Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gratulerer, Dorey! Så koselig! Jeg hadde termin to dager etter Frøken Fryds bursdag med Lillesøster, så det var litt spennende å se om det ble på samme dag, men veldig greit at det ikke ble det (Lillesøster kom 2 dager over tiden) - for de små sin del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk! :) Jeg skal ha planlagt KS, og det tar de vel gjerne litt før termin? Storebror kom jo 15 dager etter termin, så vi slipper heldigvis dobbeltbursdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! :hoppe:

Jeg skjønner ikke når Knerten min har blitt så stor! Nå styrer han på rommet sitt og jeg overhører en telefonsamtale med Brannmann Sam. Det brenner visst i skapet :fnise:

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye, Dorey! Så gøy! :blomst: Og gratulerer til deg, Pasjonsblomst!! :blomst: Går det bra?

Her i heimen er det barnehageoppstart som preger hverdagen. Lillemann begynte for snart to uker siden og har allerede sin første runde med feber og snørr. Jeg skulle nyte en ferieuke alene hjemme denne uka hvor jeg bare strikker, rydder og forbereder litt til nestemann kommer, men så startet jeg den med å være hjemme med sykt barn. Heldigvis har tilvenningen i barnehage gått fint og det er en veldig fin avdeling med stabilt personale. Betryggende, men jeg må si det likevel føltes naturstridig å forlate han der. Ble noen tårer på mor den første dagen.. :fnise:

Som din gutt, Ara, prater han mye om monster om dagen. Begynte med det før han begynte i barnehagen, men de siste dagene har han sagt at han er redd for monstrene. Ellers er det veldig gøy å prate om hvilken dag det er og at vi forteller historier før han legger seg, etter vi har lest en bok. Han ber pappan fortelle om sykler eller noe annet og vil at jeg skal fortelle historier fra da han var baby. :rodmer: Veldig koselig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohair: så bra at barnehageoppstarten har gått fint! Det er vel ganske typisk at de er en del syke den første tiden. Småen var sammenhengende forkjølet i et halvt år eller noe. :glare:

Det ser heldigvis ut til at det går bedre å levere Småen nå også. Han hadde noen uker etter oppstarten etter sommeren hvor han var så veldig trist, men nå setter han seg fornøyd ved bordet for å spise frokost og vinker i vinduet når vi går.

Ut av det blå snakker han nå om "Avtale?". Hvis vi feks sier at han kan få se barnetv senere på dagen, spør han "Avtale?" Eller, hvis han ber om noe og får nei legger han på et "værsåsniiiiiiiill". :rodmer:

Men leggetid er plutselig vanskelig igjen. Han sover bare en time på dagen, og jeg syns egentlig det er litt tidlig å kutte på dagsovingen enda mer. De dagene han ikke har sovet på dagen, er han veldig, veldig trøtt allerede i fire-femtiden og det blir sutring, grining og generelt vanskelig å få i ham mat og stelle ham. Dessuten slukner han som et lys når han legges for dagluren.

Hvordan sover deres småttiser nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gratulasjoner :)

Så deilig at bhg-oppstart har gått bra,Mohair! Vi hadde en fryktelig første- og andreuke ved oppstart nå. Vi har jo flyttet så alt var jo nytt. Nå går det heldigvis kjempebra og han koser seg i bhg. I dag løp han tilogmed ut i gangen og tok på seg sko (Chaplin-style) da jeg sa vi skulle i bhg. Yey!

Her er det jeg som har fått barnehageforkjølelsen, så i dag er jeg hjemme og slapper av. Uvant med egentid foran Tv'en igjen ;)

Ingen soveråd her desverre. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter som nevnt med sovingen her også. Har gått ned fra 2-2,5 times soving på dagtid til 1time. Er en vrien kropp å legge på kvelden og våkner mye om natten :daane: Mulig vi må kutte dagsovingen helt....

I går fikk L myggstikk i panna igjen og i dag så han mishandla ut. Stakkars. Snakket med legen og nå har han fått resept på zyrtec-mikstur. Mannen er å henter, så får vi håpe det hjelper :) Legen nevnte også en annen mikstur som var veldig effektiv men som ofte gjorde barna veldig trette. Den vil jeg ha!!!! :fnise: Men han anbefalte den andre så da fikk det bli sånn.... ;)

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kuttet dagsoving helt nå. Burde ha gjort det for lengst, men bhg gikk rett og slett ikke med på det i våres. Doh... Nå har avdelingen til Snorkis fått ny ped.leder, så da sa vi rett og slett bare fra at hun ikke sover på dagen lenger. En av de "gamle" assistentene prøvde seg på å nekte nå også, men det fikk hun ikke gjennomslag for, heldigvis. Ny ped.leder respeterer at det er vi som blir sittende med en unge som ikke vil sove om kvelden. Det var litt tøft den første uka, akkurat som det var med Turnerose da hun kuttet sovingen (hun var ikke 2 engang), men nå går det strålende. For første gang har vi en unge som ber om å få legge seg når klokka er 19-19.30. :ler: Hun sover da i ca 12 timer.

Vi er i gang med forkjølelser vi også, Snorkis er hjemme i dag med mild forkjølelse, etter en lang natt med falsk krupp. Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann sover heller ikke om dagen nå. Han har sovet litt til og fra i sommer, men de siste ukene før barnehagen sov han ikke noe. Og han vil ikke sove i barnehagen. Han henger litt med de voksne, hjelper dem med å rydde bort maten eller leser eller perler. Sovner som regel rett etter sju og står opp mellom seks og sju. Våkner som regel en gang om natta, men da løfter vi han over til oss og så sover han videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fløtepusen sover enda på dagen.. ca. 1,5 time. Er så godt for henne å sove i barnehagen, føler jeg.. Det går som regel greit å legge henne i 19.30-20.00 tida, selv om hun har rimelig høyt aktivitetsnivå og herjer rundt. Timen før leggetid er familiens kosestund oppe, og Fløtepusen eeeelsker det. Masse oppmerksomhet og kos og lek fra begge foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dorey og pasjonsblomst!

