Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Flott liste! :)

Nå har jeg begynt å kjenne liv :rodmer: Fine lille minien vår :hjerte:

Så koselig å kjenne liv!

Slenger meg med her jeg :)

På mandag er jeg ca 9 uker på vei og da blir det første besøk hos jm :klemmer: Gleder meg kjempe mye og gruer meg like mye! :sjenert:

Har regnet ut ca termin og den blir 26 juni men får se ann hva jordmora sier :jepp:

Ser det allerede på magen min at den har blitt større på nedre delen, men er bare jeg og typen som ser.. (Bar mage)

Er lenge siden jeg har vært hjemme hos mor og far nå så får se om de ser noe neste helg når jeg nesten er 10 uker på vei :fnise:

Er så lykkelig og håper virkelig at den sitter til det er meningen at den skal ploppes ut :rodmer::fnise:

Velkommen, og gratulerer med graviditeten :)

Hei alle! :hallo: Vi er tilbake fra ferie, har vært to uker på Madeira. Herlig! :sol:

Skal oppdatere meg litt mer senere, måtte bare kikke raskt innom nå. Fryktelig trist å lese om svigerfaren din, evil eve. :troest:

Velkommen hjem! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei alle sammen. Variert lesning siste sidene, mye trist, men også gode stunder!

Unknown; Hvordan står det til med bekkenet ditt? Har fått samme beskjed selv, og det er ikke spesielt morsomt. Jeg var litt i kjelleren et par dager for å være helt ærlig, men vi får bare gjøre det beste utav det! Skulle det bli så galt at det er sengeleie kan vi i det minste strikke!

Var på legetime på fredag 14+5 og hørte lille knøttet med doppler. Mannen var med og synes det var kjempefint <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg min første legetime. Har vært hos jordmor og lege til sammen fire ganger, og begynner allerede å bli lei.. :roll:

I starten var det veldig moro å gå på kontroll, nå føles det bare som bortkasta tid.

Samme leksa hver gang, spis sunt, hold deg i aktivitet, kast ut katten...

I tillegg sier de alltid ting som går imot statens anbefalinger. Vet at man ikke skal kjøpe alt man leser på nettet, men jeg føler ofte at jeg vet mer enn dem. :sjenert:

Hun i dag sa for eksempel at både spekemat og norsk muggost var trygt. Til og med jeg har skjønt at det ikke er anbefalt.

Hun visste heller ikke at man kunne sjekke om man var immun mot toksoplasmose, og jeg måtte få henne til å gå inn på nettet for at hun skulle bli overbevist, og hun gikk med på å teste det.

Er det virkelig nødvendig med så mange kontroller gjennom svangerskapet når man føler seg frisk og rask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare vært på en kontroll, første legetime som var mellom 8-12 uker. Så er det UL uke 19, så er det ikke jordmor før uke 24. Jeg føler ikke behov for flere kontroller heller, ikke nå iallfall.

Du MÅ vel ikke gå på alle kontrollene, det er vel et frivillig tilbud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen nabie! Vi har jo nesten samme termin, morsomt :)

Jeg skal ha første kontroll i uke 13, etter å ha tatt de nødvendige blodprøvene i uke 12. Ba spesifikt om å bli testet for toksoplasmose også. Ellers har jeg hatt et par legetimer pga kronisk sykdom som må følges tettere under svangerskap.

Men fastlegen min mente også at katten måtte ut. Så lenge jeg holder meg unna doen, vasker hendene etter å ha tatt på dyret og ikke sleiker på det (som om jeg gjør sånt til vanlig?), så er jeg ikke skrekkelig bekymret. Er generelt ekstra nøye med håndhygienen nå med bolla i ovnen uansett.

