veldig nå om dagen, utrolig moro! Idag: "Bestefar sin traktor", "Pappa sin traktor", og "Lokke kua! Kom kom kua!" :)

Jeg vet jeg har sagt det før, men han er så fin nå om dagen. Språket kommer seg stadig og han forteller ivrig om det han tenker på. Det vil si, spør du ham hva han tenker på svarer han alltid "mamma". :rodmer:

:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer språket veldig nå om dagen, utrolig moro! Idag: "Bestefar sin traktor", "Pappa sin traktor", og "Lokke kua! Kom kom kua!" :)

:rodmer:

:fnise: Så greit å bo på gård når man har små gutter. Traktor!!

Småen lokker bare på katten. Ikke så stort hell der. Og så har han begynt å sladre hvis noen gjør noe. Som da nettopp katten ble grinete fordi ungen var innpåsliten. Da kom Småen til meg og sa at pus hadde gjort au...

Men dyr generelt er stas. Det snakkes mye om store og små hunder på vei til og fra barnehagen, hvor de bor og slikt.

Ellers har vi funnet frem ybike'n. Den er litt utfordrende å holde balansen på (rattet er ganske bevegelig), så det er litt ekstra trening. Med hjelm... *hønemor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sykkelhjelm bruker dere? Denne hønemora leste en test hvor svært få var bra nok, og de som var det finner jeg ikke noe sted. Har glemt navnet, men den ene var med en drage-/krokodillemunn elns på siden. Derfor har vi ikke hjelm, og det er like greit at ungen nekter å prøve balansesykkelen sin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk for trehjulssykkel nå, E elsker den. Han får ikke til å sykle på den enda, men liker å trille rundt på den ;)

Kjøpte hjelm på xxl, aner ikke hvilken det er. Ikke sjanse for at E får sykle uten hjelm.

Språket er litt seinere her enn hos dere andre ser det ut til, vi har kommet til "tute mer", "mamma sitte" og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gikk for trehjulssykkel nå, E elsker den. Han får ikke til å sykle på den enda, men liker å trille rundt på den ;)

Kjøpte hjelm på xxl, aner ikke hvilken det er. Ikke sjanse for at E får sykle uten hjelm.

Språket er litt seinere her enn hos dere andre ser det ut til, vi har kommet til "tute mer", "mamma sitte" og sånn :)

Det er litt sånn her også, maks 2-3 ord satt sammen. Og det er ofte bare jeg og pappan som forstår noen av ordene. Begynner å bli ganske god til å tyde lyder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann prater også ganske mye, men ikke lange og avanserte setninger. Og fortsatt kommer det enkelte ord som vi ikke skjønner bæret av. Heldigvis tar han det ikke så tungt. Han har nettopp fått et nytt favorittord og det er "godtejiii", evt bare "sjotelæte". ;)

Edit: vi har en sykkelhjelm etter fetteren, en Besafe hjelm. Jeg aner ingenting om sykkelhjelmer, men tenker at det sikkert er viktigere med en ordentlig hjelm når det er litt mer fart og action involvert enn det er nå..

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Fryd får løpesykkel til bursdagen sin (egentlig i går, men vi skal feire den på lørdag (hvis Lillesøster holder seg inne i magen)) og vi har kjøpt en hjelm fra Biltema (cerise/rød med blomster på) til henne. Mannen hadde lest en test om at den var best, så da prøver vi det. Men det spørs hvor populært det blir å faktisk bruke den da. Hun er ikke noe glad i hodeplagg egentlig.

Synes det er fremgang i språket nærmeste fra uke til uke i perioder. Hun snakker mange enkeltord og en god del setninger med to ord, og av og til tre ord. Her om dagen satt hun i baksetet og snakket for seg selv og da trodde jeg nesten at hun sa "Kan jeg få den?" men aner ikke om jeg faktisk hørte riktig - selv om det definitivt høres ut som noe hun med sin personlighet kunne sagt :fnise: Og det er slett ikke alle ord vi klarer å forstå.

Når jeg sier at jeg er glad i henne så repliserer hun ofte med "Og pappa", men jeg vet ikke om hun da mener at jeg også er glad i pappa, eller at pappa også er glad i henne :ler: Søte snuppa vår :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ååå, nå er det like før Haley! Masse masse lykke til, tenk at du snart har juniskatten på utsiden! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Bell-hjelm, kjøpte den til Turnerose, og den gangen var den best i en eller annen test. Passet hodet til Turnerose veldig godt, litt mindre godt til Snorkfrøken, men greit nok. Hun bruker den jo ikke fryktelig mye enda, mest i sykkelvogna og litt på sparkesykkel. Balansesykkelen er ørlite for stor for henne fortsatt, men tipper den vil bli pop litt utpå sommeren.

Her prates det i lange setninger! Jeg tror nok det har med Turnerose å gjøre, uten at jeg helt husker akkurat hvordan språket hennes var på samme alder. (Det er direkte fælt hvor fort man glemmer!) Men Snorkfrøken plukker opp veldig mye fra storesøster - både av ord og uttrykk, og av fakter. Det er (upedagogisk nok) urkomisk når de blir sinte på hverandre og gjør akkurat de samme tingene - samme morske ansiktsuttrykk, samme bevegelser og samme ord... ("DUMME!" sier Snorkfrøken, "DUMMING!" sier Turnerose.) Vi forstår det aller, aller meste av det hun sier nå, mye er lett forståelig for alle, og noe tar jeg utfra settingen rundt oss. Hun stokker om konsonantene litt, som i dag da en måke fløy etter å ha prøvd å stjele brødskiver - "Fuglen føy vin sei" eller altså "Fuglen fløy sin vei." Hehe! I barnehagen har de lurt på hva en del av ordene hennes betyr - men det er fordi de er på dialekt... Veldig vanskelig å forstå at "meir" betyr "mer" for østlendinger, tydeligvis. :roll: Jeg har fått høre fra flere hold (også mer nøytrale ;)) at hun er tidlig ute språklig, og ser det også i forhold til jevnaldrende i bhg.

Masse lykke til når det skjer, Haley! :jepp::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen har de lurt på hva en del av ordene hennes betyr - men det er fordi de er på dialekt... Veldig vanskelig å forstå at "meir" betyr "mer" for østlendinger, tydeligvis. :roll:

Ja, hva kan det bety? Hehehe... Lillemann sier forresten "heim".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...