Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Godt å høre at det ikke bare er min som henger litt etter, til tross for mye snakking og sånn fra min side :) interessant å se at guttene ser ut til å være tregere enn jentene! Den tendensen har jeg sett blant nevner og nieser også, generelt har jentene skravlet og snakket tidligere.

Pasjonsblomsten: takk, da skjønner jeg hva dere mener :) jeg har egentlig ikke ordet krabbe i min dialekt, så vi sier åle og krype, ikke krype og krabbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenten vår har vært veldig pratsom fra begynnelsen av. Nå går det mye i "tatata", "dadada", "titititi", "papapa" og "bobobo". Ingen antydning til noe "ma" enda, dessverre :fnise:

Hun var fæl til å lage "prompelyder" med leppene en stund, spesielt under måltider, med mat i munnen, men har heldigvis gitt seg med det, enn så lenge.

Nylig har hun også funnet ut hvordan hun klikker med tungen, og det er visst kjempemorsomt, og hun ser forventiningsfullt på oss hver gang hun har gjort det.

Idag skal vi ta oss en tur ned i byn, og jeg skal se om jeg finner meg en julekjole som ser noenlunde grei ut. Har et klesskap fullt i kjoler, men ingen av dem sitter som de en gang gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfart fra de andre babyene jeg kjenner at jentene er mye mer snakkesalige enn gutta. "Skravlekjærringer" kaller vi dem :fnise: Men jeg mener å ha lest at det er helt vanlig at jentene er mye tidligere ute med språklig utvikling.

Du finner helt sikkert en kjole, Andrea! :-)

Hmm, nå har småtten vært hos mamma siden kl 11, og jeg kjeder meg. Har vasket hus og spist lunsj. Hva pleide jeg å gjøre før? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå har småtten vært hos mamma siden kl 11, og jeg kjeder meg. Har vasket hus og spist lunsj. Hva pleide jeg å gjøre før? :vetikke:

Høres ut som en drømmesituasjon spør du meg! Synes ofte avlastningen kommer slik at jeg skal rekke å gjøre andre ting, ikke hvile. Håper du fikk hvilt deg litt og kjent på egentiden, og at det var desto bedre å få igjen småen! :jepp:

Jeg har vært hos psykologen igjen, satt og gråt i 2timer. Noe så utmattende... Var helt tappet etterpå, og er det egentlig fortsatt. Noen ganger ønsker jeg at hjernen var en pc man kunne rydde på, installere og slette etter eget ønske. Men det er godt også, selv om det tar på! :) Litt tøff tid nå bare.

Kom hjem og ville egentlig bare ligge på sofaen mens pappan hadde lillegutt siste timen før legging, men ble liggende å savne han, så jeg sto opp og fikk lekt og kost før grøt og legging. Fremskritt til å være meg, som har tørstet etter tid for meg selv. :danse:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: tror det er ganske normalt å bli helt pumpe av en sånn runde hos psykologen. Jeg har i hvert fall vært helt kake de gangene jeg gikk.. Men det føltes likevel godt og mer "ryddig" i hodet etterpå.

Kjenner det skal bli godt å komme på andre siden av jula nå. Mye å gjøre, jeg? Nei.. Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du fant en kjole, Andrea!

Dorey: det høres deilig ut med tid du ikke vet hva du skal bruke til! :jepp: håper du fikk slappet av eller gjort noe annet du ønsket :)

Stinelin: jeg kjenner den tanken om hjernen og pcer. Har ønsket det samme selv noen ganger. Ikke minst har jeg savnet et virusprogram og en brannmur ganske ofte. Men det blir bedre! Håper du får tid nok for deg selv til å lufte hodet litt etter disse timene :klem:

I kveld har jeg vært ute av hus alene i nesten 1,5 time. Det er helt seriøst første gangen jeg har vært ute så lenge, for han skjønne lille gutten min spiser jo hver andre time og tar ikke flaske (og nå gidder vi ikke det mer, nå øver vi heller på andre ting). Jeg tok bare en mathandletur, men HERREGUD så deilig!!!!!!! Vi må bli flinkere til å få meg ut av huset litt, jeg trenger det virkelig.

Ellers lurer jeg på om lillegutt holder på å bli syk. Han har vært trøtt og sutrete i dag, og hoster litt. Ingen feber da. Håper vi slipper sykdom i jula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stinelin: jeg kjenner den tanken om hjernen og pcer. Har ønsket det samme selv noen ganger. Ikke minst har jeg savnet et virusprogram og en brannmur ganske ofte. Men det blir bedre! Håper du får tid nok for deg selv til å lufte hodet litt etter disse timene :klem:

Takk :)

I kveld har jeg vært ute av hus alene i nesten 1,5 time. Det er helt seriøst første gangen jeg har vært ute så lenge, for han skjønne lille gutten min spiser jo hver andre time og tar ikke flaske (og nå gidder vi ikke det mer, nå øver vi heller på andre ting). Jeg tok bare en mathandletur, men HERREGUD så deilig!!!!!!! Vi må bli flinkere til å få meg ut av huset litt, jeg trenger det virkelig.