Spekemat og muggost holder jeg meg unna. Jeg klarer fint å unnvære dette en stund, selv om jeg selvsagt savner å kunne spise røyka skinke. Jeg trøster meg med at i det minste er sushi friskmeldt, den hadde vært verre å unnvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ligger nok litt etter i tid, Stinelin. Det var nemlig "lov" å spise norske muggoster av pasturisert melk da jeg var gravid med Turnerose i 08-09. Og når det gjelder spekemat het det seg vel tidligere at man kunne spise det om den hadde vært frosset først. Tror nok ikke alle er like oppdatert på de nye anbefalingene... Har fått høre mye rart fra både JM og helsesøstre, så jeg tar etterhvert det meste de sier med en stor klype salt. :ler: Lurt å få testet for toxo, jeg har hatt en gang i fortiden, og det er veldig kjekt å vite når jeg er gravid! En ting mindre å bekymre seg for...

Høres ut som du får godt med kontroller, ja! Her følger jeg det "offisielle" programmet med kontroll i uke 8-12, UL i uke 18 ca, så kontroll i uke 24, så hver fjerde uke til uke 32 og deretter hver 14. dag eller noe? Det er ihvertfall et sånt anbefalt regime, jeg husker jeg fikk det på en papirlapp da jeg var gravid med Turnerose. Men jeg har inntrykk av at det er vanlig med flere kontroller på mindre steder. Om du synes det blir for mye, er det sikkert bare å takke nei...

Jeg har satt opp en utstyrsliste, Unknown, men det er nokså lite vi trenger denne gangen, utenom litt klær etterhvert om det er en gutt som kommer. De minste klærne kjøpte vi kjønnsnøytrale farger, siden jeg ikke turte stole på at UL-dama hadde rett ang kjønnet. :ler: Alle de store tingene har vi i hus etter Turnerose, så det er litt småtteri + en stor ting som vi tror vil være nyttig nå.

- Bedside crib

- Nytt lammeskinn (planen er å få garvet et av svigers' lammeskinn på Granberg Garveri).

- Ullbjørn (Den har vi kjøpt alt, en brun en. Turnerose sin er grå og høyt elsket!)

- Litt tøybleiestæsj - mannen vil ikke bruke brettiser så mye denne gangen, så skal sy noen slike http://www.megaroosdesigns.com/?p=1164prefolds og kanskje et par formsydde til.

- Nytt regntrekk til vogna - blir bare ikke fortrolig med plastgreiene som følger med Bugaboo-vognene. :riste:

- Skal få låne et elastisk Sino-sjal, farget lilla, av en venninne, evt kjøpe det om vi bruker det mye. Disse har gått ut av produksjon, men går for å være svale, men samtidig stødige.

- Kommer nok også til å sy litt klær av bambus og kanskje litt soya, siden det blir vårbaby (Turnerose er født i februar, og hadde myyye ull). Kjøper nok litt ull-silke også.

- Strikker et luftig teppe i merinoull, og har kjøpt garn (ull-silke) til hentesett. Har også noe silkealpakka liggende som jeg tenker å bruke til en liten sykehus-lue. Og jeg har kjøpt bambusgarn som skal bli til noe svalt og godt. :jepp:

- Muligens et par nye amme-BHer, får se hvordan de etter Turnerose ser ut. ;)

- Sy noen store postpartum-tøybind.

Det er det jeg har kommet på så langt...

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unknown; Hvordan står det til med bekkenet ditt? Har fått samme beskjed selv, og det er ikke spesielt morsomt. Jeg var litt i kjelleren et par dager for å være helt ærlig, men vi får bare gjøre det beste utav det! Skulle det bli så galt at det er sengeleie kan vi i det minste strikke!

Bekkenet er så som så. Noen dager veldig OK, men andre dager (som i dag) ikke så greit. I morgen får jeg forhåpentligvis tak i legen som kan skrive ut rekvisisjon (?) til meg og jeg får komme meg til en fysioterapaut :)

Men egentlig er jeg litt usikker på hvor mye bekkenplager det er og hvor mye ryggplager det er. Mesteparten av dagen er jeg nemmelig bare veldig "sliten" i korsryggen..Også irriterer det meg hvor lite som skal til før det gjør vondt.

Her får vi nesten kontroller når vi vil virker det som. Eller første gang med legen var som det skulle (mellom 9. og 12.uke?). Og så fikk jeg velge om jeg ville komme til JM i uke 12 eller 15, da valgte jeg 15. Neste kontroll er UL i uke 19 og JM to dager etterpå.

