Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Nei og kommandering her også. Og ramaskrik når vi sier nei!

Klatring er det store nå, og ALT kan jo klatres på. For litt siden fant han ut hvordan han klatrer opp i tripptrappen helt selv, med bøylen på :overrasket:

Ellers er det stas å velge pålegg, bleier, kle seg selv og gå hjem fra barnehagen selv :)

Han har et par kompiser i barnehagen, og den ene er naboen vår også. De koser seg så sammen! Og hvis vi er ute alene så vil han bare bort og besøke dem :fnise: de er så fine at :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har også ei som prøver å komme seg over sprinklene på senga, men enn så lenge har vi fått avverget det. Gleder meg litt til vi kan kjøpe "stor jente-seng", men er redd hun kommer til å hoppe rett ut av senga så fort vi har lagt henne, så vi venter nok en stund ennå ;)

Frøken Fryd er også sutrete hjemme og blid som ei sol i barnehagen. Slitsomt i kombinasjon med graviditetshormoner og ikke fullt så mye tålmodighet som til vanlig, men prøver å være bevisst på at mitt (og Mannens) humør påvirker hennes humør. og at det er lov til å være sliten for en liten frøken som har vært i barnehagen hele dagen. Dessuten går det jo (desverre) ikke så mange timer fra vi kommer hjem fra barnehage/jobb til hun er klar for senga.

Ellers er det mye kommandering om dagen: "Pappa sitte her", "Kom!", "Opp!" og så skal hun bestemme hvilken jakke og hvilken lue hun skal ha på seg, og helst kle på seg selv. I går kom hun ut fra rommet med høst-/vårjakka si og skulle ha litt hjelp til å få den ordentlig på. Da gikk hun med den inne og var strålende fornøyd i nærmere en time etterpå. Trasker rundt i pappa'n sine gigantiske sko gjør hun også, og når han kommer hjem fra jobb like etter oss, så peker hun på hodet hans og sier "Lua opp" og skal ha ham til å legge den på hattehylla. Så følger hun opp med å be ham om å ta av jakka og skoene, og deretter følger hun ham inn på soverommet og peker på joggebuksa :fnise: Snakk om å vite hvordan rutinene er i heimen :ler:

Dere flerebarnsmødre; har/hadde dere søskenvogn (Hvilken?)? Hvordan løser/løste dere det evt. om dere er ute med babyen og storesøsken? Vingler sånn fram og tilbake med hva jeg tror er lurt. Vil jo kunne trille tur med begge jentene samtidig, og det er jo ikke alltid Mannen (eller andre) kan være med å trille egen vogn til Frøken Fryd. Vi har en Beco Butterfly som ihvertfall kan brukes til babyen, men følte allerede i fjor høst at den begynte å bli litt liten til frøkna :klo:

Her er det også veldig viktig med rutiner. All søppel må øyeblikkelig kastes i søpla, også under måltider, klær legges på plass, smokk og bamse i egen skuffe med en gang han våkner osv. Og han er veldig nøye på å finne brukte gulpekluter, flasker osv., og kommer med alle til lillebror. :rodmer:

Trilling ja. Vi kjøpte tvillingvogn og brukte den ca 5 ganger. Etter det har den nesten ikke vært brukt. Trillet eldstemann mye da han var liten, lillebror har nesten ikke vært trillet. Han sover greit overalt, og jeg er i trillenekt etter at storebror ble avhengig… Dessuten ble det jo vinter, og bekkenløsning på vinterføre fungerer dårlig. Eldstemann er ikke interessert i å sitte i vogn lenger, vil heller sitte på spark, snowracer eller tusle rundt på egenhånd.

Blir nok mer trilling til sommeren, men tror vi investerer i en Nordic Cab (vanlig vogn, joggevogn, sykkelvogn og pulk), siden vi er endel på litt lengre turer på ymse underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan håndterer dere forresten kommanderinga og alle meningsytringene? Vi prøver å gjøre ting lettere ved å forebygge og legge til rette for enklest mulig dager, og vi velger kampene våre. Er også veldig bevisste på at når vi har sagt Nei, er det det som gjelder. Selvfølgelig med skriking som resultat, men det fungerer oftest å avlede. :)

Veksler mellom å føle meg streng og på å lure på om vi skjemmer han skikkelig bort… :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å tenke før jeg svarer, sånn at jeg ikke går tilbake på et "nei" fordi han blir sur. Ellers funker det også med avledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avledning for alle penga her også. Noen ganger blir han bare sint, er ikke så mye å gjøre med det. Er jo selvfølgelig ufint av oss å fjerne ham når han prøver å dra halen av katten og sånn, men kjipern det, pølsa. :rolleyes:

Hvis vi leker lar vi ham gjerne kommandere litt. Jeg tenker på det som atghan nå utforsker seg selv som individ og hvordan han faktisk kan påvirke andre, han og. Andre ganger sier vi nei eller distraherer.

