Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi begynte med frukt hver formiddag før vi begynte å innføre grøt. Du kan jo gi han litt frukt hver dag. Det er jo bare sunt og godt for lille magen :)

Vi økte ganske kjapt på måltider pr.dag egentlig. Begynte først med kveldsgrøt. Så begynte vi å gi på morningen også.. Frukt har han alltid fått midt på dagen siden han var ca 4 mnd. Og nå har vi også begynt med middagsglass litt utpå eftan.(Rundt kl 1600).

-----

Jeg serverte forresten nystekte rundtstykker og satte frem brunost, hvitost og syltetøy + kaffe og te på barseltreffet. Det ble overraskende godt mottatt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kommet opp i fire måltider nå den siste uka. Grøt ca 9-10, frukt, avokado eller brødskivesmaking ca 12-13, middag 16 og grøt 19. Er ikke alltid han vil ha så mye.

Tror det var faste kveldsmåltider da han var fem og en halv måned, supplerte med middag da han var litt over seks måneder og så frokost/lunsj for et par uker siden.

Skrevet

Hvor gammel er gutten din, Mohair? Når begynte du å introdusere brødskivesmaking?

Skrevet

Han er sju mnd, snart seks mnd korrigert. Smakte brødskive for tre uker siden omtrent. Eneste grunn til å vente med brød er vel gluten, og det er jo litt forskjellige oppfatninger av når man bør begynne å introdusere det. Eller, det er vel sånn at nyere forskning viser at man bør starte tidlig med introdusering av de fleste matvarer, men at allergikere bør være litt mer obs. Melk skal man vente med pga at det fortrenger jern. I Sverige introduserer de melk ved seks mnd alder.

Skrevet

Her får hun mat når jeg/vi spiser - men foreløpig ikke til frokost eller kvelds. Så to måltider om dagen, sånn stort sett, lunch og en slags middag.

Brødskive blir servert her også, skjærer dem i staver så de er lette å få fatt på. Ikke så mye pålegg på enda, men har prøvd med most avocado og most banan, samt litt kokosolje. Sånn måtelig populært, hun foretrekker fremdeles skumpinner og babykjeksene jeg bakte.

Skrevet

Jippi... småen yakket opp maten sin igjen. Dvs, ikke maten, men melka han fikk tre timer senere. Kan han plutselig ha begynt å reagere på søtpotet (det har jo gått bra ellers), eller holder de seg såpass fulle i magen i timesvis etterpå? Det var forresten ikke de helt store mengdene han spiste ..

Syns det er vanskelig å vite hvor problemet ligger, jeg.. og om det er trygt å gi ham mer mat nå eller om jeg bør vente. Har allerede tatt én dusj og vasket sofaen, lissom . :rolleyes:

Skrevet

Dere kloke hoder her inne, hvis jeg mistenker at lillemann ikke tåler melk, bør jeg gå til fastlegen eller kan jeg dra til helsestasjonen? :klo: Trenger vel kanskje henvisning til spesialist?

Han gulper/spyr ganske mye om dagen, og de siste dagene har han spist mindre og mindre grøt. Har gitt grøt med skummetmelkpulver den siste uka både til morgen og kveld.

Jeg tålte ikke melk da jeg var liten og har både melkeallergi og laktoseintoleranse i familien.. :(

Skrevet

Jeg vet ikke så mye, Mohair. Men ei venninne av meg var hos fastlegen med sin sønn da hun mistenkte at han ikke tålte melk. Og da ble de henvist til spesialist der det ble tatt blodprøver og sånn..

Du kan jo bare ringe legesenteret og høre? :)

Skrevet

Ja, jordmor kan ikke sende deg videre til spesialistene, så det er ikke vits.

Nå er småtten 5 mnd og vi skal begynne å smake mer. Det blir spennende. Men holder igjen også, en ting er at melken holder ham velfødd så langt. En annen ting er at det er så himla lett så vil holde på det.. Synes det er en strevsom tid 6-9 mnd når man skal få inn fire måltider og to dupper på et dagsverk..og leking og kosing og amming..blir helt svett bare av tanken jeg, husker det som en travel tid på førstemann.