E sover fortsatt 1-1,5 time på dagen, og det trenger han! Han har alt hatt bhg i en mnd etter ferien, og har vært stuptrøtt kl 6 hver dag. Vi har måttet droppe å leke ute på ettermiddagen, for han orker ikke! Han har lagt seg mellom 19 og 20 og stått opp 7.

Han er syk nå, med halsbetennelse :( håper veldig på at dette blir et enklere år mtp sykdom, E var syk 1-3 ganger per mnd forrige bhg-år, og om det fortsetter sånn vet jeg ikke hva vi skal gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi kuttet ut dagsovingen i sommerferien så har vi fått en helt ny jente som uten noen problemer vil legge seg i 18:30-19:00-tiden, og som sover gjennom hele natten. Før sommerferien fikk vi henne ikke i seng før nærmere kl. 20 og hun sovnet ikke før 30-90 minutter senere (etter en del sutring og skriking, og vi måtte være fysisk tilstede/gå inn-ut-inn-ut hele tiden). Nå sover hun til 06-07-tiden (08 på helg, hvis vi er heldige) og om hun en sjelden gang våkner på natten så er det pga mareritt eller at hun ikke finner smokken, og hun trenger bare 2 min med trøst, litt vann og/eller hjelp til å finne smokken og så sovner hun videre.

Vi var veldig spent på hvordan det skulle bli når hun startet i bhg etter ferien i og med at det gjerne er et annet aktivitetsnivå og mange flere inntrykk der, og naturligvis er hun sliten når hun kommer hjem, men med litt middag i magen og kos og lek, så går klokka fort til det er tid for kveldsmat og tannpuss. Om hun blir grinete så prøver vi bare å finne på noe gøy :) De første 2 ukene sov hun i 10-15 minutter i bhg fordi de har "hvilestund/stillestund" for de som ikke skal sove, men bare koble av litt - og hun sovnet selvfølgelig ;) , men etter det har hun ikke sovet noe på dagtid.

Vi har ikke fått noen forkjølelse enda (og nå har hun begynt å be om tran selv, istedenfor at vi må lure det i henne! :tommel: ), men har hatt en runde med ekstremt smittsom omgangssyke. Heldigvis var den kortvarig og Frøken Fryd slapp billigst unna, men fordi vi var i selskap dagen før det brøt ut, så smittet vi ihvertfall 8 andre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frister veldig å prøve 0 soving når jeg leser din historie, Haley!

Tran ja... Det er vi veldig dårlige på her om dagen. Men vi prøver å få til 2 fiskemåltider i uka + makrell på brødskiva i ny og ned, så har ikke superdårlig samvittighet for sløvheten...

Gir d-vitaminer om jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gitt noe tran etter vi slutte med d-vitamindråpene i april. Det er jo fortsatt sol ute. Blir vel til at vi begynner i høst en gang.... Er det ikke mnd med R?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig deilig at sovingen endelig, etter to år, går på skinner. Vi trodde at Frøken Fryd kanskje trengte den timen med søvn på dagtid i og med at hun gladelig la seg i 12-tiden og måtte vekkes etter en time, men hun fungerer mye bedre uten dagsoving. Og selv om vi ikke får den "fritimen" midt på dagen, så får vi kveldene for oss selv og slipper en masse frustrasjon ved leggetid :tommel:

Tran i måneder med R, ja :jepp: Vi har tatt det litt nå og da i sommer, og av og til D-vitamin (i tillegg til fisk ihvertfall 2 ganger i uka. Makrell i tomat er ikke populært), men etter barnehagestart har vi tatt hver dag.

Når Mannen hentet i barnehagen i går fikk han beskjed om at Frøken Fryd trengte ullklær i barnehagen, og det er greit (jeg hadde ikke tenkt at det var så kaldt ute at det var behov for det ennå (ca. 12 grader er vel det kjøligste vi har hatt), men hun har brukt fleece), men samtidig så hadde hun på seg joggeskoene sine og de var klissvåte! De hadde ikke tatt på henne støvler, enda de står på plassen hennes og hun hadde på seg regntøy... :vetikke::klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var KJØLIG da jeg leverte i dag, typ frostrøyk ut av munnen-kjølig. Godt jeg gikk bananas på Pierre Robert-salg på Coop i går... Bare synd jeg glemte at jeg hadde kjøpt to sett Janus-ull forrige uke, også på salg. Jaja, det holder kanskje til og med til neste år denne gangen, i og med at jeg kjøpte 90-104 (PR) og 4 år i Janus. :fnise:

Angående dagsoving: jeg har prøvd å google litt (selvsagt), og i haugevis av artikler om temaet står det at de egentlig trenger den dagsovingen frem til de er tre-fire. Altså, ikke nødvendigvis i timer av gangen, men hviletid på 15-20 minutter midt på dagen selv for 4-åringene.

Småen sover nå fra kl åtte på kvelden til mellom seks og sju på morgenen. Det er jo litt lite om han ikke får dagluren. Men mulig det ville ha endret seg om han ikke sov på dagen også, selv om erfaringsmessig sover han mindre dess mindre vi har latt ham sove på dagen.

Tror vi skal se an en uke til, så får vi heller ta grep hvis det fremdeles er huskestue på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...