Mohair Skrevet 21. mai 2013 #3761 Del Skrevet 21. mai 2013 Gratulerer med ettåring, Ara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 21. mai 2013 #3762 Del Skrevet 21. mai 2013 Hurra for ettåringen, Ara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 21. mai 2013 #3763 Del Skrevet 21. mai 2013 Herlig, Schaden! Det er utrolig gøy når man begynner å få et innblikk i hva som rører seg i toppen hos de små. Husker så godt da språket løsnet hos Turnerose, og jeg plutselig fikk "komme inn". Magisk! Det kommer stadig flere ord hos oss nå, og det er utrolig gøy. Dagens var "es" (hest) etter at vi sto og kikket på hestene på Folkemuseet leeenge i dag. Og sauer er nå bare "mæ". Jeg skjønner godt hva du mener. Må være spennende å bli kjent med de små, nesten helt på nytt? Ser jo bare den lille invitasjonen jeg fikk i går, hvor morsomt det var. Gjett om jeg gleder meg til han prater! Men herlig Snorkfrøken! Ikke minst, så tålmodig. Han hadde visst sagt "ææsj!" da pappaen sussa på'n i dag, men det var nok mer tilfeldigheter, for vi har ikke sagt æsj til noe særlig annet enn ting han plukker opp som han IKKE skal spise. Fikk kos og et heller fuktig nuss på kinnet da jeg kom hjem i dag og, fra Småen altså. Det er også første gangen. Syns jeg for hver dag som går nå oppdager at han har lært seg nye ting, særlig sosialiseringsting. Det er utrolig gøy å følge med på! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 22. mai 2013 #3764 Del Skrevet 22. mai 2013 Gratulerer med lillegutt ara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 22. mai 2013 #3765 Del Skrevet 22. mai 2013 Så morsomt når barna virkelig tar noen store utviklingssprang!! Jeg fikk kos i dag når jeg spurte "kan mamma få kos". Da ble jeg en smule sjarmert Også er han blitt skikkelig flink til å gå med gåvogna han fikk av oss i bursdagsgave. Aritg. Spiser barna deres det meste av mat og sånn nå? Og melkeprodukter? Eller har dere litt begrensninger enda? Hva er favorittmaten? Min trege hjerne trenger litt matforslag igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 22. mai 2013 #3766 Del Skrevet 22. mai 2013 Fløtepusen spiser mye forskjellig... hun vil gjerne ha det vi har. Til frokost går det enda i grøt, hun elsker grove vafler uten sukker (og vanlige vafler også, men det får hun ikke til frokost), hun spiser litt brød og her enda fikk hun sesamknekkebrød med kremost på. Til middag går det mye i middagsglass nå, da elsker hun pastaretter, feks lasagne, og også kalkun/couscous og den type ting. fisk går også ned. Hun er en veldig svak for pølser og kjøttkaker og den slags også. risretter. kylling går alltid ned på høykant! Som mellommåltid snack går det i fruktposer/bokser/yoghurter for barn... prøvde også yoghurt naturell med kokosolje i, det slo godt an. blåbær er digg! og hun får tygge på en daddel eller sviske og kooser seg med det. Også rosiner, myke gojibær og puffs er populært, tror hun elsker de små runde tingene og poppe dem i munnen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #3767 Del Skrevet 22. mai 2013 Snorkfrøken er ikke spesielt gira på mat. Det var ikke Turnerose heller på den alderen, så jeg tar det ikke så tungt, regner med at det løsner etterhvert. Hun liker best brødmat, så lenge brødet ikke er for grovt. Leverpostei er godt, tildels skinkeost og prim. Smoothier uten banan er greit, aller helst de med kun én smak, ren pære er favoritten. Eller hjemmelaget med avocado og mango. Vi har såvidt begynt å introdusere litt melkeprodukter nå, yoghurt naturell søtet med litt fruktpuré og evt litt agave, men tar det veldig rolig siden Turnerose (og mannen) reagerer på det. Så får vi se hvordan det er med Snorkfrøken. Hun har fått litt havremelk å drikke innimellom, det er ok. Vi øver på å like eplejuice som fremdeles er litt surt. Hun er fullstendig uinteressert i middagsmat, akkurat som søstra var på samme alder. Det beste hun vet er ymse "plukkemat", så det går det mye av. Babyostepop fra iherb, tørre grove kavringer, puffs, grove kjeks, maiskaker med smør eller kokosolje. (Turnerose var altså lik, men spiser det meste nå, med unntak av "blandet" mat - gryteretter og sånt - og ting med poteter.