Men vil at småtten skal få lang tilvenning så da så. Blir det vel litt potet og pære og grøt i teskjeporsjoner fremover :)

Skrevet

Skjønner hva du mener ViljaH! Her er det fire måltider og fire(!) dupper pr. dag. Føler ikke jeg gjør annet enn å fôre, legge og ta opp ungen...

Skrevet

Ja, jeg måtte lage meg en liste for å få inn alt. Og så ble det sånn "nå må vi spise, så vi får lagt til dupp, så han rekker å sove litt før han skal spise igjen, ellers blir badinga for sein og vi rekker ikke kveldsmat!" Skikkelig pes. Men det blir bedre igjen ved 9 mnd ca, da er måltidene innkjørt, babyen kan bruke tunga til å dytte maten bakover, gaper til skjeen osv :)

Skrevet

Småen eter som han aldri har gjort annet. Det aller, aller meste går rett ned, selv ting som i utgangspunktet ikke smaker helt som han liker. Og når jeg spiser mat, følger han nøye med og sier tidvis klart i fra at han ikke syns noe om at jeg spiser og han ikke får smake.

I dag fikk han skumpinner for første gang og to gikk ned på høykant, etterfulgt av en liten riskake. Kjempegøy å se på!

Har sett meg nødt til å utvide til to måltider (utenom amming, altså), ved lunsjtider og til kvelds. Hadde håpet å kunne trekke det ut litt mer, men tror rett og slett ungen har oppdaget hvordan det er å bli mett i magen av mat, ikke bare melk. En del av meg syns det er veldig stas å se hvordan han reagerer (og stort sett elsker) maten han får, men samtidig føles det så rart å skulle gradvis gå over fra amminga. Tiden har gått så fort!! Nå som jeg endelig syntes amminga gikk sånn nogenlunde greit.. ;)

Skrevet

Ja, jeg måtte lage meg en liste for å få inn alt. Og så ble det sånn "nå må vi spise, så vi får lagt til dupp, så han rekker å sove litt før han skal spise igjen, ellers blir badinga for sein og vi rekker ikke kveldsmat!" Skikkelig pes. Men det blir bedre igjen ved 9 mnd ca, da er måltidene innkjørt, babyen kan bruke tunga til å dytte maten bakover, gaper til skjeen osv :)

Godt å høre at det blir bedre. Nå er det masse jobb og små måltider hele tiden synes jeg. ;)

Vår er en racer på å spise da, har gapt for skjea og svelget unna fra fjerde måned, hehe...

Småen eter som han aldri har gjort annet. Det aller, aller meste går rett ned, selv ting som i utgangspunktet ikke smaker helt som han liker. Og når jeg spiser mat, følger han nøye med og sier tidvis klart i fra at han ikke syns noe om at jeg spiser og han ikke får smake.

I dag fikk han skumpinner for første gang og to gikk ned på høykant, etterfulgt av en liten riskake. Kjempegøy å se på!

Har sett meg nødt til å utvide til to måltider (utenom amming, altså), ved lunsjtider og til kvelds. Hadde håpet å kunne trekke det ut litt mer, men tror rett og slett ungen har oppdaget hvordan det er å bli mett i magen av mat, ikke bare melk. En del av meg syns det er veldig stas å se hvordan han reagerer (og stort sett elsker) maten han får, men samtidig føles det så rart å skulle gradvis gå over fra amminga. Tiden har gått så fort!! Nå som jeg endelig syntes amminga gikk sånn nogenlunde greit.. ;)

Jeg synes også det er veldig gøy å se hvordan gutten oppdager ny mat og smaker! :) Her avsluttet han amminga raskt da han ble opptatt av mat. Tiden flyr og plutselig flyr de rundt og snakker med oss. Jeg er heldigvis (?) av dem som synes det er morsommere jo større han blir. Kanskje et resultat av slitsom spedbarnstid, hehe...

Skrevet

Samme her, Stinelin. Morsomt jo eldre de blir. Allerede nå så kommuniserer vi veldig godt.

