Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Her er de også fjerne på dialekt, og forstår heller ikke "meir", "heim" og lignende. Og så får jeg litt vondt av ungen som ikke blir forstått, men det er vel en del av greia med å lære å snakke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er noen ganger jeg ser han blir mer frustrert av å ikke bli forstått, men det hører sikkert med til læringen og livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtepusen var og er veldig motorisk utviklet, men ikke lengst fremme med språket. Men de siste 2 mnd har det virkelig blomstret, det er så kjekt å se! Nye ord kommer på løpende bånd, og hun sier mye 2 ord sammen.. type "mamma komma", "pip pip bæsj" osv. Rekorden er "mamma passa på den!" helt uten feil.

Det er bare så kjekt å skravle litt i vei med henne, og få høre flere og flere ord tilbake.

Aller søtest er hun når hun sier "qu" til ku... på en alldeles herlig måte!

Jeg bare elsker henne så mye!! ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 2 års kontroll denne uka. L er blitt 90 cm og veier 12 kg. Lang og slank som han alltid har vært :)

Legen var imponert over språket hans, det var gøy å høre :) Han snakker veldig riktig og lange setninger. Morro å ha samtaler med han om dagen.

Sover barna deres på dagtid enda? Vi sliter jo så med legging/soving enda også leste jeg litt rundt på andre forumer og fant ei som hadde kutta ut dagsovinga til sin 2 åring og at det ble en helt annen unge som la seg og sov hele natten uten noe tull.

Men stakkars lille L er jo såå sliten i barnehagen at han ber om å få legge seg. Jeg har ikke hjerte til å "tvinge" han til å ikke sove.. Huff. Blir bare så fortvila over dette sove-styret hele tida. Gruer meg når det nærmer seg leggetid for da vet jeg hva vi har i vente....

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover småen ca 2 timer på dagtid, og det går heldigvis fint på natta. Vet ikke helt hva jeg hadde i gjort i deres situasjon, det sitter langt inne å droppe dagsøvnen. Men jeg vet at mange har godt av å få begrenset dagsøvnen, er det en idè?

I barnehagen henger det er liste med oversikt over hvor lenge barna kan sove, noen er nede i 20-30min. På vår gutt står det "Ubegrenset". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte ned er jo en mulighet. Nå er han jo i tilegg redd for å legge seg da, så vi må vel få bukt med det først. Tips og råd ang det taes imot med takk! Han er blitt redd etter å ha hørt historien om Gullhår og bjørnene. Han tror bjørnene skal ta han og han sier hver kveld "Bjørnen er farlig" "BJørnen skal ta deg" (Han sier deg om seg selv). Han er helt hysterisk og hyler hvis vi prøver å forlate rommet hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har prøvd både å kutte ned til en halvtime og å kutte ut dagsøvnen helt. begge deler funket bare i et par uker. Det vi gjør nå (og som vi har holdt på med den siste måneden) er at han sovner en gang mellom 12 og 14 og sover 1-2 timer og så legger seg når han blir trøtt, enten det er 19.30 eller 21. Han våkner stort sett kvart på sju om morran uansett når han legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsåvidt kuttet dagsoving og ser at det er det riktige for Snorkfrøken - problemet er bare at barnehagen nekter å bidra, og lar henne sove i en halvtime-time... Så dermed sovner hun sjelden før 21.30 for tiden, og ofte senere. :roll: I dag sovnet hun kl 22. Ufattelig kjipt og ganske så provoserende, men nå er det tre uker til ferie, og etter sommeren kommer det ny pedleder på avdelingen. Da kommer vi bare til å gi beskjed om at hun har sluttet å sove på dagtid.

Turnerose kuttet dagsoving helt (dvs i bhg) da hun var 22 mnd, så det kommer ikke helt overraskende. Da hadde hun alt vært uten dagsoving i 3 mnd i helger og ferier. Vi hadde samme erfaring som du beskriver den gangen, ara, at uten dagsøvn gikk leggingen nesten smertefritt, og hun sov godt hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Joyce, har barna fått legge seg når de er trøtte hjemme hos dere eller har dere lagt de til faste klokkeslett? Vi har nemlig prøvd både tidligere og senere enn 19.00 som er opprinnelig leggetid her, uten særlig hell. Han tuller uansett, men vi har aldri prøvd å la han være våken så lenge han vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så stor forskjell på ungene. Vet om flere som har kuttet dagsøvnen rundt nå, men også noen som fremdeles sover på dagtid når de er tre.

Småen sover en time på dagtid og må da vekkes etter det. Han sover definitivt best på natta om vi får han i seng til sju, men det er lettere sagt enn gjort etter at vi gikk over til juniorseng. Kan fort bruke 45 min å få ham til å sove, for han stikker bare av om vi etterlater ham halvvåken i senga :fnise:

Her har språket nærmest eksplodert de siste to ukene. Plutselig snakker ungen i setninger etter hverandre og kan fortelle om drt som har skjedd i løpet av dagen. Utrolig snodig at det kan være så stor forskjell fra uke til uke?

Spising er en utfordring om dagen. Hadde det vært opp til Småen hadde han kun spist pasta hver dag... :bond: De eneste garanterte tingene er pasta, alt med tomatsaus og pizza. Alt annet er det sjansespill, det han spiser en dag er uaktuelt neste og omvendt. Grønnsaker er bare å glemme, med mindre det er gjemt i maten... Frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E kan fortsatt sove to timer på dagen uten at legging blir seinere enn kl 20, som er helt greit for oss :) vi legger når han er trøtt, så det varierer litt.