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 22. mai 2013 #3768 Del Skrevet 22. mai 2013 Er det vanlig eplejuice dere gir, Joyce? Eller noe som er spesielt egnet for barn? Jeg har liksom vært så "nazi" på at L skal ha vann eller melk og ikke saft eller juice med masse sukker i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 22. mai 2013 #3769 Del Skrevet 22. mai 2013 Småen vår spiser alt han får. Grøt eller brødskiver til frokost og lunsj, bytter på det ene eller det andre først. Til grøten får han alltid frukt, enten oppskjært eller purè. På skiva spiser han makrell i tomat, lakse"postei", leverpostei, hvitost, brunost, kjøttpålegg, kaviar, div. smøreoster, avokado osv. Middag er gjerne det vi spiser, eller noe på glass. Liker alle glass, men dem med pasta er favorittene. Ellers går det mye i fiskegrateng, fiskeboller, kjøttkaker, karbonader, rent kjøtt av kylling, svin, storfe og vilt, med poteter, pasta eller ris til. Og dampede grønnsaker, enten i biter eller kjørt i stavmikser. Til kvelds er det grøt med frukt, og velling på senga. Drikker ellers kun vann fra tutekopp, og melk fra vanlig kopp av og til. Og melk på flaske når han skal sove, er avhengig av det. Mellommåltider er gjerne frukt, bær, riskake, eller litt puffet ris i en bolle på gulvet. Veldig kjekt om jeg må han ro til å ta en telefon el., da er han opptatt noen minutter med det. Av frukt og bær er blåbær, bringebær, kokt eple, melon, mango, pære, kiwi og banan favoritter. Det eneste jeg begrenser er sterkt krydder, salt og mye melk. Og ting han setter i halsen da, han sliter med kokt gulrot og rått eple. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #3770 Del Skrevet 22. mai 2013 Er det vanlig eplejuice dere gir, Joyce? Eller noe som er spesielt egnet for barn? Jeg har liksom vært så "nazi" på at L skal ha vann eller melk og ikke saft eller juice med masse sukker i... Vanlig eplejuice, ja. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, og vann er tørstedrikk her også (og det liker hun godt, bøtter innpå), men siden hun er så småspist, så blir det litt eplejuice til ett måltid daglig. I tillegg drikker vi ikke søtmelk her i huset, mannen og Turnerose tåler ikke og jeg liker ikke, og havremelken blir ikke helt det samme, tror jeg. (Vet ikke - jeg har aldri drukket melk, stort sett bare vann, så jeg klarer ikke helt å forholde meg til den greia med å drikke melk. ) Enn så lenge drikker hun kanskje én slurk, da, så ikke akkurat mengder. Gjorde det samme med Turnerose, og det har funket fint. Hun kan fortsatt få til ett måltid daglig, men ofte vil hun heller ha vann eller Farris... Det er forøvrig ikke mer enn et lite år siden hun oppdaget at brus kan være annet enn blå Farris. Lurte henne godt der. I dag fikk Snorkfrøken forøvrig litt "vanlig" havregrøt da Turnerose ville ha det til kvelds, kokt på gryn + vann + havremelk og søtet med litt agave, og det var visst ok. Hun spiste kanskje en stor teskje til sammen? Ikke mye, men det er den første grøten hun faktisk har spist. *gleder meg til hun får i seg litt mer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 22. mai 2013 #3771 Del Skrevet 22. mai 2013 Her går det