Her har også maten gått ned på høykant siden 4 mnd. Ikke no spytting her nei. Alt skal ned, samma hva!

Men jeg kjenner at jeg savner ammingen litt..Det er liksom så nært og koselig. Og de herlige lydene han lager når han får pupp. Men samtidig er det godt å ikke ha en liten sugekopp på puppen hele dagen lang også!

Vi har ikke sluttet helt da, men kanskje bare 2-3 amminger på dagen og det samme om natten.

_________

I morgen skal vi ha navnefest for lille L! Det blir stas! :)

Skrevet

Stuttjukken rullet fra rygg til mage idag! For et par uker siden rullet/ramlet han mage til rygg, men er ikke sikkrr på om det teller, det var nedoverbakke i storsenga mot meg :) Han prater og gliser og er så god. Lå isted på sofaen ved siden av meg, og la ut til spot'en i taket...hørtes ut som en liten ulv. Han har store hender med tjukke fingre, hehe. 4 smilehull på hver knoke.

Skrevet

Han høres ut som en skikkelig godklump, ViljaH, Slik alle babyer skal være. Får så lyst til å spise dem opp og flesket deres :fnise: Min tass er lang og slank men har da greid å opparbeide seg litt valker her og der etter at vi begynte med fast føde.

----

Har du snakket med legen, Mohair?

Skrevet

Nei, vi fant ut at vi prøver grøt uten melkepulver i noen dager og ser hvordan det går. Litt gulping i går, men litt mindre enn det som ahr vært normalen i det siste. Hvis vi ser at det tydelig hjelper uten melk så ringer jeg legen. Han spiste ihvertfall en stor porsjon grøt til kveldsmat i går! Hjemmelaget havregrøt med morsmelk og banan. :tommelopp:

Lillemann spiser forresten også "pent". :fnise: Svelger unna og gaper når han vil ha mer.

Skrevet

Lykke til med navnefest, Ara!

Håper det går bedre helt uten melk, Mohair!

Skjønn gutt du har, ViljaH! Moro med rulling :)

Min har (endelig?) begynt å snu seg frem og tilbake hele tiden. Han kom fra rygg til mage da han var rett over 4 mnd, og fra mage til rygg da han var rett over 5 mnd. Da han hadde kommet fra rygg til mage gjorde han det i et par dager, tok en pause og startet opp igjen litt rett før han kom seg andre veien.

Så hadde han en roooolig periode på ei uke der han av og til snudde seg litt over, et par ganger om dgen kanskje. Nå har hsn begynt igjen. Frem og tilbake hele tiden. Men han kommer seg ikke noen vei, for han snur seg bare tilbake samme vei han kom fra. Så han ruller ikke over hele gulvet helt enda. (Og nå som jeg skreiv det så gjør han vel det når han våkner nå...)

Han har også begynt å dra seg opp i krypeposisjon med beina, og blir sååå sint når han ikke får til noe mer :fnise:

Vi prøvde brødskive i dag :) uten pålegg, bare for å se om han ville ha. Han slapp plomma han hadde og kasta seg over brødet! Koste seg masse og fikk i seg en del. Skorpa var interessant å tygge på også, sikkert fint mot gommene. Mistenker tenner på vei, for han sikler utrolig mye nå, og gnir ting mot gommene hele tiden.

Skrevet

T ruller ingen vei! Vi øvde mye etter at hs sa at det kunne skje når som helst på 4 mnd kontrollen, og da gjorde han det i en uke, så dabbet det av og han gjorde det av og til. Nå tror jeg han har helt glemt hvordan man gjør det. Men han er jo overalt og åler seg bak og fram, så det er jo ikke noe galt motorisk. Han synes vel bare ikke at det å rulle rundt er noe kult :) Brødskive/skorpe var ikke noe særlig her, tror ikke han skjønner poenget med å tygge ennå? Ikke er han noe "flink" å spise heller. Å leke bil med mat i munnen er kjempegøy og hendene går i alle retninger, så å treffe munnen i det hele tatt er ikke lett :fnise: Men han får vel nok i seg, for liten er han i alle fall ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...