Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gulvtålmodigheten har kommet seg voldsomt her de siste par månedene, etterhvert som hun blir mer mobil og kan få tak i ting selv og sånt. Men noen dager er det ikke interessant, og da slenger jeg henne på ryggen i meitai og tar henne med på det jeg må gjøre. Funker fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig at han er så glad i mat! :)

Hvordan er det med deres små, liker de å være på gulvet? Vår har ca 1min tålmodighet, og skal helst være i armene konstant. Hvordan takler dere dette? Får stadig høre at han er bortskjemt, men han kan jo ikke ligge der å skrike heller... Blir det bedre når han begynner å bevege seg rundt tro?

Prøver å ta han opp før han sutrer, men det er vanskelig om jeg har noe som må gjøres.

Nå som han er syk er det helt aktuelt å ligge på gulvet uansett, men det har jeg forståelse for.

(Har fått halsbetennelse selv, og vil helst bli båret rundt og dullet med jeg også.. :fnise: )

T har alltid likt å holde på på gulvet. Men han har gjort det mye helt siden fødselen, sånn M har hatt selskap. Nå når han beveger seg rundt, så kan han lett være på gulvet hele våkenperioden :jepp: Hjelper på å kunne utforske i stedet for bare å ligge stille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er omtrent som din, Stinelin. Lå alene på gulvet i 15 min på morgenen i dag, men ellers har han bare sutret for å få selskap. Han er jo syk nå, så litt unnskyldt, men det var ikke noe bedre forrige uke. Vil at jeg skal holde ham sånn at han kan stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske slitsomt, får gjort bare det mest nødvendige til jul i år gitt! Hadde han på ryggen en stund, men det ble sutring etter å ha hengt opp to klesvasker og satt på potetkjelen.

Krysser fingrene for at det blir mer interessant på gulvet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvtid er veldig opp og ned her. Noen dager vil han bare leke på gulvet, andre er det helt uaktuelt. Ofte blir det en halvtime eller så, men jeg må alltid bort og hjelpe med noe. Lekene er aldri der han vil ha de ;)

Jeg har han også mye på ryggen for å få gjort noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leit å høre om ungene som er syke, god bedring til alle småttiser! Er glad til så lenge Fløtepusen holder seg frisk, men det varer vel ikke evig..

Og så kjekt å høre om hvordan utvikla går! Her går den i et rivende tempo, og hun er veldig aktiv. Hun er som regel (ikke alltid) glad i å ligge på gulvet og leke (kan holde på i en time og til og med to), men varierer litt om hun klarer å underholde seg selv eller ikke. Aller kjekkest er det når både jeg og pappaen ligger der og leker med henne.

Hun kryper raskt nå (ikke krabber), og står på alle 4. Det siste nye er å reise seg på knærne, og løfte seg opp. Og prøve å få beina under seg! Så nå krybes det på sofaen, nederste trinnet på trappa og på det beste av alt: foreldrene sine ;))) Blitt noen små knall og fall nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kan også ligge 15-20 min når han er uthvilt og mett. Innimellom øver vi på å være på gulvet også, så jeg er der sammen med ham, innimellom ligger å ser på ham, innimellom leker, og innimellom sitter og surfer og holder han på beinet f.eks. Det er viktig å gå bort ikke bare når det er skriking, men også når han trør seg selv for å hilse på. Så han ikke føler seg bortsatt. Men i det siste har vi vært forkjølet, og hatt lite tålmodighet, vil helst være i armene. Jeg synes det er veldig slitsomt, blir litt kvelende intenst. Mannen må holde ham mye på ettermiddag og kveld, så jeg får puste på og det blir gøy med ham igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har leking på gulvet alltid vært populært! Han koser seg og jeg får gjort mye hvis jeg vil. Men jeg leker eller ligger ved siden av han veldig ofte. Da har vi det veldig fint! :)

Her er det ikke tendenser til verken krabbing eller åling..Han snur seg bare rundt sin egen akse enda...og ruller fra rygg til mage og motsatt. De utvikler seg jo så forskjellig disse små..

Ellers er han en skikkelig hoppegutt og når han står eller sitter i fanget vårt og hører musikk eller blir ivrig så kan han hoppe og hoppe og hoppe og hoppe....og hoppe.....! :fnise:

Ei venninne ringte meg ang den saken, Stinelin! Jeg bor i Lillehammer så vi lurte på om vi kunne vite hvem dette var..Forferdelige greier! Noen mennesker skulle virkelig ikke fått barn. Det er så tragisk at jeg egentlig ikke orker å tenke på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell i utviklingen ja, vår er mer på deres stadie Ara. Din jente høres ut til å lede godt Pasjonsfrukt! :ler:

Lillegutt har fått to tenner iløpet av sykdomsrunden sin, jeg begynte å lure på om de noengang skulle komme, hehe..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kryping er moro, Pasjonsblomsten! Blir litt overrasket over hvor store barna våre har blitt :) men hva mente du med at hun kryper men ikke krabber? Er ikke det to ord for samme sak?

Så gøy at det kom tenner, Stinelin!

Hvordan er det med lydene til barna deres da? Jeg synes det går sakte her, med lite nye lyder og min har ikke kommet forbi stadiet med laaaaaaange vokaler enda. Tenker at han blir nok seint ute med snakking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for tenner! Er han helt frisk igjen nå?

I dag er første dag uten Paracet, fikk en i natt. Og formen er god så ja, jeg har egentlig friskmeldt han! :)

Så gøy at det kom tenner, Stinelin!