mye i havregrøt til frokost, med blåbær og yoghurt. Lunsj er brød med diverse pålegg, avokado, banan, egg, middagsrester. Middag får han det vi har. Kvelds varierer mellom mer havregrøt eller brød, med mindre middagen blir så sein at det blir kvelds E elsker yoghurt og andre syrnede melkeprodukter, og ville tømt en boks seterrømme til ett måltid om han kunne... Drikke er bare vann. Har ikke prøvd vanlig melk enda, og tror ikke jeg vil det før jeg slutter å amme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 23. mai 2013 #3772 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg har prøvd kumelk, og han får gjerne en sprett-yoghurt som lunsj-dessert. Han spiser mye, som sin bror gjorde. Han drikker vann mest, viktig å venne på at det er tørstedrikken. Han er veldig ivrig på å smake vår mat. Grillet en dag, og han plukket i seg maiskorn, bønner (delt i tre), tomat, brød, hamburgerkjøttbiter, små pølsebiter. Han fikk en grillet mais å spise på, og det var populært, siktet seg inn med de få tennene sine og vi hørte tydelige gnafse-lyder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 23. mai 2013 #3773 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Lillemann får smake det meste, men er ikke sånn overbegeistret for middag. Tomat, appelsin og pølse er favoritter. Etter pupp.. Ellers har han funnet ut at det går an å kaste kosedyra ut av senga når han skal sove og at mamma kaster dem opp i senga igjen om han bare sutrer litt. Og så kan man gjenta dette sånn ca 40 ganger. Endret 23. mai 2013 av Mohair Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 23. mai 2013 #3774 Del Skrevet 23. mai 2013 Mohair: hvor enn frustrerende det der er så får vi trøste oss med at det er deres måte å lære årsak og virkning Småen har blitt litt kresen i middagsveien nå. Vil ha VÅR mat, da helst kjøtt/fisk pluss utvalgte grønnsaker (sopp, tomat, brokkolimos). Kjøpeglass er også akseptabelt, mens de hjemmelagde er stadig mindre populære. Unntatt spagetti og kjøttdeig. Lager saus av knuste tomater, urter og gulrot (kokes mør og kjøres jevn med stavmikser). Men pølse erpoppis her også Jeg ville jo ha en unge som spiste sunn, hjemmelaget mat og som ikke bare gnålte om spagetti og pølser, så jeg håper det tar seg opp igjen snart. Han var jo virkelig altetende en periode... Ellers går det i brødskive med leverpostei eller makrell, usøtede grove vafler, litt grøt (ingen favoritt lenger), frukt i form av smoothies eller banan og diverse babysnacks fra iherb. Krokodiller og grønne "ostepop" er favoritter der. Har gitt litt yoghurt når han har vært snodig i magen, men ellers får han bare melkeprodukter i maten sin hvis det er det vi spiser. Og så biter han meg... klarte å lage et hakk i puppen min ista, ikke blodig, men skikkelig søkk på siden av puppen. Ond baby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 26. mai 2013 #3775 Del Skrevet 26. mai 2013 Zzzzz. Dagen startet klokka fire i natt! Altså, jeg er veldig glad for sommertid og nyter at det er lyst ute, men skulle veldig gjerne ha sovet biiiiittelitt lengre. Men synderen er nok grøten Småen fikk til kvelds i går, det er ikke nok mat i det hvis han skal sovenatta gjennom. Får heller flytte grøten til lunsjtid og gi ungen brødskive på kvelden. Hva slags planer har folket her for sommerferien? Vi funderer litt på hva vi kan finne på som ikke koster all verden. Etter noen måneder med ubetalt perm er sparegrisen temmelig ribbet, i tillegg til at vi har et par prosjekter på huset vi gjerne vil ha gjort (evighetsprosjekt, dette). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 26. mai 2013 #3776 Del Skrevet 26. mai 2013 Ah, kanskje brødskiver er en smartere kveldsmat enn grøt med tanke på soving, ja? Skal jammen testes her også, selv om småen her ikke vil opp før rundt 06.00 da..Så det er ikke krise. 04.00 er natta, da hadde jeg nekta å stå opp!! Vi har ingen store planer for denne sommeren da F ikke har krav på stort med ferie fordi han akkurat har startet i ny jobb. Men vi reiser til Fredrikstad på ei hytte ved sjøen der, som søstera til F og mannen hennes disponerer. Det gleder jeg meg til Komme seg unna alt det kjente litt. Ellers er ikke sparekontoen her noe å skryte av heller så vi blir nok værende mye hjemme og selvsagt på stranda og været tillater det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 26. mai 2013 #3777 Del Skrevet 26. mai 2013 Jeg må bare si at jeg er takknemlig for at Fløtepusen sover til iallfall 6.30 hver dag, gjerne rundt 07 også. 04... ! Da hadde jeg ikke tatt henne opp tror jeg, men satt på plass tutten og lagt henne ned igjen. hehe. Idag har vi vært på en liten tur, og på en stor lekeplass fullt av liv. Det var spennende synes minstemann.. hun liker helst å bli holdt i hånda da, er vel mer trygt og stabilt. Føyse var mest populært, og så prøver hun å krype opp rusjebanen da. Fikk ridd på "smådyr" også.. Nå er det hvil nr 2, deilig for mamma og sikkert barn også... Har forøvrig trent idag også, jeg er inni en goooood rytme her nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 1. juni 2013 #3778 Del Skrevet 1. juni 2013 I dag sov L til 07.30! Ah, jeg er et nytt menneske Mannen har rydda stabbur og drukket øl hele natten så han er jeg en smule furt på i dag. Han kan snart vokse opp litt synes jeg..i en alder av 33.. Han er vordene 2 barnspappa og sånn festing blir det slutt på når nummer 2 kommer. Da må han belage seg på å bidra en god del mer. Men for all del , han er flink altså! Han vasker golv oftere enn meg og han liker å holde det ryddig og han er flink med lillemann. Men som sagt, han er glad i å feste. Nå har jeg 1 mnd med permisjon igjen. DIGG! Jeg synes det var fælt å begynne på jobb igjen...Eller, litt godt å gjøre noe annet enn å bare være mamma,men lell da... God helg skravledamer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 1. juni 2013 #3779 Del Skrevet 1. juni 2013 E har begynt å sove stort sett sammenhengende fra jeg legger meg og til sola står opp så får han pupp igjen og sover ofte videre... Til alt fra 7.30-9.30 igjen...!!! Men så legges han nå mellom 20 og 21.30 igjen også da ikke bare bare å la han styre det selv! Ara: blir det mye sånn festing? Det hadde ikke jeg orka heller. Mannen her er ute ca en gang i halvåret, da kan han ta den helt ut om det er det (noe han ikke orker selv), men oftere hadde ikke vært helt ok for meg. Jeg har enda ikke vært ute en kveld selv. Vi skal i bryllup i august og skal ha svigermor som barnevakt over natta. Hva tror dere er best, at hun er her eller at E er hos henne? Hun vil helst være hjemme. Og burde vi ha en prøvenatt først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 1. juni 2013 #3780 Del Skrevet 1. juni 2013 Tja..det blir en del. Men det er ikke hver gang han tar den sånn ut da. Øl med noen kamerater og hjemme igjen 12-1 på natta er ok for min del. Men å feste til sola står opp, det synes jeg hører ungdommen til. Rett og slett! Vi får nok ta en liten prat om dette snart.. For jeg skal ikke ha en helge-fylla-mann. Det orker jeg ikke. Man får jo automatisk alt ansvaret her hjemme. Jeg ville tatt en prøvenatt. Og aller helst, hvis det var min svigermor, så ville jeg at hun skulle sovet hjemme hos oss med L. Det er jo trygt for ungen å være i kjente omgivelser når mamma og pappa er borte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå