Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gratulerer med ny jobb Stinelin :)

Her og er det en del oppvåkning om natta *gjesp*

Men det går greit å gi smokk innimellom, men ikke alltid.

På mandag som var var jeg på julebord og mannen skulle legge lillemor. Gikk jo strålende, hun sov fra 19.30-01 uten å våkne, nydelig, fikk jo sovet litt før jeg måtte amme hehe..

Var utrolig deilig å skravle med jentene på jobben og være litt sosial, aleine. Altfor lenge siden sist. Små barn store gleder, hadde på meg vanlig bh for første gang på 8-9 mnd, må jo heise opp jentene litt ekstra når vi skal pynte oss ;)

Det absolutt beste med å slutte å amme, er å kunne ha på vanlig bh hver dag :jepp:

Lille kålormen min har fått ny sovepose. Den han hadde begynte å bli i snaueste laget og var dessuten egentlig en sommerpose. Prøvde én natt uten, det funket virkelig ikke. Nå har han en tykk og deilig vinterpose, kjenner jeg nesten er litt misunnelig :fnise:

Hvilken konsistens foretrekker deres små på middagsmaten? Småen, som jo blir dødsens fornærmet om han ikke får smake på maten vår (noe som ikke alltid funker), ser ut til å like myk, umosa mat. Men er det for tøft for magen så tidlig? Mosa mat må være søt for å gå ned..

T er fan av helt most mat, og det går jo greit når han bare får grønnsaker. Men jeg klarer ikke å få most kjøtt/fisk/pasta helt fint, så han må jo bare venne seg til litt klumper :)

Hei! Ser det er litt mer aktivitet på denne gruppen, så tenker å "melde meg inn" her hos dere?

Jeg fikk en jente i mai i år, men hadde termin sent i april, så har vært en del av mars/april-gruppen, hvor det ikke har vært særlig aktivitet etter at barna ble født.

Velkommen til oss! Hvilken dato har ho? :)

-----

I natt har vi sovet!!! :tommelsmil: Bare vært våken en gang for å putte smokk og tok han opp i sengen rundt halv 5 :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så deilig med frikveld, Evil Eve!

Andrea89: velkommen :) hvordan har din tid som mamma vært til nå?

Unknown: så herlig å ha sovet! Håper det fortsetter! :nigo:

Schaden: men kan du ikke bare gi han umoset mat da....? Jeg har latt min få alt han vil ha (som faktisk går da ;)) siden litt over 5 mnd da han tydelig ville og prøvde å ta mat fra tallerkenen min :) din er vel rundt 5 mnd nå, og er han interessert så tilsier all logikk at det skal gå fint. Du kan jo begrense til kokte grønnsaker og moden frukt til han er 6 mnd, så får han trygg mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med masse søvn, Unknown! :)

Flott med en frikveld Evil eve. Godt å gjøre noe helt annet en gang i blant, uten babyen :) Være litt mer enn bare mamma.

Jeg har også brukt vanlig BH i det siste. Godt. I tilegg er melkeproduksjonen blitt mer regulert, slik at jeg faktisk kan ligge uten bh+ammeinnlegg om natten. Frie, franke pupper på vift i senga! DIGG :fnise:

Velkommen Andrea89 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Andrea :) Det er bra med aktivitet her. Barna er vel 5,5-7 mnd vel, så litt sprang hvor vi er. Men også mye felles, som mat og søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, som jeg gleder meg til å bruke vanlige BH'er! Passe lei av å bruke bare helt enkle svarte og hvite uten mønster eller blonder. Den sprekeste amme-BH'en jeg har er blå og hvit-stripete :tongue: Skal bli godt å kunne sove (og ha sex :lur: ) uten BH.

Velkommen, andrea89! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle :)

Hun ble født 10. mai, 12 dager etter termin, og fødselen gikk vel egentlig helt knirkefritt.

Hittil har det ikke vært noe pes i det hele tatt, det "verste" vi har vært ute for var vel da jeg mistet melken etter 3 mnd og måtte begynne med mme, men til gjengjeld begynte hun å sove mye bedre.

Nå sover hun natten gjennom, fra 19-20 til 08-09, og tre av måltidene hennes er fast føde.

Nå er det straks klart for lunsj, og idag blir det melk, aprikos/eplemos vi har laget selv og litt skive med leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hit Andrea!

Babylivet høres jo helt fortreffelig ut, så godt at det fungerer fint med mme, søvn, mat og alt! :) Vær forberedt på å høre litt syting om manglende søvn her inne.. :fnise:

Vår gutt er født 8.mai, så de er rimelig jevne i alder. Vår er nok ganske seint ute, hører om andre som kan masse triks på denne alderen. Her er det såvidt litt rulling fra mage til rygg, ingen tenner, og generelt lite søvn.

Hvordan er det med dere, sitter hun selv?

I natt har vi sovet!!! :tommelsmil: Bare vært våken en gang for å putte smokk og tok han opp i sengen rundt halv 5 :)

:hoppendeglad: (Kryss fingre, bank i bordet osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sofa/høystol sitter hun selv, en liten stund på gulvet også, men da er det fortere gjort å miste balansen.

Ellers ruller hun fra rygg til mage og mage til rygg, og det er slik hun kommer seg rundt. Hun klarer også å åle seg rundt sin egen akse, men har ikke løst koden til hvordan man kommer seg fremover.

Ingen tenner her heller, og genrelt lite klaging, så tviler på at de melder sin ankomst med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her sitter også i høystol under måltider, men ikke på egen hånd. Han snurrer rundt sin egen akse, men det er stort sett det eneste. Nyter å ha kontroll på han så lenge det varer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schaden: Signerer Nektarin. Snorkfrøken får det vi har til middag, på et eller annet vis. Skal vi ha potetmos skjærer jeg litt potet i staver og koker med de øvrige potetene (usaltet vann, da), og tar dem ut før jeg moser. Pastaskruer er fint som det er, ditto de fleste grønnsaker, enten de dampes eller hun får staver/biter av salatgrønnsaker - agurk er den virkelig store slageren. I det siste har hun fått smake litt rent kjøtt og fisk. Mye mat har naturlig "håndtak", og det er supert til å begynne med - sånn som brokkoli, gulrøtter, m.m. Det eneste som utgår er ting som risengrynsgrøt og sånt, såklart - da får hun en kavring, knekkebrød (har en type fra FinnCrisp til henne som det er lite salt i), skumpinne eller brødskive. Hun er ikke så gira på pålegg, men det hender det går greit med litt most avocado, kokosolje eller most banan på. Også elsker hun ting hun kan pille på, så akkurat nå tror jeg det morsomste hun vet om er noen små havreringer som vi kjøpte i Sverige. Ganske tilsvarende havrefras, men disse har jo da hull i midten og er dermed enklere å plukke opp. (Hun har forøvrig fått godt tak på pinsettgrepet nå, det demonstrerer hun stadig på brystvorta mi etter amming... :sjokkert: )

Hipp hurra for søvn, Unknown! :strix:

Velkommen hit, Andrea! :blomst: Min er født 1. mai. :)

Snorkfrøken har så vidt begynt å sette seg opp selv, og sitter stødig lenge av gangen. Hun ELSKER å sitte, det er jo så mye morsommere enn å ligge på gulvet, må vite! :fnise: Hun er helt på nippet til å krabbe, hun har stått på alle fire og gynget i noen uker nå, men klarer ikke å koble hvordan hun beveger seg fremover, og ender oftest med å skyve seg bakover inn under stolen i hjørnet ved lekematta. :lol: Hun blir en smule frustrert, stakkars. :ler: Men det er jo så stor forskjell på når de gjør det forskjellige! En i barselgruppa som er født samme dag som Snorkfrøken har krabbet i snart en måned, men sitter ikke. Og den tredje i barselgruppa, som er født dagen etter, er ikke interessert i hverken krabbing eller sitting, og vil helst ligge på ryggen. :) Selv er jeg i grunnen glad for at det drøyer litt med krabbingen, for jeg vet jo at jeg har noen særdeles travle måneder foran meg fra det sekundet hun finner ut av den bevegelsen... ;)