Ja, han ble om mulig enda søtere! :rodmer:

Hvordan er det med lydene til barna deres da? Jeg synes det går sakte her, med lite nye lyder og min har ikke kommet forbi stadiet med laaaaaaange vokaler enda. Tenker at han blir nok seint ute med snakking :)

Her går nok det seint, synes det er mest lange vokaler her også. Og mye latter!

Lurer på hvor mye det har å si hvor mye man snakker med dem? Jeg snakker mye, ser på ting, sier ordet osv. Mens pappan tuller mest med rare lyder og får han til å le. Jeg tenker at jeg kan ha "pedagogikken" for meg selv, for mannen har lett for å ta alt som kritikk om jeg forsøker å snakke om temaer som omhandler ting vi gjør forskjellig. I går følte han det som kritikk når jeg foreslo å legge han ut i vogna i stedet for i vogga, siden han sovner mye lettere i vogna nå om dagen... Tror han sliter litt med å holde tritt med stadige endinger i rutiner og preferanser hos lillegutt, enda de er mye sammen. Litt vel vant til at mamma har hovedansvaret kanskje..? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenner har veldig ofte dukket opp i forbindelse med sykdom/feber her også. Så er da spørsmålet hva som kommer først... :) Men Snorkfrøken har ingen tenner så langt. Jeg er egentlig glad til så lenge brystvortene mine får leve i fred... :ler:

Her er det MYE babling, og hun har et ganske stort repertoar av lyder etterhvert. Det er mye "dadada", "mamama", "ememem", "eieiei/aiaiai", men jeg har ikke lagt merke til at hun bruker det bevisst. Og mye blåsing/"promping" med leppene. :ler: I dag oppdaget hun at hun kunne lage en ny lyd, og da var det det det gikk i hele ettermiddagen. Utrolig spennende og moro, det med språk! Turnerose har hele veien vært språklig sterk og tidlig ute, så jeg er spent på om Snorkfrøken følger i hennes spor. Jeg skravler mye med småttisene mine, tror jeg, får noen rare blikk når jeg er ute på tur og forteller Snorkfrøken om dette og hint. :lol: Jeg forklarer hvordan ting virker, sier hva ulike ting er, peker og forteller. Får særlig mange blikk når jeg "promper" tilbake til henne, såklart. ;) Det elsker hun, da, vi kan ha lengre samtaler av den sorten. :fnise: Jeg har henne jo ofte i meitaien, og da faller det veldig naturlig å prate med henne, synes jeg. I tillegg leser vi en del, også Turneroses bøker (leser for begge samtidig), og det synes hun er spennende. Og selvsagt sangleker og synging generelt, jeg er eks-korjente og synger på noe til stadighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakkes og synges det for mini støtt og stadig.

Hu lyser opp som ei lita sol når jeg tar hu på fanget og ror til fiskeskjær :)

Kryper/aker seg rundt hele første etasje nå, plutselig fant hu ut at hu kunne komme seg ut av stua, en helt by verden!

Skravla går i ett og vi har ofte lange samtaler, etterfulgt av mye latter. Er så glad i jentene mine <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nektarin: Med kryping mener jeg at hun åler seg frem, raskt! Hun er altså nede på bakken, og ikke oppe på knærne. (sistnevnte ville jeg kalt å krabbe, men det er kanskje ikke noe forskjell på det og å krype?)

litt research på nett:

http://no.wiktionary.org/wiki/krype Krype er synonymt med å åle ser jeg..

mens krabbe defineres som å bevege seg på alle fire...

.............

Mi har vært gankse høylydt lenge, men ikke mye utvikling der. Hun startet litt å si gagaga og bababa for noen uker siden, men ikke hørt så mye av det siden. Nå kan hun ligge i mange minutter og si røhrøhrøhrøh på en rulle på r-en måte, mens hun koser seg. Man kan se at hun har mye på hjertet. Vi snakker mye sammen hun og jeg, og mye latter også! Og så har hun sagt Bof og Vof.. med trygg på b eller V, og så hyler hun litt av fryd innimellom. Høyt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er som din, Pasjonsblomst. Åler seg fremover i et forrykende tempo, men krabber ikke. Han er oppe på alle fire da, evt står på knærne med overkroppen loddrett mens han holder seg i feks TV-benken. Også elsker han å klatre på og over ting.

Han har først i det siste oppdaget stemmen sin, og nå kryper han rundt og roper høyt :fnise: Også smatter han en del.

I dag skal han være noen timer hos mormoren sin, så jeg får vasket huset til jul. Det er deilig med litt fri en gang i blant :)

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted (bok om babykommunikasjon) at de skal begynne med konsonanter ved 5mnd, men ingen antydning hos småen ennå. Vi snakker mye med ham og både leser og synger en del, noe som ser ut til å fryde tassen stort. Men vokalt går det altså i varierende vræl, både glade og irriterte.

Jeg stresser ikke med det. Han er travelt opptatt med å komme seg opp på alle fire, har ikke tid til skravlings da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for tenner Stinelin!! :) Lurer på når de kommer her....

Så godt med litt alenetid, Dorey, selv om det skal vaskes :)

Her snakker jeg masse med småen. Og synger og leser. Og forklarer alt jeg gjør og alt som skjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted (bok om babykommunikasjon) at de skal begynne med konsonanter ved 5mnd, men ingen antydning hos småen ennå. Vi snakker mye med ham og både leser og synger en del, noe som ser ut til å fryde tassen stort. Men vokalt går det altså i varierende vræl, både glade og irriterte.

Jeg stresser ikke med det. Han er travelt opptatt med å komme seg opp på alle fire, har ikke tid til skravlings da. :ler:

Sånn har det vært her også :) Først i det siste han har begynt å lage "babababa" lyder.

Håper alle får en flott jul med de nydelige småttisene :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...