Han har begynt å spørre om alt mulig når vi går for å stelle ham for kvelden. Da skal han plutselig ha både melk, vann og yoghurt. Selv om han nettopp har fått. Uthaling, tro?

Da jeg stelte ham for kvelden i dag var han plutselig enormt opptatt av puppene mine. Dro i halslinninga sånn at han fikk en hånd innenfor, sa "pupp" og måtte så gi kos. I alle dager? Jeg har ikke snakket om pupper og det har ikke mannen heller. (Men mannen har vært litt... innpåsliten i dag, mulig den lille apekatten har fått det med seg? ) Ungen er jo generelt veldig opptatt av kroppsdeler om dagen, særlig magen.

Småen fikk grøt i dag, for første gang siden i sommer. Han nekta jo plent å spise mer grøt da, men nå skrapa han bollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er havregrøt en store hit, de har det ganske ofte i barnehagen også.

Noen som har forslag til frokost, lunsj og kveldsmat? Har mistet litt kreativiteten, og det går mye i brødskiver og havregrøt. Småen er ikke like altetende som før, og det har lett for at vi havner med det samme gamle. Trenger inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sendte deg tips på melding, Stinelin. Inklusiv lenke til oppskrift :)

Småen har fått epledilla. "Bæsje" kaller han det. Litt upraktisk ute blant folk.. men helst vil han ha det helt og da eter han ALT. Inkludert stilken, hvis jeg ikke er kjapt nok ute med å ta det fra ham :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går når vi våknet opp hadde Frøken Fryd masse røde prikker/utslett på mage, rygg, rumpe og lår (ingenting i ansikt, på hals eller armer og bein nedenfor knærne), og jeg har googlet uten å kunne konkludere med noe spesielt. Kanskje fjerde barnesykdom? :klo: Noen steder ser hun bare rødflammete ut (i knehasene), mens andre steder er det som en slags prikk/hevelse i midten av et rødt felt. De væsker ikke, hun klør ikke og er i god allmenntilstand uten feber. Har bestilt legetime til i morgen, men kanskje noen av dere har vært borti lignende?

Stinelin: Fikk et tips om bananpannekaker av en bekjent, så det skal vi prøve ut. Ikke verre enn at man blander en banan, et halvt egg og litt havregryn til passende konsistens (Evt. ha i litt sukker og/eller kanel/kardemomme for smakens skyld, og bittelitt bakepulver om man ikke vil at de skal bli så flate). Stekes som små "lapper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ei som prøver å komme seg over sprinklene på senga, men enn så lenge har vi fått avverget det. Gleder meg litt til vi kan kjøpe "stor jente-seng", men er redd hun kommer til å hoppe rett ut av senga så fort vi har lagt henne, så vi venter nok en stund ennå ;)

2 dager senere:

Frøken Fryd klatrer over sprinklene og deiser i gulvet! Uff, det hørtes ikke noe godt ut og hun skrek fælt, men roet seg heldigvis fort og var raskt oppe og ville leke. Hun fikk ikke lov til det (da hadde hun vel bare gjentatt rømningsforsøket), men la seg fint med litt ekstra kos. Ikke noe godt for mammahjertet med en sånn opplevelse :grine: Men håper at hun lærte av det og ikke gjentar "suksessen" senere. Seng uten sprinkler er herved oppe til mer seriøs vurdering...

Schadenfreude: Manduca skal undersøkes, takk for tips! :)

Joyce: Skal definitivt undersøke mulighetene for ny sele :jepp: Takk for spesifikke tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen hadde vel tre dager med HØY feber da han fikk den fjerde barnesykdommen. Hvis jeg husker riktig kom prikkene i det feberen forsvant. Ikke særlig kult konsept, det der... men kanskje greit å ta turen innom legekontoret for sikkerhets skyld.

Åh, det evige maset fra svigermor om at jeg er for streng med ungen på goderier og søtsaker! :bond:

Hun måker på med godterier og gnåler verre når jeg sier at ungen har fått nok, jeg blir sprø! At tre seigmenn for han tilsvarer en hel pose for oss voksne tenker hun ikke på.

Jeg er virkelig ikke så streng, ungen får en og annen kakebit eller is hvis det er noe spesielt, men når han også får ekstra oppfølging fordi han hoppet flere kurver på vekt og lengde, syns jeg det er greit å unngå så mye unødvendig. Det syns jeg forsåvidt det er uansett, særlig når de er så små.