*Joyce*: Du bringer frem igjen ønsket mitt om en symaskin og om å kunne sy :fnise: Spørs om det blir permisjonshobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kontroll en gang i måneden er mye også jeg.. :sjenert:

Men skjønner at det kan være greit å følge med at ting går som det skal.

I dag snakka legen om toksoplasmose, og når jeg kom hjem hadde vi plutselig "fått" tre kattunger, i tillegg til katta vi har. :hakeslepp:

Noen som vil ha kattunge? ;):pasha:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til JM imorgen jeg, også er det UL 5 desember, så er det ikke noe før jeg skal til legen i uke 24, januar en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har barn fra før som har brukt tøybleier? Jeg vil veldig gjerne bruke dette av hensyn til miljøet (og babyen da ;) ) men jeg føler meg helt lost i tøybleiejungelen. Hva skal man starte med? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har barn fra før som har brukt tøybleier? Jeg vil veldig gjerne bruke dette av hensyn til miljøet (og babyen da ;) ) men jeg føler meg helt lost i tøybleiejungelen. Hva skal man starte med? Hjelp!

Vi har brukt tøy helt fra starten av med Turnerose, ja. Noe spesielt du lurer på? Med henne brukte vi brettebleier med ull over i starten, senere gikk vi over til formsydde med ull + at vi hele tiden har hatt noen lommebleier/alt-i-ett-bleier til å bruke ute på tur m.m. Men favoritten er helt klart formsydde, helst av bambus. Etterhvert har jeg sydd stadig mer selv, da, så jeg har ikke sånn supergod oversikt over hva som er på markedet nå... Men vi har også prøvd mange kjøpebleier, så litt vet jeg jo. Jeg er bare ikke så oppdatert, det kommer noe nytt hele tiden!

Til mageboeren blir det også tøy, men denne gangen vil mannen helst slippe brettisene, da han syntes de var litt knotete. Tror mest han vil slippe brettingen, egentlig. ;) Så jeg har kjøpt inn litt forskjellig av formsydde i miniatyr (mye av det brukt på Tettinntils tøybleieforum - der har jeg forøvrig også en tråd med nyfødtstæsjet vårt, send meg en PM om du er interessert, så får du nicket mitt :)), men satser i hovedsak på å sy en del slike (med knapper på), og muligens bruke brillebukser over for å få det tett ved lårene. Det var nemlig det største problemet vi hadde med Turnerose i starten, hun hadde så tynne lår at det ikke var mulig å få brettisene skikkelig tette. Så da ble brillebukse over brettisen løsningen, før ullbuksa.

Brettiser er helt klart det billigste alternativet å starte med, og brettebleiene er jo brukbare til alt mellom himmel og jord etterpå, også. Stelleunderlag, gulpeunderlag, for å unngå klam hud-mot-hud i bæretøy, som tyyynne tepper i sommervarmen... You name it. Du trenger i tilfelle 30-40 brettebleier, 2-3 Snappi (festedings), evt noen brillebukser (vi hadde kjøpt inn 10, mener jeg, men måtte ut og handle flere ganske raskt), og noen ullbukser - jeg mener vi hadde 5 eller 6 i de minste størrelsene til Turnerose. Trenger litt flere ullbukser i starten iom at det bæsjes oftere og det lett kan komme littegrann bæsj på ullbuksa.

Men om du vet noe om hva slags bleier du har lyst til å prøve, så kan jeg fortelle mer spesifikt?

Hurra for tøybleier, altså! Vi har vært strålende fornøyd med å ha valgt den løsningen, har funket som bare det for oss. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen peiling på bleier i det hele tatt. Blir det ikke veldig mye vask og styr med tøybleier? Ser for meg at bæsjen ikke er like enkel å holde styr på alltid :gjeiper:

Vi prøver å tenke miljøbevisst i alle sammenhenger, så tøybleier kan være aktuelt om jeg blir overbevist om at vi klarer det. :sjenert:

I forholdet til miljøet hørte jeg at man går omtrent i null i forhold til engangsbleier, siden det blir så mye vask av tøybleiene?