Her spises overraskende menger grønnsaker. Blomkål, brokkoli, gulrot,kålrot, erter og avokado går ofte ned når det tilberedes/serveres rett. Men kjøtt/fisk/egg derimot! Av og til har vi suksess med karbonader, kjøttkaker, pølse, fiskekaker, og eggerøre, men det er jammen ikke ofte. Liker ikke at det blir så lite proteiner.

Ikke spiser han noen kjøttpålegg heller.

Språket er interessant! Plutselig setter han sammen setninger, den lengste har hatt 4 ord! Men han har ikke mange ordene enda, maks 60-70 ord tror jeg. Mindre enn gjennomsnittet.

Vi har toårskontroll på fredag, blir spennende å se hva hs sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri operert med fast leggetid, men har hatt en ca-tid på kl 20 lenge. (Med unntak av en periode med Turnerose, der vi skulle teste det for å se om det hjalp på innsovningen. Det gjorde ikke det.) Før det er fåfengt med jentene våre med mindre de ber om å få legge seg tidligere (som skjer en uhyre sjelden gang), for hvis de legger seg 19 og sovner, våkner de igjen etter en halvtime-time og er lys våkne. Sånn som i går var Snorkfrøken i seng ca 20.15, men sovnet altså ikke før 22. Hun må være i senga, men vi må også være der sammen med henne. Hun ligger og vrir seg, ser i bok, prøver å reise seg opp en gasilion ganger, ligger og synger for seg selv, leker med kosedyret sitt... Med Turnerose har vi i perioder latt henne være våken lenger, og det har faktisk fungert veldig bra - da har hun faktisk vært trøtt når vi har lagt henne. Men vi har jo alltid et håp om å få dem til å sove kl 20, det er kjedelig å så sjeldent få en kveld med voksentid... Og vi ser at de hadde hatt godt av å sovne til litt fastere tider. Men når de ikke gjør det - hva skal man gjøre? Med våre stemmer virkelig ikke det med at søvn avler søvn, og de har nok et noe lavere søvnbehov enn snittet.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stemmer heller ikke det med at "søvn avler søvn".. Ara; vi hadde noen fine uker uten dagsoving hvor han sovna på fem minutter når han ble lagt kl 19, men plutselig begynte han å sovne ved middagsbordet og bli fryktelig grinete og sovnet ofte om vi gikk tur sånn i 13-14-tida, og det var tydelig at han trengte å sove likevel.

Det hender fortsatt at han ikke sover på dagen. I dag har han ikke sovet, men vært våken fra 06.20 til 20. Det har gått helt fint. Ikke mer grinete eller trøtt enn vanlig. Det går jo an å prøve å sove annenhver dag? Evt vente med å teste ut til ferien..

Edit: Og lillemann skal bli storebror til ei lita jente! Var på UL i dag. :biggrin:

Endret av Mohair
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med en lillesøster i magen, Mohair!

Her er det skikkelig kluss med leggingen for tiden, men regner med at det er i en overgangsfase nå som det er kommet en ny baby i hus (Lillesøster kom til verden søndag 15. juni :hjerte: ), for det gikk egentlig ganske greit før dette. Vi er ikke veldig strenge på leggetiden, men prøver å ha henne i seng mellom 19:30 og 20:00 og det har som sagt fungert bra. Da sover hun til ca. 06:30-07, men kan glimte til å sove litt lengre i helgene. Vi ble veldig overrasket forrige helg når hun sov til kl. var nesten 09 både lørdag og søndag. Det har ikke skjedd på... et år kanskje :vetikke: Vi har begrenset dagsovingen til 1 time i bhg, og hjemme vekker vi henne også stort sett etter 1-1,5t litt avhengig av aktivitetsnivå og dagsform. Det har ikke utgjort noen forskjell på om hun sovner/våkner tidligere, men vi merker at hun nok fremdeles trenger denne luren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lillesøster, Haley! :strix: Håper alt står bra til med dere, både store og små.

Og grattis til Mohair også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ei jente i magen, Mohair! join the girlclub, its fun ;)

Idag har jeg bestilt nye bøker til Fløtepusen på nett.. 50 % rabatt på ark på nett! ;) *liker* favoritten om dagen er Emma og Thomas, og jeg synes de er ganske dyre for størrelsen sin sånn originalt. Bestilte også en bok om elfanten kokos, og en introbok til karsten og petra (hun har sett dem på barnetv, og likte dem).

ellers er Fløtepusen akkurat i seng.. vannkoppene er på retrett nå, det er godt! Men hun har taklet det veldig fint, ikke hatt store problemer med det. Det var ei natt hun slet med å sove og sikkert klødde litt, men fin form og ingen feber osv. Håper ikke hun ender opp med noen arr. (har bare klødd på et par stykker).

Idag hvilte FP og jeg middag hode mot hode i sofaen, koselig! Hun nektet å gå og hvile seg i senga, så da la vi oss på sofaen. Hun sovna raskt og godt! (og jeg også).

Og dere kan tro at språket kommer nå! Å jada! skravle skravle.. veldig kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en lillesøster i magen, Mohair! :klemme: Så gøy med en av hver! :jepp:

Og gratulerer her også, Haley! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...