Småen er jo kjempelykkelig for å få en skål med eple eller druer, hvorfor insisterer dama på at han må ha unyttig sukkerfjas for å kose seg?

/rant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også havregrøt en stor hit! Gjerne med masse rosiner i. Men bananpannekaker skal definitivt testes ut :jepp:

Ellers lager vi ofte forskjellig egg-retter; omelett, speilegg, eggerøre og kokt egg. Ostesmørbrød er også veldig digg. Noen ganger lager vi litt sunne og grove vafler til lunsj også :)

Ang vogn så har vi en GT tvillingvogn. Den er suuuperlett å trille. Har 3 store hjul.Hjulet foran kan låses, noe jeg foretrekker. Vi har allerede hatt god bruk for denne vogna enda lillesøster bare er 2,5 mnd. Den er med i bilen uansett hvor vi skal. Barna sover sammen i den på dagtid også :) Kjøpte den brukt for 400,- men om du vil ha helt ny så vet jeg at de ikke er særlig dyre.

Så plagsomt med sånn svigermor, Schaden!! Min er også sånn. Skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal proppe unga fulle av snop! Jeg foreslår heller litt frukt.. noen ganger hører hun på meg...

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mora og svigermora mi er slike Schaden, utrolig irriterende. Og det verste er at de ser ikke ut til å forstå konseptet vårt i det hele tatt! Nei, det er ikke totalforbud mot sukker, vi prøver bare å begrense det så godt vi kan. Når han digger appelsin kan han heller få det enn sjokolade liksom.

Føler at jeg alltid ligger i forkant for å tilrettelegge når vi er hos dem. Passer på at han spiser godt med skikkelig mat først, har med frukt osv. Og lar alle forsyne seg før vi foreslår å ta bort skåla. De mener også at unger skal tåle å se godteskåla på bordet uten å ville ha, spesielt etter å ha laget en stor sak om hvor godt det egentlig er med sjokolade. Vi er ikke helt der om dagen, og velger kampene våre så lenge vi kan.

Isj, storebror er totalt mammadalt for tiden. Pappan blir lei seg, og jeg sliter med å være nok sammen med begge ungene. Hva gjør dere i slike perioder? Passer dere på å gjøre likt uansett, eller lar dere den ene gjøre mest en periode. Går det over av seg selv?

Da lillebror ble født hadde vi en periode der storebror var veldig knyttet til pappan. Jeg var da bevisst på å ha alenetid med han, kose og ha det gøy, og det rettet seg sakte men sikkert. Nå har det visst tippa helt over, for det er mamma som skal legge, skifte bleie, mate, kose, se barne-tv sammen med osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stinelin: argh. Jeg ble visst så provosert at jeg måtte lage en egen tråd for å syte litt. ;) Kjenner jeg får litt lyst til å slå sånne folk litt i huet. Klart en toåring har lyst på så lenge det står fremme! Vår lille har i tillegg blitt veldig var på at det andre har, det skal han også ha. "Småen!!" proklamerer han. Ikke alltid han godtar at det bare er for voksne..

Jobbe med pappaen? Snakke om hvordan pendelen svinger og at det sikkert er en reaksjon fra storebror på nettopp det at lillebror har kommet? Jeg skjønner mannen din godt, det er ganske sårt når de får en favorittperson. Småen har tidvis veldig sterk hang til pappaen. Men pappaen er mer lek, mens jeg tar meg av praktiske ting. Det vil si, det bedrer seg så snart vi setter litt fokus på det og jeg er flinkere til å leke med Småen.

En favorittlek nå om dagen er "soving". Det skal helst gjøres i stua og da må både mamma eller pappa og diverse bamser ligge på gulvet og late som de snorker. Så kommer gjerne ungen og legger seg på magen våres og later som han sover, eller lager koselyden sin (Mmmmm). En smule ubehagelig, men hva gjør man ikke når Småen deler ut kos frivillig? :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weee, karneval! Masse søte små i barnehagen i dag. Søtere enn vanlig, altså. Småen var strålende fornøyd med det hjemmesnekra kostymet sitt. Ikke fullt så fornøyd med utkledde barnehagetanter og det at mora skulle gå fra ham da...

Jeg har vært litt mer "på" den siste tiden, og det ser ut til at Småen blir litt mer mammadalt av det, så det er en utfordring å levere ham i barnehagen sånn generelt. Går greit når pappaen gjør det, men ungen skulle vel helst hatt meg der hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sovesituasjonen i heimen hos dere?

Vi har hatt skikkelig trøbbel de siste 5 månedene! Hyl og skrik ved legging og oppvåkninger og nattskrekk i hytt og gevær. Men nå ser det ut til at det begynner å løsne litt, uten at jeg tørr å håpe for mye. Mannen har i alle fall flytta ut fra soverommet hans nå. Og han våkner sjeldent om nettene, men vil gjerne inn til oss i 5-6 tiden. Har ikke hatt ork til å krangle med han så han har fått lov, men vet at det ikke er noe sjakktrekk...

Bruker de fleste sprinkelseng enda? Her han skjønt at han kan slenge beinet over kanten så regner med at det ikke er lenge til han knekker klatrekoden. Vi har arvet en sånn liten blå IKEA-barneseng som vi lurte på om vi skulle ta i bruk. Testet en kveld men da kom han tassende ut i stua sikkert 20 ganger. Men den kampen må man vel ta uansett om det er nå eller om ett år? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her går søvnen som en drøm nå, endelig! Begynte å sove hele natta igjennom for ca en måned siden :danse: Noen dager i forrige uke sov han til 7.30, men i det siste roper han "Mammaaa!" kl.6 sharp… Han hadde en forferdelig periode etter at lillebror ble født, men vi valgte å bare se det an, og det gikk over tilslutt. Hadde flere måneder der mannen måtte inn og legge seg hos han i 4-tida, men vi orket ikke ta noen kamp om det, og så gikk det heldigvis over.

Han sover fortsatt i sprinkelseng, han er litt treig til å forstå slike løsninger, og holder seg innafor. :)

Edit: Skrivefeil.

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Fryd legger seg stort sett veldig greit (litt skravling er jo bare koselig å høre på), men hun har en tendens til å våkne opp 3-4 ganger innen klokka er 24/01, så Mannen sitter ofte oppe til hun er ferdig med det (Takk og lov for at Mannen er mer B-menneske enn meg). På hverdagene våkner hun som regel i 06-06:30-tiden for vi pleier å stå opp rundt 06:15, men på helg kan hun slå til og sove til 08:30 (slik som i dag. Hurra for at det var min tur til å stå opp med henne ;) ). Og når hun først våkner er det ikke snakk om å ligge i ro i sengen vår for å drøye den litt! Da er det opp og ut på stua med en gang.

Hun falt ut av sprinkelsenga for en uke siden, men har ikke prøvd seg på klatring igjen siden, så enn så lenge avventer vi overgang til juniorseng, men det blir nok i løpet av våren, tenker jeg. Kanskje lurt å venne henne til det før Lillesøster kommer? :klo:

Det er mulig at frøkna har en karriere som cheerleader foran seg, for når hun og Mannen var ute og så på folk som lekte med drager i dag så var det visst noen ivrige "JEEEEEEEE" som kom ut av munnen hennes sammen med klapping :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at frøkna har en karriere som cheerleader foran seg, for når hun og Mannen var ute og så på folk som lekte med drager i dag så var det visst noen ivrige "JEEEEEEEE" som kom ut av munnen hennes sammen med klapping :fnise:

Haley: De er så herlige når de er entusiastiske! Småen slår innimellom til med "JAH JAH JAH!!" hvis vi spør han om noe som vi vet han har veldig lyst til. Eller helt tilfeldig, som hvis jeg spør om han vil være med på kjøkkenet for å lage mat. :fnise:

Fremdeles sprinkelseng her. Syns det virker helt utenkelig å bruke "vanlig" seng ennå, da vil vi jo aldri få ham til å bli liggende :ler: Han klatrer nok over hvis vi dropper nattposen, men vi får se det an. Enn så lenge går det fint å ha ham sovende i posen. Men han har en god soveperiode nå. Legger seg uten alt for mye styr, hender at han er litt våken i 5-6-tiden, men stort sett sover ha da videre til nærmere 7. Og er blid som ei lerke på morgenen.

Han klarte forresten å få ut proppen i dusjen her om dagen, den i sluket.. Før jeg egentlig registrerte det, hadde han dytta den i munn. :hakeslepp: Heldigvis var dusjen relativt nyvasket, men likevel... ÆSJ. Da vasket vi munnen med klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Her går legging som en drøm, mens det er fremdeles så som så med morgenene. Vi legger ham 18.30-ish og så sovner han når hodet treffer puta. Det varierer når han står opp, men heldigvis stort sett rundt kl 6. I dag var det kl 5, men han er veldig forkjølet og hoster mye, så jeg mistenker at det er problemet.

Nå er jeg blitt arbeidsledig, men da har vi i det minste så mange sykt barn-dager vi vil ;):sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...