*Joyce* Skrevet 26. august 2014 Forfatter #4721 Del Skrevet 26. august 2014 For vår del er det helt strålende om ungene får tatt seg en hvil i løpet av barnehagedagen, men hvis de sover, går leggingen rakt åt helvete. Turnerose var en stund den eneste som ikke sov på avdelingen sin, og da fikk hun ligge på madrassen sin med en bok, et puslespill e.l. mens de andre tok luren. Det var helt supert, og jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke kunne gjøre det samme med Snorkfrøken i våres... Men det ville de ikke. Nå er de en god gjeng som ikke sover (ca halve avdelingen), så da går de ut mens de øvrige sover inne. Men uansett er mitt mantra på det der, etter å ha hatt to babyer/toddlere som har mindre søvnbehov enn snittet, at unger er like forskjellige på det med søvn som voksne er. Jeg blir rimelig amper av artikler av forståsegpåere som bastant hevder at barn trenger akkurat SÅ mye søvn, til de er akkurat SÅ gamle, når det så åpenbart ikke stemmer med terrenget hos oss. Hun Naphaug kan ta seg en bolle - selv har jeg ifølge henne og ymse andre søvn"eksperter" vært overtrøtt i 31 år. Hehe, dagens utblåsning. Vi har ikke tatt med ull i bhg, men jeg driver å sjekker bestanden om dagen. Tror vi er greit dekket, vi kjøper nemlig også gjerne en nokså raus str i ullklær. Men vi har litt i str 2 år etter Turnerose, blir nok i hovedsak det vi finner frem til Snorkis. Skal sy litt også, har handlet "ull på rull" hos Janus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 26. august 2014 #4722 Del Skrevet 26. august 2014 En utblåsning i ny og ne er nok nødvendig, Joyce! Akkurat det med sovingen er jeg så skrekkelig engstelig for å gjøre noe galt med, siden han lille tøysekoppen vår har vært veldig, veldig vár på endringer der. For oss er jo egentlig den dagduppen bare upraktisk i helgene, siden vi da må stresse med å tilrettelegge for det. Helgene våre er stort sett full rulle, siden det er eneste tiden vi rekker å ta unna alle gjøremålene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 26. august 2014 #4723 Del Skrevet 26. august 2014 Det kan nok hende at mange barn trenger den hvilen, enten det er 30 minutter eller to timer, men jeg må si meg enig med Joyce om at alle barn er forskjellig. Vi trappet ned fra 1,5 til 1 time dagsoving et par måneder før vi kuttet helt, men det hadde ingen effekt på legging og nattesøvn. Så når ferien kom og vi var ute på utflukter eller bare koste oss hjemme, så var det i begynnelsen enkelte dager frøkna ikke sov, og når vi så den gode effekten det hadde så bare bestemte vi oss for å droppe alle dagsoving (med unntak ved sykdom o.l. selvfølgelig). Som med så mye annet ved disse små så må man bare prøve seg frem og finne ut det som passer seg og sitt barn Og det er veldig deilig at Lillesøster (foreløpig) er en skikkelig sovebaby etter all søvnproblematikken vi har vært igjennom med Frøken Fryd Schadenfreude: Frøken Fryd har også vært veldig vàr på endring i rutiner i forbindelse med søvn, f.eks. når hun/vi sover borte en natt (besteforeldre som lar henne sove lenger enn vi sier ifra om på dagtid, og som lar henne være oppe lenger enn hun pleier om kvelden. Selv om det er ferie/helg så synes jeg man skal holde på rutinene, for de små har det best når noe er forutsigbart ) for da har vi slitt i flere dager etterpå for å komme inn i en god rutine igjen. Men etter at vi kuttet dagsovingen så er ikke det noe problem lenger. Dere kan jo prøve å kutte ut sovingen en dag eller to i helgene og se hvordan effekten blir av det? Eller så er det jo minst like vanlig at toåringene sover på dagtid som at de ikke gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 26. august 2014 #4724 Del Skrevet 26. august 2014 +Lillemann skulle gjerne fått sovet, men han får det rett og slett ikke til. Han vil jo ikke ligge stille noe sted og vi kan trille tur i en time uten at han sovner. Eneste måten han faktisk sovner på er om vi kjører bil! Ellers har han kastet opp i dage morges. Vanvittige mengder vann/slim. Etter et par