Wow! Imponert over at du har holdt ut med det! Og skjønner godt at det var deilig ja, får en annen ro når man kan gå for seg selv. Jeg sier ofte at jeg hadde klikka om han ikke hadde tatt flaske, men hadde vel overlevd det også. ;)

Ellers lurer jeg på om lillegutt holder på å bli syk. Han har vært trøtt og sutrete i dag, og hoster litt. Ingen feber da. Håper vi slipper sykdom i jula :)

Huff, krysser fingrene for at dere slipper, kan bli noen intense dager for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt meg småturer solo nesten siden fødselen, en halvtime på matbutikken osv. Det er uendelig deilig. Var en dag på litt julehandel og var borte i 2,5 timer, da strakk jeg den langt nok for baby var veldig klar for pupp da jeg kom hjem. Pappaen passet begge de to små, hehe, godt at han får kjørt seg noen ganger også ;)

Her har vi begynt med ma--ma-ma... hvis jeg legger godviljen til, kan jeg påstå han sier Mamma :) Han våknet og ville spise isted, jeg bøyde meg over senga og han sa "ma-ma". Tilfeldig? Litt, men velger å ikke tro det! Så noterer i boka hans "første gang sa mamma". Blir nok en notat senere også, når det kommer mer viljestyrt.

Eldste gutten min er veldig bra på språk, har stort ordforråd og god uttale, så gjelder ikke bare jenter. Jeg synes han snakker mye tydeligere og avansert enn de andre tre-åringene på avdelingen. Det er ikke noe jeg sier til mødrene så klart, men noen av de andre barna har jeg vanskelig for å forstå, de snakker så baby-språk enda. Her har vi hatt tydelig rulle-r siden han var årsgammel osv. Gleder meg til å høre lille knerten begynne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg, Stinelin! Det er godt å få tømt hodet, men man blir jo som du sier helt kake etterpå. Kjempebra du koste deg med lillegutt etterpå, noen ganger vet man ikke hvor mye man savner dem før man ikke er sammen. Var sånn her i går også!

Nektarin: God bedring til småtten! Vi får krysse fingre for at han ikke blir sjuk til jul!

Så gøy med "ma-ma"! ViljaH! Det hørtes jo ikke ulogisk ut at han sa det med vilje :) Jeg mente for øvrig ikke at alle gutter er tregere til pratinga enn jentene, men jeg mener å ha lest et eller annet sted at jentene gjerne er før ute enn guttene. Men nå ble jeg brått usikker. Uansett er jo alle barn forskjellige :)

Lillegutt reiste seg opp og stod i dag! Han støttet seg på subwooferen ved TV'en og stod i to sekunder før han datt ned på rumpa igjen. Han så megafornøyd ut! :laugh: (Og mor og far ble stolte som få!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Dorey! :) Så flink gutt du har!! Er bare et par dager mellom våre og din er så mye lenger i utviklingen. Er virkelig forskjell på disse små, ja. Jeg har forøvrig også hørt at jenter ofte er tidligere ute enn gutter i utviklingen.

Her sier gutten veldig masse "mam-am" og "pa-pa-ba-ba". Og "grjssss" :fnise:

Ellers sov han fra 20 til 05.30 i dag! Det var virkelig deilig med så lang sammenhengende søvn. Var til slutt hysteriske meg som vekket han for jeg ble så skremt, så jeg kasta armen min oppi senga hans og kjente etter om det var liv i stakkaren! :laugh: Han fikk pupp og sov videre til 08.15. Da måtte vi starte dagen. Helt supert synes mamman! :danse:

Fant du deg en kjole, Andrea89? :) Jeg er ofte sånn at når jeg trenger noe så finner jeg det aldri, men når jeg absolutt ikke har råd eller trenger noe, da finner jeg masse fint. hehe..

Endret av ara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du deg en kjole, Andrea89? :) Jeg er ofte sånn at når jeg trenger noe så finner jeg det aldri, men når jeg absolutt ikke har råd eller trenger noe, da finner jeg masse fint. hehe..

Ja, jeg fant en ganske fin kjole, men hadde ikke ork til å prøve den på i butikken. Når jeg kom hjem passet den heldigvis. Det var bare èn str. igjen og det var S, så jeg var spent på om det ville passe. Som sagt gjorde den det, men den så HELT rar ut på brystpartiet, så det blir nok bytting idag :glare:

Hehe, jeg har det akkurat på samme måte! Denne mnd er budsjettet også noe begrenset etter julegavehandling, men samboer tilbød seg å kjøpe meg en "skikkelig" julekjole, så vurderer å takke ja til det.