Vi har gått over til å legge jentene sammen nå, vi, i familiesenga, et sted mellom 19.30 og 20. Så ligger de i hver sin ende, dvs inn mot hver sin vegg. Ser ut til å fungere veldig godt for begge, for de ser ut til å trives godt med at det er noen andre i rommet. Ganske så koselig... :hjerte: Jeg er fortsatt oppe og ammer 5-6 ganger frem til vi legger oss, men det er greit, så lenge det betyr at jeg slipper unna med 2-3 nattamminger. Hun har bare ikke tid til å die noe særlig på dagen, Snorkfrøken, det er så altfor mye annet å følge med på...

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått "lov" av helsesøster til å ha lillemann i tripp trapp mens han spiser, så lenge han støttes litt opp. Han spiser mye bedre når han sitter selv og han sitter helt stødig. Klarer ikke å sette seg opp selv og det tar nok lang tid før det skjer, for han orker/gidder ikke å trene noe særlig. Han vil helst at vi skal holde han sånn at han kan stå oppreist. :rolleyes:

Velkommen, Andrea. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Andrea! :) Her går alt i ball om dagen med soving og det hele. Men jeg håper det bare en periode. Han har vanskelig for å sovne om dagen og er ofte våken om natten og vil bare sove i min seng. Også fikk de andre på barselgruppa meg til å føle meg så usikker på om det jeg gjør er riktig. Der har alle kuttet ut amming, og flyttet barna på eget rom. Jeg vil helst følge anbefalingene ift å redusere krybbedødfaren og da ha ham på vårt rom til han er ett, samtidig som jeg liker å sove med ham i senga. Synes egentlig at det at så små barn skal ligge helt alene er veldig unaturlig. Vi koser oss masse med ammingen, og jeg liker faktisk å være hjemme med ham. Mens de andre på barselgruppa bare klager over å gå hjemme og bare vil ut i jobb igjen. Føler nesten det ikke er sosialt akseptert å like mammapermisjonen. Etter barseltreffet i går følte jeg meg bare som en hysterisk og dum mamma :( Æsj, dette ble et rotete innlegg, men måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorey: det du skriver der er mye av grunna til at jeg slutta i min barselgruppe. Jeg har ikke brukt for å treffe mennesker som gjør meg usikker på alt jeg gjør, når jeg ikke er usikker ellers...

Så ikke hør på dem!!! Følg magefølelsen din, og KOS deg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småen har hatt feber i hele dag, og vært sutrete og utilpass. Uvant og rart, håper han drar seg til igjen fort. Hoftene hans var helt fine, er så utrolig letta!!

Vi har fått "lov" av helsesøster til å ha lillemann i tripp trapp mens han spiser, så lenge han støttes litt opp. Han spiser mye bedre når han sitter selv og han sitter helt stødig. Klarer ikke å sette seg opp selv og det tar nok lang tid før det skjer, for han orker/gidder ikke å trene noe særlig. Han vil helst at vi skal holde han sånn at han kan stå oppreist. :rolleyes:

Vår gutt er som din, gidder ikke streve så mye og setter pris på assistanse. :)