Kan noen gi meg en innføring i tøybleiefilosofi, arbeidsmengde, lekkasjerisiko osv? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt at tøybleier ser spennende ut..men skulle jeg velge det, så ville det vært av hensyn til foreldre og barn

- bedre for babyens hud

- billigere

-slipper innkjøp og lager av vanlige bleier

- kan gå i arv

- slipper bleiebøtter som lukter

ser for meg at det tar mer tid, for du må tross alt vaske, brette sammen osv disse bleiene.. men det kan jeg være villig til å ofre dersom jeg tjener på det på andre måter.

-Vet ikke om utsagnene over stemmer, men det er faktorer som kunne overtalt meg dersom det stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, *Joyce*! Egentlig lurer jeg på alt. Hva er forskjellen på de forskjellige typene brettebleier vs prefold (er det rett?), hvor får man kjøpt stoff til sy, hvordan bretter man brettebleier etc

(har jo egentlig ikke tid til å sy, for jeg får ikke permisjon fra studiet mitt, så alt må være ferdig før fødsel :bond: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen peiling på bleier i det hele tatt. Blir det ikke veldig mye vask og styr med tøybleier? Ser for meg at bæsjen ikke er like enkel å holde styr på alltid :gjeiper:

Vi prøver å tenke miljøbevisst i alle sammenhenger, så tøybleier kan være aktuelt om jeg blir overbevist om at vi klarer det. :sjenert:

I forholdet til miljøet hørte jeg at man går omtrent i null i forhold til engangsbleier, siden det blir så mye vask av tøybleiene?

Kan noen gi meg en innføring i tøybleiefilosofi, arbeidsmengde, lekkasjerisiko osv? :jepp:

Jeg synes ikke vasking av tøybleiene har vært særlig styrete, like mye "jobb" å gå ut med søpla hver dag, synes jeg. ;) Men det er det sikkert delte meninger om. I starten vasket vi hver dag - da sammen med haugevis med gulpekluter og sånt, Turnerose var en gulpebaby - i vår ikke så veldig store toppmatede vaskemaskin. I starten gikk det 12-15 bleier i døgnet, så det var jo en del som skulle vaskes... Videre har vi så vasket annenhver dag, deretter hver tredje-fjerde dag etterhvert som hun har vokst til. Det er jo litt jobb å henge opp og legge sammen, men ikke ille. Morsmelkbæsj er grei å skylle av, og etterhvert som barnet begynner med fast føde begynner de fleste å bruke rispapir eller fleecepapir i bleiene, som samler opp avføringen. Den kan deretter vippes i do eller kastes i søpla (avhengig av type papir og kloakkopplegg). Vi har skylt bleiene manuelt før vasking, men om man har en vaskemaskin med (kaldt!) skylleprogram, kan man kjøre det før vasking og deretter spare seg for den jobben.

Det du har hørt om miljøbelastning er en sannhet med modifikasjoner. Om man vasker tøybleiene "riktig" (60 grader) og ikke tromler, er miljøbelastningen lavere enn med engangsbleier. Problemet med mange av undersøkelsene som ser på dette er at de 1) er bestilt av engangsbleieprodusenter, 2) beregner en lengre bleieperiode enn hva som for de fleste er reelt (tror jeg har sett at de beregner bleiebruk i 4 år), 3) går ut fra at man vasker på 90 grader og tromler hver gang, og 4) de tar sjelden med i beregningen belastningen av at hver eneste engangsbleie må fraktes fra produksjonssted til butikk og så til forbruker, for deretter hentes av søppelbil til søppelfylling før den brennes. Det står en del om dette på Grønn Hverdag sine nettsider, om jeg ikke husker feil. Mener de har linker til mer reelle undersøkelser, som viser at miljøbelastningen er lavere med tøy enn med engangs. Om du ikke finner det der, er det ihvertfall linker på Tettinntils tøybleieforum. Jo, og et poeng til - tøybleiene kan brukes av flere barn, og det finnes et velfungerende bruktmarked. Om man tar det med i beregningen, er ihvertfall tøy mindre belastende enn engangs!

Vi valgte tøy først og fremst av hensyn til lillejenta - jeg er atopiker og var bekymret for reaksjoner på kjemikaliene som brukes i engangsbleier (jeg tåler eksempelvis ikke alt av engangsbind selv, og bruker nå tøybind + menskopp), i tillegg til at jeg synes engangsbind er forferdelig tett å bruke, og ikke likte tanken på at hun skulle ha rumpa "pakket inn i plast". Men miljøgevinsten er en klar bonus. Og det er utrooolig greit nå å ha (nesten) alt vi trenger av bleiestæsj i hus! :jepp:

Lekkasjer har vi praktisk talt ikke hatt, etter at vi fant ut av det med brillebukser over brettebleiene. Har aldri hatt sånne "bæsj oppetter ryggen"-episoder som de fleste av mine engangsbleiebrukende bekjente forteller om, og jeg kan vel telle lekkasjene vi har hatt på to hender. Dvs maks 10 anledninger på 2,5 år.

Hehe, jeg er tøybleiefrelst, ingen tvil om det. Men jeg har virkelig mislikt å bruke engangs i de periodene vi har brukt det (vi har bl.a. tilgang på hytte uten innlagt vann, og SÅ ivrig er jeg ikke på tøybleiene at vi bruker tøy der når vi er der i et par uker ;)), jeg synes det lukter forferdelig - jeg tror at lillejenta har bæsjet hele tiden, men så er det bare lukten av urin + kjemikalier, hun har fått utslett, og jeg misliker å gå og kaste pose etter pose med bleier. Men det er jo mange som synes engangsbleier er knall, og som synes det er mye styr med tøy - så det kommer nok mye an på øyet som ser.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og oppklarende svar! :takke:

Særlig det med miljøbelastningen er interessant, siden slik tester ofte er misvisende. Fint med en forklaring! :)

Jeg startet en tråd på gravid-forumet også, siden jeg har lyst til å høre flest mulig sine erfaringer.

Spent på hva vi kommer til å ende opp med :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk, *Joyce*! Egentlig lurer jeg på alt. Hva er forskjellen på de forskjellige typene brettebleier vs prefold (er det rett?), hvor får man kjøpt stoff til sy, hvordan bretter man brettebleier etc

(har jo egentlig ikke tid til å sy, for jeg får ikke permisjon fra studiet mitt, så alt må være ferdig før fødsel :bond: )

Brettebleier er forsåvidt brettebleier, men det finnes ulike materialer og størrelser. Vi har en tidligere variant av disse, som vi likte veldig godt. De holdt seg myke og sugde greit. Mange kjøper billige brettiser på Jysk eller Ikea, men jeg liker ikke de like godt. Synes de nupper fort og blir harde, og Ikea sine er litt tykke etter min smak. Vi brukte den såkalte "http://www.youtube.com/watch?v=spPSjEvRBM0http://www.youtube.com/watch?v=spPSjEvRBM0", altså ikke "trekantbretten" som de viser på siden jeg linket til over. Med konvoluttbretten blir brettebleia nesten som en prefold størrelsemessig og bruksmessig - enkelte kaller det vel også "prefoldbretten". Prefolds er jo dermed som en ferdigbrettet brettebleie, enkelt og greit. ;) Men det er større utvalg av typer og materialer på prefolds - vi brukte aldri det noe særlig til Turnerose, så jeg er ikke veldig bevandret i den verdenen. Vi har landet på den typen jeg viste over fordi de blir en slags mellomting mellom prefolds og formsydde bleier.

Stoffer har jeg handlet litt rundt omkring, men mest hos Lykkedragen (norsk), Eco Earth Fabrics (UK) og Myllymuksut (finsk). Danske Funkjogging har også mye fint, men mest av såkalt PUL, altså det vanntette stoffet som brukes som sperrelag i lommebleier o.l.

Når man først kommer i gang med syingen, går det ganske så radig å få ferdig en tøybleie, altså. Men studiene kommer først. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt gira på tøybleier selv. :jepp: Husker venninna mi holdt på med bretting, og det virket som er skikkelig styr, så for min del måtte det ha blitt formsydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Etter å ha lest om tøybleier blir jeg mer og mer sikker på at dette skal prøves! Mannen er veldig glad i alt som er naturlig og miljøvennlig, og er også positiv. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...