Ellers er jeg nesten overbevist om at jenten vår har noen tenner på gang. Hun nekter å ligge på gulvet lenger, til og med når vi ligger der med henne. Men hun sover likevel natten gjennom, om enn med et par oppvåkninger, men da er det bare å gi henne smokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Dorey! :) Så flink gutt du har!! Er bare et par dager mellom våre og din er så mye lenger i utviklingen. Er virkelig forskjell på disse små, ja. Jeg har forøvrig også hørt at jenter ofte er tidligere ute enn gutter i utviklingen.

Her sier gutten veldig masse "mam-am" og "pa-pa-ba-ba". Og "grjssss" :fnise:

Ellers sov han fra 20 til 05.30 i dag! Det var virkelig deilig med så lang sammenhengende søvn. Var til slutt hysteriske meg som vekket han for jeg ble så skremt, så jeg kasta armen min oppi senga hans og kjente etter om det var liv i stakkaren! :laugh: Han fikk pupp og sov videre til 08.15. Da måtte vi starte dagen. Helt supert synes mamman! :danse:

De er jo så forskjellige som du sier :) Min er ikke særlig på pratinga som sagt, så de har alle sine ting. Heldigvis ingen som har sånne ufordragelige vidunderbarn som kan alt, har fullt gebiss og kraftig hårmanke ;)

Det hørtes ufattelig deilig ut å sove så lenge! Her føles det ut som en fjern drøm, men kanskje det skjer snart? (Jeg harr for øvrig også vekket for å se om ungen levde ;) Hysteriske mammaer altså :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God jul til dere Mohair og lillemann! :tree:

Dorey: Så artig at han reiste seg! :danse:

Dere som har fått tenner (ungene :fnise: ), har dere begynt å pusse? Småen sine tenner har knapt kommet opp, og de er tydeligvis vonde, så vi tenkte å drøye det litt. Hvordan begynner man med pussinga? Vil gjerne at det skal bli en positiv greie om det er mulig.

Har dere med ungene på utelek? Har ikke vært aktuelt her enda, men nå sitter han snart selv, og vi får besøk av små søskenbarn i jula. Hva gjør man med babyer på 7-8mnd når de eldre leker i snøen? Sitter de i vogn/ bæresele og ser på, eller er de nede i snøen de også?

(Det slår meg stadig hvor grønn jeg er på dette her :vetikke: )

Idag har jeg hatt både vokse- og frisørtime! Føler meg som et nytt menneske, guuud så deilig! HVORFOR passer jeg ikke bedre på meg selv? 4cm ettervekst ER totalt unødvendig, jeg kan fint ta meg både tid og råd til litt vedlikehold. Om huset ikke er skinnende rent er ihvertfall jeg selv klar for jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, sliten! Har ikke engang gjort så mye, men bare det å handle inn siste julematen i dag var jo et prosjekt i seg selv. En idiot presterte å kjøre rett på barnevogna med handlevogna si.. Jeg sto så langt i kanten som jeg kunne, men det var tydeligvis ikke bra nok.

Men størsteproblemet nå om dagen er vel igrunn at det ikke blir tatt så pent at vi feirer julaften på egenhånd. Jeg er visst overhysterisk og kommer til å ende opp med en unge som nekter å sove andre steder enn senga si, ifølge enkelte. Snakk om å ikke gidde å høre etter når vi forklarer begrunnelsen! At ungen på kveldstid i lang tid har vært en skikkelig utfordring, det er liksom ikke så nøye... Helt sikkert bare overdrivelse og innbildning . Det var sikkert sykemeldingen jeg fikk fordi jeg trodde det skulle tørne for meg etter ukesvis med minimalt med søvn også.. :rolleyes:

Småen har nå såvidt begynt å vise litt fremgang, men jeg vet at det ikke skal mye til for å havne tre skritt tilbake. Som feks forrige uke, hvor vi tok oss første tur ut sammen på evigheter. Gav beskjed om at ungen måtte legges da og da, noe svigermor glatt ignorere.. Og nestene n uke senere jobber vi fremdeles med å komme tilbake til den vanlige rutinen. Å, jeg blir så sint!

Hjelper jo heller ikke at de er eksperter i å gire opp ungen . Det skal herjes og tøyses, og hvis jeg prøver å si noe så får jeg høre at jeg overdriver/er for streng/er hysterisk..

Jeg synes jeg har ganske gode grunner til å ønske en rolig hjemmejul, men det faller for døve ører. Ødelegger visst jula for de andre, gjør vi og. Det er kjipt å si det, men det ødelegger mye av gleden for meg . Å prøve å guilttrippe meg til å bestemme meg gjør meg bare mer innstilt på hjemmejulen , men mannen stakkar, han føler seg skikkelig dratt..

Bak, humbug!

(God jul til alle sammen, altså! ;) Måtte det bli en fredelig og fin feiring for dere :klemmer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schadenfreude: Utrolig irriterende at det må være slik! Det er på tide at voksne folk får bestemme over seg selv, uten å bli beskyldt for å være hysterisk, ødelegge for andre osv.

Slitsomt, men jeg tror man har igjen for å sette klare grenser før det renner over. Forstår godt at dere prioriterer hjemmejul!

Det med at barnevakten gjerne kan følge rutiner føles å være umulig, så det har jeg gitt opp. Småen skulle være hos svigermor i en time idag slik at jeg kom meg til legen. Han var snart klar for å sove, og jeg gjorde klar vognpose, klær og vogn. Ga beskjed om at om hun trillet i 5min kom han garantert til å sove, og hun kunne bare parkere vogna ute.

Da jeg kom hjem var han fremdeles våken og grinete. Hun hadde prøvd å rugge vogna litt i gangen, men han ville ikke sove. Altså, hun kunne ikke ta på sko og gå ut, og satt heller en time med krevende og trøtt unge. Rare greier.

God jul! :kalle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du och jag, Schaden. Mamma er pissur på meg for at vi skal være hjemme "alene" på julaften, og har vært det i flere uker nå. Vi ødelegger også for alle andre, det er visst omtrent verdens undergang å ikke få være sammen med barnebarna sine på julaften, hva skal hun si til andre om at vi ikke vil være sammen med dem... Og selvsagt - "det gjør da ingenting om de får være lengre oppe bare eeeeen dag!" :roll: Jeg blir så sinna at jeg nesten eksploderer, men vet så altfor godt at det bare gjør vondt verre med mamma om jeg gjør det. Urk. Dama vet virkelig IKKE hva hun snakker om, det er langt mellom broder'n og meg og hun har aldri hatt to smårollinger samtidig. Nåja, nå har vi jo uansett trukket trumfkortet - Turnerose har fått vannkopper. Kanskje det stopper kjeften på henne? Hun nekter jo å komme i nærheten av oss hvis vi har noe som helst som minner om sykdom i heimen. :sukk:

Nei, de er ikke særlig gode på å ta hensyn, disse gamlingene. ;) Nå er ikke min mor det enkleste eksemplaret å forholde seg til på en god dag, og når det gjelder livsviktige saker som jul, ja, da...

Og der våknet Snorkfrøken for trehundreogførtisjuende gang i kveld. Det føles ihvertfall sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shaden og *Joyce* :klemmer: Jeg skjønner utrolig godt at det ikke er en morsom situasjon! At det i det hele tatt er mulig å bare ignorere alt dere sier sånn, er veldig frekt. Vi er også supernazi på legging og skal også være hjemme på julaften. Heldigvis skjønte familien det, og kommer hit i steden. Hadde ikke vært aktuelt å dra bort og forkludre sovemønsteret til plutten for å si det sånn. De små vet jo ikke at det er julaften.

Håper Turnerose blir frisk, vannkopper er noe herk.

Ønsker alle en kjempefin jul :strix:

(Her står juletreet flott inne i lekegrinda, mens pluttis ligger på utsiden og vil inn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten, Stinelin, Joyce og Dorey :blomst: (og hedige deg, Dorey, som har familie som har litt forståelse for at det ikke alltid er så enkelt med sånne småttiser).

Nei, de er ikke særlig gode på å ta hensyn, disse gamlingene. ;) Nå er ikke min mor det enkleste eksemplaret å forholde seg til på en god dag, og når det gjelder livsviktige saker som jul, ja, da...

Høres mistenkelig kjent ut, det der... Jeg har forresten sånne på begge kanter ;)

Fortalte mamma om at vi ble hjemme og hvorfor, hvorpå hun ytret at hun hadde såååå stor forståelse for det og vi måtte jo gjøre det som var best for oss (mamma har et horn i siden til svigermor, så alt som kan minne om kritikk om henne blir jo tatt imot med åpne armer). Og fem minutter etterpå "men dere kan jo komme til oss da!" *panneklask* Og ja, hun presterte å bli snurt når jeg da svarte at "takk som byr, men vi blir hjemme".

(Her står juletreet flott inne i lekegrinda, mens pluttis ligger på utsiden og vil inn...)

Nå lo jeg godt! Så søte de er :rodmer: Småen syns treet er veldig spennende. Han får sitte på armen og flakse litt med armene sine, sånn at glitteret rører litt på seg. STOR stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres ikke lett ut, Joyce og Schaden!

Vi belager oss litt på å være hjemme likevel nå, lillegutt er syk med feber og hoste, og jeg er ikke langt bak. Håper det løsner til i morra, jeg har ikke feira jul hos mamma på mange år nå og gledet meg til det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...