Velkommen Andrea! :) Her går alt i ball om dagen med soving og det hele. Men jeg håper det bare en periode. Han har vanskelig for å sovne om dagen og er ofte våken om natten og vil bare sove i min seng. Også fikk de andre på barselgruppa meg til å føle meg så usikker på om det jeg gjør er riktig. Der har alle kuttet ut amming, og flyttet barna på eget rom. Jeg vil helst følge anbefalingene ift å redusere krybbedødfaren og da ha ham på vårt rom til han er ett, samtidig som jeg liker å sove med ham i senga. Synes egentlig at det at så små barn skal ligge helt alene er veldig unaturlig. Vi koser oss masse med ammingen, og jeg liker faktisk å være hjemme med ham. Mens de andre på barselgruppa bare klager over å gå hjemme og bare vil ut i jobb igjen. Føler nesten det ikke er sosialt akseptert å like mammapermisjonen. Etter barseltreffet i går følte jeg meg bare som en hysterisk og dum mamma :( Æsj, dette ble et rotete innlegg, men måtte bare få det ut.

Ikke la deg påvirke, følg magefølelsen og gjør det du føler for. Høres ut som dere har det fint med både samsoving og amming, og det må jo være det beste når det fungerer? Synes gutten din er heldig som har ei slik mor, i forhold til dem som helst vil ut så fort som mulig. (Selv om det også selvfølgelig er forståelig til tider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorey: Ikke bry deg om det og gjør det som er naturlig for dere. Tenk at du er heldig som koser deg sånn! :)

I min barselgruppe er det heldigvis ikke sånn og alle er veldig oppegående. De fleste nyter permisjonen og gruer seg for å begynne i jobb. Tror ingen har flytta barna over på eget rom enda, men noen som er flytta over i egen seng.

Stinelin: så fint at lillegutt har fine hofter! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: Så godt at hoftene til lillemann er helt fine :)

Dorey: Jeg signerer de andre jeg, og jeg tenker du selv vet best hvordan dere vil ha det!

Jeg trives også i permisjon, denne gangen. Sist gang så var jeg nok som de i barselgruppa di, da føltes det tungt og trist å skulle "bare" være hjemme, og jeg kunne ikke vente med å få M på eget rom. Nå er det noe annet, klart noen dager skulle jeg ønske at det var min tur å bare dra av gårde på morgenen og kunne være "unknown" en dag, men mest så gleder jeg meg over å kunne være hjemme med T (og noen dager M også) helt til august :jepp: Dumt at ingen av de andre på barselgruppa føler det sånn som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, Nektarin og Joyce! Her er ikke pinsettgrepet på plass ennå, men han begynner åfå ganske god kontroll på de små labbene sine. Skumpinnene har vært knallfine der! Vi får teste litt diverse fremover nå, så får han styre litt selv hva han spiser. Svigermor får vel noia, hun påsto nemlig at magen hans ikke tålte annet enn mos enda...

Stinelin: hurra for friske hofter!! (Og ny jobb :))

Andrea: velkommen! Jeg hadde termin i slutten av juni, men det ble julibaby, gitt. Gikk to uker over.. de andre er greie og lar meg henge her fremdeles likevel ;)

Småen har hatt noen kvelder hvor han har sovnet (riktignok på fanget) tidlig og sånn sett har legginga gått greit, men i dag.. bah. Lille herr Vilikke!

Men jeg har ikke tid til å sitte med ham på fanget hver kveld, i hvertfall ikke nå som gaver må pakkes inn, hus skal pyntes og vaskes og julebaksten må i havn.. så derfor prøvde vi å legge ham i senga si i dag. Spektakulært på tryne der, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schaden: pinsettgrep trengs ikke ;) hvis biten er lang nok får han tak i den og kan få den i munnen.

Her er det ingen tegn til pinsettgrep, men i får spiste han ei potet (i båter), to små gulrøtter (hele) og litt avokado (most, slikket av hånda) til kvelds. Ikke noe problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit Andrea.

Min jente er født 9/5 og er overalt om dagen.

Krabber ikke helt ennå, men øver seg ved å vippe/jokke, ser helt fjernt ut hehe.

Men hvem trenger vel å krabbe når man kan åle seg fram, funker minst like bra ;)

Endret av evil eve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...