timer med Dora på sofaen og noen polarbrød, er han plutselig i kjempeform igjen. Aner ikke hav det var/er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 26. august 2014 #4725 Del Skrevet 26. august 2014 (endret) Vi har kuttet dagsovingen enkelte dager i ferien/helgene, men det har ikke utgjort noen forskjell. I hvert fall ikke i positiv retning, vi har heller fått en veldig trøtt og grinete unge fra fire-tiden. Det er nettopp derfor jeg tror han fremdeles trenger den lille luren på dagtid. Kommer antagelig til å forsøke å kutte den ned med 15 minutter (altså 45 min) før vi gjør noe mer. Men det ordner seg jo på et vis uansett. Så mye krøll vi har hatt med sovingen har jeg i hvert fall fått med meg akkurat det. Mohair: kan han ha fått i seg noe han ikke tålte? Sånt pleier jo å bli bra så snart alt er ute, uansett hvilken vei det kom. Endret 26. august 2014 av Schadenfreude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 26. august 2014 #4726 Del Skrevet 26. august 2014 (endret) Det virker som om det var noe sånt, men han får bli hjemme i morra også, bare sånn i tilfelle.. Det var den ferien... Uff, ja, more to come. Edit: Forresten er han skikkelig trassig om dagen. "Vil ikke hjem", "vil ikke ha på bleie", "vil ikke ha smør på skiva, uææææææhhh, vil ha smør på skiva, neeeeeeeiiiiiiii, ikke dele opp, vil ha vekk skorpa, neeeeeeiii, ikke ta bort skorpa!!!" Og den morsomste av alle, når skiva falelr fra hverandre og vi må sette den sammen igjen. OMG!!! Endret 26. august 2014 av Mohair Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 26. august 2014 #4727 Del Skrevet 26. august 2014 Småen har ingen problemer med å vise misnøye med tingenes tilstand han heller. I går fikk han fullstendig meltdown i butikken da han ikke fikk kjeks (enda han TRENGTE det!). Prøvde å klatre ut av vogna, hvorpå han fikk beskjed om å sette seg, ellers skulle jeg tjore ham fast. Det ble jo til at han måtte bendes på plass og tjores fast med selen. Da kom det fra ungen: "Tjora du meg fast?" Og litt senere i bilen... "Jeg er tjora fast! Er du tjora fast, pappa?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 27. august 2014 #4728 Del Skrevet 27. august 2014 Herlig type småen din, Schaden Nå for tiden må vi passe oss for hva vi sier, for alt blir gjentatt av den lille skravlekoppen vår også Vi må fylle på med litt nytt ull i garderoben til Frøken Fryd, men jeg sliter litt med å velge størrelese... Hun har brukt str. 92 siden i våres og har strekt seg en god del i sommer, men 92 sitter fint nå (var litt stort i vår). Men ulla skal jo brukes gjennom den 6 måneder lange vinteren vi har her til lands, så det er kanskje like greit å kjøpe 98 (eller 98/104)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 27. august 2014 #4729 Del Skrevet 27. august 2014 Bedre å brette opp enn å måtte bytte midt i sesongen? Vi brukte 92 i hele forrige sesong, selv om Småen først gikk over til 92 ved nyttår. Jeg syns ullklærne er litt for dyre til å skulle bytte to ganger i året. Gjerrig mamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 27. august 2014 #4730 Del Skrevet 27. august 2014 Har slitt litt med ullstørrelser jeg også.. men kjøpte 86/92 i PR denne gang også (3 plagg), kjøpte 90 i Janus babyull (store i størrelsen), og kjøpte 3 år i et ullfrottesett (men vurderer å bytte til 2 år, det ser vel stort ut). Men heller litt for stort enn litt for lite ja. Har heldigvis ei jente som kan arve klærne nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 27. august 2014 #4731 Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Det ble jo til at han måtte bendes på plass og tjores fast med selen. Da kom det fra ungen: "Tjora du meg fast?" Og litt senere i bilen... "Jeg er tjora fast! Er du tjora fast, pappa?" Apropos ulltøy så kjøpte jeg litt ifjor på salg i 92, noe i 3-4 år fra PR, men tror det meste passer. Endret 27. august 2014 av Mohair Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 28. august 2014 #4732 Del Skrevet 28. august 2014 Vi går for 90 (janus) i ull i vinter, men E er ganske liten for alderen da. Han er 85 cm høy nå kjøpte noen ulljoggebukser i fjor i str 80, de kan nok brukes fram til jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 28. august 2014 #4733 Del Skrevet 28. august 2014 Vi går for 90 (janus) i ull i vinter, men E er ganske liten for alderen da. Han er 85 cm høy nå kjøpte noen ulljoggebukser i fjor i str 80, de kan nok brukes fram til jul. Klart det har litt å si hvor lange de er. Småen var 85 rundt juletider i fjor, og er vel ca 93 nå. Tror jeg må slutte å mate ham med flaggstangfrø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 28. august 2014 Forfatter #4734 Del Skrevet 28. august 2014 Jeg kjøper faktisk ullpysj i str 110 (Janus) til Snorkfrøken nå... Men det er mye fordi pysjer/heldresser erfaringsmessig fort blir litt korte. Har funnet frem et par i 100 nå, og de passer akkurat. Dog bygger jo tøybleiene, og da særlig nattbleiene, litt ekstra. Forøvrig passer 90 fint, og 100 også. Vi har litt av hvert liggende fra før av. Noe av det er sikkert litt tovet/krympet også, det spiller jo inn... Tror Snorkis er et-par-og-nitti cm nå. Str 86 er ihvertfall for snaut på ermer og ben (har gått greit med shorts/korttights og t-skjorter i sommer, for hun er slank, så det er nok å gå på i livet), 92 akkurat passe langt. Ellers er vi godt fornøyde med NameIt-ulla, ganske lange og smale i modellene, noe som passer Snorkfrøken godt. Og ulljoggebuksene derfra holder leeenge, for de har så langt bråt! Veldig greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 28. august 2014 #4735 Del Skrevet 28. august 2014 Fløtepusen er forøvrig ca. 89 cm eller noe.. hun strakk seg plutselig veldig i sommer. Vekta aner jeg ikke, men måtte gå fra 4 til 5 i bleier nå, plutselig så jeg at 4 var rimelige knappe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 28. august 2014 #4736 Del Skrevet 28. august 2014 Lillemann var 86 da vi målte i sommer. Noe t-skjorter og gensere i 86 som virker lite, mens noen bukser i 92 er veldig store. Han er ganske slank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 28. august 2014 #4737 Del Skrevet 28. august 2014 Vi er også godt på plass med ull nå. Kjøpte str 4 år i Janus på Coop og den passer fint. L er 92-93 cm tror jeg. Vi kjøper 98 i andre klær, 92 passer bare akkurat. Har lyst til å kjøpe Name-it ulljoggedressene de har nå. Så gode og fine!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 28. august 2014 #4738 Del Skrevet 28. august 2014 Vi går nok for str. 98, ja. Ingen vits i å kjøpe noe hun bare får brukt et par måneder for deretter å måtte kjøpe et nytt parti i større størrelse midt i sesongen. På toårskontroll i juni var Frøken Fryd 89 men hun har strekt seg mye i sommer, så hun er nok et par cm lengre nå.Name It er vi også veldig fornøyde med for frøkna er slank og nett. Cubus derimot har en helt annen fasong som ikke passer frøkna vår, ihvertfall ikke buksene, for de blir for vide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 31. august 2014 #4739 Del Skrevet 31. august 2014 Hjelpes... Småen hadde akkurat et seriøst heftig raserianfall. Med sparking og biting, var som å holde styr på en tasmansk djevel. Utløsende årsak: jeg tok på ham sokkene han hadde dratt av seg. Vi har kuttet dagluren til 30 minutter og det har vi visst fått merke på humøret, ja. En generelt sliten og grinete gutt, men dette var ny rekord. Trassalder i emning? Hvis han fortsetter sånn kommer han til å forblo enebarn Puh. Måtte bare få det ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 31. august 2014 #4740 Del Skrevet 31. august 2014 I natt sov frøkna hos svigers, og de lot henne sove nesten 30 minutter på dagen i dag, så hittil har vi brukt over en time på å få henne til og sove, og Mannen sitter inne hos henne... Frustrerende at de ikke kan lytte til beskjedene våre! Ja, hun blir sliten i 15-tiden når hun ikke har sovet, men da må hun avledes så hun kommer over den kneika og tenker på noe annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå