Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som regel 2 dupper á 30-45minutter og 1 dupp á 60-90 minutter, men nå blir det nok 4 dupper fordi vi skal gjøre om litt på rutinene om kvelden og legge henne litt senere for å få bukt med byssing og nattesøvn.

Og i natt sov hun utrolige 6 timer i strekk! Det har bare skjedd én gang etter at hun ble født såvidt jeg kan huske, og det er sikkert 4-5 måneder siden :hakeslepp:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er vi nede på 2 dupper à 40 min, sånn stort sett. Hender at hun slenger inn en tredje hvis vi gjør mer enn vi pleier i løpet av dagen. Hun sovner for kvelden i 21-tiden, og da sover hun til kl 8 om morgenen, med mellom 2 og 4 amminger.

Nå sitter hun ved siden av meg og spiser lunch - har holdt på med maten sin i en time, søtingen. :ler: I dag ble det paprikaringer, havreringer og staver av tørket brødskive. Prøvde meg med leverpostei på en av brødskivestavene, men det var visst definitivt IKKE godt. :lol: Men vann liker hun! Suttet fornøyd i seg litt fra tutekopp - ser ut til at det er disse som funker best til henne også. Tuten er ganske lik en brystvorte. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> Har forresten tenkt å kjøpe en doidy cup snart, men har ikke kommet så langt... Oppdaget dem da Turnerose alt hadde lært seg å drikke av vanlig kopp/glass, men synes de ser ganske så greie ut for å venne til åpen kopp.

Skrevet

Fløtepusen sover så godt om natta nå, legges i 19-20 tida og sover ofte til 7-8 tida. 2 oppvåkninger per natt, så hun sover gjerne en 5-7 timer i strekk. Flinke pusen!

2 dupper på dag, ofte ca 2 timer tidlig på dagen (9-11), og 1-2 timer på ettermiddagen (14-15/16)

Gjest Unknown
Skrevet

Her har all soving og soverutiner tatt et stort steg tilbake etter han sov borte i helgen. Men nå tror jeg det bedrer seg igjen. Til vanlig, og sånn det skal bli igjen, så sover han fra 18-19 til 6-7 og er våken 3 ganger. Og på dagen sover han 3 dupper på ca timen, noen ganger 2 timer :) T nekter å sove på ettermiddagene, etter 14 er det ikke aktuelt å bli lagt. Bare visst vi kjører bil, da er han som søsteren og sovner med det samme.

Skrevet

Er det ikke merkelig, hver gang jeg skriver noe om rutiner her så skjer det noe. I dag har vi hatt 4 korte dupper her igjen. Jaja.

Tutekopp har vi også prøve bittelitt her, og E synes vann er kjempespennende! Har til nå endt med at han har drukket så mye at det ikke har vært plass til annet ;)

Mat er skikkelig spennende. Gulrot, pære og brød med smør går ned. Prøvde også melon i dag, og det var også godt.

Grøt derimot, det er åpenbart ikke mye å skryte av. Det ligger urørt foran ham. Banan er visst heller ikke det helt store.

Jeg ammer også mye på nettene, minst 3 ganger fra han legger seg. Døgnrytmen her er ca opp 8 og i seng 20. Sånn ca. Varierer med en time hver vei.

Skrevet

Typisk at ting roter seg til hvis man skryter av noe, Nektarin!

Tutekopp er poppis her også. Vann går ned på høykant. Men MM/MME på flaske? Neitakk! Skjønner ikke hvorfor han ikke vil ha det.. KUN pupp og ellers vann.

Har prøvd brød her også, i bittesmå biter, men han brekker seg som bare det..Selv om han skjønner at han skal tygge det. Får vel bare øve litt..?

Ellers lagde jeg middag til L i dag. Pasta med tomatsaus. Lettvint og godt! :) Finhakket løk og tomater. Kokte i 5 min også moste alt sammen med pastaen med stavmikser. Det var veldig populært.

Ellers er det meste av frukt og grønt populært også! Egg var fryktelig ekkelt. Han vrengte hele ansiktet og brakk seg stort!Stakkars :fnise:

Skrevet

Lille sover 3-4 dupper pr. dag, 20-90 min pr. dupp. Synes siste våkenperioden er veldig slitsom, da er lunta minimal og alt er som regel feil. Kan fungere med en tur ut for å slå ihjel tida, men nå har det vært under -20 i mange dager her. En lettelse å få starte på leggerutinen og få han i seng :)

Hvordan har deres små reagert på tenner? Han her har ingen enda, men er sutrete og gnager på alt han finner. Bæsjen er helt annerledes enn vanlig, og jeg trodde en stund han var forstoppet. Løsere enn vanlig, og mindre. Derfor trodde jeg han slet med å få fra seg "massen". Høres dette ut som tenner tro?

Skrevet

Er det ikke merkelig, hver gang jeg skriver noe om rutiner her så skjer det noe. I dag har vi hatt 4 korte dupper her igjen. Jaja.

:laugh: Det samme skjedde her, bare at lillemann sov en hel time her i stua. Det har ikke skjedd siden han var et par måneder gammel.

Synes siste våkenperioden er veldig slitsom, da er lunta minimal og alt er som regel feil. Kan fungere med en tur ut for å slå ihjel tida, men nå har det vært under -20 i mange dager her. En lettelse å få starte på leggerutinen og få han i seng :)

Enig i det. Blir noen timer hvor tålmodigheten settes på spill.. :sjenert: Har lurt på om jeg bør flytte litt på leggetidspunktet igjen, men prøver litt til med sånn som vi har det nå.

Skrevet

Enig i det. Blir noen timer hvor tålmodigheten settes på spill.. :sjenert: Har lurt på om jeg bør flytte litt på leggetidspunktet igjen, men prøver litt til med sånn som vi har det nå.

Vi la han kl.19 før, men måtte flytte frem til 18.30. Synes ikke vi kan legge han før det. Synes uansett det er en prøvelse hver ettermiddag, siden det er den tiden hvor jeg godt kunne tenke meg en halvtime på sofaen... :sovne: Kunsten er å finne på noe for å dra ut tida. På ryggen i bæresele kan fungere, mens man rydder kåken eller lignende.

Skrevet

Her er vi nede på 2 dupper à 40 min, sånn stort sett. Hender at hun slenger inn en tredje hvis vi gjør mer enn vi pleier i løpet av dagen. Hun sovner for kvelden i 21-tiden, og da sover hun til kl 8 om morgenen, med mellom 2 og 4 amminger.

Nå sitter hun ved siden av meg og spiser lunch - har holdt på med maten sin i en time, søtingen. :ler: I dag ble det paprikaringer, havreringer og staver av tørket brødskive. Prøvde meg med leverpostei på en av brødskivestavene, men det var visst definitivt IKKE godt. :lol: Men vann liker hun! Suttet fornøyd i seg litt fra tutekopp - ser ut til at det er disse som funker best til henne også. Tuten er ganske lik en brystvorte. :ler: Har forresten tenkt å kjøpe en snart, men har ikke kommet så langt... Oppdaget dem da Turnerose alt hadde lært seg å drikke av vanlig kopp/glass, men synes de ser ganske så greie ut for å venne til åpen kopp.

Fløtepusen har også den tutekoppen du linket til, og elsker den! Drikker fint av den selv, og elsker å tygge på den også + fint leketøy ;) Doidy cupen ser smart ut, kanskje vi må prøve oss. Pusen vil ofte drikke av mitt glass, og det går ganske fint (jeg holder glasset såklart).

Skrevet

Vi gikk på soverommet sånn kvart over seks før, brukte litt tid på amming etter det, men nå går vi på soverommet kvart over sju-halv åtte. Kan hende det blir litt for seint og at vi må justere litt igjen..

Når mannen er hjemme så er det ikke noe ille at lillemann blir trøtt og grinete, men jeg skal prøve å bære litt neste gang jeg er aleine. Har kjøpt manduca og har fått han til å sitte ganske fint på hofta i den. :tommelopp: Ellers funker kanskje meitaien til det også?

Lillemann drikker av både tutekopp, flaske og glass, men det blir minst søl med flaske og det ser ut til at han foretrekker den.

Skrevet

Vi har lagt frøkna i 19-tiden, men fordi hun alltid har våknet etter 30-40 minutter prøver vi nå å ta det som en vanlig dupp og heller begynne kveldsstellet i 21-tiden. Føles litt som et steg i feil retning, men målet er å kunne legge henne litt og litt tidligere når vi har fått litt mer orden på legging/soving. Forløpig ser det ut til å fungere veldig godt på både dag- og nattsoving :tommel:

Skrevet

Vi har begynt jobben med å skyve matingen mer mot dagtid. Blander litt svakere mme-flaske på natta, og prøver å få han til å sove med smokk i stedet for å spise hele tiden. I natt hadde vi en veldig sint gutt, og jeg fikk testa tålmodigheten min ganske kraftig. men i dag har han spist mer enn vanlig, så kanskje er vi på rett vei? Dette er ikke noe moro, men jeg holder på å bli sprø av å blande flasker annenhver time hele natta!

I dag ble de endelig såpass som -11, og gutten fikk en dupp ute. Herlig å komme seg ut igjen! :)

Skrevet

Skjønner at du er lei, Stinelin. Jeg hadde også er ganske morsomt natt i helga...

Mannen var på julebord og lillemann var alene hjemme. Først våkna han for påfyll kl 23. Ammet han og la han tilbake i senga si, men så våknet han da jeg gikk og la meg et kvarter senere. La han ved siden av meg i senga siden mannen skulle sove i stua. Så våknet lillemann for litt mer mat kl 01, 02, 03 og 04. Da tenkte jeg at jeg skulle legge han tilbake i sin egen seng, men så trodde jeg at han sannsynligvis var så mett at han ville sove en stund til. Men så våknet han igjen kl 05! :bond: La han i sin egen seng og så sov han til 07. Da var det morgen. :dry:

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg kjenner jeg synes at det snart er min tur å kunne skryte over hvor flink T er til å sove natta :fnise: Er så lei av sovepratet på barseltreff når "alle" andre babyene tydeligvis sover natten igjennom.. Men det ble bedre i natt da, så her også går det seg til gradvis :)

"Heldigvis" for meg så har jeg blitt skikkelig forkjølet og fått innvilget vinduplassen i sengen så jeg får frisk luft, sånn jeg klarer å puste. Dvs at mannen må ligge ved siden av T :tommelsmil: Greit at jeg må opp for å lage en flaske eller to (eller tre), men jeg slipper å gi flasken og putte smokk!

Skrevet

Er også dritt lei av å høre om babyer som sover! :fnise:

Dere som har baby som spiser ofte gjennom hele natta, har dere noen plan for å slutt på det, eller tenker dere at det går seg til? Jeg begynner å bli redd for at det aldri går over om jeg ikke prøver å endre det, men kanskje det er feil tenkt..?

Har prøvd med vann og svak mme-blanding, men føler at han blir mer sint og våken, og frykter at nettene blir verre enn noen gang om han begynner å ha våkne perioder i tillegg til spisingen.

Hva tror dere? Han er 7mnd nå, og våkner for mat annenhver time. (Kan sove maks 3 timer, og det er sjeldent)

Skrevet

Har det blitt en rutine tror du, Stinelin? At han våkner så ofte på natten? At han egentlig ikke er sulten men bare vet at han kan få noe?

L gjorde også det her..Men etterhvert som han har fått mer mat på dagen så har jeg bare gitt han smokken opptil flere ganger om natten slik at han har skjønt at han ikke får pupp hver gang han våkner. Nå godtok han riktignok det veldig fort da...Så vi var heldige.

Har du prøvd å bare gi smokk? Eller blir det helt krise da?

Skrevet

Vel. Jeg sa i går til mannen at jeg fantaserer for tiden om en baby som sovner før kl 20 og bare våkner to ganger hver natt.

Har ingen forslag, Stinelin. Min sover også sjeldent så mye som 3 timer sammenhengene.

Jeg har tenkt å tro at det går seg til av seg selv, men har også bestemt meg for at jeg ikke tror at vi er ferdig med nattpupp før han er to.

Hvis dere gir større flasker om ganga, spiser han mer da? Eller nytter ikke det heller kanskje?

Skrevet

T sov jo veldig "bra" en periode. Ca sånn her: Leggetid 18-19, flaske ca 21, flaske ca 1 og så godtok han at jeg bare tok han opp i sengen til oss når han våknet rundt 4, og så var det morgen 6-7. Jeg syntes det var veldig ok, for da måtte vi bare opp en gang på natten for å lage flaske...

Nå er det mer sånn her: Leggetid 18-19, flaske en time senere, flaske 21-22, flaske ca 1 og mye tull mellom 2 og 4 før han får komme opp i sengen. Jeg sover såpass dårlig sammen med han at å ta han opp i vår seng tidligere (sånn som vi prøvde i natt), gjør meg til en zombie i dag.

Men jeg er sikker på at det er en vane. Han vil bare kosedrikke, for han er like fornøyd om han drikker 20 ml som 180 ml..Til helgen har jeg sagt til mannen at det er slutt, da skal vi i alle fall ned til en flaske pr natt :jepp: Får håpe det bedrer seg litt nettene frem til da!

Stinelin: Har du prøvd å bare gi litt melk i flasken, og se om det er greit? For jeg tviler på at han trenger all den melken på natten, for han får jo endel mat på dagtid, gjør han ikke?

Skrevet (endret)

Her er det i grunnen kveldene som er aberet, natta er grei nok - jeg merker ikke så mye til ammingene etter at jeg har lagt meg. Men hun spiser og spiser på kvelden. Og hun er tydeligvis sulten, det er ikke bare kos, for om jeg bytter ut puppen med smokken mens hun ligger på fanget , så blir det fort klaging over at det ikke er melk der. Hun spiser fast føde 3 ganger om dagen nå, men det har liten innvirkning på kveldsspisingen. Jeg føler meg nokså fanget når jeg sitter med baby på fanget hele kvelden... MEN - jeg vet jo at det blir bedre. Dette ER tross alt en kort periode, og en viktig en i Snorkfrøkens liv. Jeg tenker sånn at jeg er villig til å sette mine behov ganske langt til side det første året. "Det første året er barnets år," som svigermor sier. Hun har tydelig behov for både melka, nærheten og kosen enn så lenge. Hun blir fort nok stor...

Men jeg ser jo absolutt forskjellen på amming og flasking når det gjelder nattmat. Jeg merker jo knapt at jeg ammer på natta, slenger ut puppen og så halvsover vi oss gjennom matingen, begge to. Det blir jo noe helt annet når man må opp og blande flasker...

Endret av *Joyce*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...